Anställningsstopp?

Bebben

Trådstartare
Finns det några kunniga som har koll på regler, praxis och annat kring ämnet?

Av vilka anledningar får/kan det införas?
Gäller muntliga avtal/löften som sagts innan stoppet kommer till?
Måste dom uppge anledningen till stoppet? Behöver dom uppskatta tidsperiod, eller är det helt fritt?
Om anställningsstopp förs in - trots att det finns mer jobb än vad fast personal kan täcka upp - hur kan företagen se till att jobbet blir gjort ändå?
Är det bara fast/tills vidare som det gäller, eller får det heller inte användas folk på allmän visstid (timmar)?

Ja, jag blev intresserad av ämnet då en i min närhet just nu är anställd på ett företag som just gett besked om stopp. Vill gärna veta vad som gäller och vad dom får eller inte får göra, och Google har inte gett mig tillräckligt bra information.
 
De tillfällen då jag sett sådant har det alltid varit ekonomiska orsaker.
Om man anställer eller inte bestäms väl av företaget självt?

Vad som gäller timanställda vet jag inte. Kanske något fack kan ge bättre besked?
 
Anställningsstopp brukar, som @tanten skriver, införas av ekonomiska skäl, att företaget inte anser sig råd att anställa.

Företaget kan själv välja om och varför man inför anställningsstopp, det finns inga skyldigheter för ett företag att anställa. Det finns därmed inga regler som omgärdar detta, utan företaget väljer fritt.

Avtal som redan ingåtts är företaget förstås skyldigt att respektera, oavsett anställningsstopp eller inte (men ett muntligt löfte är inget anställningsavtal).
 
Jag var på intervju nyligen på ett företag med anställningsstopp. De löste det med att hyra in personal. Känns ju som en dyrare lösning kan jag tycka.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 026
Senast: Hedinn
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 732
Senast: Oknytt
·
Skola & Jobb Vad är er största besvikelse i en facklig fråga? Jag känner mig nu som jag fått en sista käftsmäll av min föregående arbetsgivare MTR...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 809
Senast: Manji
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 382

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp