Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Godkänd gränsen = ?

Godkänd gränsen är 15. Ligger värdet på under det så bör fölet ges plasma eller annan råmjölk. Råmjölken bör ligga över gränsen i minst 6 timmar för att fölet ska hinnaa få i sig rätt mängd antikroppar. Men det kan ta upp antikropparna i 12 timmar efter födelsen.

Grattis Welsh!
Börjar hon drälla så skulle jag mjölka ur om jag var du. Kalasvärden. Aenglahs sto hade supermjölk förra året.
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Hon drället tack o lov inget, brukar aldrig göra det.
I natt stod hon upp hela tiden och idag har hon vaxproppar och är allmänt skitgrinig. Viftar på svansen hela tiden och stackars Besk har det inte lätt med sina 2 valrossar till fruar. (Idas föl måste ju vara hans, inte kan hon väl varit otrogen mot honom eller:p han älskar Idas föl och brukar stå och humma åt Ida när hon fölar:love:)
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Godkänd gränsen är 15. Ligger värdet på under det så bör fölet ges plasma eller annan råmjölk. Råmjölken bör ligga över gränsen i minst 6 timmar för att fölet ska hinnaa få i sig rätt mängd antikroppar. Men det kan ta upp antikropparna i 12 timmar efter födelsen.

Grattis Welsh!
Börjar hon drälla så skulle jag mjölka ur om jag var du. Kalasvärden. Aenglahs sto hade supermjölk förra året.

Hmm
Återbildas det råmjölk till fölningen då? Så man inte pumpar ur det som de ska ha då sas...?

Idag låg mitt sto på 15 under em, fm var det 13 så sakta men säkert så....
:p
Skönt att vara uppre på godkänt gränsen iaf, även om det ska bli mera när det är dags!
Dag 319 idag!
:bump:
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Det var ett rätt stort skutt från fm till em. Själv brukar jag mäta vid frukost o nattning o det är inte så ofta det ökar 2 hack... kollat ikväll?
Men det har varit varmt idag o det kan bidra...
Jag brukar inte pumpa ur innan fölning utan efteråt o bara om stoet har ett bra värde.
Antikroppshalten skjunker i mjölken oavsett pumpning vid fölning eller ej.
Alltså om fölis snuttar efter 1 timme sen mjölkar du ur det som är kvar (säg värde 25) o sen äter fölis efter en halvtimme(1.5 h efter fölning) efter 3 timmar så är värdet kanske 21 oavsett om du mjölkat eller inte. Svårt att förklara... skulle fölis dö o du inte mjölkar ur så har stoets antikroppshalt skjunkit efter 6 timmar ändå.
Skulle du pumpa ur när fölet ätit o du ser att antikroppshalten skjunkit under godkänt när det gått 5 timmar så ge bara det du mjölkade ur. Om inte så frys in.
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Många frågor från mig nu ;)

Men om stoet har bra råmjölk med höga värden o man då mjölkar ur när fölet är fött o fryser in, tar man inte viktig råmjölk då ifrån fölet som den skulle behövt få i sig?? För råmjölken finns det väl inte obehindrat av?? Eller har jag fått allt om bakfoten... Herregud börjar bli nervös inför allting nu, jag försöker suga in info som en svamp men detta om att mäta mjölken har ingen nämnt till mig... o det verkar ju va viktigt oxå.

Har 2 beräknade till 17 april.

Jag har beställt sånt där kalktest men då kanske den här som ni använder är bättre??
 
Senast ändrad:
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Man mjölkar ur om mjölken är fortsatt bra, efter att man vet att fölet har fått i sig tillräckligt med antikroppar. Oftast tar man bar ngn dl från varje sto och bara om kvaliteten är god.
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Min märr som då har stått med sjunkande värden har varit ända nere på 7 i några dagar. Igår morse hade hon 10 och igår kväll hade hon 12. Himla lovande tyckte jag, tills hon imorse stod på 7 igen... Nu blev det ju kyligare igen, så jag vet inte om det var därför hon ångrade sig.
Idag hade hon dock börjat fylla ut i ena spenen, och för tre dagar sedan släppte bäckenbanden lite till. De har varit lite släppta i ungefär en månad.

Jag har bara för dokumentationens skull mjölkat ur ett par droppar på övriga märrar också.

Märr nr 1 kastade i november. Gick med föl vid sidan till slutet av januari, hade 3.

Märr nr 2 ska föla i juli. Fölet avvant i slutet av januari. Hade 3.

Märr nr 3 ska föla om ca 4 veckor. Är dock så pass smal att jag är rädd för att hon kan ha kastat. Fölet avvant i slutet av jan. Hade 5.

Märr nr 4 ska föla i juni. Fölet avvant i slutet av jan. Hade 5.
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Okej, men hur vet man att dom fått i sig tillräckligt?? Ska man helst ge i flaska som en del gör för o veta exakt hur mkt dom fått i sig??
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Jodå kollade extra i natt just in case....
Men allt var lugnt!
Idag kl 8 var det 17 så nu kryper det uppåt!
Hon har släppt bäckenbandet till ca 90% det har släppt mera de sista 2 dagarna och imorse var det också för första gången lite blod strimmor i vulvan...
From nu så kommer hon att kollas varje natt och stå under ständig uppsikt under dagen.
vad tror ni, det är ju 10 dagar kvar?
Tilläggs ska att hon var grinig för första gången idag när man tog ur dropparna för mätningen, dock ingen vit mjölk alls och inte heller var spenarna ifyllda....
Kan man beställa fölning till onsd fm tro?;)
Är ledig hela dagen då....:D
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Hmm
Nu är jag förbryllad!
Sedan den tidigare ökningen så har hon minskat...:confused:
Idag är hon nere på 10 på vänster MEN har 17(!) på höger??
Är det normalt med sådana skillnader mellan juverhalvorna? Tidigare har det endast diffat 1-2 mellan dem, nu är det ju 7.:crazy:
Höger mjölken är något vit medans vä mjölken är genomskinlig....
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Det kan faktiskt göra det. Ibland har stoet en skada i ena juverdelen o då kanske det inte blir lika bra där.
Eller så ligger den bara efter i "uppgraderingen".
Jag har också haft skillnad men inte så stor men det har rätat till sig senare.

Cozzan är nu uppe i 13. Beräknad 25 maj(330).
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Detta med en colostrumrefraktometer är nytt för mig, har hållit på med hästar hela livet, och har ändå aldrig hört talas om detta fören nu när jag läste den här tråden, man lär sig något nytt varje dag :idea:.
Om den funkar så vore det ju jätte bra, bor ca 2 mil ifrån mitt dräktiga sto, och kan ju inte åka ut flera gånger per natt när det börjar närma sig. Det skulle ju vara jätte bra om man på det här viset kan se att det verkligen börjar närma sig, då vet man ju när det är dax att fälla upp tältsängen i stallgången :D.

En liten fundering bara, man skulle ju med fördel kunna vara ett "gäng" på samma refraktometer, förutsatt att fölningsdatumen inte är alldeles för nära inpå varandra, den är ju inte så jätte dyr, men man använder ju den inte så speciellt mycket, eller under så lång tid, så om man inte håller kontinuerligt med uppfödning så vore ju det en bra idé, eller är jag ute och cyklar ??
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Nej, det låter ju som en bra ide´.
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Förlåt..vad nog trött...haha...25 april ska det ju vara. Hennes juver är sprängfyllt. Bara halva spenarna kvar. Har inte ens börjat kolla hon som är beräknad till 2 maj än. Hon har iofs inte en tillstymmelse till mjölk än.
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Hmm
Nu är jag förbryllad!
Sedan den tidigare ökningen så har hon minskat...:confused:
Idag är hon nere på 10 på vänster MEN har 17(!) på höger??
Är det normalt med sådana skillnader mellan juverhalvorna? Tidigare har det endast diffat 1-2 mellan dem, nu är det ju 7.:crazy:
Höger mjölken är något vit medans vä mjölken är genomskinlig....

Al right!
Nu hände det grejer!!:banana::banana:
Ikväll visade det plötsligt 19 på vä och 22 på höger, bara 5 timmar innan var det 14 och 15, så vad tror ni, fölis på G?:confused::)
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Det verkar lovande!
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Det verkar lovande!

Hoppas på det!
Dock inga vaxproppar el vit mjölk:crazy:
Men enl förra ägaren så hade hon varken eller när hon fölade ifjol, knappt något juver alls för den delen heller så de fick en överraskning när det helt plötsligt fanns ett föl en morgon ( förstföderska i fjol)

Nu ska jag strax ut till stallet för att vaka, så får jag uppdatera senare hur det gick.

Kom igen liten därinne, jag vill ha en fölis som påskpresent!:laugh:
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

LÅter onekeligen som om du får föl i natt eller imorgon bitti. =)
 
Sv: Använda colostrumrefraktometern för att förutsäga fölning.

Snälla nu måste jag ha hjälp. Jag har precis varit o hämtat min colostrumrefratometer på posten.. Så jag har precis varit o provat den och den visar då 25.

Gör jag verkligen rätt?? Tog 3 droppar o la på den genomskinliga så det inte vart bubblor eller nåt o lät den va i 30 sek sen kollade jag o då visade den 25

Borde det va jättenära då? Hon är idag på dygn 324
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 600
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 500
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 928
Senast: ako
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 893

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ont i ryggen efter förlossning
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp