App eller tjänster för ALLA fakturor

moster

Trådstartare
Konstig fråga kanske, men jag håller på att bli tokig på att det är fakturor ”överallt” det är e-fakturor och autogiro hos banken, någon pappersfaktura, någon i Kivra osv

Finns det någon tjänst/app/hemsida där jag kan få allt samlat eller behöver man bli old school och gå tillbaka till pappersfaktura från alla?
 
Det är ju lite omöjligt, visst större företag kan säkert vara flexibla och göra lösningar men vi småföretagare har fullt sjå att hinna skicka våra fakturor. Jag skickar 99% på mail och det är ett jäkla meck att få betalt ibland för folk tappar bort dem. Men det spar så mycket tid för mig så det är värt det.
 
Konstig fråga kanske, men jag håller på att bli tokig på att det är fakturor ”överallt” det är e-fakturor och autogiro hos banken, någon pappersfaktura, någon i Kivra osv

Finns det någon tjänst/app/hemsida där jag kan få allt samlat eller behöver man bli old school och gå tillbaka till pappersfaktura från alla?

Pappersfaktura blir tokdyrt numer hos de flesta.
Jag tycker efaktura funkar bra hos de flesta och scannar de andra direkt från skärmen. Vägrar autogiro , som är en mycket märklig konstruktion.
 
Konstig fråga kanske, men jag håller på att bli tokig på att det är fakturor ”överallt” det är e-fakturor och autogiro hos banken, någon pappersfaktura, någon i Kivra osv

Finns det någon tjänst/app/hemsida där jag kan få allt samlat eller behöver man bli old school och gå tillbaka till pappersfaktura från alla?

Jag har i princip alla på e-faktura. Den enda jag inte fått in är sonens fritids, sen a-kassa/facket går på autogiro. Men bensinkortet, el, internet, elnät, mobil, parkeringen på jobbet kommer på e-faktura. Så skönt att kunna betala räkningarna vart man än är!

Huslånet dras ju också automatiskt, så det behöver jag inte heller bry mig om.

Så, en enda räkning som jag behöver ha koll på får jag i brevlådan!:p
 
Pappersfaktura blir tokdyrt numer hos de flesta.
Jag tycker efaktura funkar bra hos de flesta och scannar de andra direkt från skärmen. Vägrar autogiro , som är en mycket märklig konstruktion.
Vad har du emot autogiro? Jag tycker att det är smidigt! Har dock bara A-kassa och tandläkare just nu på autogiro tror jag. Resten på e-faktura.
 
Vad har du emot autogiro? Jag tycker att det är smidigt! Har dock bara A-kassa och tandläkare just nu på autogiro tror jag. Resten på e-faktura.

Därför att man ger företag obegränsad tillgång till sitt bankkonto. Absurt i min mening.

(Jag lägger i och för sig inte heller kreditkortet i baren på krogen för att förenkla drinkköpen)
 
Senast ändrad:
Vad har du emot autogiro? Jag tycker att det är smidigt! Har dock bara A-kassa och tandläkare just nu på autogiro tror jag. Resten på e-faktura.

Jag har bara autogiro på ett fåtal fakturor (försäkringar), jag vill alltid betala mina fakturor direkt när lönen kommer in på kontot, inte vänta flera dagar till :D!

Men alla fakturor är antingen e-faktura eller e-mailfaktura, jag hatar pappersfakturor och litar inte för fem öre på att posten ska lyckas med sin arbetsuppgift att leverera posten 🤷‍♀️!
 
Jag har bara autogiro på ett fåtal fakturor (försäkringar), jag vill alltid betala mina fakturor direkt när lönen kommer in på kontot, inte vänta flera dagar till :D!

Men alla fakturor är antingen e-faktura eller e-mailfaktura, jag hatar pappersfakturor och litar inte för fem öre på att posten ska lyckas med sin arbetsuppgift att leverera posten 🤷‍♀️!

Hos oss är det också många försändelser som aldrig når vår brevlåda. Några fakturor om året blir påminnelser tack vare PostNord.
 
Jag har bara autogiro på ett fåtal fakturor (försäkringar), jag vill alltid betala mina fakturor direkt när lönen kommer in på kontot, inte vänta flera dagar till :D!

Men alla fakturor är antingen e-faktura eller e-mailfaktura, jag hatar pappersfakturor och litar inte för fem öre på att posten ska lyckas med sin arbetsuppgift att leverera posten 🤷‍♀️!
Precis! Jag tycker egentligen bäst om att betala samma dag som lönen kommer in :laugh: men ränta och amortering dras ändå cirka den 27:e, så jag skulle tänka mig att ha fler räkningar på autogiro.

Jag tycker att det är lite "farligt" att få räkningarna på mail, det har hänt att jag glömt dom. Det har dessutom hänt att jag skrivit in fel summa med 20 kr och därför fått en påminnelse på 50 kr :angel:
 
Precis! Jag tycker egentligen bäst om att betala samma dag som lönen kommer in :laugh: men ränta och amortering dras ändå cirka den 27:e, så jag skulle tänka mig att ha fler räkningar på autogiro.

Jag tycker att det är lite "farligt" att få räkningarna på mail, det har hänt att jag glömt dom. Det har dessutom hänt att jag skrivit in fel summa med 20 kr och därför fått en påminnelse på 50 kr :angel:
Ja på mail är det störst risk man glömmer bort dom. Glömde min mobilräkning från förra månaden så betalade denna månadsräkning före förra. Dom hann stänga av numret innan jag upptäckte det :angel: :laugh:
Kivra tex. påminner en iaf med jämna mellanrum när man fått något där.
 
Därför att man ger företag obegränsad tillgång till sitt bankkonto. Absurt i min mening.
De får ju bara dra summan de aviserat. Företag som missbrukar autogiromedgivanden ligger nog rätt pyrt till.
Man behöver ju inte ge medgivande till företaget ”Hejsanhoppsan AB”. Jag har hyran och comhem på autogiro, inga andra företag. Hyran för att den ska bli betald i tid även om det skulle hända mig något. Den är så viktig så jag skulle bli stressad av att komma ihåg att betala den manuellt.
Enligt Wikipedia har autogiro funnits sen 1967. Jag har aldrig läst eller hört om något företag som missbrukat det.

Banken har obegränsad tillgång till ditt bankkonto, tänkt på det? :p
 
Därför att man ger företag obegränsad tillgång till sitt bankkonto. Absurt i min mening.

(Jag lägger i och för sig inte heller kreditkortet i baren på krogen för att förenkla drinkköpen)

Skulle du våga ha bolån på autogiro? ;)

Min erfarenhet är att det är mycket besvärligare att bestrida felaktiga fakturor än att korrigera felaktigt draget autogiro. Det sista har hänt mig två gånger tror jag, när tiden mellan uppsägning och dragning varit kort. Det har varit väldigt snabbt korrigerat.
 
Skulle du våga ha bolån på autogiro? ;)

Min erfarenhet är att det är mycket besvärligare att bestrida felaktiga fakturor än att korrigera felaktigt draget autogiro. Det sista har hänt mig två gånger tror jag, när tiden mellan uppsägning och dragning varit kort. Det har varit väldigt snabbt korrigerat.

Jag skulle våga men vill inte. Eftersom jag tycker det är en absurd konstruktion.
 
De får ju bara dra summan de aviserat. Företag som missbrukar autogiromedgivanden ligger nog rätt pyrt till.
Man behöver ju inte ge medgivande till företaget ”Hejsanhoppsan AB”. Jag har hyran och comhem på autogiro, inga andra företag. Hyran för att den ska bli betald i tid även om det skulle hända mig något. Den är så viktig så jag skulle bli stressad av att komma ihåg att betala den manuellt.
Enligt Wikipedia har autogiro funnits sen 1967. Jag har aldrig läst eller hört om något företag som missbrukat det.

Banken har obegränsad tillgång till ditt bankkonto, tänkt på det? :p

Yes. Svårt att undvika om man vill ha banktjänster. Men autogiro är lätt att undvika. Skillnad att lita på en bank än en radda mer eller mindre välrenommerade företag.

Det är min bedömning.

Att ge fullmakt obegränsad i tid och summor till en massa olika företag är inte min bag of tea.
 
Yes. Svårt att undvika om man vill ha banktjänster. Men autogiro är lätt att undvika. Skillnad att lita på en bank än en radda mer eller mindre välrenommerade företag.

Det är min bedömning.

Att ge fullmakt obegränsad i tid och summor till en massa olika företag är inte min bag of tea.
Obegränsad tid ger du dem inte och inte tillgång till obegränsade summor heller. Du kan själv avsluta ett autogiro precis när du vill. Du får dessutom en avisering om vilken summa som kommer dras och när den kommer dras i god tid om summan skulle ändras och kan då om du vill dra tillbaka ditt godkännande.
 
med obegränsad menade jag tillsvidare. Finns ingen beloppsgräns.

Var och en gör sina egna bedömningar om vilka fullmakter man vill ge andra, för mig är det en absurd lösning på problemet.
 
Yes. Svårt att undvika om man vill ha banktjänster. Men autogiro är lätt att undvika. Skillnad att lita på en bank än en radda mer eller mindre välrenommerade företag.

Det är min bedömning.

Att ge fullmakt obegränsad i tid och summor till en massa olika företag är inte min bag of tea.

Jag förstår självklart om man är företagare att man inte vill ha allt på autogiro - det kan upplevas lite snårigt om man inte har en minutiös struktur på sin bokföring osv.

Men att som privatperson ha fakturor på autogiro förstår jag inte konspirationstankarna runt. Det är ju precis som påpekat inte så att autogiro innebär fri lejd till bankkontot 😅
 
Jag förstår självklart om man är företagare att man inte vill ha allt på autogiro - det kan upplevas lite snårigt om man inte har en minutiös struktur på sin bokföring osv.

Men att som privatperson ha fakturor på autogiro förstår jag inte konspirationstankarna runt. Det är ju precis som påpekat inte så att autogiro innebär fri lejd till bankkontot 😅

Jo, det är just fri lejd. Även om informationsplikt föreligger. Det är inte konspirationstankar, det verkar inte sannolikt att det utnyttjas. Men en absurt kass lösning.
 

Liknande trådar

Samhälle Hur ser er krisberedskap ut, ni som bor i lägenhet/större städer? Vi diskuterade det i lunchrummet på jobbet idag, där vissa var...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
9 086
Senast: Masqueradee
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 241
Kropp & Själ Hej, ny här på forumet hoppas att dessa frågor är ok att ställa. Tänker att det kanske finns någon här att prata lite med om detta...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 349
Senast: Tora
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp