Apropå färger

Jag gillar lugna, dova färger bäst, både på inredning och kläder. Den enda färg som skiljer är nog vinröd, det har jag gärna på kläder men skulle aldrig måla en vägg vinröd, tex.
Grön, blå, vit, mörka träslag, linnetextur är sånt som tilltalar mig i inredning. Gärna med någon kontrast i form av enkelt utbytbar inredning, eftersom jag ledsnar fort :p knalliga färger är inte alls jag!
 
Inredningsmässigt går väggarna i gråskalor medans gardiner och annan textil är mer färgglatt. Försökte beskriva vilka färger jag tycker om på kläder för en vän och det slutade med att jag tog ett foto av jackor i min hall :D
20210201_131639.jpg
 
Jag behöver lugna dämpade toner på väggar, golv och möbler hemma, jag blir stressad om det blir för mycket intryck och för stora skillnader mellan rummen. Trämöbler vill jag ska vara vita om de inte är i teak, failar dock på min jobbhörna där skrivbord och hurts är i annat träslag. Tavlor och prydnadsgrejer får gärna ha accentfärger i turkos/petroleum/rött/svart och gärna hänga ihop på något vis. Likaså sängkläder, där kan jag ta ut svängarna med färg och mönster.

Kläder och smycken är en helt annan grej, även om jag har mycket svart och jeans som bas. Just nu har jag t ex på mig en bubbelgumsrosa kofta, ljusrosa inneskor och gladmönstrade strumpor. Speciellt överdelar och klänningar kan få komma i rosa, vinrött, lila, buteljgrönt, rött, turkost, alla möjliga blåa nyanser. Det är nog bara gula eller ljusgröna plagg jag knappt har.
 
I hemmet satsar jag på huvudsakligen neturala, dämpade färger och lyser upp lite med färgklickar här och där istället. Försöker att köpa möbler i färger som funkar tillsammans med det mesta så att jag istället kan byta ut detaljerna (t.ex soffkuddar, mattor, bordsunderlägg, tavlor eller fina växter) till vad jag vill när andan faller på. Det blir mycket grått, svart, vitt och till viss del även trärent på möblerna och mycket rött och blått vad gäller färgklickarna.

Klädesmässigt blir det gärna blått, rött, rosa eller grönt och just grönt känner jag att jag skulle vilja få in lite mer i min inredning också.

Det ska mycket till för att jag ska tycka att orange eller brunt är fint - när det gäller såväl kläder som inredning - så det brukar jag undvika. Gult är också en lite knepig färg tycker jag, det kan vara jättefint på/hos vissa men det är inget som brukar intressera mig personligen. Framförallt inte klädesmässigt, eftersom jag redan är ganska gul vad gäller såväl hårfärg som hudton :D
 
Hemma är det ljust, mycket vitt. Färg på detaljer som gardiner etc.

Själv klär jag mig i svart. Kan gärna bryta av det svarta med någon välpigmenterad annan färg, eller vitt.
Ej mönster.
 
Väldigt mycket blått och grönt. Men sedan även alla möjliga andra färger. Sovrummet som sambon målade innan vi träffades är mörkblått, resten av de allmänna ytorna är i någon beigeton. Mitt syrum är i någon blågrön nyans som hette fjärilslarv. Har en hel del trasmattor och de är ju lite blandade nyanser.
 
Färg och form är jätteviktigt för mig, för att jag ska trivas och må bra. En harmonisk omgivning att vila ögonen på och vara i ger mig ro i själen. Allt i mitt hem är utvalt för att passa in i helheten; det är som ett pågående skapande, varje förändring eller nytillskott faller på plats som en pusselbit. Färg och form sjunger tillsammans i en symfoni och jag vill ha det finstämt och mjukt, balanserat. Vilsamt. Jag kan leta länge efter något speciellt och sen är det en sådan tillfredsställelse att låta det falla på plats.
 
Väldigt mycket blått och grönt. Men sedan även alla möjliga andra färger. Sovrummet som sambon målade innan vi träffades är mörkblått, resten av de allmänna ytorna är i någon beigeton. Mitt syrum är i någon blågrön nyans som hette fjärilslarv. Har en hel del trasmattor och de är ju lite blandade nyanser.
Just det vad undviker jag, beige, bruna nyanser är svåra. Kombinationen av svart, vitt, grått och lila, det blir för hårt för mig. Jag vill bara att allt ska vara grönt och mysigt som en sommaräng.
 
Jag vill ha ljusa färger. Mycket vitt som grund som jag blandar upp med milda, dova färger i grått, rosa, bruna toner. Gillar naturmaterial som trä.
Sen är jag insnöad på Petroleumblått i textildetaljer. Sovrummet kommer gå mer i den färgskalan så småningom.
 
Jag gillar ljus inredning och mörka kläder :p Tycker inte om rött, rosa och orange annat än i extrema undantagsfall. Klär mig helst i grått/svart/naturfärger. Tycker ofta om inredning i grönt och lila. Där kan jag dock tycka att små detaljer i orange är fint, tex en grå soffa med gröna kuddar och en orange filt.
 
Jag gillar färg. Tyvärr är det lite väl mycket gråa väggar i mitt hus just nu. Jag försöker kompensera det med att varje rum har nån rejät färgig färg på textilier och så.

Jag har ett rum med turkost, ett med vinrött, köket har en jättefräsig mosaik i lila och metallfärger. Sen får vardagsrummets textilier (läs kuddar och stolsdynor) färg efter säsong. Min gäststuga är i höstfärger - orange och brunt - riktigt coolt. Sa jag att jag har ett rosa badkar förresten?
 
Jag tycker om färg! Klär mig gärna färgglatt och gillar mustiga färger i inredning också. Har lite svårt för klarrött och har alltid haft men i övrigt gillar jag nog nästan alla färger.
 
Min bror beskrev min första lägenhet som att kliva rakt in i ett ecstasyrus 😂 Så ja, jag älskar färg! Jag håller på att långsamt uppgradera nuvarande lägenheten. Sovrummet och vardagsrummet (eller ja, vardagsrummet och ”sovrummet” är avdelade genom en hylla) så gott som klara och går i lila djungel/fantasy. Mitt extrarum som används som pyssel/sy/foto/förvaringsrum går nästan helt i vitt, vilket är väldigt udda för mig men eftersom jag köper det mesta i andrahand så fick det bli så efter att jag fick en stor vit byrå av min syster. Min symaskin är dock chockrosa 😁
Köket och hallen går i beige och grått och jag hatar det så tanken är att fixa båda efterhand som jag får pengar och idéer.

Klädmässigt så är det pastellfärger och svart som gäller. Mest rosa, lila och blått.

Utsikten från sängen 😊
19730496-3678-4B34-B254-C3DC309185CF.jpeg
 
Jag har mycket mer färg på inredning än på kläder! Mycket inser jag nu eftersom plus site kläder sällan är färgglada så jag har vant mig av med färg 🤷‍♀️ tv-bänken är dock målad i kulören raspberry riot :D
 
Inredningsmässigt brukar det falla sig naturligt. Det brukar börja med en möbel/detalj jag älskar och sen väljs färgerna i resten av rummet för att passa den. Men grunden vill jag ska vara neutral så att man lätt kan byta färger om man vill. Vissa rum är i naturfärger och andra i rött. Så det beror på rummet och vad jag fastnar för i rummet.
 
Vintertid har jag kläder nästan enbart i svart och grått, allt annat ser fel ut när jag är blek och glåmig. På sommaren, däremot, när jag fått lite färg, älskar jag orange, gult, rosa, ljusgrönt.... Jag har en supersöt randig kjol i ljusgrönt/orange som jag längtar efter att få använda till solbruna ben - skulle jag ha den på mig nu skulle det se hemskt ut.
 
Jag har innan haft inredning åt lite gammelags stil med lite mix i mönster, material, färg, gammalt och nytt.
Men har märkt att jag mår bättre av det ljusa, avskalade och milda med rena linjer.
Jag finner ett större lugn av det. Jag är högkänslig för ljus, ljud, dofter och intryck rent allmänt men inte märkt att det jag innan gillat i inredning faktiskt gjort mig lite stressad.

Men fick höra av en vän att det var finare hemma hos mig förr och att det nu var opersonligt. Det gjorde mig rätt sne. Att jag har det så här nu är i allra högsta grad av personliga skäl.
 

Liknande trådar

L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 778
Senast: TinyWiny
·
Fritid Jag vill måla mönster på en resväska för att kunna urskilja den från andra. Någon som har förslag på vilken sorts färg som fäster på plast?
Svar
7
· Visningar
558
Senast: Görel
·
Kropp & Själ Jag har svart hår med inslag av naturliga gråa slingor. Testa de att tona håret i knallrosa så det gråa färgades rosa och det blev OK...
2
Svar
23
· Visningar
1 033
Senast: Wingates
·
Tjatter Vilken eller vilka färg/er är er favorit? 🙂 Minns inte om ämnet varit uppe förr, har det säkert, men tja, då blir det en gång till iaf...
2 3
Svar
47
· Visningar
1 607
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp