Nej jag skrev inte att det var en del av frågeställningen.Ja, men det var ju bara för att förklara varför frågeställningen uppstod, inte en del av frågeställningen. Som jag uppfattade det i alla fall.
Jag tycker att det vore mycket enklare att förklara för dottern eller annan närstående att jag inte är det minsta sur trots att jag använder punkt, men det är givetvis upp till var och en. Som sagt sker mycket helt automatiskt när man skriver. Inte tänker jag på det när jag avslutar en mening med punkt, lika lite som jag aktivt tänker på att trycka på mellanslaget. Det hamnar där ändå, så användandet skulle med största sannolikhet bli mycket inkonsekvent.
Jag orkar inte citera alla som säger att man minsann ska lära ungarna och inte anpassa hur man uttrycker sig runt dem. Men jag vidhåller att det åtminstone för mig kostar extremt lite energi att ta bort en liten punkt ibland. Precis som det kostar extremt lite energi att säga han istället för hon om personen ber om det. Jag har väldigt svårt att se problemet här.