Är det svårt att bo i ett hus?

Bukefalos 30 år!

Red_Chili

Trådstartare
Jag har alltid bott i lägenhet, men alltid längtat ut på landet. Varje besök hos vänner på landet har känts underbart trevligt, samtidigt som jag inte orkat ha någon på besök i lägenheten eftersom jag knappt orkar med mig själv där. Nu hyr jag en liten stuga på en liten gård ute i en skog. Helt underbart. Hade stugan varit större hade jag aldrig velat flytta härifrån, men den är för liten och jag tvivlar på att hyresvärden tänker bygga ut stugan bara för att ha mig som permanent boende här.

Så. Hur svårt är det egentligen att bo själv i ett hus? Jag vill inte ha något stort hus, utan mer "vinterbonat fritidshus". Något som rymmer mig + hundar + akvarier, men inte så mycket mer. Jag vill ha så lite bostad som möjligt både att städa och att betala uppvärmning för :p

Jag förstår att man måste klippa gräs/sköta trädgården, måla om ibland (hur ofta?) om man inte har ett tegelhus och att det tillkommer kostnader för tex sophämtning mm.

Jag hör ju om folk som "inte orkar bo i hus" och påståenden om att det är på tok för jobbigt att bo ensam i ett hus, man måste vara åtminstone två. Men varför? Om huset man köper är i ett helt ok skick och inget renoveringsobjekt.

Jag har alltid bott i lägenhet, men alltid längtat ut på landet. Varje besök hos vänner på landet har känts underbart trevligt, samtidigt som jag inte orkat ha någon på besök i lägenheten eftersom jag knappt orkar med mig själv där. Nu hyr jag en liten stuga på en liten gård ute i en skog. Helt underbart. Hade stugan varit större hade jag aldrig velat flytta härifrån, men den är för liten och jag tvivlar på att hyresvärden tänker bygga ut stugan bara för att ha mig som permanent boende här.

Så. Hur svårt är det egentligen att bo själv i ett hus? Jag vill inte ha något stort hus, utan mer "vinterbonat fritidshus". Något som rymmer mig + hundar + akvarier, men inte så mycket mer. Jag vill ha så lite bostad som möjligt både att städa och att betala uppvärmning för :p

Jag förstår att man måste klippa gräs/sköta trädgården, måla om ibland (hur ofta?) om man inte har ett tegelhus och att det tillkommer kostnader för tex sophämtning mm.

Jag hör ju om folk som "inte orkar bo i hus" och påståenden om att det är på tok för jobbigt att bo ensam i ett hus, man måste vara åtminstone två. Men varför? Om huset man köper är i ett helt ok skick och inget renoveringsobjekt.

Det är bitvis jobbigt att bo i ett hus på egen hand... men jag hade inte bytt bort det för någonting. Jag älskar mitt gamla slitna hus och mår illa vid blotta tanken på att flytta till lägenhet.

Dvs gillar en att bo i hus så ska en inte backa för att det ibland kan vara jobbigt. Att en måste vara två för att bo i hus är trams. Jag vet om ett flertal som av olika anledningar bor själv i hus och det går alldeles utmärkt.

Så länge man har ett varmt hus klarar man det mesta. Så leta hus du vet att du har råd att värma upp. Att skaffa, släpa och bära ved är en hel del jobb om det är primära värmekällan. Och det är trist att det är kallt när man varit borta en heldag.

Jag bor ensam i 2 hus, nu är jag ingen super trädgårdsmänniska så där sparar jag in en del arbete.
Kostnader som tillkommer är VA,sopor,lån om man har det, fastighetsskatt (den ingår i deklarationen) och sen allt som pajar med tiden

Hur jobbigt beror väl på en massa saker..
Hur stort hus, vilken typ, hur stor och typ av tomt etc. Om man äger eller hyr.

Jag är uppvuxen i hus. Men har bott i lägenhet ett gäng år när jag flyttade hemifrån. Trodde jag ville bo i stan. Insåg sen att jag älskar att bo på landet. Det vore en mardröm att bo i lägenhet i stan nu för mig.
Så att skotta, elda, fixa på tomten etc är väldigt värt det för oss. Sambo tycker det är roligt att bygga, skotta etc. Samma med att ha hästarna hemma. För mig är det en livsstil jag uppskattar. För andra är det något jobbigt.
Nu har vi en som klipper gräset åt oss. Det går ju att hyra in folk ibland om man inte hinner/orkar och det finns lite utrymme i budget.
Min pappa var glad åt att flytta från hus iom att han inte uppskattade det som kom med huset nog för att tycka att det var värt att greja med tex tomten. För honom är det bara tråkjobb.
Alla är vi olika.
Min mamma bodde själv i hus på landet länge och lärde sig som äldre hur man sköter uppvärmning, husunderhåll, skogstomt etc.
Har vänner som gjort samma. Klart det går om man vill, är hyfsat frisk och har råd!

Jag har bara en sommarstuga som stängs vintertid.
Den ska fixas till dock men jag känner igen din känsla o längtan.

Jag tänker, har du andra i din närhet som vill/kan hjälpa till OM de behövs?
Alternativet är att vad jag upplever så är grannar på landet/med hus ganska hjälpsamma 🙂
Budget för om kyl/frys dör.

Men kolla upp vad det är för värmesystem och vad de kostar när de är som kallast?
Komunalt vatten kanske är smidigast än egen brunn?

Jag är också mer för mindre hus iom kostnader och gillar inte heller att städa 😅
Min stuga är 60kvm och det känns lagom.

Jag har bara en sommarstuga som stängs vintertid.
Den ska fixas till dock men jag känner igen din känsla o längtan.

Jag tänker, har du andra i din närhet som vill/kan hjälpa till OM de behövs?
Alternativet är att vad jag upplever så är grannar på landet/med hus ganska hjälpsamma 🙂
Budget för om kyl/frys dör.

Men kolla upp vad det är för värmesystem och vad de kostar när de är som kallast?
Komunalt vatten kanske är smidigast än egen brunn?

Jag är också mer för mindre hus iom kostnader och gillar inte heller att städa 😅
Min stuga är 60kvm och det känns lagom.
Jag har, vad jag vet, ingen som kan hjälpa mig. Men hyresvärden kan allt och är så otroligt snäll att jag säkert kommer kunna hyra in honom i alla fall, samt be om tips och råd vid behov.

Att kolla upp värmesystem är en bra grej. Jag gissar på att eluppvärmt är dyrast, och kanske även osäkert? (Tänker på tex strömavbrott)

Vet inte riktigt vad det innebär med egen brunn och eget avlopp, bara att det verkar vanligt ute på landet. Behöver nog läsa på om det också.

Förutom kostnader och andra uppenbara saker som trädgård, skottning mm mm, så tror jag att det beror mycket på hur man är som person.

Jag har haft hus, men sålde för nästan 10 år sedan. Det var av många anledningar jättejobbigt att sälja, det var min mormors hus (som byggdes av hennes pappa), lagom stort (litet!), jättemysigt osv. Men jag är av modellen som har väldigt lätt att oroa mig och samtidigt har jag lite svårt att verkligen ta tag i saker. Inte vardagssaker alltså, utan typ att jaga hantverkare mm. Det var ingen bra kombo, så jag är - trots att jag egentligen vill bo i hus - gladare nu. (Vi hyr, är på pappret en lägenhet, men är i verkligheten en del av boningshuset i en gammal gård. Vi har egen trädgård, egen ingång mm.)

Om man har ”rätt” personlighet för hus så skulle jag säga att det går lysande helt utan partner.

Jag har bott själv i hus i några år nu och jag tycker det bitvis är skitjobbigt. Typ när vattenpumpen lägger av en fredagkväll och jag inte fattar instruktioner över telefon att kolla jordningen på pumpen. Jaga elektriker, vvsare, sotare och vad det nu kan vara med en persons ork och tålamod. Ensamt ansvar över när soptunnorna ska ut (ja, det har luktat räkskal i veckor). Komma hem 04 från jobbet och inse att jag måste skotta plogkanten annars är jag infrusen när jag vaknar efter sömn. Felsöka vattenläckor (3 st........), hantera avloppsansökningar med kommunen och inte minst renovera med youtube som bibel. Klippa gräs och skotta är ändå det lilla tycker jag. Men jag vill inte flytta, det är här jag och djuren bor och vi trivs på det stora hela mycket bra. Men ibland ligger jag i sovrummet och lipar för att jag inte orkar ta tag i ytterligare en grej som kom tätt inpå en annan. Men så kravlar man upp och gör det ändå för ingen annan löser det ju åt en. Så jag skulle säga att det går, har jag roddat mitt kråkslott kan vem som helst, men jag fattar verkligen att man väljer bort det också.

Jag har hyrt både gård och hus själv och jag tycker inte det har varit jobbigt. Nu har inget pajat på riktigt förutom några fönster. Mina hyresvärdar har inte varit närvarande så jag har skött allt.
Men kanske är det jag som har helt fel syn på saker och ting, jag är van att sköta allt själv dessutom.

Jag har hyrt både gård och hus själv och jag tycker inte det har varit jobbigt. Nu har inget pajat på riktigt förutom några fönster. Mina hyresvärdar har inte varit närvarande så jag har skött allt.
Men kanske är det jag som har helt fel syn på saker och ting, jag är van att sköta allt själv dessutom.
Antar att du har haft lite annorlunda överenskommelser, men när man hyr är väl oftast tanken att man ska slippa betala för och ta hand om sådant som går sönder/behöver renoveras?

Jag har aldrig varit så miserabel som när jag bodde i lägenhet, så jag är verkligen en husmänniska. Har aldrig känt att jag saknar någon att dela det med, utan tycker att det är skönt att bara rå om mig själv och hunden.

Jag skulle inte säga att det är svårt att bo i hus själv, men är man van lägenhet så kan det bli en stor omställning. Det finns alltid något att göra med hus, oftast mindre saker men ibland stora. Jag köpte ett hus som är gammalt men okej i alla viktiga delar som väggar, tak och grund, så det har inte behövts några jätteprojekt för att det ska gå att bo här. Ytligt fix som tapetsera, lägga golv osv klarar man absolut på egen hand med hjälp av Youtube-akademin. :D

Men, och här är ett ganska stort men, behöver jag hjälp så har jag kunniga familjemedlemmar. Hade jag inte haft det så hade jag behövt tänka efter betydligt mer. De kommer inte finnas för evigt, så jag får alltid ha i bakhuvudet att jag en dag kan stå där och behöva rådda allt helt själv, och då kan det bli dags att fundera på att sälja och flytta till något annat. Men aldrig tillbaka till en lägenhet, om jag så måste bo i ett torp som är som en skokartong med frimärkestomt.

Att kolla upp värmesystem är en bra grej. Jag gissar på att eluppvärmt är dyrast, och kanske även osäkert? (Tänker på tex strömavbrott)

Vet inte riktigt vad det innebär med egen brunn och eget avlopp, bara att det verkar vanligt ute på landet. Behöver nog läsa på om det också.

Som du redan är inne på så är eluppvärmt inget vidare. Jag ratade alla hus med direktverkande el när jag letade och det har jag inte ångrat. Jag har vattenburet i mitt hus, element i varje rum och det har varit ganska humana elräkningar de flesta vintrar. I år har jag uppgraderat till bergvärme, så nu räknar jag med att det nästan blir billigt. :laugh:

Egen brunn och eget avlopp innebär en del extra ansvar och jobb, så är du minsta osäker på den biten så är det bättre att hålla sig till kommunalt. Vatten och sopor är såklart en stående kostnad, men jag tycker att bekvämligheten väger upp. Och för ett singelhushåll blir det sannolikt ändå billigare än vilken kallhyra som helst på lägenhet, så länge du inte belånat dig upp över öronen för att kunna köpa huset.

Jag bor själv i hus, och jag trivs och det går bra tycker jag. Men jag känner igen mig i stort sett helt i det @Bluefish skrev ovan!

Jag har läst på och försökt lära mig så mycket som möjligt. Försöker bli bra på - och tycka om! - problemlösning (det är alltid nåt som måste fixas). Försöker bli händig och fixa saker själv.

När jag skulle skaffa hus själv så var jag lite osäker på om jag skulle klara det, men tänkte att om jag bara såg till att ha tillräckligt med pengar så skulle jag kunna köpa hjälp vid behov. Det har dock inte funkat som jag trodde eftersom jag har upplevt att det är stört omöjligt att få hjälp, även om jag är villig att betala. Men däremot är jag mycket bättre på att reda ut saker på egen hand än jag trodde, så det har löst sig ändå. :)

Antar att du har haft lite annorlunda överenskommelser, men när man hyr är väl oftast tanken att man ska slippa betala för och ta hand om sådant som går sönder/behöver renoveras?
Vi hyr nu och hyresvärd tar sånt som går sönder. Kan ju vara ett bra sätt att mjukstarta bo i hus om man är orolig över såna saker. Det var tex rätt skönt att slippa lösa allt själv när vi var hyfsat nyinflyttade och det började spruta vatten rätt upp från blandaren i köket/diskhon när jag var själv hemma. Och när värmepannan gick sönder etc.

Vi bor i ett litet torp på ca 70 kvm som vi värmer upp med luftvärmepump och kamin. Vi har några elradiatorer också men undvikar att använda dem. Är huset litet kan det absolut fungera även om det inte finns ett vattenburet system.

Enskilt avlopp och brunn kan betyda precis vad som helst... 🤪

Jag bor med direktverkande el och tycker kanske inte att man absolut MÅSTE välja bort alla hus som har det... I ett litet hus (gammal sommarstuga/gammalt torp) är det inte alltid ekonomiskt försvarbart att installera ett vattenburet system. I mitt hus finns en luftvärmepump och två kakelugnar, men de klarar inte av att hålla vettig värme mitt i vintern. Så jag lät sätta upp moderna oljefyllda elelement, och jag tycker inte att jag har nån orimligt hög elförbrukning att tala om, så för mig funkar det bra.

beror ju på vad du letar för hus...

Hus "mitt ute i ingenstanns, utan grannar" är ju mer utsatt. Då behöver man ju i värsta fall egen traktor så man kan ploga under vintern för att komma ut till av andra plogade vägar. Och med allt vad de innebär att bo avlägset.
Oftast är det ju enskilt avlopp, egen brunn, olika typer av värmesystem (har du tur kanske bergvärme, men otur el uppvärmt) osv...

Eller hus i villaområde men i mindre ort ? Vårt område tex har mindre än 1000 boende i "området". Villorna är allt från enplanshus med typ 80 kvm, 3 rok till större. Vi har ju plogat av kommunen, fjärrvärme och kommunalt VA. Dvs behöver i sak verkligen bara sköta den lilla tomten (ca 700 kvm eller vad man nu köpt) ... Många äger sina hus själva, men många hyr av personer som köpt upp husen (då de är billiga här) ... Väldigt billiga driftskostnader med fjärrvärme osv. Och mkt lite som kan gå fel...

Och sen allt däremellan...

Ja så är det men man kan väl säga att mina hyresvärdar inte tagit det ansvaret. Fast nu ska hyresvärden byta ett fönster, för det regnar in och ”så kan det inte va när vi nu ska sälja”. Så det görs ju för att kunna få betalt för huset. Det har läckt i 9 år…
Kostnad 20 000 kr.

Bor inte ensam (är sambo) men ser inte att det skulle vara något problem att bo ensam i hus.
Se till att eventuellt hus du köper har
* ett fräscht tak
* ett bra uppvärmningssystem (gärna vattenburet, sen kan vattnet värmas av exv bergväme, luftvattenvärmepump eller ved)
* godkänd avloppsanordning (om det är enskilt)
* att vattentäkten har ok kvalitet och kvantitet.

(Sen finns det fler saker jag skulle titta på vid husvisning, exv elsystem, grunden/källare, dåligt lukt/finns det tryckimpregnerat virke i syllen, fönster och dörrar, fasad, översiktsplan, om området är detaljplanerat mfl)

Det kosmetiska på insidan kan man ju leva med tills man väljer att renovera, dåligt tak är ju mer akut och är en sån grej som kostar mycket att åtgärda.

Eluppvärmning skulle jag undvika, dyrt och ineffektivt. Möjligen skulle jag överväga det om det fanns eldstäder i bostaden som är godkända att elda i.

Googla om du behöver åtgärda något med huset, finns så mycket videos och annat till hjälp :up:

Liknande trådar

• Hur är det att bo i villakvarter i ett mindre samhälle?
  • Farligt att bo på nedre botten?
  • Det dyra fritidshuset
  • Bo i Luleå

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka