Är julfesten död?

Bukefalos 30 år!

På min arbetsplats är det personalföreningen som arrangerar julfesten. Det blir traditionellt julbord ute på lokal och även underhållning. Vi blir bjudna på detta.

Rent privat så har jag och en väninna som tradition att käka julbrunch på stan - så det är redan inbokat. Jag och maken brukar även käka julbord på IKEA någon dag innan jul när vi är ute och handlar det sista inför julen. Vi båda gillar julmat, men eftersom vi bara är 2 personer på julafton, brukar vårt egna julbord vara ganska litet.

/Lizzie

Jag har ofta hört folk beklaga sig över hur många julbord det blir, "Man är ju trött på julmaten innan julen ens har kommit!". Men nu var det ett tag sedan jag hörde någon säga så, och själv har jag faktiskt inte ätit julbord med jobbet på 10 år. Det är ingen större förlust för min del, jag tycker om julmat men inte mer än något annat. Däremot julstämningen har varit som bortblåst de senaste åren med diverse somriga teman och aktiviteter på "jul"-festen. Jag ska inte hänga ut min förra arbetsplats med för mycket detaljer men det var i ärlighetens namn det värsta jag varit med om tror jag 😅 Man skulle vara utklädd och det var ett rollspel som pågick precis hela kvällen lång. Jag höll på att sjunka under jorden och tänkte att om jag inte var säker på att byta arbetsplats innan så var jag det definitivt nu.

I år har inbjudan kommit och det är åter igen ett somrigt tema. Jag vet att de som arrangerar har ansträngt sig mycket och verkligen vill att det ska bli bra, och åter igen var det med orden "Man kanske vill ha något annat? Det blir så mycket jul!". Men jag undrar, blir det verkligen så mycket jul nu för tiden eller har julborden och julfesterna dött ut?

Jag vill bara dra på mig en svart klänning, sätta en liten sammetsrosett i håret, dricka ett glas bubbel och få en stund med mina fantastiska kollegor och prata om lite annat än arbete. Jag vill inte ha blommigt i december (!!), spex och lekar. Jag behöver inte ha sill och köttbullar men snälla låt mig för Guds skull bära vilka kläder jag vill.

Vad tycker ni, har ni samma spaning som jag? Är julfesten död eller äter ni fortfarande fem julbord i december?

De gånger jag ätit jobbrelaterat julbord har det tack och lov inte varit några spex odyl utan traditionellt julbord. Sedan är ju julbord idag rätt dyrt, det känns märkligt att en ska ha varit på så många i december att en blir less. Jag gillar rätt mycket av det som räknas som julmat så jag tycker det är gott och känner mig absolut inte less.

Upplägget du beskriver låter som en mardröm jag utan problem hade skippat.

Ja, men kulturen i din bransch? Jag har aldrig stött på åsikterna du beskriver men rör mig i ohippa och traditionella arbetskretsar som vård/omsorg, poliser och liknande.

Det har varit olika arbetsplatser, och branscher, och jag skulle inte beskriva någon utav dem som särskilt hipp. Där jag är nu är en juristtung organisation, rätt institutionslik. Däremot är det två yngre personer som har fått i uppdrag att styra julfesten i år, som nog är ganska olika resten av personalen. Tidigare år minns jag faktiskt inte vem inom organisationerna som har haft ansvaret, men det kan ju påverka såklart när en eller några individer får ansvaret.

Vi har ett vanligt julbord med jobbet som jobbet bjuder på, det är också årsinfo så det är på arbetstid. Sen har vi haft julfest som arrangeras av personalen då är det också julmat men alla tar med en rätt (eller delar om det är tex skinka eller annat dyrt) sen är det något tema men man behöver inte vara del av det om man inte vill, det körs något quiz och typ julklappsspelet Jag tycker det är trevligt, min familj och en stor del av mina vänner bor långt bort och jag brukar inte åka dit över julen. Så det blir det julfirande jag ägnar mig åt med andra kan man säga. Andra tycker inte det är kul och går helt enkelt inte. När jag levde i bonusfamilj så var det ju väldigt mycket julfiranden, alla barn hade tusen olika julavslutningar och firanden och lucia tåg och jag vet inte allt. Men nu när jag lever själv igen är det i stort sett inget förutom det som är med jobbet och lite julmarknader man kanske tar sig till.

Jag har jobbat inom tre olika branscher och det är först på senaste jobbet som det kostats på julbord. Då är det kvällstid och frivilligt. Första året efter pandemin (dvs inställt två år) slogs det på stort med underhållning, men senaste åren har det varit budgetvariant. Vi trodde inte det skulle bli nån julfest i år pga besparingar, men nu har inbjudan gått ut.

Jag älskar julmat, men har aldrig blivit bjuden på annat än via jobbet. Känns inte så skoj att gå själv på nån restaurang, så det får vara.

Helt ärligt hade jag gärna gått på ett julbord med jobbet... men eftersom jag sitter själv i Sverige så blir det lite svårt. Jag tycker det är ett trevligt sätt att umgås med kollegorna samt att det är kul att förklara för icke-svenskar hur det fungerar.

Edit: Herregud vad särbon mobbade min fd kollega från Skottland... han hade ju tagit en massa av grönsakerna! :rofl: Särbon förklarade taktiken bakom julbordsätande och sedan gick de två loss. Jag satt och skrattade hela tiden :D

Edit 2: Både särbon och fd kollegan är glada i mat :laugh:

De senaste 10-12 åren har jag bara ätit jobbets julbord, på plats på arbetsplatsen, utanför arbetstid och frivilligt. Brukar vara gott och trevligt, men man kommer ju inte ifrån arbetsplatskontexten. Och idag med småbarn och utan möjlighet till tillfällig avlastning/barnvakt på kvällstid, känns andra julbord alldeles fantastiskt uteslutet. Brukade gå på åtminstone ett med kompisar tidigare, det finns två-tre riiiktigt bra i trakten.

Med tidigare arbetsgivare/uppdragsgivare, framför allt under 90- och 00-talet, kunde det bli 5-6 julbord ute på lokal, typiskt med några kollegor och sen ett antal konkurrenter/medleverantörer m fl. Mer påkostat, mer uppsluppet, väldigt trevligt socialt och nätverkande.

Jag har ofta hört folk beklaga sig över hur många julbord det blir, "Man är ju trött på julmaten innan julen ens har kommit!". Men nu var det ett tag sedan jag hörde någon säga så, och själv har jag faktiskt inte ätit julbord med jobbet på 10 år. Det är ingen större förlust för min del, jag tycker om julmat men inte mer än något annat. Däremot julstämningen har varit som bortblåst de senaste åren med diverse somriga teman och aktiviteter på "jul"-festen. Jag ska inte hänga ut min förra arbetsplats med för mycket detaljer men det var i ärlighetens namn det värsta jag varit med om tror jag 😅 Man skulle vara utklädd och det var ett rollspel som pågick precis hela kvällen lång. Jag höll på att sjunka under jorden och tänkte att om jag inte var säker på att byta arbetsplats innan så var jag det definitivt nu.

I år har inbjudan kommit och det är åter igen ett somrigt tema. Jag vet att de som arrangerar har ansträngt sig mycket och verkligen vill att det ska bli bra, och åter igen var det med orden "Man kanske vill ha något annat? Det blir så mycket jul!". Men jag undrar, blir det verkligen så mycket jul nu för tiden eller har julborden och julfesterna dött ut?

Jag vill bara dra på mig en svart klänning, sätta en liten sammetsrosett i håret, dricka ett glas bubbel och få en stund med mina fantastiska kollegor och prata om lite annat än arbete. Jag vill inte ha blommigt i december (!!), spex och lekar. Jag behöver inte ha sill och köttbullar men snälla låt mig för Guds skull bära vilka kläder jag vill.

Vad tycker ni, har ni samma spaning som jag? Är julfesten död eller äter ni fortfarande fem julbord i december?
Sommartema, lekar, rollspel och maskerad på julbordet?!

Det riktigt kliar i fingrarna på mig att göra ett utskick till mina kollegor och berätta den glada nyheten att vi ska anamma ovanstående på vårt kommande julbord. Tror inte ens lunchtid hinner passera innan merparten av mina kollegor kommer att stå utanför mitt kontor med högafflar och ett traktorlass gödsel 😂

Julfest med sommartema?!? Låter helt jättefånigt. Varför ha fest till jul om man inte vill ha julfest? Låter trotsigt fast på ett lite larvigt sätt.

Lite som ett par här i trakten där jag bor, som har julfest mitt i sommaren - hela trädgården full med tomtar och belysning och julsaker och julmusik och... Nejjjj tycker jag bara!!!

Jag hade gärna gått på den där julfesten mitt i sommaren 😁
Låter askul ju!
Kanske för att jag inte firar jul och gillar konstiga grejer 🥳

Sommartema, lekar, rollspel och maskerad på julbordet?!

Det riktigt kliar i fingrarna på mig att göra ett utskick till mina kollegor och berätta den glada nyheten att vi ska anamma ovanstående på vårt kommande julbord. Tror inte ens lunchtid hinner passera innan merparten av mina kollegor kommer att stå utanför mitt kontor med högafflar och ett traktorlass gödsel 😂

Det var fruktansvärt. Jag gick raka vägen hem och sa till min man att jag aldrig borde ha gått, och att jag måste byta jobb. Två år tidigare hade jag blivit magsjuk på julfesten och låg och kräktes inne på jobbtoaletten. Det var bättre 🤷‍♀️ 😅

Vi brukar ha julbord med jobbet, men det är inte alltid julbord.

Det har ju varit väldigt modernt ett tag att vara så trött på julbord. Själv förstår jag det inte iom att det är så mycket olika mat på det. Men jag tror det har varit på modet att ha varit på så många julbord att man har tröttnat :)

På jobbet är det också på modet att vara trött på julen 25 december och vara trött på julmat hemmavid efter julafton och börja hetsa och julpynta före 1 december (själv kan jag äta hur mycket kallrökt lax som helst utan problem). Jag anses supertråkig som bara adventspyntat före sista veckan innan julafton och helt julgalethetsandeknäpp rörig och inte vittofräscht eller ngt som har granen kvar till tjugonda knut. :D

Dessutom gillar jag lekar och utklädning om det bjuds och saknar julgransplundringskalas o dansa kring granen :laugh:

Vi brukar ha julbord med jobbet, men det är inte alltid julbord.

Det har ju varit väldigt modernt ett tag att vara så trött på julbord. Själv förstår jag det inte iom att det är så mycket olika mat på det. Men jag tror det har varit på modet att ha varit på så många julbord att man har tröttnat :)

På jobbet är det också på modet att vara trött på julen 25 december och vara trött på julmat hemmavid efter julafton och börja hetsa och julpynta före 1 december (själv kan jag äta hur mycket kallrökt lax som helst utan problem). Jag anses supertråkig som bara adventspyntat före sista veckan innan julafton och helt julgalethetsandeknäpp rörig och inte vittofräscht eller ngt som har granen kvar till tjugonda knut. :D

Dessutom gillar jag lekar och utklädning om det bjuds och saknar julgransplundringskalas o dansa kring granen :laugh:

Jag är en sån som börjar tidigt! Det är väl en kombination av att jag verkligen gillar julen och gärna vill njuta av den länge, men också att jag efter årsskiftet alltid får en stark känsla av nystart så då vill jag rensa ut och blicka framåt. Så hela december brukar vara jul för mig. Nåväl, förutom en och annan ”sommarfest” i mitten av december då 🤪 😅

När jag jobbade på HSB så tröttande jag på julmat innan jul. Hade många små föreningar som varje år bjöd styrelsen, fastighetsskötaren och lokalvårdaren, så hade du 8 föreningar så blev det 8 julbord/julbordluncher plus det stora som jobbet bjöd på.

Nu mer normalt med ett julbord på jobbet som jag väljer att inte gå på.

Där jag jobbar har vi en frivillig julfest med knytkalas, som brukar vara väldigt trevlig. Var och en (som vill) tar med sig en jul-rätt eller annan maträtt från sitt hemland, och så dukas det upp ett stooort julbord med massvis av olika spännande rätter från olika kök från världens alla hörn! :love1: Det är helt underbart! Bara att gå runt och titta och lukta på alla rätter är jättespännande och känns väldigt privilegierat att få uppleva. :) Men då är vi alltså ett stort gäng och massvis med olika nationaliteter.

Jag är en sån som börjar tidigt! Det är väl en kombination av att jag verkligen gillar julen och gärna vill njuta av den länge, men också att jag efter årsskiftet alltid får en stark känsla av nystart så då vill jag rensa ut och blicka framåt. Så hela december brukar vara jul för mig. Nåväl, förutom en och annan ”sommarfest” i mitten av december då 🤪 😅
Ja det verkar vara det nya :) rensa innan nyår. Själv gillar jag att njuta av festkänslan hela julen till tjugonda knut :) då känns julen lång varm och mysig och ger lite festkänsla åt början av året också.

Det var fruktansvärt. Jag gick raka vägen hem och sa till min man att jag aldrig borde ha gått, och att jag måste byta jobb. Två år tidigare hade jag blivit magsjuk på julfesten och låg och kräktes inne på jobbtoaletten. Det var bättre 🤷‍♀️ 😅
På mitt jobb har de på senare år infört att varje gång vi går ut och äter tillsammans ska vi också göra någon form av aktivitet. Julbordet är undantaget men så fort det vankas någon typ av övrig middag ska det också kombineras med något fysiskt som till exempel padel, minigolf etc.
Jag är så kräkless på pekpinnandet att jag vägrar följa med av ren princip. Gå ut och äta och dricka ett glas vin, absolut, men jag är inte intresserad av någon gruppaktivitet i övrigt.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka