Haha! Min arbetsplats bangar aldrig på en riktigt bra tema-fest ^^ Däremot är det inte rollspel och grejer, bara tema och gött häng.Jag har ofta hört folk beklaga sig över hur många julbord det blir, "Man är ju trött på julmaten innan julen ens har kommit!". Men nu var det ett tag sedan jag hörde någon säga så, och själv har jag faktiskt inte ätit julbord med jobbet på 10 år. Det är ingen större förlust för min del, jag tycker om julmat men inte mer än något annat. Däremot julstämningen har varit som bortblåst de senaste åren med diverse somriga teman och aktiviteter på "jul"-festen. Jag ska inte hänga ut min förra arbetsplats med för mycket detaljer men det var i ärlighetens namn det värsta jag varit med om tror jagMan skulle vara utklädd och det var ett rollspel som pågick precis hela kvällen lång. Jag höll på att sjunka under jorden och tänkte att om jag inte var säker på att byta arbetsplats innan så var jag det definitivt nu.
I år har inbjudan kommit och det är åter igen ett somrigt tema. Jag vet att de som arrangerar har ansträngt sig mycket och verkligen vill att det ska bli bra, och åter igen var det med orden "Man kanske vill ha något annat? Det blir så mycket jul!". Men jag undrar, blir det verkligen så mycket jul nu för tiden eller har julborden och julfesterna dött ut?
Jag vill bara dra på mig en svart klänning, sätta en liten sammetsrosett i håret, dricka ett glas bubbel och få en stund med mina fantastiska kollegor och prata om lite annat än arbete. Jag vill inte ha blommigt i december (!!), spex och lekar. Jag behöver inte ha sill och köttbullar men snälla låt mig för Guds skull bära vilka kläder jag vill.
Vad tycker ni, har ni samma spaning som jag? Är julfesten död eller äter ni fortfarande fem julbord i december?
I år blir det lite försök till nya traditioner då vi haft ett par dödsfall i närmsta familjen detta år. Så det blir julbord med jobbet på en italiensk restaurang, jag, pojkvännen och mamma går på ett persiskt julbord och så kommer vi ta catering till julafton med mer klassisk mat. Kan dock inte låta bli, så lite varmt kommer jag göra själv, bland annat köttbullar och janssons.