Är julfesten död?

Jag har ofta hört folk beklaga sig över hur många julbord det blir, "Man är ju trött på julmaten innan julen ens har kommit!". Men nu var det ett tag sedan jag hörde någon säga så, och själv har jag faktiskt inte ätit julbord med jobbet på 10 år. Det är ingen större förlust för min del, jag tycker om julmat men inte mer än något annat. Däremot julstämningen har varit som bortblåst de senaste åren med diverse somriga teman och aktiviteter på "jul"-festen. Jag ska inte hänga ut min förra arbetsplats med för mycket detaljer men det var i ärlighetens namn det värsta jag varit med om tror jag 😅 Man skulle vara utklädd och det var ett rollspel som pågick precis hela kvällen lång. Jag höll på att sjunka under jorden och tänkte att om jag inte var säker på att byta arbetsplats innan så var jag det definitivt nu.

I år har inbjudan kommit och det är åter igen ett somrigt tema. Jag vet att de som arrangerar har ansträngt sig mycket och verkligen vill att det ska bli bra, och åter igen var det med orden "Man kanske vill ha något annat? Det blir så mycket jul!". Men jag undrar, blir det verkligen så mycket jul nu för tiden eller har julborden och julfesterna dött ut?

Jag vill bara dra på mig en svart klänning, sätta en liten sammetsrosett i håret, dricka ett glas bubbel och få en stund med mina fantastiska kollegor och prata om lite annat än arbete. Jag vill inte ha blommigt i december (!!), spex och lekar. Jag behöver inte ha sill och köttbullar men snälla låt mig för Guds skull bära vilka kläder jag vill.

Vad tycker ni, har ni samma spaning som jag? Är julfesten död eller äter ni fortfarande fem julbord i december?
Haha! Min arbetsplats bangar aldrig på en riktigt bra tema-fest ^^ Däremot är det inte rollspel och grejer, bara tema och gött häng.
I år blir det lite försök till nya traditioner då vi haft ett par dödsfall i närmsta familjen detta år. Så det blir julbord med jobbet på en italiensk restaurang, jag, pojkvännen och mamma går på ett persiskt julbord och så kommer vi ta catering till julafton med mer klassisk mat. Kan dock inte låta bli, så lite varmt kommer jag göra själv, bland annat köttbullar och janssons.

Haha! Min arbetsplats bangar aldrig på en riktigt bra tema-fest ^^ Däremot är det inte rollspel och grejer, bara tema och gött häng.
I år blir det lite försök till nya traditioner då vi haft ett par dödsfall i närmsta familjen detta år. Så det blir julbord med jobbet på en italiensk restaurang, jag, pojkvännen och mamma går på ett persiskt julbord och så kommer vi ta catering till julafton med mer klassisk mat. Kan dock inte låta bli, så lite varmt kommer jag göra själv, bland annat köttbullar och janssons.
Åååh! Persiskt julbord! Något avis. 😅

Vi äter julbord med hela förvaltningen varje år. Undantaget har varit pandemi och under besparingstider, tex förra året. Någon gång har det varit jultallrik istället för julbord, och ett år fick vi äta jullunch med enheten när julfesten var inställd.

Julfesten är alltid en torsdag, alltid med något spexigare inslag (tyvärr) typ uppträdande av ledningsgruppen... Klädkoden är alltid "glitter och glamour", där ser man ingen anledning till att förnya sig 😅 Men all in all är det ett trevligt inslag att få hänga lite med sina kollegor utanför jobbet.

Därutöver brukar vi gå ut och äta julbord med familjen. Lite lagom skulle jag säga.

Jag äter jobbets julbord och inget mer. Vartannat år äter alla på jobbet på samma ställe och vartannat år äter man bara med teamet. Jag är inte superförtjust i rätterna på klassiskt julbord, är liksom klar och fullproppad i magen efter en tallrik med potatis, lax, sill och skinkmacka. Så förra året försökte jag och en teamkollega som inte heller är julbordsfan kuppa igenom att slippa julmat genom att föreslå en tapasrestaurang som inte verkade ha något julbord utan bara vanlig mat. Men nog tusan hade de ersatt sina goda tapas med tveksamt julbord när vi kom dit...

Men sommartema och lekar, det slapp vi iallafall!

Jag jobbar statligt och vi har traditionellt julbord (där alkohol inte ingår) varje år.

Med exet som teknisk konsult och säljare kunde det bli ett gäng julbord per år eftersom både det egna bolaget och sådana de jobbar ihop med gärna bjuder varandra.

Häromkring är många julbord fullbokade redan i oktober, så intresset verkar åtminstone finnas. Själv tycker jag att äta julbord ute sällan är värt pengarna, men går gärna till något "alternativt".

Jag äter jobbets julbord och inget mer. Vartannat år äter alla på jobbet på samma ställe och vartannat år äter man bara med teamet. Jag är inte superförtjust i rätterna på klassiskt julbord, är liksom klar och fullproppad i magen efter en tallrik med potatis, lax, sill och skinkmacka. Så förra året försökte jag och en teamkollega som inte heller är julbordsfan kuppa igenom att slippa julmat genom att föreslå en tapasrestaurang som inte verkade ha något julbord utan bara vanlig mat. Men nog tusan hade de ersatt sina goda tapas med tveksamt julbord när vi kom dit...

Men sommartema och lekar, det slapp vi iallafall!
Jag har slutat äta potatis på julbord :o utan väljer bara det absolut godaste

Jamenja! Eller snarare NEJ!
På mitt jobb ska det bowlas, 3- eller 5-kampas på nån jävla sportbar varenda år och förutom att jag hellre skjuter mig i knäskålarna så är ju inte heller maten direkt top notch på såna ställen.
Jag brukar inte gå men i år är jag tydligen tvungen... :wtf:
Ja precis, och särskilt irriterande när det inte ges några andra alternativ. Hade man delat upp det i två delar, frivillig aktivitet först och sedan middag för alla så hade det varit en helt annan grej.

Aktiviteten i sig är tänkt att stärka relationerna kollegorna emellan och samtidigt göra något hälsofrämjande men för min del blir ju resultatet det motsatta. I och med att jag inte vill delta i padel/frisbeegolf/beachvolleyboll eller annat som jag inte är ett dugg intresserad av går jag ju inte heller på middagen och blir därmed inte heller en del av sammanhållningen.

Jag jobbar för staten och vi har inte haft något jularrangemang på närmare tio år. Personalföreningen bjuder på en jultallrik till lunch och det är allt.

Jag hade gärna sett att vi träffats i min arbetsgrupp för en julmiddag eller motsvarande. Men kostnaden motsvarar nog inte nyttan. Vi sitter utspridda över hela landet.

Vi har ibland haft tema men ofta har maten varit julmat av någon variant. Inte julbord där man själv hämtar utan att man blir serverad vid bordet. Haft julfesten på olika ställen i Stockholm såsom Junibacken, National Museet, Wenner-Gren Center, och några restauranger. I år är temat röda mattan, vilket anges omfatta allt från galaklänning till en "röd matta" :rofl: . Folk brukar dock inte direkt klä ut sig.

Min grupp brukar gå på ett mer klassisk julbord på någon lunch under december.

Jag har slutat äta potatis på julbord :o utan väljer bara det absolut godaste

Ja, alltså bukfyllor som potatis och bröd går helt bort för min del. Det kan jag äta hemma.
Ni skulle nog trivas i Småland här verkar det sällan finnas kokt potatis på julbordet. Själv saknar jag den eftersom jag tycker att det inte är så gott att äta sillen "ren". Jag vill liksom ha alla delar av måltiden och potatisen är en fin brygga mellan andra mer intensiva smaker. Samma med bröd, jag vill ju ha en helhelt, inte bara äta de intensivaste delarna.

Men som sagt, här finns det sällan kokt potatis, vilket alltid blir konstigt för mig när jag ska äta från sillbordet.

Ni skulle nog trivas i Småland här verkar det sällan finnas kokt potatis på julbordet. Själv saknar jag den eftersom jag tycker att det inte är så gott att äta sillen "ren". Jag vill liksom ha alla delar av måltiden och potatisen är en fin brygga mellan andra mer intensiva smaker. Samma med bröd, jag vill ju ha en helhelt, inte bara äta de intensivaste delarna.

Men som sagt, här finns det sällan kokt potatis, vilket alltid blir konstigt för mig när jag ska äta från sillbordet.
Note to self: inte flytta till Småland :eek:

Säger ju det, Småland är ett u-land 🤬
Jag gillar att mitt jobb alltid väljer julbord på ett fancy ställe, där har de delikatesspotatis och ett fantastiskt dessertbord 🥰

När jag jobbade statligt hade vi julbord varje år och för det mesta på bra restauranger men även några riktiga bottennapp. Konsulter var aldrig medbjudna.

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Omröstningar

• Vintertid
Tillbaka