Är julfesten död?

Bukefalos 30 år!

Julfesten är årets happening hos oss. På senare år, 10-12 år, är det ute på finare lokaler, julbord eller julinspirerad trerätters, något år på ställe med julshow, annars bara företaget, inhyrd DJ mm. Alltid fre kväll. Alla som kan kommer, inkl föräldralediga, ev sjukskrivna och det är uppklätt med glitter, klackar, kostym, gärna med jultema, jultröja mm. De som behöver jobba får presentkort på motsvarande kostnad att använda för restaurangbesök el dyl.
Brukar vara supertrevligt! Sommartema skulle nog inte slå hos oss.

Min arbetsplats har ett julbord på jobbet, dagtid vardag, där köket fixar julmaten. Dit bjuds också pensionärer. Mycket gott och trevligt.
Sen brukar vi ha en julfest på lokal en kväll, oftast en fredag. I år blir det dock ingen eftersom vi istället hade en 40-årsfest tidigare i höstas.
Vi är dock ett gäng anställda som bokat en egen julfest, på egen bekostnad, där alla som ville fick anmäla sig.

Inga utklädnader eller sånt.

På mitt jobb har frågan kommit upp. Alla har hört det där om att man hinner tröttna på julmat, och ingen kan riktigt relatera till det. Själv får jag inte tillfälle att tröttna, men jag lutar åt att typisk julmat är måttligt spännande.

Vi har en vegetarisk matpolicy på jobbet, när det gäller den mat som arbetsgivaren bjuder på. Egentligen är julbordet undantaget från den policyn, men med en massa vegetarianer och ett antal som inte äter fläskkött, passar vegetariskt rätt bra ändå.

Julfester har absolut dott av markant over de senaste aren - ett allt storre kostnadsfokus ar nog den framsta drivkraften.

Nar jag var konsult pa stort globalt bolag c 2017 brukade det vara tre julfester - bolagets (stort, typ 4,000 gaster), det egna arbetslaget (runt 100) och sa det projeketet du arbetade pa (runt 10 pers)
Mot slutet (2023) vra det max en, eller en julgava av choklad eller bubbel typ.

I nuvarande bolag ar det typ jag och chefen som ska ta besult over diverse julfester. Vi ar geografiskt ganska utspridda, sa vi har gett en ledare i varje ort ett "OK" att arangera ett "drinks and nibbles" typ av julfest, men vill vara sa lite inblandad i organisering och planering som mojligt.

Vem ar det typiskt som fixar med att annordna julfirandet?

Sjalv forstar jag inte riktigt varfor man vill ha massa sociala event via jobbet - mina kollegor ar helt ok, men inga jag normalt sett skulle umgas med socialt. Jag har fatt vanner via jobbet, men da genom att vi faktiskt jobbat ihop, och jag kan aldrig minnas att jag har fatt nagon stor fornojelse av "arbetskul".

Respekera min professionella formaga, stotta min utveckling, var trevlig och betala mig val - det ar typ all jag vill ha fran en arbetsplats..

Jag har ofta hört folk beklaga sig över hur många julbord det blir, "Man är ju trött på julmaten innan julen ens har kommit!". Men nu var det ett tag sedan jag hörde någon säga så, och själv har jag faktiskt inte ätit julbord med jobbet på 10 år. Det är ingen större förlust för min del, jag tycker om julmat men inte mer än något annat. Däremot julstämningen har varit som bortblåst de senaste åren med diverse somriga teman och aktiviteter på "jul"-festen. Jag ska inte hänga ut min förra arbetsplats med för mycket detaljer men det var i ärlighetens namn det värsta jag varit med om tror jag 😅 Man skulle vara utklädd och det var ett rollspel som pågick precis hela kvällen lång. Jag höll på att sjunka under jorden och tänkte att om jag inte var säker på att byta arbetsplats innan så var jag det definitivt nu.

I år har inbjudan kommit och det är åter igen ett somrigt tema. Jag vet att de som arrangerar har ansträngt sig mycket och verkligen vill att det ska bli bra, och åter igen var det med orden "Man kanske vill ha något annat? Det blir så mycket jul!". Men jag undrar, blir det verkligen så mycket jul nu för tiden eller har julborden och julfesterna dött ut?

Jag vill bara dra på mig en svart klänning, sätta en liten sammetsrosett i håret, dricka ett glas bubbel och få en stund med mina fantastiska kollegor och prata om lite annat än arbete. Jag vill inte ha blommigt i december (!!), spex och lekar. Jag behöver inte ha sill och köttbullar men snälla låt mig för Guds skull bära vilka kläder jag vill.

Vad tycker ni, har ni samma spaning som jag? Är julfesten död eller äter ni fortfarande fem julbord i december?
Vi har julfest med julbord genom jobbet varje år. Men några andra julbord blir det inte.

Jag brukar få äta julbord med jobbet och julbord med min sambos jobb. Jag brukar också få gå med på middag på höst och vår med min sambos jobb och även aktiviteter ibland som musikal på Göteborgsoperan. Då fick vi guidad tur innan, räksmörgås innan föreställningen och en efterrätt med choklad i pausen. Oftast fri bar på de saker sambos jobb bjuder med partners på.

Vi har julbord på restaurang varje år. Oftast traditionellt, men förra gången var det italienskt "julbord" och en annan gång asiatiskt.
Några temafester med utklädnad och rollspel har vi tack och lov aldrig haft vare sig i juletid eller någon annat tillfälle. Det låter som min värsta mardröm. 😅

Jag brukar få äta julbord med jobbet och julbord med min sambos jobb. Jag brukar också få gå med på middag på höst och vår med min sambos jobb och även aktiviteter ibland som musikal på Göteborgsoperan. Då fick vi guidad tur innan, räksmörgås innan föreställningen och en efterrätt med choklad i pausen. Oftast fri bar på de saker sambos jobb bjuder med partners på.

Vad för bolag jobbar sambon på?
Är imponerad över att denna sortens generositet fortfarande finns - min erfarenhet (av stora finansbolag) är att budgetarna för denna sortens evenemang minskats mycket kraftigt de senaste 15 åren typ

Att partners varit inbjudna är aldrig något jag sett

Är imponerad över att denna sortens generositet fortfarande finns - min erfarenhet (av stora finansbolag) är att budgetarna för denna sortens evenemang minskats mycket kraftigt de senaste 15 åren typ

Han är IT-konsult hos privat arbetsgivare.

Jag har ofta hört folk beklaga sig över hur många julbord det blir, "Man är ju trött på julmaten innan julen ens har kommit!". Men nu var det ett tag sedan jag hörde någon säga så, och själv har jag faktiskt inte ätit julbord med jobbet på 10 år. Det är ingen större förlust för min del, jag tycker om julmat men inte mer än något annat. Däremot julstämningen har varit som bortblåst de senaste åren med diverse somriga teman och aktiviteter på "jul"-festen. Jag ska inte hänga ut min förra arbetsplats med för mycket detaljer men det var i ärlighetens namn det värsta jag varit med om tror jag 😅 Man skulle vara utklädd och det var ett rollspel som pågick precis hela kvällen lång. Jag höll på att sjunka under jorden och tänkte att om jag inte var säker på att byta arbetsplats innan så var jag det definitivt nu.

I år har inbjudan kommit och det är åter igen ett somrigt tema. Jag vet att de som arrangerar har ansträngt sig mycket och verkligen vill att det ska bli bra, och åter igen var det med orden "Man kanske vill ha något annat? Det blir så mycket jul!". Men jag undrar, blir det verkligen så mycket jul nu för tiden eller har julborden och julfesterna dött ut?

Jag vill bara dra på mig en svart klänning, sätta en liten sammetsrosett i håret, dricka ett glas bubbel och få en stund med mina fantastiska kollegor och prata om lite annat än arbete. Jag vill inte ha blommigt i december (!!), spex och lekar. Jag behöver inte ha sill och köttbullar men snälla låt mig för Guds skull bära vilka kläder jag vill.

Vad tycker ni, har ni samma spaning som jag? Är julfesten död eller äter ni fortfarande fem julbord i december?

Vi får ett enkelt julbord till lunch en dag. Inget annat. Jag hade tyckt om att få klä upp mig och bli bjuden på julbord! För 15 år sen fick vi fint julbord men det drogs in då det kostade för mycket.

Vi är ett litet privat företag med -10 anställda. Gör vi nånting utanför jobbet bjuds +1 med. De senaste åren har vi stängt lite tidigare på fredagen och ätit catering lunch med valfri dricka.

Jag har jobbat majoriteten av mina vuxna år (typ 15) i offentlig sektor. Tror jag ett år blivit bjuden på julbord kvällstid, de flesta år en jultallrik till lunch. När jag jobbat privat (inom typ offentlig sektor) har det oftast varit julbord på restaurang men något år bara knytislunch beroende på hur ekonomin sett ut. Nu är jag på ett riskkapitalbolag och där bjuds det på fest sommar, jul och en konferens om året. Aldrig varit med på julfest och missar i år igen men verkar som det blir mingel på kontoret, middag och sen fest. Jag tycker de trevligaste julfesterna är de vi anställda ordnat själva, antingen på jobbet eller hemma hos någon. Där jag jobbar nu är vi alldeles för många för att det ska funka.

På mitt jobb har de på senare år infört att varje gång vi går ut och äter tillsammans ska vi också göra någon form av aktivitet. Julbordet är undantaget men så fort det vankas någon typ av övrig middag ska det också kombineras med något fysiskt som till exempel padel, minigolf etc.
Jag är så kräkless på pekpinnandet att jag vägrar följa med av ren princip. Gå ut och äta och dricka ett glas vin, absolut, men jag är inte intresserad av någon gruppaktivitet i övrigt.
Jamenja! Eller snarare NEJ!
På mitt jobb ska det bowlas, 3- eller 5-kampas på nån jävla sportbar varenda år och förutom att jag hellre skjuter mig i knäskålarna så är ju inte heller maten direkt top notch på såna ställen.
Jag brukar inte gå men i år är jag tydligen tvungen... :wtf:

Jag gillar julbord om det är bra mat (och inte billigaste typ), har okej kollegor och inte är när vi som har som mest att göra (vilket det ibland har varit just kring jul på vissa jobb - lagom kul att gå på obligatoriskt julbord kl20 på kvällen när man varit där sen 6.30 🙃).

Även om jag inte är vän privat med mina kollegor så kan jag tycka att det är trevligt att ses i ett annat sammanhang, så länge det är just trevligt och inte bidrar till mer stress.

Det förekommer bl a inom byggbranchen också. Har en vän vars mans julbord är inklusive respektive och ofta även på annan ort så då bjuds de även på hotellövernattning.

Vi blir oftast bjudna på jul lunch och arbetet fortsätter på eftermiddagen. Ibland har vi varit på stan ibland catering.
Julfest på kvällstid har jag inte varit på de sista 10-15 åren. Inget tema eller så bara käka och en Dj Alla som gick dit älskade dansa. De som jobbade den kvällen fick alltid mat levererad till jobbet.

SOMRIGT på en julfest? Har de tappat skallen?!?! De kan väl ha en SOMMARFEST på sommaren om de vill ha somrigt? alltså, bara nej liksom. Vill man inte ha jultema på julfest behöver man väl inte gå? Att klä sig lite fin och äta lite gott, dricka lite gott och prata med kollegor räcker väl gott på en julfest?!

WTF!!!

Har inte varit på julbord sedan mer än 10 år tillbaka när jag jobbade på kommunen och de bjöd. Det var trevligt. Sedan ersattes det av en macka med skinka och köttbullar osv på. på jobbet jag har nu får vi en skinkmacka och en tallrik gröt samt ett presentkort att välja julklapp för. Hade nog hellre valt julbord tror jag- utan sommartema och maskerad, enkelt julbord med lite god mat och trevligt sällskap av kollegor.

Har nog bara varit på ett riktigt julbord i hela livet, det var med jobbet för några år sedan. I år blir det jullunch på kontoret.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka