Arbetande hundar och avelskrav, MH/BPH (Utbruten från Vad är rimligt pris för valp?)

Jag tycker ju att vallhundsklubben ska verka för att det inte ska vara ok för border collies att tävla lydnad, bruks , agility osv och då skulle det nog inte behövas särskilt mkt tester alls mer än vissa hälsotester, men inser ju att det inte är möjligt men man kan ju få drömma!

Men det låter ju både drastiskt och omöjligt? Förbjuda folk att tävla i andra sporter?
 
Jag tycker största problemet med vallprovet verkar vara att det är så förarberoende. Typ duktiga hundtränare kan peta igenom det mesta till godkänt men att det är svårt för de som är nya eller inte prioriterar/har tid att Träna inför vallprovet att få igenom hundarna.

Vet iaf hundar som inte gjort vallprovet för att ägaren enligt egen uppgift ’inte har tid att hålla på träna’ men hunden funkar mer än utmärkt i arbetet på gården.
Ja, verkligen. Jag vet en handfull hundar som jag gärna skulle avla på som aldrig kommer ta något VP! 😔

Samtidigt som jag bara under augusti sa nej till 7 olika förfrågningar om att träna upp och godkänna tikar med sportinriktning som aldrig kommer användas praktiskt, men som ägarna vill avla på. Varje sånt jobb motsvarar ca 10.000 efter skatt för mig. De flesta säger inte nej till såna förfrågningar... Jag är för autistisk för att gå emot mina principer 😬😂
 
Självklart handlar det om intresse. Men varför ska vallhundsavlarna anstränga sig för att ”rädda” sporttypen, när deras egna hundar funkar utmärkt att utvärdera på annat sätt?

Att hundarna ska må bra utan rädslor i vardagen har ingenting med sporttypen att göra. Varför får du för dig det?

Som sagts tidigare. Har träffat flertalet jakthundar, vallhundar osv som kunnat jobba bra men som absolut haft rädslor i varierande grad i vardagen. Och det är ju faktiskt framförallt där hunden spenderar sitt liv.
 
För få som är beredda att ta sig igenom all byråkrati utöver att vara utan sin arbetstik länge nog för en valpkull. Mer byråkrati kommer göra det värre.

Jag gör vad jag kan genom att aktivt hjälpa djurägare att få kontakt med rätt uppfödare, hålla de värsta avarterna borta från annonsplatsen jag driver, hjälpa folk att ta fram så mycket djurhantering som möjligt ibde hybdar de har så de har mer kunskap inför nästa köp och visa upp bra djurhantering med hund. "Run your dog, not your mouth".

Men hur mycket byråkrati är det för att ta en kull?

Någonstans måste ju bönderna inse att för att fortsätta ha bra hundar så får de ju lägga lite tid på lydnad/prov/utvärdering också. Lydnad behövs ju ändå för att kunna jobba med hunden? Och kanske låna ut/ta valpkull och göra jobbet annorlunda ett tag. Eller ha två hundar.
 
Men hur mycket byråkrati är det för att ta en kull?

Någonstans måste ju bönderna inse att för att fortsätta ha bra hundar så får de ju lägga lite tid på lydnad/prov/utvärdering också. Lydnad behövs ju ändå för att kunna jobba med hunden? Och kanske låna ut/ta valpkull och göra jobbet annorlunda ett tag. Eller ha två hundar.
Jag tycker du ska ta upp alla dina bra ideer med svak. Alltid uppskattat med någon utifrån som kommer med bra lösningar på problem som vi kämpat med i hundratals år!
 
Jag tycker du ska ta upp alla dina bra ideer med svak. Alltid uppskattat med någon utifrån som kommer med bra lösningar på problem som vi kämpat med i hundratals år!

Fast det är ju ingen idé? Jag tycker det är konstigt att så många bönder vad det verkar som har så låg kunskap som du påstår när de är så beroende av hund. Hur man än vänder och vrider på det så går det ju inte att trolla fram bra hundar utan det måste ju avlas fram.
 
Fast det är ju ingen idé? Jag tycker det är konstigt att så många bönder vad det verkar som har så låg kunskap som du påstår när de är så beroende av hund. Hur man än vänder och vrider på det så går det ju inte att trolla fram bra hundar utan det måste ju avlas fram.
De har otroligt hög kunskap om vallhund. Det är något helt annat än kennelklubbskunskap.

Border collien har sett likadan ut i över 600 år. Det är rätt tyket att tro att kennelklubben vips ska kunna gå in med skrivbordskunskap och göra det massiva avelsarbetet bättre. Speciellt som de helt och hållet saknar insyn och förståelse i det som har format rasen.
 
De har otroligt hög kunskap om vallhund. Det är något helt annat än kennelklubbskunskap.

Border collien har sett likadan ut i över 600 år. Det är rätt tyket att tro att kennelklubben vips ska kunna gå in med skrivbordskunskap och göra det massiva avelsarbetet bättre. Speciellt som de helt och hållet saknar insyn och förståelse i det som har format rasen.

Men isåfall så förstår jag inte problemet?

Vem har pratat om att kennelklubben ska utveckla vallprov?
 
Ja den.

Jaktlabbarna hade väl lägre på nyfikenhet generellt och inte bara social nyfikenhet?

Av de labbar jag har träffat (vi har ett gäng som är aktiva i olika grenar där jag bor) så har enbart jaktvarianten haft problem med olika rädslor (inte alla såklart men ändå den rätt stor andel). Någon/några av dem har mycket stora problem med bland annat sociala rädslor. Det är på något sätt inget statistiskt underlag men ändå så man reagerar att det är just den typen när det brukar vara tvärtom i andra raser.

KL:
De faller sig väl antagligen naturligt att om man avlar väldigt strikt för snabbt utveckling av just en egenskap vare sig det är jakt, apportering, vallning, vakt osv. så kommer det kompromissas på andra områden (vardagsmentalitet, hälsa, populationen osv.). Det finns liksom inga perfekta hundar/linjer, alla har styrkor och svagheter.

Avlar man dessutom på arbetshundar med storskaligt och har dem på stall/hundgård och aldrig i en hemmamiljö/stadsmiljö lär det vara oerhört svårt att veta hur vardagsmentaliteten på hundarna är. Har hört någon nämna just underlagsrädslor bland exempelvis jakthundar pga. detta. Man har i generationer avlat på hundar som aldrig sett ett blankt golv och kanske inte heller hundens släktingar och då missat att just underlagsrädsla finns i dessa linjer. Sen ska en av dessa hundar leva i en familj i ett vanligt hus med olika typer av golv och klarar det inte.
Jag upplever att det är främst golden av utställningslinjer som har kass mentalitet. Det är dock endast min egen uppfattning, vet inte om det stämmer. Men att det är dom som brukar vara rädda för hala golv tex. Inte jaktvarianten. Så där upplever jag tvärtom mot vad du säger.
Vad gäller labrador upplever jag dock, som flera, att rädslor finns främst i jaktlinjerna.
 
Jag upplever att det är främst golden av utställningslinjer som har kass mentalitet. Det är dock endast min egen uppfattning, vet inte om det stämmer. Men att det är dom som brukar vara rädda för hala golv tex. Inte jaktvarianten. Så där upplever jag tvärtom mot vad du säger.
Vad gäller labrador upplever jag dock, som flera, att rädslor finns främst i jaktlinjerna.

Jag håller med angående Golden även om jag inte träffat lika många av dem. I de flesta raser brukar det vara mer rädslor i exteriörlinjerna men labbe verkar vara lite av ett undantag.
 
Jag har bara träffat en jaktgolden och den var socialt osäker om jag inte minns galet. Å andra sidan har jag hört talas om goldens som är extremt rädda vid nyår, så det skulle inte förvåna mig om den typen av rädslor är vanligare i utställningslinjer och jaktgoldens generellt är stabilare.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag kan för mitt liv inte förstå denna stora tilltro till MH/BPH? Alla jag känner som göra sådana tränar ju inför dem så det säger ju...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
9 612
Senast: Linda_A
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 201
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 812
Senast: Dopy
·
Hundavel & Ras Det skulle vara intressant att läsa hur viktigt det är för er att föräldrarna gjort MH/BPH när ni letar valp? Funderingen kommer dels...
2
Svar
38
· Visningar
2 396
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp