Arbetsintervju

Jag har varit på arbetsintervju idag. Jag hatar verkligen att gå på intervju. Inte för själva intervjusituationen utan för känslan jag alltid får efteråt. Att jag är så totalt oduglig. Jag känner bara att jag inte duger.

Det är också så svårt att veta vad man ska säga och hur man ska säga det. Jag är ju inte en tipptopp-kandidat och måste tyvärr säga en del saker som inte är till min fördel. Det är saker jag inte kan mörka eller ljuga om. Och jag måste försöka säga det så att det inte låter alltför förjävligt.

Men usch, känslan efteråt är inte alls bekväm. Så här är det alltid efter en intervju.

Och så är säsongen bara 3 månader på det här jobbet, till skillnad mot 6 månader på tidigare jobb. Det suger. Jag kommer inte att kunna ta någon som helst semester under sommaren. På vintern har jag tid att jobba. Varför kan jag inte få jobb då? På sommaren har jag annat för mig.

Alltså fan.
 

Och jag känner en som fick ect utan att ha flyttat överhuvudtaget. Det är jättefarligt att bo kvar.

Men alltså, du ska ju inte till Skåne. Och ingen annanstans heller, du bor jättebra, precis som du vill och och det är billigt. Jag fattar inte varför du låter folk dra in dig i den diskussionen för hundrafjortonde gången, den drar ju bara ner dig?
Nu är du dum. Sannolikheten för att något sådant ska hända lär öka mångdubbelt om man pressas långt över sin förmåga. Sen kan det ju hända ändå, men sannolikheten är inte lika hög.
 
Progressiva absolut. Det framkom inte utan när du nämnde tex behovet av antireflex som en anledning till att de blev dyrare uppfattade jag det som att det pratades om "vanliga" glas men de extraval och kvalitén du önskar var det som gjorde det dyrare. Det är det ju egentligen inte utan just typen av glas. Att progressiva kostar jättemycket mer än 800kr vet nog alla(?).
Nog om det. Avskyr btw att köpa nya glasögon ungefär lika mycket dom att köpa ny mobil. 😝
Fast nu var det någon som sa att en person 70+ köpte glasögon för 800. Är man i den åldern så behöver man progressiva.
 
Nu är du dum. Sannolikheten för att något sådant ska hända lär öka mångdubbelt om man pressas långt över sin förmåga. Sen kan det ju hända ändå, men sannolikheten är inte lika hög.
Ja, jag var dum. Men det jag menar är att det är ett helt orimligt argument. Du är rädd för att få ect om du flyttar för att nån du känner hamnade där. Det är orimligt.
Men igen: det är en fullständigt onödig diskussion eftersom du inte ska flytta. Du har inte bara ditt drömboende, du bor dessutom så billigt att det nog knappast går att komma lägre.
 
Fast nu var det någon som sa att en person 70+ köpte glasögon för 800. Är man i den åldern så behöver man progressiva.
Fast att du antog det förutsätter ju inte att det per automatik är det du behöver när det inte nämns.
Och man måste inte ha progressiva glas bara för att det underlättar och är bra för de flesta. Det går att ha vanliga glas och sedan byta till läsglasögon/inga glasögon. Kanske för att pengarna inte finns när man blir äldre (dvs bara för att man är 70+ kan det inte antas att det är progressiva det talas om) och behovet inte är så stort beroende av vad man gör.

Men verkligen strunt samma. Jag uppfattade inte att det var progressiva vi pratade om då jag inte gjorde samma antagande om ursprungspersonen som du gjorde. Progressiva är mycket mer pengar, ja.
 
Ja, jag var dum. Men det jag menar är att det är ett helt orimligt argument. Du är rädd för att få ect om du flyttar för att nån du känner hamnade där. Det är orimligt.
Men igen: det är en fullständigt onödig diskussion eftersom du inte ska flytta. Du har inte bara ditt drömboende, du bor dessutom så billigt att det nog knappast går att komma lägre.
Ect var egentligen bara ett exempel på vad som kan hända. Att jag kraschar i utmattning (en gång till) är en annan möjlig utgång om jag skulle följa rådet att flytta som många förespråkar. Jag har rätt små marginaler för vad jag klarar innan det går käpprätt åt helvete.

Men jag lyckas inte förmedla hur orimligt och dåligt det rådet är.
 
Fast nu var det någon som sa att en person 70+ köpte glasögon för 800. Är man i den åldern så behöver man progressiva.
Och tänka sig att hon ändå fick ett par glasögon för den summa. Två när hon inte behövde progressiva för den summan och 1 när hon behövde progressiva. Så då är vi trots allt tillbaka på 800 spänn går det att få ett par brillor för, så man BEHÖVER inte skaffa glasögon för över 10 000 kr. Man behöver inte heller trycka ner det till 800, speciellt inte om man har tusen olika ögonfel, mina kostade 4000 kr, men såatte, jag verkar ju ha perfekt syn jämfört med många andra glasögonbärare om man ska jämföra priserna folk betalar. Eller så är folk även lite kräsna när de väljer glasögon och inte tar det billigaste ändå.
 
Ect var egentligen bara ett exempel på vad som kan hända. Att jag kraschar i utmattning (en gång till) är en annan möjlig utgång om jag skulle följa rådet att flytta som många förespråkar. Jag har rätt små marginaler för vad jag klarar innan det går käpprätt åt helvete.

Men jag lyckas inte förmedla hur orimligt och dåligt det rådet är.
Det orimliga och dåliga är inte att någon försöker vända det du ser till något positivt och möjligt, utan att du ständigt ser allt som negativt och hinder som är stora som berg och inte går att komma över.
 
Det orimliga och dåliga är inte att någon försöker vända det du ser till något positivt och möjligt, utan att du ständigt ser allt som negativt och hinder som är stora som berg och inte går att komma över.
Jag är realist. Inte korkad.

Problemet med att tro sig klara mer än man klarar är att man kraschar. Problemet med att inte ta hänsyn till vad man behöver för att må så bra man kan är att man då riskerar att hamna på sjukhus och bli helt arbetsoförmögen.

Liksom HUR ska jag ens klara av en flytt utan att få ett totalt sammanbrott?
 
Senast ändrad:
Är det realistiskt att tro att man inte klarar sig utan glasögon för över 10 000 kr tex?
Du vet inte alls vad jag behöver för att det ska fungera för mig. Skulle bli helt tokig om jag måste hålla huvudet i en viss vinkel för att se något, vilket man måste med billigare progressiva glasögon. Och jag måste kunna köra bil även i mörker samt är gravt astigmatisk. Jag tycker inte du har något att säga till om angående mina glasögon.

Jag går liksom inte heller i för små skor för att det är obekvämt.
 
Du vet inte alls vad jag behöver för att det ska fungera för mig. Skulle bli helt tokig om jag måste hålla huvudet i en viss vinkel för att se något, vilket man måste med billigare progressiva glasögon. Och jag måste kunna köra bil även i mörker samt är gravt astigmatisk. Jag tycker inte du har något att säga till om angående mina glasögon.

Jag går liksom inte heller i för små skor för att det är obekvämt.
Nej, du har rätt i att jag inte har något att säga till om det.

Du fick bara en emotsägelse om att glasögon kan faktiskt vara så mycket billigare än dina 10 000 kr, att de sedan inte mäter sig till 100% med dina krav är väl en annan sak, men det är lite där jag menar att acceptans för situation och förmågor kommer in.
 
Kräsen och kräsen, iaf jag vill se bra i alla vardagssituationer utan diverse störningar pga väldigt smalt synfält på glasen.
Har man ekonomi att välja så är det väl självklart, har man inte så finns det billigare glasögon. Och man får mätta mun efter matsäck lite grann. Kan man inte hosta upp den summan som ens krav kostar så vad ska man annars göra? Gå utan för att man inte kan nöja sig med billigare glasögon?
 
Ect var egentligen bara ett exempel på vad som kan hända. Att jag kraschar i utmattning (en gång till) är en annan möjlig utgång om jag skulle följa rådet att flytta som många förespråkar. Jag har rätt små marginaler för vad jag klarar innan det går käpprätt åt helvete.

Men jag lyckas inte förmedla hur orimligt och dåligt det rådet är.
Men min poäng är: strunta i det rådet. Du behöver inte förmedla något alls. Du vet att du inte kommer att flytta, det räcker.

Om ditt mål är att folk ska svara Jaha, jaså ja då förstår jag - då är nog inte buke rätt ställe 😅
 
Men min poäng är: strunta i det rådet. Du behöver inte förmedla något alls. Du vet att du inte kommer att flytta, det räcker.

Om ditt mål är att folk ska svara Jaha, jaså ja då förstår jag - då är nog inte buke rätt ställe 😅
Nä, folk här är väldigt oförstående. De kan inte alls sätta sig in i hur mitt liv fungerar eller inte fungerar.
 
Har man ekonomi att välja så är det väl självklart, har man inte så finns det billigare glasögon. Och man får mätta mun efter matsäck lite grann. Kan man inte hosta upp den summan som ens krav kostar så vad ska man annars göra? Gå utan för att man inte kan nöja sig med billigare glasögon?
De flesta optiker erbjuder en vettig avbetalningsplan, räntefri i vissa fall. Mina progressiva glasögon, som jag måste ha, kostade över 10 000:-. Då fick jag ett extra par på köpet, med billig båge, och de blev faktiskt mina favoriter…! Jag är dessutom extremt närsynt så om jag skulle ha billiga plastglas skulle de bli verkligt jättetjocka och hemskt obekväma.

Jag skulle behöva terminalglasögon också där jag ser både skärmen och tangentbordet i fokus…. För att jobbet ska fungera utan att jag får ont i nacken av att hålla huvudet i fel vinkel.
 
Någonstans måste du nog göra en förändring i ditt liv @Wille, annars kommer du hamna i samma cirkelresonemang om igen.
Alternativ:
Prova medicinering som läkare rekommenderar.
Ta upp med psykolog vad du behöver.
Acceptera din funktionsnedsättning och få sjukersättning.
Osv.
Du säger i andra trådar att du kan arbeta 100%. Att svackan du hade i ditt nuvarande jobb beror på något annat. Ofta pratar du mot dig själv.
Ditt fokus hos psykologen borde vara att du bara ser hinder, aldrig en väg framåt.
Du trivs i ditt hus och har planer, men orkar inte fullfölja ens om du arbetar 25%.
Du har helt enkelt två val. Antingen accepterar du din situation nu. Eller får du välja att förändra något.
 
Nä, folk här är väldigt oförstående. De kan inte alls sätta sig in i hur mitt liv fungerar eller inte fungerar.
Men skriv inte här då om alla är så jävliga. Och kan du sätta dig in i hur andra uppfattar din text? Jag tror och tänker som så att det finns ingen som inte tycker du borde få hjälp och stöd, även till viss del sjukpenning,men samtidigt (tycker jag) så måste du själv ge dig begränsningar, orkar du inte jobba fulltid då kan du inte hålla på med allt du vill göra, hyra ut, snickra, odla, utöka skogsträdgård, ansa i trädgården, ha bin, sälja honung etc etc- vi är väl massor som har många och drömmiga intressen som får avstå pga tidsbrist, ork eller ekonomi.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 348
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok Eller så har senaste dagarna känts i alla fall. Jag verkar ha tre känslolägen just nu; hysteriskt skratt, gråt eller apati. Stress...
Svar
11
· Visningar
1 234
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 423
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Har haft en jobbig natt med brist på sömn och öron som bråkat. De har vätska bakom trumhinnorna som beter sig störigt så att det trycker...
Svar
0
· Visningar
630
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vad är rätt
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp