Arbetsintervju

Jag har varit på arbetsintervju idag. Jag hatar verkligen att gå på intervju. Inte för själva intervjusituationen utan för känslan jag alltid får efteråt. Att jag är så totalt oduglig. Jag känner bara att jag inte duger.

Det är också så svårt att veta vad man ska säga och hur man ska säga det. Jag är ju inte en tipptopp-kandidat och måste tyvärr säga en del saker som inte är till min fördel. Det är saker jag inte kan mörka eller ljuga om. Och jag måste försöka säga det så att det inte låter alltför förjävligt.

Men usch, känslan efteråt är inte alls bekväm. Så här är det alltid efter en intervju.

Och så är säsongen bara 3 månader på det här jobbet, till skillnad mot 6 månader på tidigare jobb. Det suger. Jag kommer inte att kunna ta någon som helst semester under sommaren. På vintern har jag tid att jobba. Varför kan jag inte få jobb då? På sommaren har jag annat för mig.

Alltså fan.
 

Det beror lite på vad man gör, om man jobbar mycket ute är det ju bra om glasen inte blir repiga för minsta lilla för då ser man inget i dom i iallafall.
Herregud. Vore bra att landa lite i verkligheten också kanske?
jag har nog aldrig haft riktiga glas, har aldrig haft råd. Jag är ute och ränner med hunden i skogen, fåt ständigt grenar och tassar i ansiktet osv och de är inte speciellt repiga.
 
Ja plastglas är det ju, med rätt styrka givetvis. Vad skulle det annars vara?

Oki, jag trodde du menade nåt i stil med läsglasögon man kan köpa på ICA och som man provar själv från ett ställ 😊 Men det var ju extremt billigt, vad gör de avkall på egentligen? Plastglas väljer ju många då de är lättare också.
 
Oki, jag trodde du menade nåt i stil med läsglasögon man kan köpa på ICA och som man provar själv från ett ställ 😊 Men det var ju extremt billigt, vad gör de avkall på egentligen? Plastglas väljer ju många då de är lättare också.
Det är inga märkesbågar. Det ingår inte antireflexbehandling och man gör inte glasen tunnare ifall man har tjocka glas och annat jag inte har koll på, MEN vill man ha det så kan man få det för tilläggskostnad.
Jag köpte glasögon till dottern så när hon var barn. perfekt eftersom hon, som så många andra, hatade glasögon och "råkade" slarvar bort, glömma, tappa, lägga i högt gräs så gräsklipparen åt upp dem, cykla över dem osv osv

Jag har ett par som kostade 4000 och det är billiga bågar för 300 kr, synundersökning för 250 och resten plastglas utan något extra. Men jag har också ett par från synenheten som jag fått gratis. Kan inte tänka mig att de är speciellt dyra, men fyller funktionen gör de. Vilket trots allt måste vara en poäng om man är fattig. (eller hellre vill lägga pengar på tex intressen och trädgård osv)
 
Poängen med att flytta var inte att göra det till ett stenkast ifrån där du bor nu utan att flytta där det finns bättre möjligheter till jobb, enligt AF. De har också precis skärpt sina krav vad gäller det. Vill man ha ersättning från dem får man flytta på sig och söka jobb på andra ställen än "hemmavid" och jag har svårt att se att din fobi för att åka någon längre resa bort är godtagbar anledning till att de skulle låta dig slippa kravet. Eller att du vill ha en skogsträdgård. Eller låg hyra.

Jag vet inget om mördarsniglar, har bara hört att de inte tycker om salt och öl, de finns i Skåne, har inte sett några här i Sörmland faktiskt så de finns nog fler i Skåne, inget jag tänkt på förrän nu. och ja vintern är lerig och grå, å andra sidan är det metrologisk sommar på flera ställen i Skåne redan nu, våren börjar tidigt och sommaren varar långt in på hösten och vintern kan vara höst istället. Bättre odlingsmöjligheter.

allt är inte bara negativt och omöjligt.
Jag har inte en enda i mitt skånehuz och inte här heller tack o lov
 
Glasögon kan man köpa på specsavers. Fullt fungerande.

Distansutbildningar hålls inom just trädgård, tämligen ofta. Bo kvar om du kan, ditt hus är med lite tur en ekonomisk buffert om det skiter sig. Skåne är inte lättare tänker jag, ha kvar de sociala kontakter du har. Du kan kanske timvika inom omsorgjobb, skola eller något annat. Inget liv i lyx, men man får strunta i lyx om man är pank.
 
Med eller utan boendet?

Garantipensionen är i dag 11 603 kronor och på det tillkommer bostadstillägget för boendet.
Det är upp till 7000 något som man kan få till bostaden.
Inklusive boendet.

Den där siffran måste väl vara ett bruttobelopp?

Då förstår jag inte vad det är som gör att någon inte kan använda ett par glasögon som kostar 800 kr bara för att de inte är dyra och perfekta, trots att man inte ens har råd med de dyra och perfekta för 10 000 utan det är 800 eller inga som gäller.

Jag tänker att det mer handlar om en inställning, en acceptans man får lära om sig helt enkelt. Att något är gott nog även om det inte är vad man vill ha egentligen.
Jag kan inte köra bil i mörker utan antireflex. Sen är jag gravt astigmatisk och behöver tunnare glas. Det blir ju olidligt att använda glasögon med tjockt glas all vaken tid. Jag kommer inte att använda dem då och då återstår att blunda.

Det låter ju toppen, då har du inget att klaga på heller utan allt är utmärkt. :up:
Nej, jag klagar verkligen inte på mitt boende. Tvärt om.

Då borde ju alternativet vara att söka 25% sjukersättning om det finns bekräftad 25% nedsättning.
Inte än. Man provar med arbetsanpassning först.

Och så alla som tycker jag ska flytta till Skåne, inser ni inte hur svårt och oöverstigligt det är? Jag klarar det inte. Jag känner en som blev inlagd på sjukhus runt en månad i samband med en flytt och där fick han rätt många ect-behandlingar. Det var illa. Jag vill inte hamna där han hamnade. Då hade han ändå en fru så han slapp rodda med allt själv. Och jag känner inte en kotte i Skåne. Det skulle vara hemskt att bli så ensam och utsatt. Och hur ska jag ens få en bostad utan ett jobb? Hur ska jag ens ha råd med en bostad?
 
Glasögon kan man köpa på specsavers. Fullt fungerande.

Distansutbildningar hålls inom just trädgård, tämligen ofta. Bo kvar om du kan, ditt hus är med lite tur en ekonomisk buffert om det skiter sig. Skåne är inte lättare tänker jag, ha kvar de sociala kontakter du har. Du kan kanske timvika inom omsorgjobb, skola eller något annat. Inget liv i lyx, men man får strunta i lyx om man är pank.
Specsavers har jag inte det minsta förtroende för här. De försökte pracka på mig progressiva glas fast jag inte behövde det. Optikern på Synsam försökte länge få samma resultat som på Specsavers men konstaterade att jag då ännu inte behövde några progressiva. Specsavers säljare var också otroligt lismande.

Jag har i flera år letat efter utbildningar som jag kan gå men har tyvärr inte hittat någon alls. Alla distansutbildningar av intresse som jag hittat kräver att man ska vara närvarande någon eller några gånger. Och det är en omöjlighet.
 
Inklusive boendet.

Den där siffran måste väl vara ett bruttobelopp?


Jag kan inte köra bil i mörker utan antireflex. Sen är jag gravt astigmatisk och behöver tunnare glas. Det blir ju olidligt att använda glasögon med tjockt glas all vaken tid. Jag kommer inte att använda dem då och då återstår att blunda.


Nej, jag klagar verkligen inte på mitt boende. Tvärt om.


Inte än. Man provar med arbetsanpassning först.

Och så alla som tycker jag ska flytta till Skåne, inser ni inte hur svårt och oöverstigligt det är? Jag klarar det inte. Jag känner en som blev inlagd på sjukhus runt en månad i samband med en flytt och där fick han rätt många ect-behandlingar. Det var illa. Jag vill inte hamna där han hamnade. Då hade han ändå en fru så han slapp rodda med allt själv. Och jag känner inte en kotte i Skåne. Det skulle vara hemskt att bli så ensam och utsatt. Och hur ska jag ens få en bostad utan ett jobb? Hur ska jag ens ha råd med en bostad?
Och jag känner en som fick ect utan att ha flyttat överhuvudtaget. Det är jättefarligt att bo kvar.

Men alltså, du ska ju inte till Skåne. Och ingen annanstans heller, du bor jättebra, precis som du vill och och det är billigt. Jag fattar inte varför du låter folk dra in dig i den diskussionen för hundrafjortonde gången, den drar ju bara ner dig?
 
Ja det gör den eller sjukskrivning. Men lösningen är inte att hitta fler jobb (som man kan fungera likvärdigt dåligt på) det är ju att hitta ett jobb där man fungerar någorlunda.
Självklart. Och det är där jag menar att Wille behöver åtgärder från hab/AF/FK. Att söka jobb på en arbetsmarknad där man inte kan konkurrera är ju meningslöst.
 
Självklart. Och det är där jag menar att Wille behöver åtgärder från hab/AF/FK. Att söka jobb på en arbetsmarknad där man inte kan konkurrera är ju meningslöst.
Ja det är det och det gäller väll att försöka fortsätta kämpa för det. Men det kan vara rätt tungrott även om det redan finns en bedömning och ett godkänt lönebidrag här.
 
Jag kan inte köra bil i mörker utan antireflex. Sen är jag gravt astigmatisk och behöver tunnare glas. Det blir ju olidligt att använda glasögon med tjockt glas all vaken tid. Jag kommer inte att använda dem då och då återstår att blunda.
Nu måste jag hoppa in för här är det mycket som inte behöver vara sant och som du kan sluta oroa dig för.
Jag har exakt samma "bekymmer" med mina ögon. Undviker gärna specsavers men har då aldrig betalat några 10000 för glasögon i hela mitt liv och då är det ofta märkesbågar, om än inte flashigaste flashiga märkena (har DKNY just nu) och glasen är med extra allt, tunnare, antireflex, antirep osv. Tror de gick på 3500kr, var hos Synsam. Förra vändan nappade jag på erbjudande med slipade solglasögon som extra vid köp av ordinarie och då landade jag på runt 5000 har jag för mig.
Jag bävar inför nästa köp dock då jag tror det är risk för progressiva.

Kanske inte 800-1000kr men 10000 är en sjuk överdrift, släpp det.
 
Nu måste jag hoppa in för här är det mycket som inte behöver vara sant och som du kan sluta oroa dig för.
Jag har exakt samma "bekymmer" med mina ögon. Undviker gärna specsavers men har då aldrig betalat några 10000 för glasögon i hela mitt liv och då är det ofta märkesbågar, om än inte flashigaste flashiga märkena (har DKNY just nu) och glasen är med extra allt, tunnare, antireflex, antirep osv. Tror de gick på 3500kr, var hos Synsam. Förra vändan nappade jag på erbjudande med slipade solglasögon som extra vid köp av ordinarie och då landade jag på runt 5000 har jag för mig.
Jag bävar inför nästa köp dock då jag tror det är risk för progressiva.

Kanske inte 800-1000kr men 10000 är en sjuk överdrift, släpp det.
Jag har progressiva glasögon sedan några år. Då stack kostnaderna verkligen iväg. Vi snackar inte om bara en tusenlapp extra.

Skatten som pensionär är mycket lägre.
Men det är ändå skatt på summan.
 
Sjuk överdrift vet jag inte, betalade mer än 10' för mina senaste.

Vad man får hosta upp beror ju till stor del på vilka synfel man har.
Som glasögonbärare sen 40 år tillbaka är jag fullt medveten om det. Det framkom inte att det är progressiva glas här tex. Då ts snarare ifrågasatte de låga priserna mtp behov av antireflex och att undvika billighetskedjor än att nämna tex att det gäller progressiva glas uppfattade jag det som att hon jämförde på "vanlig" nivå. Om progressiva glas nämnts hade nog de flesta med glasögon vetat att dessa är betydligt mer kostsamma.
 
Jag har progressiva glasögon sedan några år. Då stack kostnaderna verkligen iväg. Vi snackar inte om bara en tusenlapp extra.
Progressiva absolut. Det framkom inte utan när du nämnde tex behovet av antireflex som en anledning till att de blev dyrare uppfattade jag det som att det pratades om "vanliga" glas men de extraval och kvalitén du önskar var det som gjorde det dyrare. Det är det ju egentligen inte utan just typen av glas. Att progressiva kostar jättemycket mer än 800kr vet nog alla(?).
Nog om det. Avskyr btw att köpa nya glasögon ungefär lika mycket dom att köpa ny mobil. 😝
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 348
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok Eller så har senaste dagarna känts i alla fall. Jag verkar ha tre känslolägen just nu; hysteriskt skratt, gråt eller apati. Stress...
Svar
11
· Visningar
1 234
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 423
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Har haft en jobbig natt med brist på sömn och öron som bråkat. De har vätska bakom trumhinnorna som beter sig störigt så att det trycker...
Svar
0
· Visningar
630
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp