Bukefalos 28 år!

Arbetsintervju

Jag har varit på arbetsintervju idag. Jag hatar verkligen att gå på intervju. Inte för själva intervjusituationen utan för känslan jag alltid får efteråt. Att jag är så totalt oduglig. Jag känner bara att jag inte duger.

Det är också så svårt att veta vad man ska säga och hur man ska säga det. Jag är ju inte en tipptopp-kandidat och måste tyvärr säga en del saker som inte är till min fördel. Det är saker jag inte kan mörka eller ljuga om. Och jag måste försöka säga det så att det inte låter alltför förjävligt.

Men usch, känslan efteråt är inte alls bekväm. Så här är det alltid efter en intervju.

Och så är säsongen bara 3 månader på det här jobbet, till skillnad mot 6 månader på tidigare jobb. Det suger. Jag kommer inte att kunna ta någon som helst semester under sommaren. På vintern har jag tid att jobba. Varför kan jag inte få jobb då? På sommaren har jag annat för mig.

Alltså fan.
 

När man har säsongsanställning har man rätt till sommarsemester som alla andra. De flesta tar ett par veckor antingen betalt eller obetalt (om man har timlön och semesterersättning då ingår i den vanliga utbetalningen). Blir du fastanställd i juni brukar man kunna få förskottssemester eftersom det är få arbetsgivare som tycker att det är en bra ide att deras anställda jobbar ett helt år utan semester.
Det beror väl på anställningens längd? Såvitt jag kan se verkar 3 månader vara en gräns och fanns det ingen gräns vore det orimligt. Man kan väl knappas jobba juni-augusti och begära att få semester mitt i.

För mig ser det ut som att både du och @Wille tolkar @Exile lite hårt. Jag ser inget nedlåtande i inläggen och heller inte att hen tycker att Willes vilja att orka med lite fritid är orimlig. Det är väl ett faktum att rätt många är så trötta efter jobbet att de inte orkar så mycket mer, medan andra åker till hästen i tre timmar. Orken är olika, och ibland tycker även jag att Wille verkar överskatta andras ork. Det står inte i motsättning mot att Wille vill göra annat än krascha efter jobbet, det förstår jag också.

Sen riskerar det vara provocerande att prata om sommarsemester när man inte har ett jobb. Vi är nog många som tillbringade hela somrarna på semestervikariat innan vi fick fasta anställningar.
 
En liten fundering här. Om man inte gör så mycket på dagarna när man är hemma och redan utan arbete på 8 timmar har svårt att få det att fungera förstår jag verkligen att det blir totalt utmattande att jobba 8 timmar "från ingenstanns" och då är slut när man kommer hem.
Det är ju därför AF och andra ställen vill ha in en på arbetsåtgärder för då måste man va uppe och göra nåt i 8 timmar och "kommer in i att arbeta" så när man väl får jobb har rutinen att vara igång hemifrån 8 timmar.


Du har ju redan idag 2 timmar då du måste jobba, du hade ju ett tag en "plan" att du skulle städa 15 min om dagen (?).
Du vet ju med dej att du kommer bli trött av att jobba 100% men med detta sagt måste du antingen gå ner i tid och då bli mindre (ENLIGT DEJ SJÄLV, inte andra) attraktiv på arbetsmarknaden. Och redan NU börja göra saker 6 timmar om dagen.

Du pratar alltid om din "to do list" men om du i stället skulle vända på din "to do list" och börja skriva upp det du FAKTISKT gjort istället, Så när du räknar ihop dina "har gjort" kommer upp i det du ville ÄVEN om inte alla "to do" är gjorda så har du ju vunnit iom att du har gjort något dina timmar. Se framstegen i stället för det du inte gjort.
 
Det beror väl på anställningens längd? Såvitt jag kan se verkar 3 månader vara en gräns och fanns det ingen gräns vore det orimligt. Man kan väl knappas jobba juni-augusti och begära att få semester mitt i.

För mig ser det ut som att både du och @Wille tolkar @Exile lite hårt. Jag ser inget nedlåtande i inläggen och heller inte att hen tycker att Willes vilja att orka med lite fritid är orimlig. Det är väl ett faktum att rätt många är så trötta efter jobbet att de inte orkar så mycket mer, medan andra åker till hästen i tre timmar. Orken är olika, och ibland tycker även jag att Wille verkar överskatta andras ork. Det står inte i motsättning mot att Wille vill göra annat än krascha efter jobbet, det förstår jag också.

Sen riskerar det vara provocerande att prata om sommarsemester när man inte har ett jobb. Vi är nog många som tillbringade hela somrarna på semestervikariat innan vi fick fasta anställningar.
Nu är ju TS inte i början av sitt arbetsliv, där de flesta sommarjobbar. Det är skillnad på ork i 20, 30 och 40 års ålder mot senare i livet speciellt när man dragit på sig lite utmattningar och annat smått och gott. Jag skulle aldrig klara av det jag gjorde då, nu. Jag klarar inte ens hälften, tyvärr det hade varit otroligt mycket smidigare för mig om jag hade det. Min ekonomi hade varit väldigt bra om jag orkat, minskat min oro för den något otroligt.

Men ja, jag blir triggad av när folk skriver att det är så här för nästan alla. För det är helt enkelt inte sant 1-2 % möjligen men inte alla av dom har samma erfarenheter och problem som just TS. Hur många andra funktionsnedsättningar skulle vi säga så om, skulle vi döma ut deras problem lika lättvindigt som vi gör TS problem? Jaha så du får ont i axlarna för att du kör rullstol, ja, ja men det är många som lever med ont i axlarna...
 
Ja med fast anställning brukar det ju vara så, men säsongsjobb så är det ju ofta semesterersättning. Jag jobbar på ett ställe där vi har en hel del säsongsarbetare pga våra ordinaries semester och de är "lediga" på sin höjd i början på juni eller slutet på augusti, helt enkelt för att de inte börjat jobba än eller slutat jobba för säsongen, de har ingen betald ledig period.

Men om du inte har något val så är det ju som det är tyvärr. Alternativet är ju att söka sig bort från trädgårdsjobben. Om du tycker säsongsjobb passar men inte vill jobba på sommaren så är ju det en ganska usel kombination. Vissa industrier har man garanterad semester under juli då verksamheten stänger då t.ex, men då är det ju fast tjänst och ofta heltid eller skift.
Det är inom trädgård jag har kompetens. Jag får inga andra jobb. Och jag skulle behöva mer kompetens inom trädgård för att få ett året-runt-jobb där. Men ekonomi och bristande hälsa hindrar mig.

Våra fastanställda parkarbetare och anläggare har sommarsemester och som du beskriver så är det många av de som är korttidsanställda som tar obetald ledighet under sin korta anställning med. Min erfarenhet när jag har tagit in korttidsanställda tex på feriejobb är att de behöver ledigt minst ett par veckor eftersom man märker på dom som envisas med att arbeta hela perioden att orken går ned (unga personer utan sjukdomar). Så det är ju inte att rekommendera.

Men nej det är inte alltid man har ett val och har man inget val så har man inget val. Man kan ju ändå få diskutera runt det. Är det ok betalt kanske det går att ta en eller ett par veckor i mitten och sedan ändå jobba 3 månader men börja tidigare eller sluta senare. Det brukar finnas en hel del kvar att göra ute även i september ( @Wille ). Det är heller inte en ovanligt förfrågan att ta en eller två veckor även om man är korttidsanställd/sommarjobbare.
På förra jobbet kunde vi som var säsongsanställda ta lite semester. Typ en vecka. Eller två utspritt över tiden.

En liten fundering här. Om man inte gör så mycket på dagarna när man är hemma och redan utan arbete på 8 timmar har svårt att få det att fungera förstår jag verkligen att det blir totalt utmattande att jobba 8 timmar "från ingenstanns" och då är slut när man kommer hem.
Det är ju därför AF och andra ställen vill ha in en på arbetsåtgärder för då måste man va uppe och göra nåt i 8 timmar och "kommer in i att arbeta" så när man väl får jobb har rutinen att vara igång hemifrån 8 timmar.


Du har ju redan idag 2 timmar då du måste jobba, du hade ju ett tag en "plan" att du skulle städa 15 min om dagen (?).
Du vet ju med dej att du kommer bli trött av att jobba 100% men med detta sagt måste du antingen gå ner i tid och då bli mindre (ENLIGT DEJ SJÄLV, inte andra) attraktiv på arbetsmarknaden. Och redan NU börja göra saker 6 timmar om dagen.

Du pratar alltid om din "to do list" men om du i stället skulle vända på din "to do list" och börja skriva upp det du FAKTISKT gjort istället, Så när du räknar ihop dina "har gjort" kommer upp i det du ville ÄVEN om inte alla "to do" är gjorda så har du ju vunnit iom att du har gjort något dina timmar. Se framstegen i stället för det du inte gjort.
Jag kraschar av 8 timmar arbete. Blev ju sjukskriven förra sommaren när jag hade anpassad anställning på heltid. Låg även på sjukhus då. Man blir inte inlagd på sjukhus för att man är "lite trött".

Vill du och af att jag ska krascha fler gånger? Och kanske inte alls kommer tillbaka sen?

Jag försöker ju hålla igång på dagarna. Så säg inte åt mig vad jag behöver göra. Jag är inte korkad.

Jag ser också vad jag gör. Har jag gjort 5 saker så ser jag det.
 
Nu är ju TS inte i början av sitt arbetsliv, där de flesta sommarjobbar. Det är skillnad på ork i 20, 30 och 40 års ålder mot senare i livet speciellt när man dragit på sig lite utmattningar och annat smått och gott. Jag skulle aldrig klara av det jag gjorde då, nu. Jag klarar inte ens hälften, tyvärr det hade varit otroligt mycket smidigare för mig om jag hade det. Min ekonomi hade varit väldigt bra om jag orkat, minskat min oro för den något otroligt.

Men ja, jag blir triggad av när folk skriver att det är så här för nästan alla. För det är helt enkelt inte sant 1-2 % möjligen men inte alla av dom har samma erfarenheter och problem som just TS. Hur många andra funktionsnedsättningar skulle vi säga så om, skulle vi döma ut deras problem lika lättvindigt som vi gör TS problem? Jaha så du får ont i axlarna för att du kör rullstol, ja, ja men det är många som lever med ont i axlarna...
Definitionen av semester är dock densamma oavsett ålder och ork. Den är en ledighet man tjänar ihop till genom att jobba. Att inte ha ett jobb men vara missnöjd för att man inte får semester, den ekvationen får jag inte ihop.

Jag tror inte att någon menar att @Wille ska jobba mer än hon orkar. Det måste gå, via t ex habilitering och AF, att hitta sysselsättning på en nivå som funkar i det enskilda fallet.
 
Det är inom trädgård jag har kompetens. Jag får inga andra jobb. Och jag skulle behöva mer kompetens inom trädgård för att få ett året-runt-jobb där. Men ekonomi och bristande hälsa hindrar mig.
Vilken typ av kompetens är det du saknar för ett året-runt-jobb? För om du verkligen trivs med detta kanske det är något du borde försöka fixa. Hindret med ekonomin kan ju kanske avhjälpas med att ta de här mindre attraktiva jobben för att tjäna in lite pengar att finansiera det med. Om inte annat så är säsongsarbete som sagt ofta en fot in.
 
Jag tror inte att någon menar att @Wille ska jobba mer än hon orkar. Det måste gå, via t ex habilitering och AF, att hitta sysselsättning på en nivå som funkar i det enskilda fallet.

Håller helt med , jättemärkligt att det inte är ordnat redan- däremot(KL) så tycker inte jag att man kan räkna med passande årstidsjobb för att man vill arbeta med egna intressen under sommmaren. Finns det jobb på sommaren så får man gilla läget.
Jag är på 7:de året nu med 6 tim arbetsdag i snitt mellan maj- okt, utan en enda ledig dag, jag har fått lägga ner allt vad gäller min förut fina trädgård/odlingar för att orka. Hoppas orka iaf 4 år till (med i år) sen får jag se. Fysiskt jobb så många blir säkert trötta av att jobba-inte bara jag, och nej jag är inte ledig efter det .
 
Men VARFÖR söker du 8 timmars arbeten då ?
Då är du ju korkad !!!
Men alltså. Det är liksom inte görligt att agera som att man inte kan arbeta i den utsträckningen som AF och FK anser att man ska ifall man inte har en ekonomisk buffert till att ställa sig utanför de ekonomiska trygghetssystemen som samhället bestämt villkoren för.

Det är väl inte så svårt att förstå varför någon söker jobb i den omfattning man är ålagd att göra det för att uppfylla regelverket?
 
Definitionen av semester är dock densamma oavsett ålder och ork. Den är en ledighet man tjänar ihop till genom att jobba. Att inte ha ett jobb men vara missnöjd för att man inte får semester, den ekvationen får jag inte ihop.

Jag tror inte att någon menar att @Wille ska jobba mer än hon orkar. Det måste gå, via t ex habilitering och AF, att hitta sysselsättning på en nivå som funkar i det enskilda fallet.
Om du tänker på det som att inte få ihop livet (hälsa, ork och ekonomi) under många år av korttidsanställningar, sjukskrivning och arbetslöshet då istället. Det här är inte tillfälligt utan det är en "livsstil". Då kanske det blir lättare att tänka sig att det blir jobbigt om man inte får semester/längre samanhängade tid för återhämtning ett år. För det är inte semester att vara sjukskriven eller arbetslös.
 
Håller helt med , jättemärkligt att det inte är ordnat redan- däremot(KL) så tycker inte jag att man kan räkna med passande årstidsjobb för att man vill arbeta med egna intressen under sommmaren. Finns det jobb på sommaren så får man gilla läget.
Jag är på 7:de året nu med 6 tim arbetsdag i snitt mellan maj- okt, utan en enda ledig dag, jag har fått lägga ner allt vad gäller min förut fina trädgård/odlingar för att orka. Hoppas orka iaf 4 år till (med i år) sen får jag se. Fysiskt jobb så många blir säkert trötta av att jobba-inte bara jag, och nej jag är inte ledig efter det .
Om du inte har en enda ledig dag maj - oktober så bryter din arbetsgivare mot lagen.
 
Om du inte har en enda ledig dag maj - oktober så bryter din arbetsgivare mot lagen.
Så kanske det är, men jag väljer själv 6 tim per dag ist för typ 8 tim mån-fre, jag har helt fritt upplägg och i nuläget redovisar jag inte exakta arbetsdagar/timmar annat än till min chef som i sin tur bara redovisar att jobbet blivit gjort till sin chef. Vi får se hur länge det håller jag tänker iaf inte anmäla det.;)
 
Handels
Många på mitt jobb är anställda på 26 timmar i veckan en del 28 30 någon 32 timmar
Jo, det känner jag till. Men för någon med ASD så är kanske inte handels något att ge sig in i? Jag hade gärna jobbat i handels, men det känns lite onödigt med mina 600 000 i skuld till CSN då :rolleyes:
Men ibland är det ändå lockande iomed OBt på kvällar och helger. Kunna jobba rätt lite och få rätt bra betalt.
 
Berätta vart man hittar deltidsjobb som är tillsvidare anställningar? Jag hittar typ aldrig sådana. Enda är typ inom vården, som personlig assistent eller liknande...
Kolla tidningsutdelare. I början kanske du bara kommer runt halvtid men får du mer ansvar ökar timmarna
 
Jo, det känner jag till. Men för någon med ASD så är kanske inte handels något att ge sig in i? Jag hade gärna jobbat i handels, men det känns lite onödigt med mina 600 000 i skuld till CSN då :rolleyes:
Men ibland är det ändå lockande iomed OBt på kvällar och helger. Kunna jobba rätt lite och få rätt bra betalt.
Alltså det kan fungera jättebra det beror på butik chef och kollegor främst chefens inställning
Sen är ob bäst på helgerna kvällarna är inte lika bra så alla vill ju gärna jobba helger
Jag skulle gärna jobba varje söndag och la fram det som schemaförslag :D
men det fick jag inte utan har var fjärde bara
 
Vilken typ av kompetens är det du saknar för ett året-runt-jobb? För om du verkligen trivs med detta kanske det är något du borde försöka fixa. Hindret med ekonomin kan ju kanske avhjälpas med att ta de här mindre attraktiva jobben för att tjäna in lite pengar att finansiera det med. Om inte annat så är säsongsarbete som sagt ofta en fot in.
Röjsågskort, motorsågskort, hjullastarkort.

Åtminstone så kan jag inte ta motorsågskort.

Och hur ska jag hitta det här "mindre attraktiva" jobbet då? Jag får ju inga jobb alls.

Säsongsjobb inom trädgård är inte en fot in. Det funkar inte så där. Där är det så att på sommaren är behovet av personal störst för då är det mest att göra. På vintern finns inte arbete för de som jobbar säsong (om man inte har en massa kompetens).
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 367
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok Eller så har senaste dagarna känts i alla fall. Jag verkar ha tre känslolägen just nu; hysteriskt skratt, gråt eller apati. Stress...
Svar
11
· Visningar
1 264
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 489
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Har haft en jobbig natt med brist på sömn och öron som bråkat. De har vätska bakom trumhinnorna som beter sig störigt så att det trycker...
Svar
0
· Visningar
633
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Steralisering
  • Tjockistråden 3
  • The Eras tour Stockholm

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp