Arbetsintervju

Jag har varit på arbetsintervju idag. Jag hatar verkligen att gå på intervju. Inte för själva intervjusituationen utan för känslan jag alltid får efteråt. Att jag är så totalt oduglig. Jag känner bara att jag inte duger.

Det är också så svårt att veta vad man ska säga och hur man ska säga det. Jag är ju inte en tipptopp-kandidat och måste tyvärr säga en del saker som inte är till min fördel. Det är saker jag inte kan mörka eller ljuga om. Och jag måste försöka säga det så att det inte låter alltför förjävligt.

Men usch, känslan efteråt är inte alls bekväm. Så här är det alltid efter en intervju.

Och så är säsongen bara 3 månader på det här jobbet, till skillnad mot 6 månader på tidigare jobb. Det suger. Jag kommer inte att kunna ta någon som helst semester under sommaren. På vintern har jag tid att jobba. Varför kan jag inte få jobb då? På sommaren har jag annat för mig.

Alltså fan.
 

Jag tycker att det är bra att @Inte_Ung berättar om hur det fungerar egentligen, alltså inte alls är så omöjligt som TS föreställer sig, för om arbetslösheten pågår en längre tid kommer ju AF be henne flytta eller dra inkomsten till slut. Då blir det ju svårt att leva där hon bor.
TS har ju bott i hyrd bostad flera gånger förut. Har man problem med ångest och oro är det snarast bättre att inte tänka ut nya framtida problem än att börja reda i dom också när man inte ens reder ut de man har framför sig just nu? Den här diskussionen har ju dessutom pågått i år och än har AF inte tvingat TS att flytta.
 
TS har ju bott i hyrd bostad flera gånger förut. Har man problem med ångest och oro är det snarast bättre att inte tänka ut nya framtida problem än att börja reda i dom också när man inte ens reder ut de man har framför sig just nu? Den här diskussionen har ju dessutom pågått i år och än har AF inte tvingat TS att flytta.
Nej inte än, men hur länge går det att söka inom TS "trygghetsgräns"?
 
Fast var hittar jag ett ställe där det redan finns en skogsträdgård och allt annat jag behöver? Jag klarar inte av ett liv där jag bara förvaras någonstans utan möjligheter att göra vad jag vill.

Och KOSTNADEN MÅSTE vara låg.
Jag tänkte nog att inkomsten skulle bli högre och på så sätt kompensera för en ökad boendekostnad.
Vad är en låg kostnad?

Har du någon färdig skogsträdgård som det är nu?
Det går ju att plantera även i en hyrd trädgård.

Men det här resonemanget handlar egentligen om att du skall bli bekväm med att det finns alternativ till att ruttna bort i en lägenhet även om du av någon anledning måste flytta.
Inte om att du skall flytta som en lösning på dagens aktuella problem.
 
Egen annons och se om du får svar?
Har du allt du behöver nu?
Jag har ALLT jag behöver nu. Det enda jag skulle vilja slippa är ljudet från vägen.

Det lär inte finnas någon som hyr ut hus med mark för max 4000 kronor i månaden (varmhyra) i centralt läge på livstidskontrakt. Inte ocentralt läge heller.

Min mamma har jobbat halvtid hela sitt liv, är 74 år nu. har jobbat som städerska största delen, men även på en chokladfabrik, tågstäderska, på en diskborstfabrik osv. Hon får pension och bostadstillägg. Hon lever inte flott, men för någon som levt snålt och fattigt hela livet är det ingen förändring. Hon köper glasögon på Specsavers när de har erbjudande om två för en typ 800, hon har bil och hon klarar ändå sig utan att svälta. Hon söker pengar ur någon pensionärsfond till något varje år, tex tänderna där hon behövde någon brygga eller vad det var, en ny säng osv.

Klarar man sig inte på pensionen och bostadstillägg kan man få äldreförsörjningsstöd från kommunen.
Glasögon för 800? Skojar du? Bra glasögon kostar cirka 10000. Dåliga glasögon skulle jag få psykbryt på.

Jag pallar inte att behöva söka extra pengar för något som jag måste ha. Blir sjukt jobbigt och stressigt.

Nej men det är bra att inte behöva vara livrädd över alternativen.
Mindre rädsla ger större kraft till annat.

Om man hela tiden är livrädd för en massa saker så går all energi åt till det.
Fast alternativ saknas ju. Här har jag allt jag behöver. Och jag behöver inte fråga om lov för att göra saker här. Jag får göra som jag vill. Jag har mark och extra byggnader. För en struntsumma.
 
Nej. Har du provat att leva på den inkomst man får som pensionär? Det har jag. Jag har levt med tidsbegränsad sjukersättning (pension) och bostadstillägg. Det blev inget över till glasögon eller bil. Det var ett helvete att leva på den inkomsten.
Oh ja.
Jag klara mig på hälften.
Men då jag är duktig på att trolla med knäna också.
Nyckeln för mig är att laga billig mat och laga och sy mina kläder.
 
Jag har ALLT jag behöver nu. Det enda jag skulle vilja slippa är ljudet från vägen.

Det lär inte finnas någon som hyr ut hus med mark för max 4000 kronor i månaden (varmhyra) i centralt läge på livstidskontrakt. Inte ocentralt läge heller.


Glasögon för 800? Skojar du? Bra glasögon kostar cirka 10000. Dåliga glasögon skulle jag få psykbryt på.

Jag pallar inte att behöva söka extra pengar för något som jag måste ha. Blir sjukt jobbigt och stressigt.


Fast alternativ saknas ju. Här har jag allt jag behöver. Och jag behöver inte fråga om lov för att göra saker här. Jag får göra som jag vill. Jag har mark och extra byggnader. För en struntsumma.
Du får ursäkta, men du låter ibland som en bortskämd unge! Har man begränsningar av olika slag får man acceptera att det inte är som man vill att det ska vara och "mätta mun efter plånbok". Tex köpa billiga fullt fungerande glasögon och söka ur fonder osv. Vad tusan är alternativen om man inte har ekonomi eller möjligheter?

Du MÅSTE börja acceptera din situation och börja göra det bästa av det du har istället för att tänka hur "bra allt vore om du bara..." för du har rätt många saker som är ett hinder för dig att komma dit.
 
TS har ju bott i hyrd bostad flera gånger förut. Har man problem med ångest och oro är det snarast bättre att inte tänka ut nya framtida problem än att börja reda i dom också när man inte ens reder ut de man har framför sig just nu? Den här diskussionen har ju dessutom pågått i år och än har AF inte tvingat TS att flytta.
Jag tror att det är bra att slippa vara rädd för vad som kan hända i framtiden.
Om det värsta som kan hända är helt rimligt att leva med så slipp man ju oroa sig.
Oro är inte bra för människor.
 
Jo men det var väl inte där som du skulle hyra?
Där har du ju redan ett hus.
Utan i någon annan trakt med bättre arbetsmarknad.
Jag kollade i hela länet där centrala Örebro finns i mitten.

På vilket sätt kan man leva utav en skogsträdgård? Känner att jag inte förstår :)
Den producerar mat. Frukt, bär, nötter, grönsaker, rotsaker m.m.

Jag tänkte nog att inkomsten skulle bli högre och på så sätt kompensera för en ökad boendekostnad.
Vad är en låg kostnad?

Har du någon färdig skogsträdgård som det är nu?
Det går ju att plantera även i en hyrd trädgård.

Men det här resonemanget handlar egentligen om att du skall bli bekväm med att det finns alternativ till att ruttna bort i en lägenhet även om du av någon anledning måste flytta.
Inte om att du skall flytta som en lösning på dagens aktuella problem.
Låg kostnad är max 5000 kr i månaden. Varmhyra.

Jag har ingen färdig skogsträdgård men den är påbörjad. Jag förlorar flera års utveckling på att flytta och jag börjar redan bli för gammal för att plantera träd som ska ge skörd när jag blir pensionär.

Tror Skåne kan ha en bättre arbetsmarknad, och även både billigare och lättare att hitta boende.

Min syster och min son hittade sitt hus på en lapp i affären! :D
Men nu klarar jag inte av att åka så långt. Och slipper man ens mördarsniglar där? Och vintern lär ju bara vara en grå sörja i Skåne.
 
Jag tror att det är bra att slippa vara rädd för vad som kan hända i framtiden.
Om det värsta som kan hända är helt rimligt att leva med så slipp man ju oroa sig.
Oro är inte bra för människor.
Eller så kan man bara låta bli att säga att en person kommer tvingas flytt när den uppenbarligen inte vill flytta och det inte är ett problem just nu och istället ta det när det kommer.

Jag tror inte dina förklaringar och övertygelser hjälpt TS med sin oro, men det kan ju bara hon svara på. Mig skulle det nog mest bara göra frustrerad. @Wille är ju mitt uppe i behandlingar och annat och har möjlighet till att få lönebidragstjänst av en anledning. Jag har svårt att se att AF tvingar något att flytta med de förutsättningarna.
 
Fast alternativ saknas ju. Här har jag allt jag behöver. Och jag behöver inte fråga om lov för att göra saker här. Jag får göra som jag vill. Jag har mark och extra byggnader. För en struntsumma.
Ja och det är ju toppen.
Men du måste ju få hela livet att fungera samtidigt.

Och framför allt slippa vara så rädd för vad som händer om allt går på tok.
Att veta att det nog kan bli bra ändå är en trygghet som frigör energi till annat som är roligare.

Att lägga all energi på att oroa sig är ju inte kul.
 
Oh ja.
Jag klara mig på hälften.
Men då jag är duktig på att trolla med knäna också.
Nyckeln för mig är att laga billig mat och laga och sy mina kläder.
Jag sitter med min budget varje månad och funderar på vad jag ska dra in på. Jag köper knappt kläder utan går i trasor. Jag har det billigaste mobilabonnemanget. Lagar billig mat med boendestöd men ibland fallerar det p.g.a. bristande planering. Försöker odla egen mat. Har billigt elabonnemang. Kör så lite jag kan med bilen.

Den här månadens budget/räkningar uppgår till 10551 kronor och då har jag inte fått med kostnaden för bilförsäkringen. Jag vet faktiskt inte hur jag ska komma billigare undan.

Du får ursäkta, men du låter ibland som en bortskämd unge! Har man begränsningar av olika slag får man acceptera att det inte är som man vill att det ska vara och "mätta mun efter plånbok". Tex köpa billiga fullt fungerande glasögon och söka ur fonder osv. Vad tusan är alternativen om man inte har ekonomi eller möjligheter?

Du MÅSTE börja acceptera din situation och börja göra det bästa av det du har istället för att tänka hur "bra allt vore om du bara..." för du har rätt många saker som är ett hinder för dig att komma dit.
Jag skulle bli så störd av de billiga glasögonen att jag inte skulle kunna använda dem alls.

Jag har suttit i sitsen att jag fått söka från fonder. Det var början till min utmattning. Så galet stressigt.
 
Jag kollade i hela länet där centrala Örebro finns i mitten.


Den producerar mat. Frukt, bär, nötter, grönsaker, rotsaker m.m.


Låg kostnad är max 5000 kr i månaden. Varmhyra.

Jag har ingen färdig skogsträdgård men den är påbörjad. Jag förlorar flera års utveckling på att flytta och jag börjar redan bli för gammal för att plantera träd som ska ge skörd när jag blir pensionär.


Men nu klarar jag inte av att åka så långt. Och slipper man ens mördarsniglar där? Och vintern lär ju bara vara en grå sörja i Skåne.
Poängen med att flytta var inte att göra det till ett stenkast ifrån där du bor nu utan att flytta där det finns bättre möjligheter till jobb, enligt AF. De har också precis skärpt sina krav vad gäller det. Vill man ha ersättning från dem får man flytta på sig och söka jobb på andra ställen än "hemmavid" och jag har svårt att se att din fobi för att åka någon längre resa bort är godtagbar anledning till att de skulle låta dig slippa kravet. Eller att du vill ha en skogsträdgård. Eller låg hyra.

Jag vet inget om mördarsniglar, har bara hört att de inte tycker om salt och öl, de finns i Skåne, har inte sett några här i Sörmland faktiskt så de finns nog fler i Skåne, inget jag tänkt på förrän nu. och ja vintern är lerig och grå, å andra sidan är det metrologisk sommar på flera ställen i Skåne redan nu, våren börjar tidigt och sommaren varar långt in på hösten och vintern kan vara höst istället. Bättre odlingsmöjligheter.

allt är inte bara negativt och omöjligt.
 
Ja och det är ju toppen.
Men du måste ju få hela livet att fungera samtidigt.

Och framför allt slippa vara så rädd för vad som händer om allt går på tok.
Att veta att det nog kan bli bra ändå är en trygghet som frigör energi till annat som är roligare.

Att lägga all energi på att oroa sig är ju inte kul.
Men sluta nu! Det blir ju inte bra någon annanstans. Var får man mark, flera byggnader, fritt från mördarsniglar, en färdig skogsträdgård för 4000 i månaden? Ingenstans.
 
Poängen med att flytta var inte att göra det till ett stenkast ifrån där du bor nu utan att flytta där det finns bättre möjligheter till jobb, enligt AF. De har också precis skärpt sina krav vad gäller det. Vill man ha ersättning från dem får man flytta på sig och söka jobb på andra ställen än "hemmavid" och jag har svårt att se att din fobi för att åka någon längre resa bort är godtagbar anledning till att de skulle låta dig slippa kravet. Eller att du vill ha en skogsträdgård. Eller låg hyra.

Jag vet inget om mördarsniglar, har bara hört att de inte tycker om salt och öl, de finns i Skåne, har inte sett några här i Sörmland faktiskt så de finns nog fler i Skåne, inget jag tänkt på förrän nu. och ja vintern är lerig och grå, å andra sidan är det metrologisk sommar på flera ställen i Skåne redan nu, våren börjar tidigt och sommaren varar långt in på hösten och vintern kan vara höst istället. Bättre odlingsmöjligheter.

allt är inte bara negativt och omöjligt.
Jag kan inte på fullt allvar tro att af vill att jag ska hamna på psyket. För då har jag ingen arbetsförmåga alls.

Jag börjar på allvar tro att alla vill ha livet av mig.
 
Eller så kan man bara låta bli att säga att en person kommer tvingas flytt när den uppenbarligen inte vill flytta och det inte är ett problem just nu och istället ta det när det kommer.
Kan du inte låta @Wille tala för sig själv?

Wille är rädd för att behöva flytta och målar upp ett skräckscenario över hur det skulle bli.
Det är bra att slippa vara rädd för det eftersom det finns så mycket bättre alternativ att välja på.
 
Jag sitter med min budget varje månad och funderar på vad jag ska dra in på. Jag köper knappt kläder utan går i trasor. Jag har det billigaste mobilabonnemanget. Lagar billig mat med boendestöd men ibland fallerar det p.g.a. bristande planering. Försöker odla egen mat. Har billigt elabonnemang. Kör så lite jag kan med bilen.

Den här månadens budget/räkningar uppgår till 10551 kronor och då har jag inte fått med kostnaden för bilförsäkringen. Jag vet faktiskt inte hur jag ska komma billigare undan.


Jag skulle bli så störd av de billiga glasögonen att jag inte skulle kunna använda dem alls.

Jag har suttit i sitsen att jag fått söka från fonder. Det var början till min utmattning. Så galet stressigt.
Ta upp med din psykolog/terapeut att du vill arbeta med acceotans och dina:
det här går inte
det är omöjligt
jag kan inte
jag skulle inte klara av

För om du lyckas ändra bara några sådana så skulle livet för dig bli lättare.

Jag skulle vilja söka fonder, men har inte satt mig in i hur man gör, har inte orkat, så jag känner igen det där. Men hon BEHÖVER ju inte, utan ser det mer som extra i livet. Hon hade kunnat köpa en begagnad säng eller liknande osv.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 348
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok Eller så har senaste dagarna känts i alla fall. Jag verkar ha tre känslolägen just nu; hysteriskt skratt, gråt eller apati. Stress...
Svar
11
· Visningar
1 234
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 423
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Har haft en jobbig natt med brist på sömn och öron som bråkat. De har vätska bakom trumhinnorna som beter sig störigt så att det trycker...
Svar
0
· Visningar
630
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp