Arbetsintervju

Jag har varit på arbetsintervju idag. Jag hatar verkligen att gå på intervju. Inte för själva intervjusituationen utan för känslan jag alltid får efteråt. Att jag är så totalt oduglig. Jag känner bara att jag inte duger.

Det är också så svårt att veta vad man ska säga och hur man ska säga det. Jag är ju inte en tipptopp-kandidat och måste tyvärr säga en del saker som inte är till min fördel. Det är saker jag inte kan mörka eller ljuga om. Och jag måste försöka säga det så att det inte låter alltför förjävligt.

Men usch, känslan efteråt är inte alls bekväm. Så här är det alltid efter en intervju.

Och så är säsongen bara 3 månader på det här jobbet, till skillnad mot 6 månader på tidigare jobb. Det suger. Jag kommer inte att kunna ta någon som helst semester under sommaren. På vintern har jag tid att jobba. Varför kan jag inte få jobb då? På sommaren har jag annat för mig.

Alltså fan.
 

Jag kan inte på fullt allvar tro att af vill att jag ska hamna på psyket. För då har jag ingen arbetsförmåga alls.

Jag börjar på allvar tro att alla vill ha livet av mig.
Då måste du få alla dina problem till funktionsnedsättning faktiskt. Anses det vara det, av AF osv, så får du annorlunda hjälp- och stöttning. Så länge det inte är det så är kravet att söka ett heltidsjobb var som helst i landet.
 
Kan du inte låta @Wille tala för sig själv?

Wille är rädd för att behöva flytta och målar upp ett skräckscenario över hur det skulle bli.
Det är bra att slippa vara rädd för det eftersom det finns så mycket bättre alternativ att välja på.
Rädd??? Nej, jag är inte rädd. Jag vet däremot vad jag har för behov för att kunna fungera.

Ta upp med din psykolog/terapeut att du vill arbeta med acceotans och dina:
det här går inte
det är omöjligt
jag kan inte
jag skulle inte klara av

För om du lyckas ändra bara några sådana så skulle livet för dig bli lättare.

Jag skulle vilja söka fonder, men har inte satt mig in i hur man gör, har inte orkat, så jag känner igen det där. Men hon BEHÖVER ju inte, utan ser det mer som extra i livet. Hon hade kunnat köpa en begagnad säng eller liknande osv.
För det första är det inte psykologens uppgift. Hen ska hjälpa mig att förstå på vilket sätt jag är autistisk.

För det andra så vet jag redan vad jag vill och vad jag klarar och inte klarar.
 
Då måste du få alla dina problem till funktionsnedsättning faktiskt. Anses det vara det, av AF osv, så får du annorlunda hjälp- och stöttning. Så länge det inte är det så är kravet att söka ett heltidsjobb var som helst i landet.
Jag har haft panikångest sedan jag var 13 (väldokumenterat alltså) och oavsett hur mycket jag kämpar så kommer den alltid tillbaka och nu har jag gett upp. Det är ingen idé längre att kämpa med panikångesten.
 
Kan du inte låta @Wille tala för sig själv?

Wille är rädd för att behöva flytta och målar upp ett skräckscenario över hur det skulle bli.
Det är bra att slippa vara rädd för det eftersom det finns så mycket bättre alternativ att välja på.
@Wille talar för sig själv, men du bara fortsätter ju ändå.

Exakt den här diskussionen har pågått i ÅR. @Wille får bo var hen vill. Inkomsterna kan sina men till syvende och sist så är det hen själv som bestämmer. Det kanske är värt alla jäkla oro i världen att få bo där. TS får dessutom tala om hur jobbigt och hur mycket hen oroar sig för det också, hur mycket som helst. Vårt val ligger i om vi vill lyssna eller ej, för det är det vi styr över, oss själva.
 
Den här månadens budget/räkningar uppgår till 10551 kronor och då har jag inte fått med kostnaden för bilförsäkringen. Jag vet faktiskt inte hur jag ska komma billigare undan.
Med eller utan boendet?

Garantipensionen är i dag 11 603 kronor och på det tillkommer bostadstillägget för boendet.
Det är upp till 7000 något som man kan få till bostaden.
 
Rädd??? Nej, jag är inte rädd. Jag vet däremot vad jag har för behov för att kunna fungera.


För det första är det inte psykologens uppgift. Hen ska hjälpa mig att förstå på vilket sätt jag är autistisk.

För det andra så vet jag redan vad jag vill och vad jag klarar och inte klarar.
Då förstår jag inte vad det är som gör att någon inte kan använda ett par glasögon som kostar 800 kr bara för att de inte är dyra och perfekta, trots att man inte ens har råd med de dyra och perfekta för 10 000 utan det är 800 eller inga som gäller.

Jag tänker att det mer handlar om en inställning, en acceptans man får lära om sig helt enkelt. Att något är gott nog även om det inte är vad man vill ha egentligen.
 
Då måste du få alla dina problem till funktionsnedsättning faktiskt. Anses det vara det, av AF osv, så får du annorlunda hjälp- och stöttning. Så länge det inte är det så är kravet att söka ett heltidsjobb var som helst i landet.
Det finns en lönebidragsbedömning (godkänd) och en sjukskrivning på 25 %.
 
Jag kollade i hela länet där centrala Örebro finns i mitten.


Den producerar mat. Frukt, bär, nötter, grönsaker, rotsaker m.m.


Låg kostnad är max 5000 kr i månaden. Varmhyra.

Jag har ingen färdig skogsträdgård men den är påbörjad. Jag förlorar flera års utveckling på att flytta och jag börjar redan bli för gammal för att plantera träd som ska ge skörd när jag blir pensionär.


Men nu klarar jag inte av att åka så långt. Och slipper man ens mördarsniglar där? Och vintern lär ju bara vara en grå sörja i Skåne.

Jag har gett upp om att odla ens tomater där jag bor i Skåne. Mördarsniglarna tar allt. Jag kan plocka 200 en kväll, 200 nästa och nästa och…. De tar sig till och med in i växthuset. De äter på allt. Nu har jag byggt upp kanter av metall och klätt med koppartejp för att åtminstone rädda mina älskade trädliljor. Vi får se om det räcker….
 
Då förstår jag inte vad det är som gör att någon inte kan använda ett par glasögon som kostar 800 kr bara för att de inte är dyra och perfekta, trots att man inte ens har råd med de dyra och perfekta för 10 000 utan det är 800 eller inga som gäller.

Jag tänker att det mer handlar om en inställning, en acceptans man får lära om sig helt enkelt. Att något är gott nog även om det inte är vad man vill ha egentligen.

Var hittar du glasögon för 800:-? Med riktiga glas med rätt styrka etc?
 
Jag har haft panikångest sedan jag var 13 (väldokumenterat alltså) och oavsett hur mycket jag kämpar så kommer den alltid tillbaka och nu har jag gett upp. Det är ingen idé längre att kämpa med panikångesten.
Jag fattar, men är du kodad hos AF som funktionsnedsatt där panikångest och fobi är ett av problemen? Där du är "beviljad" till att söka jobb inom det avstånd du är trygg med? Där de har punktat upp vad dina funktionsnedsättningar är och hur de påverkar dig och ditt jobbsökande och framtida arbete? Arbetsförmågeutredning via AF som gör att du ska arbeta mindre än 100%? för om INTE kommer AF inte bry sig ett skvatt, det måste dokumenteras.
 
Var hittar du glasögon för 800:-? Med riktiga glas med rätt styrka etc?
Mamma och mina syskon köper glasögon på Specsavers, två betala för en. Båge och glas tex för 795. Man kan välja dyrare bågar och tillägg på glas förstås. Alla kan inte ha sådana glasögon pga sin , jag tex. Mina kostade 4000 kr. Men måste man ha riktiga glas om man är fattig?

Ibland upplever jag att många har så många krav, det blir tufft när man verkligen blir fattig och får göra avkall.
 
Jag fattar, men är du kodad hos AF som funktionsnedsatt där panikångest och fobi är ett av problemen? Där du är "beviljad" till att söka jobb inom det avstånd du är trygg med? Där de har punktat upp vad dina funktionsnedsättningar är och hur de påverkar dig och ditt jobbsökande och framtida arbete? Arbetsförmågeutredning via AF som gör att du ska arbeta mindre än 100%? för om INTE kommer AF inte bry sig ett skvatt, det måste dokumenteras.
Ja det finns beskrivet i tidigare trådar 25 % nedsättning.
 
Mamma och mina syskon köper glasögon på Specsavers, två betala för en. Båge och glas tex för 795. Man kan välja dyrare bågar och tillägg på glas förstås. Alla kan inte ha sådana glasögon pga sin , jag tex. Mina kostade 4000 kr. Men måste man ha riktiga glas om man är fattig?

Ibland upplever jag att många har så många krav, det blir tufft när man verkligen blir fattig och får göra avkall.
Det beror lite på vad man gör, om man jobbar mycket ute är det ju bra om glasen inte blir repiga för minsta lilla för då ser man inget i dom i iallafall.
 
Mamma och mina syskon köper glasögon på Specsavers, två betala för en. Båge och glas tex för 795. Man kan välja dyrare bågar och tillägg på glas förstås. Alla kan inte ha sådana glasögon pga sin , jag tex. Mina kostade 4000 kr. Men måste man ha riktiga glas om man är fattig?

Ibland upplever jag att många har så många krav, det blir tufft när man verkligen blir fattig och får göra avkall.

Vad menar du med riktiga glas? Det måste ju vara glas (eller plast) med rätt styrka, annars är det ju meningslöst.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 348
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok Eller så har senaste dagarna känts i alla fall. Jag verkar ha tre känslolägen just nu; hysteriskt skratt, gråt eller apati. Stress...
Svar
11
· Visningar
1 234
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 423
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Har haft en jobbig natt med brist på sömn och öron som bråkat. De har vätska bakom trumhinnorna som beter sig störigt så att det trycker...
Svar
0
· Visningar
630
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp