Arbetsintervju

Bukefalos 30 år!

Om tre timmar ska jag på intervju. Är jätte nervös men också taggad. Det är första intervjun på väldigt länge. Hoppas hoppas hoppas så på att jag får det här jobbet.

Det är deltid dessutom så skulle vara perfekt nu när det ändå var ett par år sedan som jag gjorde mitt sommarjobb.

Helg är väl ändå underbart. Sura barn, i alla fall den stora verkar ha vaknat på fel sida. Puh!

Jag skrev avtal igår. En tre månaders provanställning. Snacka om att katastroftankarna kom tillbaka. Varför provanställning? Har jag inte skött mig? Jag är en övertänkare utan dess like men en kollega lugnade mig med att det är så de gör. För deras och din skull, ifall det inte fungerar. Men min hjärna gick på högvarv hela dagen sen. Tänk om jag inte får vara kvar? :(
Alla jobb jag haft har börjat med en provanställning, ofta på 3 eller 6 månader. Det är en trygghet både för dig och för arbetsgivaren. Men att rekrytera kostar pengar och det ska mycket till att man inte förlänger, jag tror jag varit med om det en gång i hela mitt liv (då var jag chef men inte mer ansvar över just den personen) och då var det ganska grov misskötsel/frånvaro/skitsnack som gjorde att anställningen upphörde. Och med frånvaro menar jag alltså inte småbarnsförälder som vabbar/är sjuk lite mer än de som inte har vandrande smitthärdar hemma utan upprepad korttidsfrånvaro med kort varsel etc. T.o.m. diskuterade vi ändå att behålla personen mtp kostnaden för att starta ny rekryteringsprocess och upplärning. Så inget konstigt alls :) grattis till jobbet!
Hade de på något sätt velat bli av med dig hade de ju alla chanser i världen att göra det nu istället för att anställa så tolka det som att de är nöjda med dig och att du gjort ett bra jobb där de vill behålla dig.

Jag tror jag jobbar inom samma koncern som dig @et_flickan och det är standard med 6 månaders provanställning när vi gör ett avtal i vårt HR system. Så se det istället som att du fick en väldigt kort period av provanställning eftersom din chef redan gått i god för dig 💪

Tack hörrni. Då kan jag slappna av igen. Min man sa väl i stort sett samma sak som ni, att jag fick en kort provanställning. Han fick ändå jobba på samma ställe i två år innan han blev fast anställd. Nu har han varit på samma ställe i snart 20 år.

Jag tror jag jobbar inom samma koncern som dig @et_flickan och det är standard med 6 månaders provanställning när vi gör ett avtal i vårt HR system. Så se det istället som att du fick en väldigt kort period av provanställning eftersom din chef redan gått i god för dig 💪
Inte helt ovanligt att räkna bort tidigare anställningstid från provanställningen, tror jag?
Känner en person som vikarierade under tjänstledighet. Sedan annonserades tjänsten ut som fast då personen inte skulle komma tillbaka. När hon fick den så skrev de avtal utan provanställning pga. hon hade jobbat över 5 månader och då redan var tillräckligt "provad".
Kan tänka mig det är så de resonerat för TS, att 3 månader av "provperioden" redan är gjorda.

Inte helt ovanligt att räkna bort tidigare anställningstid från provanställningen, tror jag?
Känner en person som vikarierade under tjänstledighet. Sedan annonserades tjänsten ut som fast då personen inte skulle komma tillbaka. När hon fick den så skrev de avtal utan provanställning pga. hon hade jobbat över 5 månader och då redan var tillräckligt "provad".
Kan tänka mig det är så de resonerat för TS, att 3 månader av "provperioden" redan är gjorda.

Kan tänka mig att det är så. Jag har varit "anställd" sedan mitten av juni så fyra månader har jag redan varit där. Fyra månader går otroligt fort när man har roligt.

Tack hörrni. Då kan jag slappna av igen. Min man sa väl i stort sett samma sak som ni, att jag fick en kort provanställning. Han fick ändå jobba på samma ställe i två år innan han blev fast anställd. Nu har han varit på samma ställe i snart 20 år.
Vad bra, ja går man på vikariat (iaf inom offentlig sektor) så tar det ofta två år innan man är helt inlasad, så att du erbjuds en tillsvidareanställning med så kort provanställning är ett jättebra besked :)

Idag bytte jag en grej på jobbet som jag var lite osäker på. Jag sa att jag var osäker och att jag nog inte kommer fixa det själv, jo sa chefen, du fixar det. Jahapp, det var bara att göra det, jag frågade lite om hjälp vid ett moment men annars gick det hur bra som helst. Tur jag har en chef som vet att jag kan när jag själv inte tror på mig själv alls.

Idag bytte jag en grej på jobbet som jag var lite osäker på. Jag sa att jag var osäker och att jag nog inte kommer fixa det själv, jo sa chefen, du fixar det. Jahapp, det var bara att göra det, jag frågade lite om hjälp vid ett moment men annars gick det hur bra som helst. Tur jag har en chef som vet att jag kan när jag själv inte tror på mig själv alls.
Du är grym! Sagt det förut, men det är inte många som klarar att göra det du gjort, inte minst under småbarnsperioden. Otroligt starkt och så himla skönt att det finns vettiga chefer som ger chansen!

Du är grym! Sagt det förut, men det är inte många som klarar att göra det du gjort, inte minst under småbarnsperioden. Otroligt starkt och så himla skönt att det finns vettiga chefer som ger chansen!
Jag har en fantastiskt bra chef. Det har jag sagt till henne också. Fler borde få ha såna chefer och dessutom är hon inte bara en chef utan även en bra kollega.

Och sen har jag så himla svårt att ta beröm fortfarande. Tycker det är lite jobbigt när folk på jobbet säger bra jobbat, du kan ju, vilken resa du gjort, etc etc. Visst blir jag jätte glad av det men det blir lite jobbigt ändå. Jag har under så lång tid sett mig själv som rätt så värdelös.

När jag började provjobba i maj trodde jag aldrig jag skulle bli självständig i kassan och såhär i efterhand har jag fått höra att inte ens några av mina bästa vänner trodde jag kunde hantera tex stressen som ibland blir. Det gör jag inte heller alltid, men då ringer jag vår andra kassör bara så får jag tio minuters paus, inga problem med det. Nej, jag har jätte svårt att se mig själv som bra, behövlig etc etc. Kommer ta ett tag innan jag tycker bättre om mig själv, det har blivit bättre men inte bra.

Sen har jag pratat med pappa också. Eftersom jag blockerat min bror överallt brukar jag fråga pappa hur han mår. Och ja, det är kaos. Han bor på gatan kan man säga, säljer droger som inkomst och jagas av folk som inte fått betalt eller fått drogerna de vill ha. Jag är förvånad att han ens blev 40 år.

Sen har jag pratat med pappa också. Eftersom jag blockerat min bror överallt brukar jag fråga pappa hur han mår. Och ja, det är kaos. Han bor på gatan kan man säga, säljer droger som inkomst och jagas av folk som inte fått betalt eller fått drogerna de vill ha. Jag är förvånad att han ens blev 40 år.
Fint av dig att fråga pappa hur din bror har det. Oerhört hemskt att det är så illa. Önskar han hade förmågan att komma ur den skit han lever i, måste vara hemskt även för honom även om han inte själv fattar.

:heart

Fint av dig att fråga pappa hur din bror har det. Oerhört hemskt att det är så illa. Önskar han hade förmågan att komma ur den skit han lever i, måste vara hemskt även för honom även om han inte själv fattar.

:heart

En del av mig saknar min bror även fast jag ju vet att han nuförtiden inte alls är samma bror som när vi var små. Jag bryr mig om honom men jag orkar verkligen inte med allt kaos runt honom.

Han var ur det, halvt. Sen blev han av med jobbet pga dåliga beslut (som vanligt) och då ballade det totalt. Han har levt som hemlös förut och blev fälld för misshandel och fick då läggas in på behandlingshem som straff. Då var han nykter ett tag tills det gick åt skogen igen. Han har en förmåga att se om folk är missbrukare/langare och hittar tyvärr tillbaka dit.

En del av mig saknar min bror även fast jag ju vet att han nuförtiden inte alls är samma bror som när vi var små. Jag bryr mig om honom men jag orkar verkligen inte med allt kaos runt honom.

Han var ur det, halvt. Sen blev han av med jobbet pga dåliga beslut (som vanligt) och då ballade det totalt. Han har levt som hemlös förut och blev fälld för misshandel och fick då läggas in på behandlingshem som straff. Då var han nykter ett tag tills det gick åt skogen igen. Han har en förmåga att se om folk är missbrukare/langare och hittar tyvärr tillbaka dit.
Förstår att du saknar den bror du hade som liten. En stor sorg som följer med hela livet. Och du behöver hålla dig ifrån hans kaos för att må så bra som möjligt själv. Speciellt nu när du gjort en otrolig resa själv! Imponerad av ditt driv.

Synd att han inte vart tillräckligt fri från att hamna i fel umgänge igen efter att ha varit inlagd. Hoppas han en dag kan bli nykter igen och skaffa jobb, bostad och en human miljö att leva i.

Förstår att du saknar den bror du hade som liten. En stor sorg som följer med hela livet. Och du behöver hålla dig ifrån hans kaos för att må så bra som möjligt själv. Speciellt nu när du gjort en otrolig resa själv! Imponerad av ditt driv.

Synd att han inte vart tillräckligt fri från att hamna i fel umgänge igen efter att ha varit inlagd. Hoppas han en dag kan bli nykter igen och skaffa jobb, bostad och en human miljö att leva i.

Nykter kommer han troligen aldrig bli. Då måste han nog genomgå en rejäl förändring och ta tag i sina demoner han har i huvudet. Han har fortfarande inte bearbetat olyckan han var med om som barn och det ställer nog till åtminstone hälften av alla problem han har, resterande hälften är nog skadorna från olyckan. Tyvärr är min bror jätte rädd för att få hjälp. Drogerna har blivit hjälpen och han är så övertygad att drogerna håller honom på banan, det sa han själv till mig när vi träffades sist. Droger är så otroligt normaliserade i min familj.

Nykter kommer han troligen aldrig bli. Då måste han nog genomgå en rejäl förändring och ta tag i sina demoner han har i huvudet. Han har fortfarande inte bearbetat olyckan han var med om som barn och det ställer nog till åtminstone hälften av alla problem han har, resterande hälften är nog skadorna från olyckan. Tyvärr är min bror jätte rädd för att få hjälp. Drogerna har blivit hjälpen och han är så övertygad att drogerna håller honom på banan, det sa han själv till mig när vi träffades sist. Droger är så otroligt normaliserade i min familj.
Jag kan ju nånstans förstå att han fastnat i drogberoende, speciellt om det är normaliserat. (Jag har själv komplex PTSD och dissociativa svårigheter och kämpar med terapi efter terapi för att få tillbaka ett liv). Och så länge han själv inte inser att han behöver hjälp och är mottaglig för det så är det ju väldigt svårt att bearbeta trauman och han hittar en annan utväg för att i hans värld överleva även om det är en väldigt riskabel och tuff värld.

Så ledsamt att han en gång fann drogerna.
Man får fortsätta hoppas på att en vändning kan ske nån gång.

Jag (och särbon) har en jättefin vän som är en enormt snäll och omtänksam människa. Tyvärr är han också missbrukare och vi väntar mer eller mindre på att för höra att han inte är i livet längre (han använder typ allt i stor mängd - mycket är självmedicinering pga ADHD).

Det är så tragiskt men vi fattar att vi kan inte göra mer än det vi gjort men ja, vi saknar den människa han är när han är nykter.

Jag (och särbon) har en jättefin vän som är en enormt snäll och omtänksam människa. Tyvärr är han också missbrukare och vi väntar mer eller mindre på att för höra att han inte är i livet längre (han använder typ allt i stor mängd - mycket är självmedicinering pga ADHD).

Det är så tragiskt men vi fattar att vi kan inte göra mer än det vi gjort men ja, vi saknar den människa han är när han är nykter.

Jag har haft fullt upp så inte orkat svara.

Båda mina föräldrar har drogat sen vi var små både jag och min bror. Jag visste liksom inte om att det fanns hemma förrän min bror visade mig en hasch fimp när jag var typ 13. Det tog två år så testade jag också till slut tillsammans med min bror. Min pappa sålde droger så razzia var vanligt hemma. Min bror gick i samma fotspår och började sälja men han lurade folk och blev skyldig droger/pengar så mer än en gång har folk dykt upp med vapen utanför våran dörr.

Jag förstår att brorsan föll för drogerna när det blev så pass normaliserat hemma. Jag lyckades tack och lov aldrig att bli beroende. Droger är rätt värdelösa och tråkiga. Man blir bara korkad och det är ju inge vidare liksom. Däremot för länge sedan nu blev jag beroende av Imovane och fick en känning på hur det kan vara för folk med beroende. Det var inte roligt att sluta med.

Jag orkar inte med mina katastroftankar. Nu är jag ännu en gång orolig att jag inte kommer få vara kvar efter min provanställning och blir så trött på mig själv. Bara för att jag berättade för en kompis. Nu är det tydligen lätt att sparka mig om man vill :( måste sluta prata med människor helt enkelt.

Jag orkar inte med mina katastroftankar. Nu är jag ännu en gång orolig att jag inte kommer få vara kvar efter min provanställning och blir så trött på mig själv. Bara för att jag berättade för en kompis. Nu är det tydligen lätt att sparka mig om man vill :( måste sluta prata med människor helt enkelt.
Kan du sätta ord på hur kopplingen berätta för kompis om provanställning (?) och att det skulle vara lätt(are) att sparka dig hänger ihop? Jag tänker att om du kan formulera dina tankar kan du också lättare identifiera de tankar som är din oro och inte har något ursprung i verkligt hot, och därmed distansera dig från dem. Typ som "Jaha, där kom min oroliga sida med den här tanken. Jag vet att den inte är ett verkligt hot så den kan låta fara förbi."

Jag säger inte att det är enkelt, men det kan vara hjälpsamt att skilja din oroliga sida från ditt eget jag.

Så som du berättar om din chef och den återkoppling du får så finns det noll och inga tecken på att din provanställning inte ska övergå till en tillsvidareanställning. Tro på din chef. Och tro på dig själv, det gör din chef.

Liknande trådar

• Presenterar mig i efterhand
  • Stort TACK i efterhand!
  • Mamma
  • Att leva och inte bara överleva

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Dejtingtråden 39

Barn