Arbetsintervju

Bukefalos 30 år!

Om tre timmar ska jag på intervju. Är jätte nervös men också taggad. Det är första intervjun på väldigt länge. Hoppas hoppas hoppas så på att jag får det här jobbet.

Det är deltid dessutom så skulle vara perfekt nu när det ändå var ett par år sedan som jag gjorde mitt sommarjobb.

Jag är med i facket, pensionsparar även privat en liten summa varje månad utöver tjänstepensionen.

Det tråkigaste var att hon frågade rätt ut om jag inte ville utvecklas, bli självständig och ha en normal anställning. Det var då min man fick nog. Är det något jag gjort detta år så är det att utvecklas.

Fråga henne hur hon har utvecklats då? Du har alla gånger haft en betydligt större utväxling av utveckling än vad hon har gjort.

Och självklart kommer du fortsätta att utvecklas på ditt nuvarande jobb. Du verkar ju ha en vettig arbetstgivare. Dessutom - vad menas med att bli självständig? Du behöver ju inte ha en ledsagare när du jobbar liksom.
Låter som en sjukt missundsam svärmor.

Bara för att du har anställning där arbetsgivaren får lönebidrag idag, betyder ju inte att det alltid behöver vara så. Allt eftersom du utvecklas och behöver ha mindre anpassning - så kan ju lönebidragsdelen minska.

/Lizzie

Det tråkigaste var att hon frågade rätt ut om jag inte ville utvecklas, bli självständig och ha en normal anställning. Det var då min man fick nog. Är det något jag gjort detta år så är det att utvecklas.
Kom i håg att när hon säger så är det hennes tanke om vad som är utveckling, självständighet respektive normalitet det handlar om.
Det är lätt att bli vilseledd i tanken av att själva frågan om man vill vara självständig låter enkel och neutral. Men bakom ett sådant ord kan den som redan har skeva och fördomsfulla perspektiv gömma hur mycket dolda och outtalade innebörder som helst.
Det är det som gör att det känns som en fälla man inte har något bra sätt att svara på. Det är ett oärligt och elakt retoriskt knep att sätta dig på pottkanten.

Jag är med i facket, pensionsparar även privat en liten summa varje månad utöver tjänstepensionen.

Haha, vilken jävla pissråtta! Så fint att läsa dina tankar om hennes bemötande, du är så jävla grym! 🤩

Jag tänker att det är just bidragsdelen i lönebidraget som stör henne. Hon tror inte jag får en lön utan bidrag för att jobba. Hon förstår inte att jag får lön av min arbetsgivare. Så i det stora hela tror hon att jag fortfarande lever på bidrag = sämre än alla andra. För min del gör det väl inget, visar ju bara att hennes kunskap och framförallt värderingar är sämre än mina.

Jag tänker att det är just bidragsdelen i lönebidraget som stör henne. Hon tror inte jag får en lön utan bidrag för att jobba. Hon förstår inte att jag får lön av min arbetsgivare. Så i det stora hela tror hon att jag fortfarande lever på bidrag = sämre än alla andra. För min del gör det väl inget, visar ju bara att hennes kunskap och framförallt värderingar är sämre än mina.

Nästa gång hon gnäller om just lönebidraget (för det lär hon säkert göra) så säg bara att hon får ta upp frågan med din arbetsgivare. Då det faktiskt är arbetsgivaren som får bidraget - inte du personligen.

/Lizzie

Nästa gång hon gnäller om just lönebidraget (för det lär hon säkert göra) så säg bara att hon får ta upp frågan med din arbetsgivare. Då det faktiskt är arbetsgivaren som får bidraget - inte du personligen.

/Lizzie
@et_flickan ...eller att det är arbetsgivaren som får bidrag så att de har råd att betala din höga lön 😉

Tror tyvärr inget hjälper för att få tyst på svärmor...

@et_flickan ...eller att det är arbetsgivaren som får bidrag så att de har råd att betala din höga lön 😉

Tror tyvärr inget hjälper för att få tyst på svärmor...

Hon har alltid varit såhär och kommer nog alltid vara så här. Hade jag jobbat heltid hade det tjatats om att barnen gått på fritids/förskolan för mycket.

Hon sa ju bland annat att jag inte fick lika mycket i lön som alla andra men det är inte sant. Visst får jag säkert inte lika mycket som de som jobbat där ett tag men ändå, det har inget med lönebidrag att göra. Hade sån lust att trycka upp lönespecifikationen från i somras i ansiktet på henne. Det kanske hade fått tyst på henne om lönen :angel:

Nu är det midsommar vecka. Smått kaotisk i butiken idag. Förra året vid den här tiden hade jag precis lärt mig kassan, i alla fall det jag behövde veta just då. Herregud vad nervös och livrädd jag var då hörrni.

Idag var det dock andra bullar. Jag var troligen en av de lugnaste i hela personalstyrkan. Kan ni förstå?
Fick så fint beröm av chefen att jag är så lugn men samtidigt drivande och lätt att ha att göra med. Är inte det fantastiskt?

Nu ligger jag och över tänker. Idag krånglade det onödigt mycket på jobbet, det var mycket folk och jag han inte med att få upp varorna jag skulle. Mitt i allt börjar en grej krångla och jag gör allt för att fixa det. Ringer till och med support men lyckades inte ändå. Får ge upp för att det är nära stängning och jag har andra saker att göra. Tänk om de blir sura på mig nu för att jag inte klarade av det :cry:

Nu ligger jag och över tänker. Idag krånglade det onödigt mycket på jobbet, det var mycket folk och jag han inte med att få upp varorna jag skulle. Mitt i allt börjar en grej krångla och jag gör allt för att fixa det. Ringer till och med support men lyckades inte ändå. Får ge upp för att det är nära stängning och jag har andra saker att göra. Tänk om de blir sura på mig nu för att jag inte klarade av det :cry:

Nejdå! Saker krånglar till och från och för alla! Man får till och med lov att ha en dålig dag som människa på jobbet även om allt praktiskt egentligen går bra. Vi är inga robotar 🥰 För mig hjälper det ibland att spara några frågor till dagen efter, tex om chefen tycker jag prioriterade rätt när det här och det här hände eller hur de tycker jag kunnat lösa det annorlunda nästa gång. För mig tar det mig lite ur läget att känna mig sämst och vara stressad över att inte ha lyckats. Hoppas du får en god natts sömn ändå och så kommer det kännas enklare att hantera i morgon ❤️

Nejdå! Saker krånglar till och från och för alla! Man får till och med lov att ha en dålig dag som människa på jobbet även om allt praktiskt egentligen går bra. Vi är inga robotar 🥰 För mig hjälper det ibland att spara några frågor till dagen efter, tex om chefen tycker jag prioriterade rätt när det här och det här hände eller hur de tycker jag kunnat lösa det annorlunda nästa gång. För mig tar det mig lite ur läget att känna mig sämst och vara stressad över att inte ha lyckats. Hoppas du får en god natts sömn ändå och så kommer det kännas enklare att hantera i morgon ❤️
Jag tänkte skicka ett sms till chefen och förklara läget eftersom jag är ledig. Egentligen är det nog inga som helst problem. Det är bara jag som överanalyserar.

Nu är det midsommar vecka. Smått kaotisk i butiken idag. Förra året vid den här tiden hade jag precis lärt mig kassan, i alla fall det jag behövde veta just då. Herregud vad nervös och livrädd jag var då hörrni.

Idag var det dock andra bullar. Jag var troligen en av de lugnaste i hela personalstyrkan. Kan ni förstå?
Fick så fint beröm av chefen att jag är så lugn men samtidigt drivande och lätt att ha att göra med. Är inte det fantastiskt?

Underbart ❤️

Vilken underbar ledig dag. Fick massor av saker gjorda. Städade hela övervåningen. Eller jag städade inte, roboten gjorde det, i alla fall golvet :D men jag plockade grejer, diskade, la in kläder i garderoberna, vek tvätt och torkade av dammiga byråer och hyllor.

Sen hade dottern sin bästa kompis här så jag lagade mat till dom och försökte hålla lillebror hyfsat lugn så han inte var med dom och störde hela tiden. Sen han jag med en visit till en kompis så sonen fick leka lite med hennes barn efter att maken kom hem från jobbet.

Sen fick jag lönebesked och det gjorde min dag ännu bättre än vad den redan var :banana: förut har jag haft svårt för såna här dagar då jag bara viljat ta det lugnt när jag är ledig men idag hade jag energi.

Ingen kommer bli sur för att det var stressigt :). Däremot kan det ju vara bra att lyfta uppåt om det blir många såna dagar. Kanske måste chefen prioritera om så fler göra vissa saker vissa tider. Gissar att ni också har in en del vikarier den här tiden på året, det drar ju ner tempot för alla lite eftersom det är frågor och upplärning.

Ingen kommer bli sur för att det var stressigt :). Däremot kan det ju vara bra att lyfta uppåt om det blir många såna dagar. Kanske måste chefen prioritera om så fler göra vissa saker vissa tider. Gissar att ni också har in en del vikarier den här tiden på året, det drar ju ner tempot för alla lite eftersom det är frågor och upplärning.

Det var strax innan stängning och då är vi bara två.

Men det var ingen problem dagen efter att fixa maskinen och chefen blev glad över att jag informerade.

Nu var det dags för maken att gå ut igen och ha kul med arbetskamraterna. Det händer en gång vartannat år typ.

Trots dubbel dos av mina sömntabletter har jag vaknat en gång i timmen och lyssnat efter honom, med den där jobbiga känslan i magen och ångest, precis den känslan jag hade när jag var ung tonåring och lyssnade efter att dörren i trapphuset skulle öppnas. Det är den mest vidrigaste känslan i världen. Fan ta brorsan. Är så less att den här PTSDn fortfarande har ett litet grepp om mig ännu.

Liknande trådar

• Presenterar mig i efterhand
  • Stort TACK i efterhand!
  • Mamma
  • Att leva och inte bara överleva

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat