Arbetslös

Bukefalos 30 år!

Arbetsförmedlingen kan bevilja praktik för att få sökande ut i arbete men då är det fråga om någon månad.
Studera med bibehållen a-kassa brukar man få göra om det är studier upp till 50% i 18 veckor men då måste man ansöka innan studier påbörjas.

Arbetsförmedlingen kan bevilja praktik för att få sökande ut i arbete men då är det fråga om någon månad.
Studera med bibehållen a-kassa brukar man få göra om det är studier upp till 50% i 18 veckor men då måste man ansöka innan studier påbörjas.
Man kan inte få 2 månader tror du? Tänker att avancerat arbete hinner man inte komma in i på en månad.

Jag hade koll på studierna där.

Hade jag inte haft barn hade jag sökt något norrut och veckopendlat efter en liten check på arbetsmarknaden. Jag tittar lite efter nya tjänster och det är många jag känner att "jaaa, den där!" Men när jag tittar var de ligger är det ju sundsvall och uppåt, ungefär. En ex-kollega körde något år i Norrland innan hen flyttade tillbaka till Sthlm och fick jobb utan problem. Sitter idag på en väldigt attraktiv tjänst.

Idag har jag sökt två jobb. Paniken infinner sig efter avslaget jag fick i morse. Viljan att söka VAD SOM HELST börjar komma. Inte alls bra. Att jobba med något jag absolut inte trivs med gör inte saken bättre.

Tur att min man är mycket mer avslappnad med sånthär. Hans attityd är mest "äsch, du kan väl gå hemma ett tag bara". Han väger upp min panik lite.

Jag har börjat med listor om vad jag ska göra om dagarna med, med klockslag, och tillhörande alarm, för att inte bara bli sittande. Idag blev jag lite mer sittande än vad jag skulle önska, men ändå bättre än utan listan. Men lite tid måste man väl få sörja när man inte fick sitt drömjobb efter 3 intervjuer. Jag kommer nog söka tjänsten som kommer ut om några veckor också, framförallt om det är ett vikariat. Vikariat känns inte lika läskigt - då fastnar man inte nånstans. Är ju lite meckigt att försöka få ihop det när mannen har så begränsat jobb.
Det går ju att pendla en period, jag gjorde det under 4 månader (bodde då inneboende på arbetsorten hyfsat billigt samt fick ju dra av både resor och boende i deklarationen sen) då var iofs målet att flytta till den nya orten bara att det kom lite väl hastigt för att hinna fixa med boende. Då kunde jag jobba på distans en dag i veckan så åkte ner sö-tor och var ”hemma” tor-sö. Har sneglat på liknande igen nu då jag helst skulle byta ort och det finns numer ganska gott om folk som pendlar om varandra och man kan hitta boende där man oftast är själv några dagar om man inte vill bo hos någon annan, känns som det verkligen blivit annorlunda efter pandemin, nu är det iofs två storstäder jag skulle vilja åka mellan men är det ett jobb du verkligen vill ha tänker jag att det inte behöver bli så dyrt eller krångligt. Är det inom en myndighet ökar väl kanske chansen till intern förflyttning också?

Hade jag inte haft barn hade jag sökt något norrut och veckopendlat efter en liten check på arbetsmarknaden. Jag tittar lite efter nya tjänster och det är många jag känner att "jaaa, den där!" Men när jag tittar var de ligger är det ju sundsvall och uppåt, ungefär. En ex-kollega körde något år i Norrland innan hen flyttade tillbaka till Sthlm och fick jobb utan problem. Sitter idag på en väldigt attraktiv tjänst.
Jag har i alla fall 12-16 timmar restid till norra Sverige. Inget jag gör varje helg direkt.

Relevant i många fall, men just produktionsdjur finns väldigt mycket färre av i Norrland så det är inte lättare att hitta jobb där. För jobben är så otroligt få.
Jag har i alla fall 12-16 timmar restid till norra Sverige. Inget jag gör varje helg direkt.
Flyget gör det smidigt. Tåg eller bil är inte att tänka på.

Det går ju att pendla en period, jag gjorde det under 4 månader (bodde då inneboende på arbetsorten hyfsat billigt samt fick ju dra av både resor och boende i deklarationen sen) då var iofs målet att flytta till den nya orten bara att det kom lite väl hastigt för att hinna fixa med boende. Då kunde jag jobba på distans en dag i veckan så åkte ner sö-tor och var ”hemma” tor-sö. Har sneglat på liknande igen nu då jag helst skulle byta ort och det finns numer ganska gott om folk som pendlar om varandra och man kan hitta boende där man oftast är själv några dagar om man inte vill bo hos någon annan, känns som det verkligen blivit annorlunda efter pandemin, nu är det iofs två storstäder jag skulle vilja åka mellan men är det ett jobb du verkligen vill ha tänker jag att det inte behöver bli så dyrt eller krångligt. Är det inom en myndighet ökar väl kanske chansen till intern förflyttning också?
Här är problemet att min man är concept artist. Hans jobb finns i princip bara i Stockholm, Göteborg och Malmö. Det drar ner våra möjligheter. Så att flytta med efter är inte riktigt ett alternativ.

Ingen av de myndigheter jag skulle söka jobb på sträcker sig över hela landet. Så förflyttningar emellan är inte riktigt applicerbart.

Här är problemet att min man är concept artist. Hans jobb finns i princip bara i Stockholm, Göteborg och Malmö. Det drar ner våra möjligheter. Så att flytta med efter är inte riktigt ett alternativ.
Spelbranschen är ju helt uppochner just nu med stora uppsägningar, så har han jobb ska han nog hålla i det. Annars finns det ju en hel del studior som är helt remote och man jobbar globalt, på så sätt är man inte bunden till en speciell ort.

Spelbranschen är ju helt uppochner just nu med stora uppsägningar, så har han jobb ska han nog hålla i det. Annars finns det ju en hel del studior som är helt remote och man jobbar globalt, på så sätt är man inte bunden till en speciell ort.
Ja jag tänker det med faktiskt. Han har jobb på ett bra företag där det inte är massor övertid. Minuset är att de inte får jobba hemifrån alls. Det verkar vara ett skifte i branschen där de flesta företag har som minst minskat det, och många förbjudit det.

Han har jobbat där i 5-6 år nu så han sitter hyfsat säkert.

Relevant i många fall, men just produktionsdjur finns väldigt mycket färre av i Norrland så det är inte lättare att hitta jobb där. För jobben är så otroligt få.

Flyget gör det smidigt. Tåg eller bil är inte att tänka på.

Ingen av de myndigheter jag skulle söka jobb på sträcker sig över hela landet. Så förflyttningar emellan är inte riktigt applicerbart.
Jag fattar, men har ni inte barn/djur kanske veckopendling kan vara ett alternativ under en kortare period ändå. Jag och min sambo lever ungefär halva livet ifrån varandra trots barn, det funkar men blir såklart annorlunda och sen behöver vi inte ha dubbla kostnader heller. Jag missförstod nog ditt inlägg som att de bett dig söka igen till en tjänst i annan del av landet, förstod nu att det bara vara en annan tjänst och att de bad dig söka igen där du sökt som att det var en statlig myndighet med flera orter som arbetsplats :) sorry!

Jag fattar, men har ni inte barn/djur kanske veckopendling kan vara ett alternativ under en kortare period ändå. Jag och min sambo lever ungefär halva livet ifrån varandra trots barn, det funkar men blir såklart annorlunda och sen behöver vi inte ha dubbla kostnader heller. Jag missförstod nog ditt inlägg som att de bett dig söka igen till en tjänst i annan del av landet, förstod nu att det bara vara en annan tjänst och att de bad dig söka igen där du sökt som att det var en statlig myndighet med flera orter som arbetsplats :) sorry!
Ja absolut. För rätt jobb är jag öppen för veckopendling, framförallt om man kan jobba hemifrån några dagar, för då blir det kanske bara 3 dagar borta. Då kan man knöla in sig i en liten etta med kokvrå de dagarna. Inga problem.

Men det finns gränser. Jag vill inte att det tar mycket mer än 4 h att åka enkel väg. Helst inte flyg eftersom jag mest troligt måste ha hundar med mig. Och det blir komplicerat på flyg.

Ja jag tänker det med faktiskt. Han har jobb på ett bra företag där det inte är massor övertid. Minuset är att de inte får jobba hemifrån alls. Det verkar vara ett skifte i branschen där de flesta företag har som minst minskat det, och många förbjudit det.

Han har jobbat där i 5-6 år nu så han sitter hyfsat säkert.
På de utköpen jag sett har de inte brytt sig om hur länge man jobbat. Men går det till facklig förhandling har man ju åren med sig. Jag har precis lämnat branschen efter 11,5 år.

På de utköpen jag sett har de inte brytt sig om hur länge man jobbat. Men går det till facklig förhandling har man ju åren med sig. Jag har precis lämnat branschen efter 11,5 år.
Utköpen? Du menar de där som inte riktigt följer svensk lagstiftning? Absolut, men ett erbjudande om att bli utköpt kan man tacka nej till om man vill det.

Vad siktar du mot nu?

Har funderat på att söka jobb i norra Sverige, tänker att kunkurensen är mindre. Men flytta +12 timmar bort är långt.
Du kan långtidspendla, är många som jobbar där uppe 1-2 veckor och sen är hemma några veckor.
Jag har en släkting i Norrbotten som jobbade i Stockholm förut men bodde kvar i Norrbotten. Arbetsgivaren betalade resor och boende under jobbveckorna, tror jag.

Utköpen? Du menar de där som inte riktigt följer svensk lagstiftning? Absolut, men ett erbjudande om att bli utköpt kan man tacka nej till om man vill det.

Vad siktar du mot nu?
Det är helt lagligt att göra utköp i svensk lagstiftning. Tackar man nejvet man inte vad som kommer hända och om det finns en pasande roll att erbjudas i den fackliga förhandlingen.
Jag har börjat som utvecklingschef i en helt annan bransch.

Det är helt lagligt att göra utköp i svensk lagstiftning. Tackar man nejvet man inte vad som kommer hända och om det finns en pasande roll att erbjudas i den fackliga förhandlingen.
Jag har börjat som utvecklingschef i en helt annan bransch.
Det beror lite på hur det görs. Det var en artikel om det i unionen för ett tag sedan där de tog upp just detta och sättet det gjorts på tydligen inte varit helt okej. Men jag har inte lusläst artikeln.

En intervju inbokad på torsdag. Tror inte det blir något, känns lite märkligt med ett bemanningsbolag som försöker rekrytera till ett företag som har en egen HR avdelning som jobbar med bara rekrytering. Men men, vi får se.

Hunnit med att vara sjuk, och sedan blivit nästan frisk och sökt lite jobb idag.

En nackdel med att vara arbetslös... Kollade i bilappen och insåg att bilen kördes för 10 dagar sedan förra gången. Och då bara 4 km... Jag måste 15 dagar bakåt för att hitta en riktig bilresa... Så jag behöver nog åka och storhandla en stad bort idag bara för att motionera bilen :crazy:

Just det, en intervju idag med. Det kändes bra!

Nej från samtliga där jag har sökt jobb.
En för att jag var överkvalificerad och en där jag var för oerfaren. Det är där jag sitter med de flesta jobb.

Funderar på om jag ska strunta i att nämna mina utbildningar på CV när jag söker typ djurskötare. Det verkar vara lättare att få jobb som helt grön där. Men samtidigt så vill jag nog inte ha en helt grön lön så att säga ;)

Jaja, vi får se hur det går.

Är duktigt omotiverad just nu. Framförallt som A-kassan krånglar.

Liknande trådar

• Plats på arbetsmarknaden
  • Behandling av arbetsgivare
  • Plugga till undersköterska? Bra eller dåligt?
  • Kontorsjobb

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka