Arbetsmiljörisker på ridskola?

Ebine

Trådstartare
Hej!
Undrar om ni skulle vilja hjälpa mig att få förslag på vilka arbetsmiljörisker det finns vid arbete på ridskola eller lantbruk. Hur påverkas man när det gäller hörsel, syn och luften man andas? Vad kan man göra för att förhindra skador? Vilka risker finns i lantbruket när det gäller allergi? Detta är till ett arbete, så jag är tacksam för alla inlägg, som jag sedan sammanställer :)

tacksam för svar Hälsningar Ebine!
 
Dammigt i luften när man sysslar med hö och strö, även i vissa ridhus, och när hästarna borstas. Vid fodring kan det bli väldigt bullrigt i stallet på vissa ridskolor... Sen finns det ju alltid risker med skador vid avramlingar, hantering av djur och maskiner m.m. Man kan även få arbetsskador vid tunga kroppsarbeten i stall, vid mockning, bära höbalar, släpa vattenhinkar m.m.
 
Trampskador - kan undvikas till viss del med stålhätteskor/stövlar

Undvikar förslitningsskador i rygg m.m. genom att alltid lyfta rätt, du kan säkert hitta en hel del om du söker på "ergonomi"

Vara konsekvent i sitt säkerhetstänkande när man hanterar djuren minskar risken för skador.

Kan säkert komma på mer om jag funderar lite till, återkommer i så fall.

//Frida
 
Sparkar - vet en som blev sparkad i bröstet av ett par bakhovar och fick hjärtflimmer.
 
Man kan bli nedriden också när man håller lektion har jag blivit, plus när man kör ridhuset så luktar det disel och det kan man få väldiga problem av också, sen är det som de andra har sagt här.tänkte på en sak till det är stressigt och ofta är man kanske själv på kvällarna med både lektioner och att hålla koll på eleverna i stallet så bara det kan vara en stress sak.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 028
Senast: Mabuse
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
73 940
Senast: turbofling
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
20 545
Senast: qitis
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 487
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp