Årgång 2011 del 8

Tömmkörde i skogen

12994390_697049977064891_3085450496289227543_n.jpg
 
Har han inte blivit mycket ljusare? Kan inte minnas att manen var så svart mot halsen :p

Jo då det har han. Sakta men säkert går han mot att bli vit!
Så här såg han ut förra året.
22111_580190878750802_8509945779133053630_n.jpg


För två år sen
1554345_447123812057510_8367249097905418629_n.jpg


Å tre år sen (jag var visst ganska gravid då :o)
1084975_367299443373281_930954902_o.jpg


Och till sist för fyra år sen ;)
473394_226353884134505_736930552_o.jpg


Det är lite skillnad på sommar och vinterpälsen, Han kommer nog mörkna lite, lite när han fällt klart.
 
Idag höll nog min häst på att kissa ner sig av skräck :grin: påväg ut i skogen blåste hon plötsligt upp sig och började backa. En blå presenning hade lagts över veden. Fick henne att gå förbi men det kändes som om hon gick med svansen mellan benen :p lika rädd när vi kom hem men då hoppade jag av och ledde henne till presenningen. Nästan alla gånger räcker det med att jag går ett par steg före för att hon ska våga sig fram, gick idag trots att hon var jätterädd.

Red dressyr igår med shettisen på banan. Fokusen på mig försvann men plusset var att hon galopperade glatt trpts att hon var trött. Nackdelen var dock att hon tog galoppen som en tävling så hon gasade på, genade och sket totalt i den som satt på ryggen :mad:
 
Skönt att läsa att man inte är den enda som har en galopp som inte riktigt sitter där den ska. Ai-chans är mycket bättre nu efter hon var iväg i en månad men hon får återfalls dagar då man egentligen nog inte skulle sitta på henne förens efter hon fått springa av sig i galopp på lina i 10-15 minuter för att få henne till att samarbeta utan att ha hela hästen i handen :banghead: Självklart hade hon en sådan dag när man väl fick någon till att ta kort på oss under ridning. Traven kunde hon gå i fri form även om den var x3 för snabb så höll hon ihop den bra. Galoppen ville jag inte ge henne så lösa tyglar på en äng så resultatet är en häst som låg på i handen, gapar på bilderna och min dåliga axel mår fortfarande skit 3 dagar senare. Så nu kör vi i lina innan för bådas skull. Men fattningarna tar hon helt perfekt iaf :p
DSC_0052_zpsgxfzo96n.jpg

DSC_0062_zpsylls9sui.jpg

DSC_0165_zpsuu2yaede.jpg
 
Återbesök idag. Rörelsekontroll inkl böjprov UA. Ultraljud nästan UA, gaffelbandets infästning är inte helt snyggt ännu men bättre.

Fortsatt igångsättning och nytt återbesök om åtta veckor.
 
Ingen förändring i igångsättningen? Rakt spår?

Alla gångarter rakt fram. Stora böjda spår i skritt i två veckor, sedan stora böjda spår i trav i två veckor och sedan stora böjda spår i galopp i två veckor. 2-3 pass böjda spår per vecka.

Tanken är att jag fortsätter rida rakt fram hemma och piloten får ta de böjda spår som blir när hon rider :) Ponny rörde sig bättre på mjukt underlag.
 
Alla gångarter rakt fram. Stora böjda spår i skritt i två veckor, sedan stora böjda spår i trav i två veckor och sedan stora böjda spår i galopp i två veckor. 2-3 pass böjda spår per vecka.

Tanken är att jag fortsätter rida rakt fram hemma och piloten får ta de böjda spår som blir när hon rider :) Ponny rörde sig bättre på mjukt underlag.
Hoppas verkligen det är fullt läkt om 8 veckor då :) har själv varit nojjig med att rida N på böjda spår i med vi skulle ta det lugnt med det i början. Ridit kanske två gånger i veckan typ 15-20min per gång. I tisdags tvingade jag mig att ta i och då blev det 30min :p
 
Vi var ute och promenerade på vårt galoppspår igår. Hästen såg ut såhär :eek: hela vägen runt. Hon tycker verkligen att det är helt fantastiskt (och mycket skrämmande) att man kan vara utomhus på andra sätt än att vara i hagen. Och då hade vi ändå en snäll ponny med oss igår...
Har tom funderat på att skicka henne till nån fälttävlansryttare eller någon annan lite dödsföraktande typ för miljöträning :p
 
Hoppas verkligen det är fullt läkt om 8 veckor då :) har själv varit nojjig med att rida N på böjda spår i med vi skulle ta det lugnt med det i början. Ridit kanske två gånger i veckan typ 15-20min per gång. I tisdags tvingade jag mig att ta i och då blev det 30min :p

Ponny är såpass fin att rida att jag eg inte känner mig särskilt orolig.

Igår fick jag henne lite mjuk i munnen i båda galopperna och en högerfattning utan bakutspark. Trav och skritt är munnen "alltid" fin men galoppen har varit svår att kommunicera i.

Numer när man fattat första galoppen vill hon galoppera hela tiden :rol:
 


Hon är eg alldeles okomplicerad i munnen och likadan oavsett Nosgrimma eller ingen alls. Men jag tilltalas av nackstycket och allt som är anatomiskt ;)

Hur som helst så red jag efter jobbet igår. Galen till att börja med men jag red igenom det och hon blev jättefin. Rolig och reglerbar trav och orkade resa fronten jättefint. Men hon får inte plats med bak ordentligt eftersom hon dels är rörlig och dels inte förstås har lärt sig att sätta sig ordentlig ännu men det är på gång :love:

Sidvärts för sitsen osv.

Struntade i galoppen, det får @Amanda_F och hennes långa ben jobba med :D
 
I helgen har vi debuterat 80 cm (LC). Som gick felfritt :love:.
Första klassen (75 cm) Gick dock mindre bra. Det gick iof inte så dåligt men när man är van att ponnyn levererar felfritt känns det ju mindre bra ;). Hon var inte tillräckligt fokuserad på sin uppgift vilket resulterade i en "volt" (eftersom ridhussargen kan äta upp än) och en rivning (när man är för upptagen med att titta på publiken (som hänger över sargen.. :devil:)) I debuten gjorde dock ryttaren sitt jobb lite bättre tillsammans med en luva som tog bort lite ljud, vilket resulterade felfritt.

Hon hoppar med så mycket rygg att hon vill ha mycket eftergift, men när jag är lite stor på henne vill jag inte luta mig fram allt för mycket = lite långa tyglar. Funderar även på att köpa ett par blinkers men jag är osäker på om man får ha såna på ungponny??
 

Liknande trådar

Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 793
Senast: kryddelydd
·
Hästvård Gah, nu är jag farligt nära ett nervsammanbrott. (Nya) equiatrkern var ju här i onsdags, och rättade snedhet på bägge hästarna...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 781
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 130
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 555
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp