Årgång 2011 del 8

Hoppade en pay and jump idag, 40 & 50cm. Ponnyn orolig och stimmig på framridningen men rätt hanterbar efter de första minuterna. Rädd inne på banan första rundan men vi tar oss över i trav. Kort paus och sedan provade vi 50 för första gången. Såg bättre ut på film än vad det kändes :p Fick vara ensam i ridhuset vilket passade oss perfekt. Tyvärr glömde jag fläta upp manen så jag ägnade halva 50-ritten åt att försöka få reda på tygeln så det blev en del trav.

Är smått sugen på att åka ut på pay and ride i mitten av maj så ska försöka träna in ett program och se hur det känns. Hade varit roligt :)

Dessutom känns det som att jag krympt på henne :laugh: eller är det för att lilltjejen filmade en ytterst osmickrande filmsnutt häromveckan där jag såg gigantisk ut.
ogonblicksbild_4_2017-04-12_19-07_58ee616ae087c30ff4936f03.png
 
Jag har ridit :D

Dessutom kändes hon jättefin, traven var liksom med takt! Jag tror vilan faktiskt har varit positiv trots allt.

Lyckas jag hålla den takten när vi tävlar så behöver jag inte skämmas :)
 
Min har gått från C-ponny till liten D-ponny...
Hon är under igångsättning efter OP just nu. Vi tar det rätt lugnt, ska på återbesök nr 2 snart.
Vet inte hur värt det är att åka på återbesök igen eftersom hon va helt ua i böj och helt ua på volt på första besöket för fem veckor sen. Men sen var hon ju också helt ua innan OP också :cool:
 
Pay and jump på klubben idag med. Gnäggade konstant åt allt och alla och var mer stressad än sist. Valde därför att trava 40rundan men hoppade det mesta i galopp i 50. Lämnade martingalen hemma eftersom den var onödig sist, såklart behövde jag den idag :angel: N tycker iallafall det är väldigt kul att hoppa och bjuder på alla hinder men sakerna runt omkring är läskiga.

Längtar tills jag hittar en hoppsadel. Har börjat vänja mig att hoppa i en dressyrsadel men det är ju inte precis något jag rekommenderar någon att göra :p
 
Velig. Återfall till spökigheten torsdag-lördag. Hade tänkt anmäla mig till pay and riden nästa vecka meeeeen... vad gör jag om hon, som i lördags, blir livrädd för en kortsida och bitar en en långsida? O_o:confused: Är inomhus, gissningsvis med dressyrstaket (ridit utan problem med ett sånt i höstas) med framridning utomhus. Blir hon sån låser hon ju sig själv och går inte att tala förstånd med. Och kommer vi då direkt in på banan med bara ett par minuter att kika runt kommer det inte räcka för att lugna henne. Eller blir det tvärtom, hon blir lugn för att hon slipper ha andra hästar runt sig. Känns som att det kan bli vilket som.
 
Jag :heart min ponny.

Lasttränade idag, hon var rädd och osäker, precis som hon brukar vara vid något nytt. Hade bestämt mig för att testa att lasta utan muta, mest för att se hur pass långt vi kom bara på att jag är lugn och låter henne få tid på sig.

Vi tog oss så sakteliga uppför rampen, sedan när hon var duktig och hade alla hovarna på rampen blev det för mycket för henne, så hon var tvungen att bajsa. :p

Stod och slappnade av någon minut, sedan frågade jag om hon ville följa med mig in i transporten och det ville hon. :love: Definitivt tveksam och osäker, men hon litar på mig nu, så då gör hon det ändå. Älskade lilla sötponny vad glad jag är att hon kom till mig. :heartheart:heart

Efter lite kliande så ryggade hon lugnt ut igen. Tror inte det blir att vi åker någonting, däremot flyttar vi om en dryg månad och då blir det lastbil igen. Gick ju bra sist hon åkte och nu ska vi inte lika långt + att hela flocken åker med. Ska bli intressant att se om hon blir mindre stressad av miljöombytet när flocken är intakt sas.
 
Vi har varit iväg och tränat lördag och söndag. Ingen av oss har ju någon direkt kondition eller muskelstyrka för den delen men man måste ju börja någonstans och göra rätt från start kändes som en bra idé...

Gick rakt på släpet hemma, lastade senast i augusti :D Lugn medan jag lastade av och sadlade på sedan lite gapig medan jag skrittade fram för hand.

Svår att få igenom till höger som vanligt. Annars väl under bak och i princip rak men tappar all form av bjudning och schvung när hon slappnar av och faller rätt i formen.

Andra dagen så fokus på att lossa höger med hjälp av tränaren i mitten av volt med långpisk. Fungerade fint.

Nu måste bara den uppepå få lite mer muskler så hon inte ramlar framåt. Sitter iaf fortfarande rakt, alltid något :p

Totalt sett över förväntan!

Nu vilar vi några dagar sedan är planen att hon ska gå minst 4 pass i veckan på något vis. Kanske ska testa att promenera med barnet i sele.
 
Jag är nyförälskad i min ponny. :love: Idag fick hon vara stöd när jag introducerade vattenslangen för hennes dotter Storm. Sunny var hur cool som helst. Ända tills Storm blev nervös över att vattnet lät, då blev hon orolig för att hon inte visste varför Storm var orolig. :rofl:

Sedan fick hon stå själv och få ren(are) man. Eftersom jag har rätt långt mellan uppbindningsplatsen och vattenkranen, så nöjde jag mig med en snabb schamponering såhär första gången. Det var totalt onödigt tyckte Sunny, men hon stod och sov medan jag höll på. :love:

Det kliar i fingrarna att bada hela ponnyn, den del som det rann vatten på (hals + bog vä sida) var vattnet brunt av lera och torv. :crazy: Men som sagt, en schamponering av manen och sedan pälsglans + reda ut den en stund. Det sista tog mest på Sunnys tålamod, hon började tom skrapa lite diskret med vänster fram för att se om inte matte var nöjd snart. :p
 
@lil-sis Hur gick det med tävlingen du funderade på, blev det nåt? :)

Min har haft tandkoll och så har jag provat en hopplektion med hackamore. Vilken bra känsla jag fick med att hoppa på det :love: blev inte alls den där dragkampen vi tenderar få, så ska fortsätta rida henne med det ett tag. Idag var det debut utomhus på en stor sandbana där det dessutom pågick ytterligare en lektion i andra änden. Var lite spänd i börjar men fantastiskt avslappnad efter det :D
 
@lil-sis Hur gick det med tävlingen du funderade på, blev det nåt? :)

Min har haft tandkoll och så har jag provat en hopplektion med hackamore. Vilken bra känsla jag fick med att hoppa på det :love: blev inte alls den där dragkampen vi tenderar få, så ska fortsätta rida henne med det ett tag. Idag var det debut utomhus på en stor sandbana där det dessutom pågick ytterligare en lektion i andra änden. Var lite spänd i börjar men fantastiskt avslappnad efter det :D

Nej jag strök oss. Vi åker på Säker Häst-träning istället och startar ev i augusti. Har anmält oss till en tävlingsdag i krokarna men det är mest på skoj, 30cm hopp, "trail" och sedan en dressyr i skritt och trav.
 
Denna veckan har vi varit på två pay and jump :) först på hemmaklubben i torsdags på två rundor 50cm. Andra rundan fick vi ett riktigt bra flyt fram till sista hindret där hon fick syn på en hinderhöjare som höjde hindret bredvid. Mest nöjd var jag över att hon inte ens blinkade när hon hoppade två nymålade hinder.

Idag var vi på hennes andra pay´n jump utanför klubben. Var cool och lugn ( :eek: )när vi kom fram, lastade ut och red fram. Tävlingen var utomhus på en sandbana. Trodde det skulle bli lite härdsmälta i huvudet med alla intryck men ponnyn överraskade stort genom att enbart tycka läktarkortsidan var lite småläskig! Eftersom jag trodde hon skulle titta tog jag bara 40 och 50. I sista rundan hade de stoppat in ett gult vågplank som hon blev paff över och smet förbi en gång men sen hoppade hon snällt. Även hindret med runda vattenmattor bredvid skuttade hon över :love: Är djupt imponerad, det trodde jag inte om henne!
 
Fröken långöra har varit på äventyr och hon är helt magisk :love:

Iväg på tävling idag och trots fyra stora missar (varav en inkluderar tvärstopp för skitpaus :banghead:) vann hon första klassen med nästan 69 procent. I andra var hon helt fantastisk att rida och blev tvåa på nästan 68 procent. Alltså wow sån känsla hon ger :love::love::bump:
 
Fröken har varit på äventyr igen och alltså, slutar aldrig förvånas över henne :love: Hon är verkligen helt fantastisk på alla sätt o vis. Trots att vi fick plats väldigt sent (kvällen innan) och att hon fått sova ute två nätter innan så visar hon, som alltid, fantastisk arbetsmoral. :bow:Var såklart trött och jag fick jobba ordentligt inne på banan men sådan känsla hon ger :love::love::love:

74 % i LB2 och eftersom vi startade nästan först blev det lååång väntan innan alla 40 hade startat och vi kunde konstatera att hon vunnit! :banana::bump:

För en gångs skull fick vi film också:

Och lite bild:
_EocSPcFdrrx6hlM6Ffb80bKvZOo-xN7WGKGuWG3H4CyGcJD0RFZMYUnjbnQ7v9exnGjq067PmsuZClIVpPRQ2yLjJUZi9J1CMX1tCU6EQS3Ir99AoCdQqib1eOiY7KUSmqQJyCl3pRSlCwMWg7J3r1-RAm3yihk20y8BFk6wu7PWsjXe0-T3FkQAOqMAD6YUOWohRcTk4yzt9BWn_Zu1Bhl2oN_TvFGPdX1ColPFXCc1CxMnIplcC-x2jROPT_XGptrZ0XiM70TYII8YTQvv5HoVNaPSqP2kMQkRuu_7lDHfYXHD7EpaFrEElcMopXTRDuAJJMBMJy6ViqtCnifHy0Bs_5w93HLq1qvVXxMWu90ypg77XiSkCbOLXMm3zWLhiU1iVsMfQ5zO_jC_94zNwmOIK5YCp7gwZJ6F2d4tpPusLbaPhd0HF4-OvcfN14jNSLPskjN5KKhB5uohR8dNRZCdJ2uW7Gj8dEixnaCNY_9cSU4PEMRv65ar93DvF4jAkRMCEINwstG6cd8gSymOdx6zft_FKDj8SyUg9pz1WOeH6wBhyVOAfMAzhkTgYH6K3P_hoQSDEryVJ1blJ33RjMV8LrmLVYbaKYNSP9qBGc-utoQuA5J=w1013-h675-no

2WMky4fRDO8sA70LMqkKKQGo55AopAAIH5CsmMwzrRfV2pERS-bPB4EF1BX_6X_AvtNefazdpjKQupIHj3J07EcvhocHM9WgqWc-9TEs9SeGSwrSBTffOaT1YMn3jm6gCw-SMyycYJg0xqd1fiwqLsagnPfjltM1gXtacYcDO_KL8rLufzpf_eaJlhUnyVwLuUji0ASW9d24uOtpw6P_uQx-yoy6Gvrww4AGnH22UDPWAIvguCyaIFOnods3ZFpmUPaa6FDoSfcPZy1E-4zJste5C8A4MdrSMP4ayRX_33gEKMsK4rfii1WWWalvXTVvjZduLNU7V0TG6k81JFR2pgfXcBPQmxTgGpiv-KwBO3At1ZfT_ptpGpsoW4M8mk8bnt2BfZGJYeju-4b8e491Z4ynGPAgi5JHOsFw0NoYOkvBvt-xRh_pMsEgY1rE_BLSPPDLynVlO3t-civ4FjJj-wDlhRKo_JUyxLN1WFyfteSu9FQBW6j-ZC8LMeedE9yB6FCTo53zQ3Zq1csrN8UichjKEdHPe4Z1DeLhJtgoHDSWjxHlZIP32wGV8-vmlGSPBVudGtb0JiGBfHQMOHjUf7qeoesfozKUCr0JV7rAMrCDZnWR6wxo=w1013-h675-no

_YPpglYggjQdkASiWFRmM-KSErQ_7LyHCQo927r-lEPB_WFgemSarXJ98_7ziC_qAJxOCj3Vsbpi93XF-6Mvms0jskOWOwTkNaAdTjzMupy8ihSbmMzEHseS2ZXDfyyGWYj99Wci3tDWdBL9z_pLiUeae6IkHzeyOcBS35cFt1MPDj4p-P2KauIVaxIocCwch34LoL68Vd1kkr6KIgX3DJ4ZQ3aLP3gs_zSO70I3tihueEHLE0qq1GXYUwkelGr3kTWVfgWheUjCq-ni1RxHCL61BWcLBY6Sf6xRSusP6SjzUu9FI9jr0qwx4KENxW1JeNvpgebnfhgEfdrjBSkWlz_7kP5f70mV8wzmhFXXbx-Djrak_sdQ9NEL5PqXZS57DYUwwoFcLpRalfGR6yt-0lVKgyjT6OBBuz_qoS7dvI6C8qt1z7vo2ESS5qRUNVRpdcn4mQPoxU4wdywcTa_QcYVni-b_lRJW1rGkAZ7rzI0JQ4gCuOrV15cRVAzMHYkh86OLiFu3eDc7EMBZ1J8pk_G70w_h9p-wbFoTj-bOylPJGM1-4F9SmrllRC02oWb88Ukznr0wEp6xG0t0VJrSOdZqcMTPMBM0_sV3YPSB3Br2pUQhM3ee=w1013-h675-no
 
@Exotizc Tack snälla! Damen trodde nog också att hon var på semester, men icke :cool: vi satsar på lite mer dressyr och sen kanske någon hoppning i sommar. Och sen får vi se om hon blir till salu :cry::(
 
@Exotizc För många hästar och de andra har kommit längre, bättre lämpade eller egen uppfödning. Känns jättetrist för hon är nog den som gör mig gladast varje dag. Men har sommaren på mig i alla fall :)
 
Fröken har varit på äventyr igen och alltså, slutar aldrig förvånas över henne :love: Hon är verkligen helt fantastisk på alla sätt o vis. Trots att vi fick plats väldigt sent (kvällen innan) och att hon fått sova ute två nätter innan så visar hon, som alltid, fantastisk arbetsmoral. :bow:Var såklart trött och jag fick jobba ordentligt inne på banan men sådan känsla hon ger :love::love::love:

74 % i LB2 och eftersom vi startade nästan först blev det lååång väntan innan alla 40 hade startat och vi kunde konstatera att hon vunnit! :banana::bump:

För en gångs skull fick vi film också:

Och lite bild:

Vilken fin!
 
Ingen aktiv bland älvorna?

Jag har ju haft en, nån kanske kommer ihåg Allis som jag sålde efter att jag bröt foten.
Nu förra veckan blev det en älva igen :)

44998537_10155808760731099_5748074213932007424_n.jpg

En knabstrupper på 1,62 i manken.
Riktigt bra gångarter, ett stort plus för galoppen!
Inte riden så mycket men stod senast i ett utbildningsstall där hon var 1½ månad och blev hoppad mycket, även hoppad terräng :)
Tanken är att efter vi lärt känna varandra ska hon bli allroundhäst och jag ska våga mig ut och hoppa terräng :D
Jag är 33år och aldrig intresserat mig för hoppning och absolut inte terräng men det är väl aldrig försent?
 

Liknande trådar

Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 775
Senast: kryddelydd
·
Hästvård Gah, nu är jag farligt nära ett nervsammanbrott. (Nya) equiatrkern var ju här i onsdags, och rättade snedhet på bägge hästarna...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 764
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 110
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 503
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp