Årgång 2011 del 8

@Nepenthe
Vad kul med ny häst! Och häftig färg har hon dessutom.

Jag har en elva som jag har haft ett tag, vi knegar på. Mycket har fallit på plats nu, men vi kämpar på med galoppen som går i 190. Förutom galoppen så är han riktigt fin att rida och musklat sig ordentligt.

Håller gärna tråden aktiv!
 
@Nepenthe
Vad kul med ny häst! Och häftig färg har hon dessutom.

Jag har en elva som jag har haft ett tag, vi knegar på. Mycket har fallit på plats nu, men vi kämpar på med galoppen som går i 190. Förutom galoppen så är han riktigt fin att rida och musklat sig ordentligt.

Håller gärna tråden aktiv!

Va roligt :) kul när man behållit framåtandan :D
 
Jag fick tyvärr ta bort min Julia i september :cry: Kollapsad luftstrupe. Nu har jag ingen längre, svårt att fylla det tomrummet :(
 
Va roligt :) kul när man behållit framåtandan :D
Framåtanda har han ja. :D
Har man sagt galopp en gång så betyder skänkeln galopp vad man än ska göra sen. :banghead:

Men annars är han lyhörd och känslig, precis som jag vill ha det. Lätt att samla och reglera. Med på det mesta och säker ute. Vill man hoppa små hinder på fälttävlansbanan så ställer han upp på det med och inga problem att lasta och åka iväg med. Väldigt glad i honom. :heart
 
Framåtanda har han ja. :D
Har man sagt galopp en gång så betyder skänkeln galopp vad man än ska göra sen. :banghead:

Men annars är han lyhörd och känslig, precis som jag vill ha det. Lätt att samla och reglera. Med på det mesta och säker ute. Vill man hoppa små hinder på fälttävlansbanan så ställer han upp på det med och inga problem att lasta och åka iväg med. Väldigt glad i honom. :heart

Va roligt! Lastning är nått jag behöver träna på men vi lär känna varandra i vinter nu och sen i vår kanske vi börjar åka iväg :)
 
Uppdaterar lite!

Har märkt att Pricken är en ganska osäker tjej.
Jag jobbar som med en unghäst, att lämna flocken, att stå ensam i gången och gå promenader.
Det går upp och ner. I helgen hade vi en första mer avslappnad promenad (iaf sista halvan) Dagen efter tog jag på utrustning ifall jag fick chans att hoppa upp och rida hem. Men det var inte alls avslappnat så gick runt med full utstyrsel båda två utan att rida.

Har tagit hjälp av en tjej som erbjöd sig att bli medryttare (lyx då jag annars skulle behöva betala för hennes hjälp) Hon har varit ute en gång och hjälpt till och det kommer bli flera gånger vi är ute tillsammans. Inte minst då vi ska börja om med uteritterna.
 
Mål 2019
Vårt mål är kondition och styrka. Vi har fått många andra bitar på plats, men nu behöver vi öka orken ett snäpp.

Vad är ditt mål? @Nepenthe
@lil-sis Viss har du kvar din mara från -11? Eller hänger du i en annan tråd? :)
 
Vårat mål är att fröken ska kunna slappna av och även kondition och styrka :)

Fick syn på en stallplats igår som har ett nytt koncept som är något jag alltid velat ha. Lösdrift med tillgång till egen box! Så vill man ha hästen inne ställer man bara in den så släpper de ut på morgonen :)
Ridhus, ridslinga, hovslagare på gården mm mm :love:
 
Vårt mål är precis som @Nepenthe att ponnyn ska slappna av (när vi åker till vårt ridhus). Men där har vi tack och lov kommit långt på bara ett par månader :) nu ligger dock de värsta två vinterväder-månaderna framför oss så jag får vara nöjd med det som går fram till mars :D
 
Med vår B2 (Barcino QRE, som faktiskt tydligen figurerat här i tråden när den startades, då med sin uppfödare!) har vi som mål att först och främst komma ihop oss i dressyrträningen med honom, både mamma och jag. Han känns så löjligt talangfull, verkar inte ha svårt för någontin och är en dröm att rida.

Till våren blir det nog en del starter i LB, mamma kanske tar LA direkt lite senare i vår. Hade även varit kul att få komma med och tävla i något division 3 lag i dressyr. Framåt hösten är drömmålet MSV C på ett specifikt dressyrmeeting, högt siktat kanske med tanke på att han knappt varit dressyrtränad alls när han kom till oss nu i oktober, men vår tränare vi litar blint på var den som föreslog det så det är väl bara att lyda! :D

Sen skulle jag gärna hoppa lite med B2 också, framför allt träning men kanske komma ut på lite pay and jumps under våren och kanske någon lokal 90 cm till hösten. Dressyren är vårt främsta fokus, men han är svinduktig på att hoppa också så det vore kul att hålla igång den sidan med.

Han är bra fantastisk vår lilla guldprins, kan fortfarande inte fatta att vi haft sådan tur att få tag på den här guldklimpen! :love:

3D8C3726-2E14-4DEF-B192-5ED4A1A8A92A.jpeg
 
Måste ju bombardera med lite fler bilder på vår darling. Går också under smeknamnet virvelmarsvinet, har 12-15 virvlar bara i ansiktet. :angel:
 

Bifogade filer

  • 4C534206-2A4A-4789-A47E-FF81C89CCF8E.jpeg
    4C534206-2A4A-4789-A47E-FF81C89CCF8E.jpeg
    838,2 KB · Visningar: 34
Måste ju bombardera med lite fler bilder på vår darling. Går också under smeknamnet virvelmarsvinet, har 12-15 virvlar bara i ansiktet. :angel:
12-15 virvlar? :laugh: Det var inte illa. Min har. Minns när passmannen kom ut till Nangijala. Han tyckte det var väldigt lätt för hon hade inga tecken och bara två virvlar totalt.
 
12-15 virvlar? :laugh: Det var inte illa. Min har. Minns när passmannen kom ut till Nangijala. Han tyckte det var väldigt lätt för hon hade inga tecken och bara två virvlar totalt.

Mhm, halsen, magen, benen och bakbenen har sin beskärda del dem med. Tycker synd om den id-kontrollant som fick rita av honom en gång i tiden :laugh:
 
E84E89CF-9913-48C0-83F5-1010E63A5A41.jpeg


Husse har uppdaterat släpet några snäpp så vi måste ju åka iväg och träna mycket :p Har varit i ofas med skolan men från tisdag har jag tid över igen och börjar tömköra och promenera med fokus :)

ET gick igenom henne före jul och det fanns en del att fixa vilket var väntat.

Målet för året är att komma igång så vi kan träna (dressyr) regelbundet och sedan kanske tävla lite. Ska slutmäta når broddsäsongen är över också :)
 
Hur har hon varit innan? Stressad?

Extremt

Bara att gå från hagen har varit svårt. Sen inne i stallet tömmer hon typ tarmen och joggar på stället. Nu var detta med de andra hästarna inne så egentligen inte imponerade för allmänheten men för oss :)
Har haft henne snart 3 månader och hon har visat sig vara väldigt känslig och nervös tyvärr.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 775
Senast: kryddelydd
·
Hästvård Gah, nu är jag farligt nära ett nervsammanbrott. (Nya) equiatrkern var ju här i onsdags, och rättade snedhet på bägge hästarna...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 764
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 110
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 503
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp