Ärligt alla handlingsförlamade i Stockholm?

Bukefalos 30 år!

Och det är ju också orimligt för en sträcka på 1,5 km. Att 700000 behöver åka kollektivt alltså. Men då jag regelbundet rör mig sträckan förstår jag det, infrastrukturen i Stockholm just nu inbjuder inte till varken cykel eller promenad. Här nere på framsidan har vi också fått snö, men det verkar ändå ha gått rätt ok. Men tror folk här är mer vana vid att ta benen för förflyttning om möjligt, det går snabbare än spårvagn i innerstaden.
Det bor inte 700 000 på norra Söder som jobbar i city eller tvärt om. 😉
För de allra flesta som åker den sträckan (över vatten n b) är det endast en liten del av en mycket längre resa, inte sällan flera mil. 40 - 50 000 cyklar över saltsjö-mälarsnittet på sommaren och många även på vintern.
Senast jag såg en nationell resvaneundersökning var det Stockholm och Blekinge som hade de genomsnittligt längsta resvägarna. Minns inte om det var i tid eller sträcka. I andra delar förekommer längre ressträckor men många har närmare och högre användning av egen bil och inga köer minskar restiden. I Stockholm är normal restid till jobbet 30-60 minuter men många har mer. Få har kortare än 30 minuter.

Och det är ju också orimligt för en sträcka på 1,5 km. Att 700000 behöver åka kollektivt alltså. Men då jag regelbundet rör mig sträckan förstår jag det, infrastrukturen i Stockholm just nu inbjuder inte till varken cykel eller promenad. Här nere på framsidan har vi också fått snö, men det verkar ändå ha gått rätt ok. Men tror folk här är mer vana vid att ta benen för förflyttning om möjligt, det går snabbare än spårvagn i innerstaden.

Alla som bor i tex Tyresö är helt beroende av lokaltrafik (buss) när det är inställt så är man fast om man inte har bil. Sedan ska man parkera bilen någonstans där det är helt överfullt och man inte kan parkera på gatorna. Kanske köra bil till tex Gullmarsplan och ta tunnelbana därifrån. Förutom att det inte finns någon parkering alls. Stockholm prioriterar just gång och cykelvägar eftersom det gör att den största mängden Stockholmare kan röra sig. Det är en del av skälet till att det ibland upplevs som att plogningen på gator/vägar eftersätts.

Samma sak med Nacka-Saltis där banan iofs går igen, men begränsat. Roslagsbanan och tvärbanan är båda känsliga för snöfall. Många förstår inte just hur många människor som är beroende av lokaltrafiken på en begränsad yta.

Edit: För att inte tala om pendeln som servar utomliggande områden.

Jag har hjälpt skolbussen också. Men min tanke med tråden är lite att känns som folk bara står och tittar. Dessutom knappt flyttar sig när bussen verkligen börja fara runt och till slut fastnar.
Jag lider också med föraren, känner stressen när det börjar och sedan alla som som filmar. Ingen som frågar om det behövs hjälp eller har kunskapen om hur och ger råd och stöd.
Alla bara står.
Filmning kan man tycka vad man vill om.
Men det har t o m hänt dödsolyckor när man knuffat på personbilar.
Tänk om bussen skulle lossa och ”börja fara runt” igen. Under ett busshjul är risken stor att man dör. Även om man ”bara” halkar omkull kan man skada sig ordentligt

Alla som bor i tex Tyresö är helt beroende av lokaltrafik (buss) när det är inställt så är man fast om man inte har bil. Sedan ska man parkera bilen någonstans där det är helt överfullt och man inte kan parkera på gatorna. Kanske köra bil till tex Gullmarsplan och ta tunnelbana därifrån. Förutom att det inte finns någon parkering alls. Stockholm prioriterar just gång och cykelvägar eftersom det gör att den största mängden Stockholmare kan röra sig. Det är en del av skälet till att det ibland upplevs som att plogningen på gator/vägar eftersätts.

Samma sak med Nacka-Saltis där banan iofs går igen, men begränsat. Roslagsbanan och tvärbanan är båda känsliga för snöfall. Många förstår inte just hur många människor som är beroende av lokaltrafiken på en begränsad yta.

Edit: För att inte tala om pendeln som servar utomliggande områden.
Jag är uppväxt och bodde i Stockholm (norrort, Solna och city) tills jag var 24 samt hade häst norr om stan så jag är väl bekant med problemet efter iaf 6-7 vuxna år där innan jag flyttade. Stockholm är ju en avart på många sätt både öster, söder och västerut där det ju faktiskt ofta bara finns en enda väg för att ta sig ut från stan. Norrut lite bättre.
Även stan är ju bökig och svår, minns att jag blev sittande i en korsning 150 m hemifrån när det var ryskt eller amerikanst statsbesök och alla broar stängdes av hux flux.

Nej jag skulle inte rekommendera att folk puttar på en buss. Jag har sett bussar som fastnat i snön och som börjar glida runt och halka runt när de försöker komma loss.
Jag läste ett inlägg på FB av en busschaufför. Han var irriterad över hur trafikledningen agerat. Enligt honom var de flera som meddelat när de fastnade i snön med bussar men trafikledningen var enligt honom för seg och det tog för lång tid innan bussar stoppades så fler bussar skickades iväg på samma linjer trots att tidigare bussar redan satt fast.

Tänker att det är skillnad mellan personbil och buss. Jag är inte säker på att man ens får putta en buss i reguljärtrafik (arbetsmiljöregler etc). Om en privatperson har problem med att komma loss med sin bil brukar folk hjälpa till.
Gjorde det igår. jag och några andra hjälpte en VW att komma loss.

Givetvis om det hade hjälpt. Nu är det oftast så att det inte är så mycket folk där jag bor. Men jag och andra ställer upp när något händer. Det minsta man gör är att fråga om man kan hjälpa till.
Har själv gett draghjälp med min bil för hjälpa andra som inte kommer loss. Behövs ofta inte så mycket när det är i början innan allt blir blockerat med ett fordon över hela vägen.

Men 🤣 Du bedömer en hel, storstad på klipp några ”roliga” personer lagt upp?

Till skillnad från dig har jag sett massor och massor med driftiga, omtänksamma personer som kommit med spade i högsta hugg om någon kört fast, oavsett om fastkörningen precis hänt eller om processen att få loss den är precis på upploppet och personen inte behövde hjälpa. De kommer fram och frågar hur det är ändå. Både där jag bor (Stockholms kommun) och vägarna jag kör dagligen till stallet (jag passerar genom 3 stockholms-kommuner enkel väg) har folk varit så schyssta. Jag har inte sett en bil som fastnat utan att en eller två personer redan stannat och hjälper. Så jag delar inte din bild av att stockholmare är hopplösa utifrån de förhållandevis mycket få klipp du sett.

För egen del har jag inte haft tillfälle att hjälpa någon än i denna snö, jag är också begränsad fysiskt av en ryggskada - men det minsta jag skulle erbjuda är spade och grus som jag alltid har i bilen. Min bil saknar dragkrok, men även om den hade haft så är den låg och pga det förmodligen helt olämplig att försöka dra någon i modd och snö. Man får tänka på att alla inte har turen att ha en så välutrustad som du.

Sedan med bussar är det speciellt, i regel rings trafikledningen ut. Jag är heller inte övertygad om att privatpersoner ”får” hjälpa till egentligen, tänker att det mycket är en ansvarsfråga i fall av kroppsskada tex när det gäller företag. Bussar är stora tunga fordon och det kan faktiskt vara direkt farligt. Med klippen du sett är det ju också helt omöjligt att veta om folk redan erbjudit hjälp.

Ps. Jag är lantis norrifrån, och ser ingen direkt skillnad på tex hur hjälpsamma människor är. Men, idioter finns såklart överallt. De är (förhoppningsvis) färre sammantaget i glesbygd än i storstad. Det finns självklart en hel hög idioter här, men det finns en övervägande majoritet normala trevliga omtänksamma personer. Tack och lov!

Jag undrar vad du tänker att man ska göra när bussarna är inställda och man inte har nåt annat sätt att ta sig hem på? När bussarna stoppas tenderar vägarna att vara helkörda, så taxi funkar oftast inte heller. Då kan man ju lika gärna stå där och vänta som nån annanstans? Hoppet är det sista som överger människan, speciellt när man vill hem :-).

Jag har promenerat i motorväggrenen i snöstorm när trafiken stannade helt pga snö. Hade turen att kunna gå några km till tåget och sitta på sista tåget hem innan de också blev inställda. Inte alla bor så de kan göra så.

Om nån kör fast försöker jag hjälpa så gott jag kan, men jag skulle inte ställa mig bakom en slirande buss och knuffa, det är jag lite för rädd om livet för.
Sedan kan det ju vara ett bra ställe att vänta på skjuts. Man kanske ringt en anhörig eller bekant som kan hämta. Eller delar gemensamt på taxi om sådana går. Varför irra runt när man kan stå kvar vid hållplatsen då, tänker jag.

Jag tycker nog det är märkligare att man låter bussarna fortsätta köra i det väglaget. Bättre att ställa in trafiken. Vi har ändå en uttalad vision om att ingen ska dö i trafiken.

I övrigt kan jag tänka mig situationer där det känns fullt rimligt att putta på en buss och andra situationer där det känns minst sagt olämpligt. Och jag är ungefär motsatsen till stockholmare.
Ställa om trafiken innebär ju att folk inte kommer till jobbet så som till sjukhus, kommer inte förskolelärare eller lågstadielärare till jobbet behöver andra med samhällsviktiga jobb stanna hemma så kan snöröjare behöver stanna hemma för att ta hand om sitt barn istället för att jobba (i städerna är det ju inte i huvudsak bönder som kan ta med yngre barn i traktorn).

Sjukhus i stan är ju inte kända för att ha parkering som ens skulle räcka till en bråkdel av anställda på sjukhus.

Visst dödlighet i trafiken minskar medan annan dödlighet skulle öka pga för lite personal inom vårdyrken då för få skulle kunna ta sig till jobbet.

Apropå handlingsförlamade stockholmare. Igår for jag som en vante när jag skulle gå på tåget. Syntes inte att det var halt och hade gått precis intill utan att halka. Tog inte en sekund innan någon erbjöd hjälp upp och andra var beredda. Brukar inte ta emot hjälp eftersom den andre också riskerar att ramla. Men nu gjorde jag det. Och var nära att vi båda föll på ändan (det gick bra). I liknande lägen brukar alltid någon vara snabb att rycka in och mycket vettigare än att försöka knuffa på en buss.
Många har säkert också i minne att tre personer nyligen dog när de blev påkörda av en buss i mycket låg hastighet. Man ska akta sig för stora fordon.

Jag som busschaufför skulle inte gärna ha nån puttandes på min buss, faktiskt. Framförallt inte i en backe. Har aldrig fått frågan heller, de få gångerna jag kört fast.
Bussar är usla i snö, framförallt ledbussar. Och lägre hastigheter. Jag kan ofta köra 90 på en snöig motorväg, men fastna på en hållplats. Så länge man inte prioriterar bussvägar, kommer vi ha problem när det kommer snö. Det får vi leva med, för det lär inte ändras.
Vi ställde in några få linjer i Roslagen under snöovädret, men mest pga träd och grenar som hängde så att vi inte kom under utan att skada bussen. På bilden skulle jag precis bryta av en gren för att kunna komma under. Fanns dock värre ställen och returen ställdes in.

20260102_115806.webp

Alla som bor i tex Tyresö är helt beroende av lokaltrafik (buss) när det är inställt så är man fast om man inte har bil. Sedan ska man parkera bilen någonstans där det är helt överfullt och man inte kan parkera på gatorna. Kanske köra bil till tex Gullmarsplan och ta tunnelbana därifrån. Förutom att det inte finns någon parkering alls.
Är väl närmare för tyresöbor att ta bil t Farsta och ta pendel/tunnelbana därifrån. :confused: De som har bil alltså.

Jag som busschaufför skulle inte gärna ha nån puttandes på min buss, faktiskt. Framförallt inte i en backe. Har aldrig fått frågan heller, de få gångerna jag kört fast.
Bussar är usla i snö, framförallt ledbussar. Och lägre hastigheter. Jag kan ofta köra 90 på en snöig motorväg, men fastna på en hållplats. Så länge man inte prioriterar bussvägar, kommer vi ha problem när det kommer snö. Det får vi leva med, för det lär inte ändras.
Vi ställde in några få linjer i Roslagen under snöovädret, men mest pga träd och grenar som hängde så att vi inte kom under utan att skada bussen. På bilden skulle jag precis bryta av en gren för att kunna komma under. Fanns dock värre ställen och returen ställdes in.

Visa bifogad fil 179729
Bussförarna i Roslagen är hjältar (eller dumdristiga 😉?) Mer än en gån har busstrafiken i innerstaden varit inställd p g a snö. Men bussen till Hallstavik den har gått!

Bussförarna i Roslagen är hjältar (eller dumdristiga 😉?) Mer än en gån har busstrafiken i innerstaden varit inställd p g a snö. Men bussen till Hallstavik den har gått!
Problemet för kollektivtrafiken inne i stan är nog just att det är så trångt och mycket folk och bilar i kombination med snön. Man kan också få till en bättre snöröjning på de stora lederna med de tunga fordon man kan köra med där, de kan man ju inte köra med inne i staden det är därför det blir så moddigt och halt, jämfört med på de stora trafiklederna där man kan skrapa ända ned till asfalt och dessutom salta.

Problemet för kollektivtrafiken inne i stan är nog just att det är så trångt och mycket folk och bilar i kombination med snön. Man kan också få till en bättre snöröjning på de stora lederna med de tunga fordon man kan köra med där, de kan man ju inte köra med inne i staden det är därför det blir så moddigt och halt, jämfört med på de stora trafiklederna där man kan skrapa ända ned till asfalt och dessutom salta.
Håller med! Men roslagsbussarna är inte bortskämda med stora leder 😉.
Sedan finns det fler problem med både snöröjning och busstrafiken i städer.
/mamman som gjorde en väldigt bra (men dyr) driftupphandling för många år sedan. (En anledning var att jag fick med mig avgående driftchef och bra personal)

Håller med! Men roslagsbussarna är inte bortskämda med stora leder 😉.
Sedan finns det fler problem med både snöröjning och busstrafiken i städer.
/mamman som gjorde en väldigt bra (men dyr) driftupphandling för många år sedan. (En anledning var att jag fick med mig avgående driftchef och bra personal)
Inte, bodde utanför Rimbo ett tag så det kanske är mer större leder där E18, väg 76 och 77 var ju alltid fint röjda med riktig plogbil. Alla E vägar brukar väll röjas med plogbil?

Jag har hjälpt skolbussen också. Men min tanke med tråden är lite att känns som folk bara står och tittar. Dessutom knappt flyttar sig när bussen verkligen börja fara runt och till slut fastnar.
Jag lider också med föraren, känner stressen när det börjar och sedan alla som som filmar. Ingen som frågar om det behövs hjälp eller har kunskapen om hur och ger råd och stöd.
Alla bara står.
Men vad begär du av dem? En bunt människor kan inte flytta en buss. Som några i tråden varit inne på, om föraren ber dem flytta sig inne i bussen för att fördela vikt så gör man väl det. Något annat gör man inte. En bussförare som bad sina passagerare att putta på bussen skulle förmodligen hamna i ett längre samtal med sin chef.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka