Det bor inte 700 000 på norra Söder som jobbar i city eller tvärt om.Och det är ju också orimligt för en sträcka på 1,5 km. Att 700000 behöver åka kollektivt alltså. Men då jag regelbundet rör mig sträckan förstår jag det, infrastrukturen i Stockholm just nu inbjuder inte till varken cykel eller promenad. Här nere på framsidan har vi också fått snö, men det verkar ändå ha gått rätt ok. Men tror folk här är mer vana vid att ta benen för förflyttning om möjligt, det går snabbare än spårvagn i innerstaden.
För de allra flesta som åker den sträckan (över vatten n b) är det endast en liten del av en mycket längre resa, inte sällan flera mil. 40 - 50 000 cyklar över saltsjö-mälarsnittet på sommaren och många även på vintern.
Senast jag såg en nationell resvaneundersökning var det Stockholm och Blekinge som hade de genomsnittligt längsta resvägarna. Minns inte om det var i tid eller sträcka. I andra delar förekommer längre ressträckor men många har närmare och högre användning av egen bil och inga köer minskar restiden. I Stockholm är normal restid till jobbet 30-60 minuter men många har mer. Få har kortare än 30 minuter.