Ärligt alla handlingsförlamade i Stockholm?

Bukefalos 30 år!

Fast det är alltid svårt med vad ”absolut behöver” innebär. Behöver folk ta sig till jobbet även om de inte har ett samhällsviktigt jobb? Enligt deras anställningsavtal så med största sannolikhet ja.

Helt klart.

Jag bor ungefär 5mil från jobbet och åker kollektivt. Jag har varit anställd där i två år och varit som mest 8 minuter försenad till jobbet (ombytt och klar, alltså, hade jag inte behövt byta om också så hade jag varit max ett par minuter sen), trots ett par rejäla snöoväder under den tiden. Nog tror jag att min chef skulle godkänna att jag tar ut en semesterdag om jag ringer och förklarar att jag inte kan ta mig till jobbet för att alla bussar är inställda - det är jag faktiskt övertygad om (för hen vet av erfarenhet att om jag gör det så är det inte bullshit, liksom..). Precis som att jag utan tvekan skulle få lov att ta en semesterdag om jag ringer och förklarar att jag måste åka akut till Ultuna med katten. Men det är inte så att jag kan välja att stanna hemma "bara sådär", och mitt jobb/mina arbetsuppgifter kräver att jag är på plats. Så är det nog för de allra flesta som inte har jobb som går att göra hemifrån.

Frånvaro som inte godkänns av arbetsgivaren är ju skäl för uppsägning i förlängningen, om en hårddrar det. Det är ju inte ett hållbart alternativ, för de allra flesta iaf.

Däremot bör en ju avstå rena nöjesresor i såna här lägen, kan jag känna.

Inte stå kvar i en busskur i flera timmar i alla fall. Just i Stockholm finns det ju stora möjligheter att t ex gå in i ett köpcentrum eller ta en fika på ett café o s v. Det är dessutom för det mesta bra upplyst på hållplatser om/när det kommer någon buss.
Tydligt att du inte riktigt har grepp om hur det ser ut i Stockholm. Stockholm är så mycket större än city. Man behöver inte komma långt ut från city för att det ska vara en bra bit till något köpcentrum eller café på oplogade vägar. Kan också säga att till många köpcentrum är det designat att man ska komma med bil eller ett visst trafikslag. Minns att det var ett helvete att cykla till mall of Scandinavia till exempel för det var trappor eller bilvägar man inte vill cykla på och dåligt skyltat när man kom från mitt håll. Sen vill man nog hem också eller till jobbet och det kommer man inte om man sitter på ett café.

Informationen på tavlorna inte att lita på vid snöoväder, det står oftast bara att "förseningar och inställda avgångar förekommer".

Det finns bussar med diffspärr och med möjlighet att lyfta ena hjulaxeln på boogien för att öka trycket i marken.
Och så finns det bussar med on-spot.
Man trycker på en knapp och så kommer det ner kedjor som snurrar på en axel.
Det är inget som passagerna ser när de åker i bussen.

Jag har kört buss med on-spot, det var något helt annat det i hala backar.
On-spot har varenda mjölkbil, utan det skulle ingen mjölk bli hämtad på gårdarna i detta väder som varit och det har dom haft sen hedenhös och funkar hur bra som helst.

Senast jag såg en nationell resvaneundersökning var det Stockholm och Blekinge som hade de genomsnittligt längsta resvägarna. Minns inte om det var i tid eller sträcka. I andra delar förekommer längre ressträckor men många har närmare och högre användning av egen bil och inga köer minskar restiden. I Stockholm är normal restid till jobbet 30-60 minuter men många har mer. Få har kortare än 30 minuter.

Det stämmer med mina erfarenheter också. När jag och min bättre hälft flyttade till en mindre ort efter många år i Stockholm var det rätt många häruppe som ojade över hur jobbigt det skulle vara för honom med restider, eftersom hans första jobb här låg närmare en timme bort. I Stockholm hade han haft längre restid än så eftersom vi bodde på ena sidan av stan och hans jobb låg på den andra. Nu är han nere på en halvtimme, vilket som sagt mer eller mindre är vad man får räkna med i Stockholm.
Själv hade jag sådan tur att jag bara hade 20 min till mitt jobb där. Å andra sidan har det jobb med längst restid jag haft häruppe också tagit just 20 minuter att åka till.

Fördelen med jobbpendling i Stockholm är att det så gott som alltid går att åka kollektivt och att kollektivtrafiken är förhållandevis billig. Inte att det generellt går särskilt fort.

Men tror du PÅ ALLVAR att folk i Stockholm är handlingsförlamade? Nu efter att X användare förklarat det olämpliga och potentiellt livsfarliga i att försöka flytta bussar med handkraft? Att hålla fast vid det resonemanget efter de argument som lyfts är väl ungefär som att tillbringa 24 timmar i en busskur och hoppas på att bussen kommer. Men ska tillägga att OM man nu har hopp om buss gör man nog bäst i att inte sätta sig på café och vänta, för då lär man inte få plats på bussen.

Jag var i Stockholm när terrordådet på Drottninggatan inträffade, ute på stan. Inte en chans att ta sig hem till Uppsala. Jag lyckades lokalisera några kollegor som bor i Sollentuna, men dit kom vi inte heller för lokaltrafiken var helt inställd. Men - alla möjliga privatpersoner förvandlades plötsligt till taxichaufförer och såg till så att ingen bil gick tom från innerstaden. Så vi blev hemkörda av för oss okända människor och chauffören åkte sedan tillbaka inåt stan för att se om fler behövde hjälp att ta sig hem.

Så handlingsförlamande var många stockholmare då.
Plötsligt minns jag att en buss kanade i diket på landet, rena bonnlandet, för ett tag sen. Inte ens en närbelägen maskinstation ryckte in! Helt handlingsförlamad!!

Men det är ju så det är. ”Onödigt” folk jobbar hemifrån eller håller sig hemma. Och om de måste till jobbet, låter bilen stå. Men hela Sthlm kan ju liksom inte stänga. Ok om det är terrordåd, men vid snö så försöker man väl ändå göra det man ska.
Eftersom polisen fick uppmana folk att stanna hemma och att sushi inte var anledning till att ge sig ut tror jag att fler hade kunnat stanna hemma. Vet en här där jag bor som i tisdags när det var som värst oväder körde och handlade med sin vuxna dotter som flyttat hemifrån för hon hade lovat. Allvarligt talat- gå till närmaste butik om det är akut istället? Men nej, ut och storhandla med bil i kaosvädret och trängas.

Plötsligt minns jag att en buss kanade i diket på landet, rena bonnlandet, för ett tag sen. Inte ens en närbelägen maskinstation ryckte in! Helt handlingsförlamad!!
När en buss kanade i diket här tog jag en bild och skickade till lokaltidningen. Det var nog rester från storstadsåren som gjorde att jag inte drog upp den, hade nyss flyttat hit då så handlingsförlamningen hade nog inte släppt 😄

Fast det är alltid svårt med vad ”absolut behöver” innebär. Behöver folk ta sig till jobbet även om de inte har ett samhällsviktigt jobb? Enligt deras anställningsavtal så med största sannolikhet ja.
Och man måste absolut ta sig till jobbet årets värsta dag, något som dessutom infaller var 10-20 år? Man har inte råd att stanna hemma en sådan dag? Utöver alla de som faktiskt var onödiga, vilket jag tänker var en del ändå. Det är det alltid, "JAG ska bara" tänket är kraftfullt utvecklat. Är man insnöad så är man insnöad och tar man bilen en sådan dag och fastnar pga snön innan man ens kommit till jobbet... kommer man inte ens till jobbet.

När en buss kanade i diket här tog jag en bild och skickade till lokaltidningen. Det var nog rester från storstadsåren som gjorde att jag inte drog upp den, hade nyss flyttat hit då så handlingsförlamningen hade nog inte släppt 😄
När du säger det låg en lite bil i diket på samma ställe alldeles häromdagen! Varken jag eller de omkringboende gjorde något alls åt det.

Annat är det när a-traktorerna kör i diket, vilket sker frekvent oavsett väglag. Då strömmar familjen (gissar jag) dit och hjälper till. Jag antar att huvudsyftet med att hålla det inom familjen är att deras uppenbart omdömeslösa ungar inte ska få problem med körkortstillståndet (eller vad det heter nuförtiden).

Man kan ju inte stanna hemma om man har ett jobb som kräver att man är på plats. Vilket många (de flesta?) jobb ändå kräver.
Jag tror att fler har en arbetsgivare som inte godkänner att man stannar hemma pga snö, än vad det finns arbetsgivare som godkänner det. Så vad sjutton ska man göra? De flesta ger sig väl inte ut i en snöstorm för att det är kul utan för att de måste.
Pga snö nej, men som i tisdags tror jag att fler arbetsgivare hade godkänt att man stannade hemma, det är ju inte "pga snö" direkt utan pga rejält oväder och varningar, orange eller röd var det väl över Stockholm?

Helt klart.

Jag bor ungefär 5mil från jobbet och åker kollektivt. Jag har varit anställd där i två år och varit som mest 8 minuter försenad till jobbet (ombytt och klar, alltså, hade jag inte behövt byta om också så hade jag varit max ett par minuter sen), trots ett par rejäla snöoväder under den tiden. Nog tror jag att min chef skulle godkänna att jag tar ut en semesterdag om jag ringer och förklarar att jag inte kan ta mig till jobbet för att alla bussar är inställda - det är jag faktiskt övertygad om (för hen vet av erfarenhet att om jag gör det så är det inte bullshit, liksom..). Precis som att jag utan tvekan skulle få lov att ta en semesterdag om jag ringer och förklarar att jag måste åka akut till Ultuna med katten. Men det är inte så att jag kan välja att stanna hemma "bara sådär", och mitt jobb/mina arbetsuppgifter kräver att jag är på plats. Så är det nog för de allra flesta som inte har jobb som går att göra hemifrån.

Frånvaro som inte godkänns av arbetsgivaren är ju skäl för uppsägning i förlängningen, om en hårddrar det. Det är ju inte ett hållbart alternativ, för de allra flesta iaf.

Däremot bör en ju avstå rena nöjesresor i såna här lägen, kan jag känna.
Jag har inte skrivit någonstans att man inte ska ha kontakt med arbetsgivaren så det känns onödigt att tolka mina inlägg så.

Och man måste absolut ta sig till jobbet årets värsta dag, något som dessutom infaller var 10-20 år? Man har inte råd att stanna hemma en sådan dag? Utöver alla de som faktiskt var onödiga, vilket jag tänker var en del ändå. Det är det alltid, "JAG ska bara" tänket är kraftfullt utvecklat. Är man insnöad så är man insnöad och tar man bilen en sådan dag och fastnar pga snön innan man ens kommit till jobbet... kommer man inte ens till jobbet.
Det har väl inte så mycket att göra med att har råd att vara hemma som att man har en avtalsmässig skyldighet att ta sig till jobbet. Sen har väl de flesta normala arbetsgivare förståelse för att det inte går om man är insnöad eller vägarna inte är plogade alls för att samhället inte klarar av att snöröja vid extremväder men det är knappast en gång var 10-20 år det har varit "ge er inte ut om ni inte måste"-varningar utan betydligt oftare.

Det har väl inte så mycket att göra med att har råd att vara hemma som att man har en avtalsmässig skyldighet att ta sig till jobbet. Sen har väl de flesta normala arbetsgivare förståelse för att det inte går om man är insnöad eller vägarna inte är plogade alls för att samhället inte klarar av att snöröja vid extremväder men det är knappast en gång var 10-20 år det har varit "ge er inte ut om ni inte måste"-varningar utan betydligt oftare.
Snöar det så mycket varje år som det gjort nu då?

Annat är det när a-traktorerna kör i diket, vilket sker frekvent oavsett väglag. Då strömmar familjen (gissar jag) dit och hjälper till. Jag antar att huvudsyftet med att hålla det inom familjen är att deras uppenbart omdömeslösa ungar inte ska få problem med körkortstillståndet (eller vad det heter nuförtiden).
Här drar de upp varandra. Har stått hemma i fönstret och tittat flera gånger när de dragit upp dem efter lek.

Men man kanske har ett jobb med ansvar? Det handlar inte om att ha råd utan för att man behövs, i synnerhet under extrema omständigheter där alla har det lika svårt att komma in.

Eftersom polisen fick uppmana folk att stanna hemma och att sushi inte var anledning till att ge sig ut tror jag att fler hade kunnat stanna hemma. Vet en här där jag bor som i tisdags när det var som värst oväder körde och handlade med sin vuxna dotter som flyttat hemifrån för hon hade lovat. Allvarligt talat- gå till närmaste butik om det är akut istället? Men nej, ut och storhandla med bil i kaosvädret och trängas.
Mig veterligen så är det inte förbjudet att göra shoppingresan innan ovädret brakar loss men jag är kanske omodern, så gjordes det i min ungdom och så gör jag än och livsmedel mm. finns i förråden för 6+ månader så ut och slira fast i nåt dike, varför då liksom?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hönstråden del III

Hästrelaterat