Fast det är alltid svårt med vad ”absolut behöver” innebär. Behöver folk ta sig till jobbet även om de inte har ett samhällsviktigt jobb? Enligt deras anställningsavtal så med största sannolikhet ja.
Helt klart.
Jag bor ungefär 5mil från jobbet och åker kollektivt. Jag har varit anställd där i två år och varit som mest 8 minuter försenad till jobbet (ombytt och klar, alltså, hade jag inte behövt byta om också så hade jag varit max ett par minuter sen), trots ett par rejäla snöoväder under den tiden. Nog tror jag att min chef skulle godkänna att jag tar ut en semesterdag om jag ringer och förklarar att jag inte kan ta mig till jobbet för att alla bussar är inställda - det är jag faktiskt övertygad om (för hen vet av erfarenhet att om jag gör det så är det inte bullshit, liksom..). Precis som att jag utan tvekan skulle få lov att ta en semesterdag om jag ringer och förklarar att jag måste åka akut till Ultuna med katten. Men det är inte så att jag kan välja att stanna hemma "bara sådär", och mitt jobb/mina arbetsuppgifter kräver att jag är på plats. Så är det nog för de allra flesta som inte har jobb som går att göra hemifrån.
Frånvaro som inte godkänns av arbetsgivaren är ju skäl för uppsägning i förlängningen, om en hårddrar det. Det är ju inte ett hållbart alternativ, för de allra flesta iaf.
Däremot bör en ju avstå rena nöjesresor i såna här lägen, kan jag känna.