Artbestämning av rosor (utbruten ur Trädgård)

68DDF560-DDF7-47C7-AD5C-00D9E8B64CA2.jpeg


Vill nån gissa buskros-sort?
 
jag har massa krav på rosor :p gillar inte enkla blommor men avskyr sånna som dippar eller skadas såfort det regnar eller blåser lite. Vill ha remonterande rosor som inte kräver en massa specialskötsel, älskar strimmiga rosor men dom faller oftast in i kategorin engångsblommande eller känsliga :meh:
 
Den doftar, jag gissar att den är 20-30 år gammal, minst. Ingen om ifall den remonterar, den vi köpte av var kroniskt ointresserad så jag är glad den finns kvar öht.
Så bilden är från i år? Fin, synd att den ser ut att ha drabbats av mjöldagg? Spontant skulle jag gissa på en lite modernare sort, påminner om en rabattros med de upprätta styvar grenarna. Mot det talar att den är så stor och hög med kraftiga stammar. Kanske kan de bli så om de inte beskärs? Eller så är jag helt ute och cyklar ...
 
Så bilden är från i år? Fin, synd att den ser ut att ha drabbats av mjöldagg? Spontant skulle jag gissa på en lite modernare sort, påminner om en rabattros med de upprätta styvar grenarna. Mot det talar att den är så stor och hög med kraftiga stammar. Kanske kan de bli så om de inte beskärs? Eller så är jag helt ute och cyklar ...

Jag har ingen aning, vi har bott här sedan december. De slog ut igår typ.
 
Så bilden är från i år? Fin, synd att den ser ut att ha drabbats av mjöldagg? Spontant skulle jag gissa på en lite modernare sort, påminner om en rabattros med de upprätta styvar grenarna. Mot det talar att den är så stor och hög med kraftiga stammar. Kanske kan de bli så om de inte beskärs? Eller så är jag helt ute och cyklar ...

Mjöldaggen är nog puts från väggen. De fäller ur av regn, vitt överallt. Du skulle se våra fönster...
 
Vilken lycka att få en sådan med på köpet! Kan vara en klätterros också (Heidelberg?). Förhoppningsvis rycker någon kunnig in med bättre tips.

Vi har fyra gamla stora rosor, jag väntar spänt på de andra två. En röd som bor utanför vårt sovrum där bara en slagit ut men resten är på g, en som var totalt nermejad men kommer på nytt och ytterligare en oidentifierad. Jag hoppas intensivt på gamla kultursorter, det finns många här omkring.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Kom på att vi måste göra något åt dammen till sommaren. Då kommer vi ha en liten bebis som kryper runt i trädgården. Även om givetvis...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
579
Trädgård & Växter Vi har det här ”lilla” körsbärsträdet i trädgården och det kommer vi tyvärr behöva ta ner inom de närmsta åren. Eftersom jag inte tycker...
Svar
5
· Visningar
917
Senast: soom
·
Trädgård & Växter När får en börja vårstäda i trädgården? Det kliar i fingrarna, men jag vet att det är dumt att starta för tidigt. Det jag menar är tex...
Svar
4
· Visningar
427
Senast: tanten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 159
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp