Bukefalos 28 år!

ASVHs Sto-pool

KickiH

Trådstartare
Vad tror ni om detta ?

http://www.asvh.se/avel/sto-poolen

"Det här är kriterierna för att ingå i selektionspaketet
Grundkriterier:
1. Stoet ska vara SWB-registrerat
2. Stoet ska vara bedömt (vid 3-årstest, kvalitetsbedömning, 3-årspremiering (t.o.m. 1998) eller exteriörbedömt i samband med stamboksföring) och ingen exteriörpoäng på typ, huvud-hals-bål och extremiteter får vara under 7p *
* Undantaget om stoet har minst 5 placeringar i svår klass

Tilläggskriterier, där stoet behöver uppfylla minst ett, förutom båda grundkriterierna:
Stoets egna meriter:
a) Diplom som hopptalang vid 3-årstest eller kvalitetsbedömning eller Klass 1-bedömd (vid 3-årstest eller kval.bed.) och ingen delpoäng under 8 i hoppning **
b) Diplom som dressyrtalang vid 3-årstest eller kvalitetsbedömning eller minst Klass 1-bedömd (vid 3-årstest eller kval.bed) och inte under 8 p i snitt för gångarter och ingen delpoäng under 7 **
c) Egna tävlingsmeriter minst placerad i Msv klass (5 ggr H och D, 2 ggr F)
d) Kvalad till Årgångsfinal (omgång 1) som 4-, 5- eller 6-åring
e) Elitsto eller hingstmoder
f) Minst 130 i huvudindex för Hoppning eller 125 i huvudindex för Dressyr i kombination med kriterium a, b, alternativt g eller h
**Ska ha genomfört godkänt ridprov vid 3-årstest
Avkommors meriter:
g) Minst 2 avkommor placerade i lägst Msv klass (5 ggr H och D, 2 ggr F)
h) Minst 3 avkommor som kvalat till årgångsfinaler (omgång 1)

Förtydligande
Om ett sto gått både 3-årstest och kvalitetsbedömning och har under 7 på någon av exteriörbedömningspunkterna typ, HHB och extremiteter vid ena tillfället men inte vid det andra gäller det bästa resultatet."
 
Sv: ASVHs Sto-pool

Förtydligar: Selektionspaketet är en sak, sen måste ston som ingår i sto-poolen uppfylla kriterierna i selektionspaketet. Så har iaf jag fattat det.

Jag tycker det är bra, var med på avelskonferensen där vi diskuterade kriterierna för selektionspaketet och det var mycket intressanta diskussioner!
 
Sv: ASVHs Sto-pool

Jag tycker att det är ett väldigt bra sätt för människor att komma i kontakt med varandra. Men, skadad som jag är, ser jag framför mig alla rättstvister i samband med att någonting går fel. Vattentäta avtal är ett absolut måste!

Men bra initiativ från ASVHs sida!
 
Sv: ASVHs Sto-pool

OCh jag kan inte se varför man skulle låna ut ett så pass värdefullt sto helt gratis med de risker en dräktighet ändå för med sig.

Överhuvudtaget förstår jag faktiskt inte varför folk lånar ut något sto till avel utan ersättning ?

Varför skall man riskera sin investering helt utan ersättning, det hade varit en helt annan sak att stå risken en dräktighet ändå alltid bär med sig om man hade tjänat några pengar på att ta risken. Det räcker med en problem fölning och stoet får ärrvävnad i livmodern och vips så har man ett sto som inte kan få fler föl.
 
Sv: ASVHs Sto-pool

OCh jag kan inte se varför man skulle låna ut ett så pass värdefullt sto helt gratis med de risker en dräktighet ändå för med sig.

Överhuvudtaget förstår jag faktiskt inte varför folk lånar ut något sto till avel utan ersättning ?

Varför skall man riskera sin investering helt utan ersättning, det hade varit en helt annan sak att stå risken en dräktighet ändå alltid bär med sig om man hade tjänat några pengar på att ta risken. Det räcker med en problem fölning och stoet får ärrvävnad i livmodern och vips så har man ett sto som inte kan få fler föl.

Jag tycker att förslaget verkar bra. Jag tycker mig ha hört från andra att man har ston som skulle kunna vara tillräcligt bra för att passa detta, men att man inte valt att betäcka pga flera olika orsaker.
Står det är ersättning inte utgår? Det måste jag ha missat.

Jag skulle själv kunna vara intresserad av att låna ett sto om jag tyckte att förutsättningarna passade. Bra förslag!:bow:
 
Sv: ASVHs Sto-pool

Instämmer med Gylle, skulle aldrig låna ut ett så värdefullt sto utan ordentlig ersättning. Varje år finns ston som dör i samband med fölning eller strax efter, det är inte riskfritt.

Skulle vara att sälja ett embryo då, men det kan jag inte så mycket om, finns kanske risker med det också.
 
Sv: ASVHs Sto-pool

Jag förstår inte tilläggskriteriet f , om stoet redan uppfyller a,b,g eller h så räcker det ensamt för att kvalificera stoet?
 
Sv: ASVHs Sto-pool

Jag förstår inte tilläggskriteriet f , om stoet redan uppfyller a,b,g eller h så räcker det ensamt för att kvalificera stoet?
Tänkte också på det när jag läste artikeln i Ridsport igår. Nån måste ha gjort en tankevurpa? Annars är det bra med vidareutvecklingen av det gamla stimulanspaketet :)

Jag skulle inte heller vilja låna ut mitt meriterade avelssto utan ersättning, alldeles för stora risker som sassiball skrev. Skulle vara mer intresserad av att sälja embryon, men ett embryo kostar nog mer än vad de flesta är villiga att betala (eftersom stoägaren vill ha betalt för att bidra med stoets ägg + att det tillkommer en hel del extra veterinäravgifter för processen).

Jag tycker dock att det är bra att det kommer fram nya alternativ som ASVH hjälper uppfödarna med.
 
Sv: ASVHs Sto-pool

OCh jag kan inte se varför man skulle låna ut ett så pass värdefullt sto helt gratis med de risker en dräktighet ändå för med sig.
Det tänkte jag också på, men samtidigt fick jag för mig att ordet låna innebar att man även "lånar" ut och får ersättning för det.

Jag tror inte att ASVH har tänkt sig att det måste vara kostnadsfritt mellan deltagande parter, utan det är nog så att ASVH förmedlar kontakten och så får parterna själva komma fram till förutsättningar som passar.
 
Sv: ASVHs Sto-pool

Jag bara antog det eftersom det konstigt nog verkar vara det som är vedertaget när det kommer till att låna ut avelssto eller magar. Och jag finner det mkt märkligt att folk gör det utan att tjäna en krona på det. Vist om man lämnar iväg stoet så slipper man foderkostnaden men det är ju ingen större summa man sparar in på det i förhållande till de risker som tas med ett sto man själv noggrant valt ut för avel och investerat pengar i. Det gör ju bara att någon kan tillverka en unge helt till självkostnads pris utan att investera ett öre i ett sto. Hade de köpt ett föl undan samma sto hade de fått betala bra mkt mer. Så jag har svårt att se varför det inte är standard i stället att det utgår en viss avgift för att på använda ett sto så att båda parter gjorde en förtjänst på att stoet användes. Då hade det ju varit ett helt annat läge att låna ut stona de år man själv inte tänker ta några föl om man kunde dra in pengar på det.
 
Sv: ASVHs Sto-pool

Håller helt med!

Efter import o letande o en halv miljon i kostnader skulle jag Aldrig låna ut mitt avelsto. Man kan ju sälja embryon o det är ej så dyrt skulle jag tro.

Skall köpa embryo på ett sto om 2 år.

Men självklart måste man få iallafall 20 000 om man lånar ut ett sto med meriter o bra stostam...!
 
Sv: ASVHs Sto-pool

tror det är helt orealistiskt att man som uppfödare lånar ut sina bästa avelston på dom premisserna.Har själv lånat ut magarna ngn enstaka gång,men stona har inte fått flyttas på och bara till mkt nära och erkänt skickliga uppfödare.

Varför inte försöka skapa förutsättningar för auktioner för toppstammade avelston istället och där även importston är välkomna.:d
 
Sv: ASVHs Sto-pool

Det handlar ju inte bara att slippa utgifter för uppfödaren,man måste kunna sälja för att ha möjlighet att fortsätta.Det finns många fina vämeriterade avelsston som finna till salu,men som inte når ut på marknaden.Är övertygad om att dessa skulle kunna gå att sälja för vettiga pengar med rätt marknadsföring.!!!
 
Sv: ASVHs Sto-pool

Bra ide!

Stoauktion!

Sålde mitt sto i går men trots att hon är så fin var jag tvungen att annonsera o sälja relativt billigt..
 
Sv: ASVHs Sto-pool

KL

Jag ska precis låna ut mitt sto som uppfyller kriterierna 1,2, b,f då jag själv inte har tid eller kunskap för att avla själv. Vi vill inte ha någon ersättning för detta utan den som lånar henne får stå för alla kostnader förutom försäkringen.
Nu har jag på egen hand hittat en uppfödare som ska ha henne, men hade jag vetat om denna sto-pool så hade jag kunnat tänka mig att anmält henne till den. Bra initiativ.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 262
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
21 380
Senast: LenaH
·
Avel Lyfter ut inlägget om detta från annan tråd, detta är ju värt att ha en egen tråd om. Tycker själv att det är i stort sett identiskt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 211
Senast: poff
·
Avel Någon mer som fått dokumentet och hunnit läsa in sig på förändringarna? Jag kan ge en liten kort sammanfattning (förutom det som mest...
Svar
10
· Visningar
1 641
Senast: Fenestra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp