Äter du 500 gram frukt och grönt varje dag? (Utbruten från Hur mycket lägger ni på mat varje månad?)

Det ser nog lite olika ut för mig. Jag äter ofta, men inte alltid, blåbär i min yoghurt på morgonen. Ofta frukt till något mellanmål också, men inte alltid.
Har ofta mkt grönsaker i maten men det är svårt att uppskatta hur mkt det blir per portion. Brukar också ha grönsaker till maten, men går mer efter mängd än vikt.

Tänker att 500g kan vara så olika stor mängd beroende på typ av frukt eller grönsak.. Jag väger aldrig mat heller så har svårt att uppskatta just i gram.
Jag väger inte heller, men broccoli i min affär säljs ofta i buntar om 250 gram. Tar jag en sån och ungefär lika mycket broccoli blir det ju 500 gram. Jag lagar ofta en lunchrätt som främst baseras på gröna ärter, och då tar jag ofta en påse på 450 gram för det är goda ärter. Osv. Plus att jag håller lite koll. Jag tänker att lunch = 500 gram grönsaker plus valfritt tillbehör. :)
 
Senast ändrad:
Ja. De flesta måltider är vegetariska (äter inte annat kött än fisk). Äter dessutom minst två frukter per dag och bara det är ca 200g.
 
Vad räknas egentligen som "frukt och grönt". Räknas morötter dit? Räknas de vita bönorna i tomatsås dit? Räknas de krossade tomaterna dit? osv osv. Till detta så är det ju viss skillnad på att äta 500 g vattenmelon och 500 g brocoli.
Nej jag äter inte 500 g "frukt och grönt" varje dag men vissa dagar äter jag det definitivt och vissa dagar långt däröver (typ 2 kg vattenmelon i hettan i sommras)
 
Nixpix, är väldigt dålig på att äta frukt regelbundet. Äter grönsaker till/ihop med alla måltider, i princip, har inte grönt i min carbonara :D Försöker få till en sallad till de flesta rätterna och jag som är broccolifrälst äter hellre det än ris som tillbehör men tror inte det blir några 500g ändå.

Ongen får i sig massor dock, hade vi bara stoppat i oss lika mycket som hon gör så hade vi absolut kommit upp i rekommenderad mängd och mer därtill.
 
Äter mycket grönsaker men frukt är jag dålig på.

Blivit bättre med en frukt om dagen sen vi skaffade fruktskål och bjuder våra kunder på. Nu blir det i alla fall några frukter i veckan.
 
Tror inte det. Äter vegetariskt så det blir mycket grönsaker så jag kommer kanske i närheten. Däremot tycker jag inte om frukt så det blir inte ens en i veckan.
 
Jag äter ytterst sällan grönsaker TILL maten. Däremot består själva maten oftast av grönsaker då jag brukar försöka ha minst lika mycket grönsaker som kolhydratkälla i mina måltider, ofta kompletterat med någon typ av animaliskt protein. Standardmat här är t. ex. köttfärs- eller bönbiffar med ugnsrostade grönsaker och tzatziki, pasta med tomat- och lökbaserad köttfärs- eller belugasås, fisk med ugnsbakad spetskål och nudlar, ramen med lök och morot i buljongen, sjögräs och salladslök uppepå, pajer med grönsaksfyllning, grönsaksbaserade soppor, pasta med grönsaker mm.

Jag tänker mig att en matdag som INTE innehåller ett halvt kilo frukt och grönt nog är att betrakta som ganska torftig.:D
 
Där jag bor pratas det mer om "5 a day", alltså att man ska äta fem frukter eller grönsaker per dag, så det här med 500 gram var nytt för mig. Det förstnämnda kommer jag oftast upp i, då jag brukar se till att alla måltider innehåller minst två sorters frukt eller grönt i någon form, men vikten kan nog bli klurigare. Jag räknar till exempel den portion spenat jag har i min frukost-smoothie som en av mina 5 a day, men några 100 gram spenat handlar det då rakt inte om.
 
Inte ens i närheten :o
Jag är värdelös på att äta frukt och grönsaker. En riktigt bra "normaldag" äter jag kanske trekvarts banan till frukosten och några matskedar ärtor till middagen, så vad kan det bli, max 100 g. Och det är en BRA dag, oftast blir det inte ens det :o
 
Jag tycker det är jättekonstigt att inte prata ts ;), alltså allvarligt talat så är ju 500 g och 500 g verkligen inte samma sak.

För att svara på frågan så nej, det gör jag inte. Jag försöker bli bättre och bättre och när jag äter lunch ute går det nog bra (om det är buffé). Annars inte.
 
Där jag bor pratas det mer om "5 a day", alltså att man ska äta fem frukter eller grönsaker per dag, så det här med 500 gram var nytt för mig. Det förstnämnda kommer jag oftast upp i, då jag brukar se till att alla måltider innehåller minst två sorters frukt eller grönt i någon form, men vikten kan nog bli klurigare. Jag räknar till exempel den portion spenat jag har i min frukost-smoothie som en av mina 5 a day, men några 100 gram spenat handlar det då rakt inte om.

Ja, jag har ju också bott i det där riket och tänkte ofta på "5 a day" då, och lyckades nog faktiskt nästan varje dag.

500 g lyckas jag nog med kanske fyra dagar av sju. Brukar bli bättre på det under höst och vinter faktiskt, när jag lagar mer mat hemma.
 
Nej det gör jag inte. Men jag har blivit mycket bättre på det än förr. Då kunde det nog gå en vecka utan att jag åt någon frukt (men lite grönsaker) nu äter jag oftast nån frukt om dagen och mer grönt
 
Ja, de flesta dagarna får jag det. Men sen kan vi ju ta någon dag då vi skiter i det och äter ngt gott och onyttigt istället.
 
Jag brukar tänka att grönsakerna är basen i de där 500 grammen. Frukt kommer i stort sett ovanpå.

En vanlig lunch för mig kan tex vara rostad blomkål och broccoli med halloumi till. Då äter jag vanemässigt just ungefär 500 gram av grönsakerna och då står jag mig länge (tack vare fibrerna, tror jag).
Jag äter ju också sådär, men försökte ge exempel som är rimliga även för den som inte är grönsaksfanatiker.:D
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
13 930
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
28 920
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
695
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
864
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp