Bukefalos 28 år!

Återkommande förstoppning hos äldre katt

tgd

Trådstartare
Min 11-åriga långhåriga skogskisse fick för 3 veckor sedan kraftig förstoppning. Löstes upp på en par dagar med paraffinolja morgon och kväll och sen microlax (laxeringsmedel) och en par dagar senare var kissen hyfsat pigg igen. Nu är det dags igen :cry: Finns det hopp om att lösa dessa problem? Vad brukar det bero på? (Veterinärtid är bokad till i eftermiddag.)
 
Sv: Återkommande förstoppning hos äldre katt

tgd skrev:
Min 11-åriga långhåriga skogskisse fick för 3 veckor sedan kraftig förstoppning. Löstes upp på en par dagar med paraffinolja morgon och kväll och sen microlax (laxeringsmedel) och en par dagar senare var kissen hyfsat pigg igen. Nu är det dags igen :cry: Finns det hopp om att lösa dessa problem? Vad brukar det bero på? (Veterinärtid är bokad till i eftermiddag.)
Hej

Det är ju trist när de får dessa problem. Vad äter hon han för mat dagligen. Oftast brukar det ju vara torrfoder, så det kanske är dags att införa mera blötmat. Matolja oftare tex genom att ge tonfisk i olja. Läste nånstans att man kan också använda paraffinolja med jämna mellanrum tex 5 ml var 14 dag. Ev samlingar i tarmarna får hjälp ut då. Får katten besvär så tätt får vi hoppas veterinären har nåt bra tips. Lycka till med besöket!
 
Sv: Återkommande förstoppning hos äldre katt

Beror på vad som orsakar stoppena. Min kompis 14 åriga katt har samma problem. För honom blev det efter otaliga veterinärundersökningar: Hårbollar i samband med dålig tarmmotorik. Inget att göra åt mer än strikt diet...och hoppas att han inte får stopp igen. Bara vinst och förslust för hennes katt alltså., Dålig tarmmotorik som på denna katt, går ju inte göra något år, det är ju liksom ett medfött fel....
 
Sv: Återkommande förstoppning hos äldre katt

Fast oavsett varför bajset inte tar sig ut, så hjälper ju ex paraffinolja till att göra det nåt så när smärtfritt att få ut. Sedan kanske man kan använda lite lite fibrer, och se om tarmen kan jobba på bättre. Men då måste man se till att det inte råder brist på vätska i kroppen. Hoppas att det är något lindrigare för hennes-hans katt.
 
Sv: Återkommande förstoppning hos äldre katt

Svarar du till mig ? Jag svarar ändå eftersom du tryckte på svar till mig...

Tyvärr hjälper inte detta då han har mycket dålig tarmmotorik som nästan stannar av ibland. Tro mig, den katten har legat på djurskjukhus för utredning i 1 veckas tid...samt den lokala veterinären även utrett honom. Ibland blir det bara så och då hjälper inga fibrer eller oljor...
 
Sv: Återkommande förstoppning hos äldre katt

Hej!
Granne kallar jag mig för och är ny här.

Din katt har inga problem med njurarna eller..
När du ska till vet. be att vet. kollar njurarnas värde.

Jag vet en person vars katt hela tiden fick förstoppning och i den kattens fall var det njurarna. Katten tillgodogjorde sig inte vätskan/vattnet han drack så han blev uttorkad och därmed kom förstoppning.

Håller tummarna på att det bara är hårbollar som nån annan har nämnt i denna slinga.

Granne
 
Sv: Återkommande förstoppning hos äldre katt

TACK alla för era svar!

Tyvärr hade ju förstoppningen inte släppt denna gång med hjälp av paraffinolja och microlax (laxeringsmedel) och att söva ned katten och spola tarmen var inget alternativ på så pass gammal kisse så hon är och jagar feta möss på de evigt gröna ängarna nu :-( Bra för Kissen men ack ack så jobbigt för mig som är van att alltid ha henne omkring mig.

Orsaken till dessa problem är inte klar, njurproblem eller någon tumör i vägen var tänkbara alternativ.
 
Sv: Återkommande förstoppning hos äldre katt

Visst är njurproblem tänkbart som förstoppningsorsak. Jag har dock träffat på masssvis av njurkatter men ingen av dessa har haft förstoppning,
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Återkommande förstoppning hos äldre katt

Hej Peter!
Jag hade heller aldrig hört talas om förstoppning i samband med njurproblem förräns för ett par månader sedan genom min granne.

Hans katt fick somna in, då denna förstoppning återkom och gav katten problem. Den katten blev 18 år.

Tidigare har jag bara hört och själv fått erfara att katter magrar nåt otroligt. Och att dom dricker mycket.

Beklagar att du fick mista din katt så tidigt, tgd!

Granne
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 550
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
15 102
Senast: Voeux
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
6 883
Senast: Dopy
·
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 547
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Roliga saker som barn säger
  • Tjockistråden 3

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp