Bukefalos 30 år!

Är väldigt nöjd med min blandning av gurkmeja och nypon som ersättning till rödbeta. Hon brukar få det som soppa innan träning och jag upplever att hon har väldigt jämnt energi genom hela passet utan att bli trött samtidigt som hon inte är helt toppad. Har haft en kur med snärjmåra också, här är lite vad ChatGPT säger om allt.

https://chatgpt.com/share/68550ff0-4e50-8008-8eea-b58cc1ac7f3e
Nackdelen att ha gurkmeja i är att det är tävlingskarens. Jag ger gurkmeja separat så jag klarar karenstid.

Någon kanske redan har skrivit men chatgpt rekommenderar:
  • Citrullinmalat: 25%
  • L-arginin: 25%
  • Rödbetspulver: 50%
Så jag har beställt 1 kg rödbetspulver till och ska blanda ut med den blandningen jag har hemma.
Min gamla fick framskor på igår och travade plötsligt som i gamla tider.

Någon kanske redan har skrivit men chatgpt rekommenderar:
  • Citrullinmalat: 25%
  • L-arginin: 25%
  • Rödbetspulver: 50%
Så jag har beställt 1 kg rödbetspulver till och ska blanda ut med den blandningen jag har hemma.
Min gamla fick framskor på igår och travade plötsligt som i gamla tider.
Vad är motiveringen till den fördelningen?

Kopierade svaret från chatgpt

• Långtidsanvändning: Det finns inte så mycket forskning på långtidsanvändning av citrullinmalat och L-arginin i häst, men eftersom du ser positiva resultat och inga biverkningar, så är det lovande. Fortsätt dock hålla lite koll på maghälsan och avföringen.
  • Övervakning: Om du märker förändringar i avföring, aptit, energinivå eller beteende, minska dosen eller ta paus.
  • Blodkärl och cirkulation: Det du ger verkar stödja cirkulationen, vilket antagligen hjälper till att minska svullnader som gallor.
  • Vätskeintag: Se till att hon dricker ordentligt, eftersom kväveoxid-produktion och ökad cirkulation ställer lite högre krav på vätskebalansen.
En tanke:
Om du vill finjustera kan du öka andelen rödbetspulver lite mer i blandningen och minska de andra två något. Rödbetspulvret är den mest beprövade och långsiktigt säkra delen, och det kan fortsätta ge fina cirkulationseffekter utan risk för obalans.
Till exempel:
50% rödbetspulver, 25% citrullinmalat, 25% L-arginin.
Men om hon fungerar bra på det du redan gör, behöver du egentligen inte ändra något.

Tycker att hon har lite lösare avföring så ska därför justera lite tänkte jag.

Var det inte den fördelningen det egentligen skulle bli om man gick på individuella ingrediensers mängd? Iaf om man gav ren rödbeta. Det var iaf så jag hade tänkt blanda först men sedan tog jag för mer jämförelses skull lika delar som de flesta i tråden.

Då är de 3 pulvren inhandlade och pålle smaskade då glatt i sig rödbetspulvret.
Men ville dubbelkolla lite, de flesta verkar ge lika delar? Och en del 50% rödbeta å 25% de andra?

Hur mycke ger ni i konkreta mått? Ids inte släpa ut vågen i stallet och mecka 😅

Måtten från bulk ska ju va 3g enligt dom. Idag fick han 3 mått av dom och 2 msk rödbeta, men tänkte nog blanda ihop i en bytta iaf 🙈

Men ville dubbelkolla lite, de flesta verkar ge lika delar? Och en del 50% rödbeta å 25% de andra?

Måtten från bulk ska ju va 3g enligt dom. Idag fick han 3 mått av dom och 2 msk rödbeta, men tänkte nog blanda ihop i en bytta iaf 🙈
Jag blandar 50% rödbeta o 25% +25% av de andra. Ger ca 1 dl om dagen.😊

Jag blandar lika delar för upplever liten effekt med högre andel rödbeta. Ger 1 dl/dag gärna innan arbetet.

Det är då bud på att buke sätter upp ett stånd bredvid nästa år och håvar in mer.

"Utan onödiga tillsatser och typ halva priset" 😎
Jag hade så gärna velat börja sälja Mytletix. Men det är väldigt höga krav på tillverkningen och jag har inga kontakter på hur jag praktiskt skulle gå tillväga. Blir alltid provocerad av Atletix reklam😅.

Har blandat lika delar rödbetspulver, citrullin och l-arginin. Ger en halv dl om dagen till min lilla häst (övervuxen ponny ca 500 kg). Vet inte om det gör nån skillnad eftersom han är konvalescent och står i sjukhage men han äter det blandat med uppblött lusern utan att knota. Men han är väldigt glupsk.

Just beställt till ny batch. Denna gången ska jag prova att byta ut rödbetspulver mot nypon. Min känsla är att rödbetspulvert egentligen inte gör så mycket utan det är aminosyrorna som är magin😁.

Beställt ny omgång, fast jag egentligen har halva förra kvar, men, FORO strikes again 🫣 (fear of running out).
Blev även gurkmeja, svartpeppar och nyponpulver. Brukar annars ha köpt gurkmejan från brogaarden men hittade den inte nu, så får måtta upp 5% peppar själv.

Tänkte fortsätta med grundblandningen i en bytta och de andra i andra (mer pytsande 😁) men även med en vision om att kunna ge Mytletix innan de gånger vi får oss ut, och som vanligt i övrigt. Pålle lär inte bli sur med mer blötmat 😅

Tänkte även försöka stoppa i migsjälv av pulvren oxå å se :P nypon ska ju kunna ha effekt på värk och har en axel som spökar ibland 🤔 kanske lyckas få tummen ur å göra färdig kryddblandning (brukar gjort den där 'hälsoshotten' med gurkmeja, kanel, äppelcidervinäger å massa mer men så mycke jobb varje gång)

Fortfarande oklart om Mytletix gjort nån skillnad på pålle tbh, men svårt veta hur han klarat sommarvärmen utan lixom? 🤷‍♀️ fortfarande lite stum i ena rumpan (mjuk i kors å knä enligt massören, men som ett stråk mitt över, misstänker en spark lr bett, men va aldrig svullen 🙄), men upplever honom inte lika stel som i början på sommarn 👍🏻 ska bara försöka komma oss igång oxå. En kollega pratade om att hon smålurar på ridskola igen, men svårt iom skift, så tänker att där kan jag ju kanske få sällskap ut om han verkar ok 😬

Liten fråga främst till er andra med pojkhästar som får mytletix... tycker ni att de blir 'snasigare' av det? 😅
Tyckt att min varit lite mer för att ha den ute å slå lite med den, och lite känsligare för borstning på bakdelen (tänk svag modell på rumplyft i reaktion), men inte tänkt mer på det.

Men nu va jag å roade mig i kommentarerna på både arginine å det andra (lurar på att beställa mer för frakten 😗) och ser flera som säger att morning wood är side effect å att det botar ED 🫣

Lite logiskt iofs iom cirkulationshöjande, men ändå 😅 nån som märkt nått liknande? 🙈

Liten fråga främst till er andra med pojkhästar som får mytletix... tycker ni att de blir 'snasigare' av det? 😅
Tyckt att min varit lite mer för att ha den ute å slå lite med den, och lite känsligare för borstning på bakdelen (tänk svag modell på rumplyft i reaktion), men inte tänkt mer på det.

Men nu va jag å roade mig i kommentarerna på både arginine å det andra (lurar på att beställa mer för frakten 😗) och ser flera som säger att morning wood är side effect å att det botar ED 🫣

Lite logiskt iofs iom cirkulationshöjande, men ändå 😅 nån som märkt nått liknande? 🙈
Jag gav bara en kort period för den blev han ju skadad och jag ville inte riskera att han skulle bli mer energisk. Men ingen skillnad då i alla fall.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka