Att avla eller inte det är frågan...

Swat

Trådstartare
Nej detta är inte en - "Jag funderar på att ta en kull på min söta tik tråd"!! :)

Jag har en tik som är inköpt för tävling och avel. Hon har genomgått alla hälso-/mentala utvärderingar som skall genomföras med goda resultat.
Hon kommer ur friska, sunda linjer och både hennes föräldrar och syskon (och halvsyskon) är sunda friska och används till för rasen typiska tävlingar och tjänst.
Hennes egenskaper skulle - enligt mej - verkligen kunna fylla "luckor"/stärka svagheter som finns inom rasen och jag har redan en hane i åtanke som skulle komplettera henne fint.

Men... Pga orsaker som inte alls har med hunden att göra är hon inte tävlad ännu! Livet har helt enkelt kommit ivägen för hundägandet/hundtränandet.
Nu är vi på banan igen och jag hoppas kunna visa upp oss under vintern eller våren.

Så till dilemmat...
Tiken börjar bli lite "äldre" och skall det tas en kull på henne så bör det göras snart...
Dock är jag DESSUTOM - utöver ovan nämnda orsak - osäker på om jag kommer kunna hitta valpköpare som klarar sej genom mitt "valpköpar-nålsöga"...

Bäst vore kanske att bara släppa avelstanken, kastrera och jobba vidare med hunden...
Men som ni alla vet så planerar man ju lååååångsiktigt och denna tik fick jag vänta på i två år innan jag fick möjlighet att köpa henne! (Och inte ens det hade varit möjligt om jag inte träffat hennes pappas ägare på ett WM och presenterat mej och berättat att jag VERKLIGEN ville köpa en bra valp efter hans hane! Så att han i sin tur rekommenderade mej för en uppfödare - som när jag kontaktade henne tidigare sagt att alla tikar redan var sålda!)

Så... Chansa och para en "omeriterad" tik just för att jag anser att hennes egenskaper är VÄL värda att föra vidare... och riskera stå med en/flera huliganer kvar (vilket det ALLTID finns risk för att man får göra!) eller avvakta tills hon är i alla fall lite tävlad...med dräktighets-/förlossningskomplikationer som risk... eller bara skita i allt...

Och för att förtydliga: jag är inte ensam om att anse att denna tik är väldigt bra och inte heller ensam om att anse att hon bör gå i avel.
Dock är det ju en sak att som utomstående anse att en tik bör gå i avel och en annan att vara den person som verkligen sköter allt arbete som kommer med en parning...

/Swat
 
Sv: Att avla eller inte det är frågan...

Varför inte..?;) Jag är inte jätteinsatt i avelsvärlden, men om du hittar valpköpare som är väl insatta i hennes linjer osv så borde inte meriter på papper betyda allt. Med mycket blod, svett o tårar så går det att meritera vilken hund som helst.
 
Sv: Att avla eller inte det är frågan...

jag hade tänkt såhär: vad kan hända på tävlingar som kan få mig att ändra uppfattning om att hon är ett bra avelsmaterial? total urflippning? bita domaren? osv osv allt sånt bör du ju redan ha sett på träningen.
så vad är det specifikt med tävling som man vill åt. resultatet såklart. då är ju nästa fråga: bryr sig valpköparen om det överhuvudtaget? Och om h*n bryr sig, vad är det för resultat de vill se? (nu är jag oinsatt i all hundtävlan utom utställningar, så jag vet inte om man får titlar och liknande i "din" gren) är det toppresultat h*n vill se eller är det bara att hunden har tävlat, oavsett resultat?
Att hitta rätt valpköpare är ju alltid uppfödarens stora aber, och det kanske underlättas något om tiken är mer meriterad, men personer som är insatta i rasen kommer antagligen att se förbi sådant och se till hunden som den är, och personer som inte är så insatta i rasen ser nog mer till att det är en trevlig individ.

jag personligen hade inte låtit något sådant hindra mig från att avla på en tik som ändå verkar så pass bra som din. och krasst sett: det är djur vi pratar om. vad som helst kan hända, när som helst. går det riktigt illa kanske det inte FINNS någon tik att avla på när det är dags. ta en kull eller fler om du känner att du har tid och vill, problem att hitta "rätt" valpköpare kommer man alltid att ha, det är en del av charmen :)
 
Sv: Att avla eller inte det är frågan...

Jag tycker att det är jättekul om avelsdjur har meriter i ryggen, och föredrar det. Dock ser jag det mer som en bonus på övriga egenskaper, för tävling behöver egentligen inte säga ett skit om hunden i fråga. En bra förare kan ta en medelmåtta till VM om det är på det viset. En hund nedärver inte tävlingstitlar, därför ser jag större värde i att titta på hunden som "råvara".
VAD är det för typ av hund och som du säger, kommer den att tillföra rasen något lite extra? Är svaret ja så undrar jag isåfall varför du tvekar? :)
 
Sv: Att avla eller inte det är frågan...

Jag tvekar då det är svårt att sälja valpar ens efter välmeriterade föräldrar!

Och då dessa linjer är nya och dessutom av en lite annan "typ" än vad merparten av hundarna i Sverige är efter idag så är det extra "känsligt". Jag kan lixom inte "luta mej tillbaka" och leva på andras meriter så att säga.

Andra större/mer kända uppfödare använder ju ex. syskon till/släkt med SM vinnaren eller sitt eget/någon annas välkända kennelnamn som "reklam" vid sin försäljning...

Själv kan jag bara "skryta" med tikens relativt okända (i Sverige) släkt och bra Mh/Korning :)

Och detta med att hitta rätt valpköpare sedan... Vojne, vojne!! :grin:

/Swat
 
Sv: Att avla eller inte det är frågan...

Aha, ja då ser jag problemet. Tyvärr är det ju så att folk helst köper valp efter "trend". Åtminstone i schäfersverige är det få som vågar prova nytt. Jättesynd!

Hur gammal är tiken nu? Jag tänkte att du kan ju alltid lägga ut annons på planerad parning och se hur pass stor efterfrågan det är och vad det är för typer somr inger/mailar på den planerade kullen?
 
Sv: Att avla eller inte det är frågan...

Har uppfödaren bra rykte?

Kanske i så fall h*n kan låna tiken och ta en kull, och ha lättare att sälja valparna tack vare sitt eget rykte.
 
Sv: Att avla eller inte det är frågan...

Visst går det trender... Och det är svårt att bryta "ny mark" i hundsverige :)

Tiken är fyra nu...så en parning bör ju göras nästa eller i "värsta" fall ännu nästa löp...

Hmmm...ska fundera på det... Eller kanske i alla fall börja prata med andra tränande att jag funderar på att para henne ;)

/Swat
 
Sv: Att avla eller inte det är frågan...

Själv skulle jag vara jätteintresserad att få köpa något "nytt" som inte finns i Sverige. Så skulle jag köpt av dig så skulle det inte vara en nackdel, utan tvärtom.

Men det är jag det :)
 
Sv: Att avla eller inte det är frågan...

En intressant tanke, men jag skulle ALDRIG låna ut mina tikar till någon annan. Av flera skäl!

(Just denna tiks uppfödare bor dessutom inte i Sverige så... ;) )

Men tanken som sådan var bra, så tack för den!! :)

/Swat
 
Sv: Att avla eller inte det är frågan...

Men din uppfödare kanske kan göra "reklam" för kullen? Även om denna bor i annat land så har hon kanske folk på kö som så gärna vill ha valp med de linjerna som i sin tur gärna söker sig utomlands.
 
Sv: Att avla eller inte det är frågan...

Ska du försöka göra "reklam" för kullen får du ju göra det nu. Antingen blir det kanon eller så hör bara idioter av sig..och då är svaret självskrivet :D
 
Sv: Att avla eller inte det är frågan...

Vilken bra idé! Skall jälvklart nämna detta för henne och se om hon är intresserad av att gör lite PR!!

Tack!

/Swat
 
Sv: Att avla eller inte det är frågan...

När löper hon nästa gång?

Hinner du tävla under vintern och våren innan det är dags att para henne?

Är det tävlingshundar du vill avla så tycker jag att det är viktigt att ha tävlingsmeriter på tiken. Speciellt om du är ute efter att tävlingsinriktade köpare ska vilja ha dina valpar. Tävlingsinriktade köpare är väldigt måna om prestationer och vad föräldrar mm har åstadkommit tidigare, vilket är helt rätt.
 
Sv: Att avla eller inte det är frågan...

Jag kan känna som flera andra att meriter helt klart är ett plus. Dock inte nödvändigt om jag bara får lära känna hunden så gott det går så att man förstår vad som kan nedärvas till just "min" valp.

I din ras förstår jag om folk går på meriter när de vill köpa hund, dock tycker jag att så mycket annat borde prioriteras också. Vad jag förstår så har just din tik många av de egenskaper jag själv skulle vilja ha inom den rasen, att hon sedan inte har direkta papper på det är mindre viktigt. Hon har gjort ett toppen MH och har bra korningspoäng, vilket jag ändå tycker är viktigare än om hunden lärt sig att hålla en exakt position i fotgåendet.

Det är såhär jag tänker. Skulle jag sedan bli godkänd att köpa valp av dig så skulle du bli av med en valp, men du kan ju likväl ha 8 kvar efter det. Några skrev att du kunde göra en intressecheck på någon annonssida och jag kan hålla med om att det är en mycket bra början. Med tanke på vilket tryck det tycks vara på hennes släktingar/linjer så kanske valparna kan säljas dit där de är eftertraktade om du får chans att annonsera ut dem på någon sida där de kan finnas intressenter.

Självklart måste jag ju också fråga hur gammal hon är och när hon löper ;).
 
Sv: Att avla eller inte det är frågan...

När löper hon nästa gång?

Hinner du tävla under vintern och våren innan det är dags att para henne?

Är det tävlingshundar du vill avla så tycker jag att det är viktigt att ha tävlingsmeriter på tiken. Speciellt om du är ute efter att tävlingsinriktade köpare ska vilja ha dina valpar. Tävlingsinriktade köpare är väldigt måna om prestationer och vad föräldrar mm har åstadkommit tidigare, vilket är helt rätt.

Jag och många fler tittar definitivt inte bara på tävlingsmeriter. Mer lättsålt ja, men de flesta vet att meriterna inte gör hunden.
 
Sv: Att avla eller inte det är frågan...

En intressant tanke, men jag skulle ALDRIG låna ut mina tikar till någon annan. Av flera skäl!

(Just denna tiks uppfödare bor dessutom inte i Sverige så... ;) )

Men tanken som sådan var bra, så tack för den!! :)

/Swat

Jag skulle kunna tänka mig att låna ut tiken till en uppfödare som jag kände stort förtroende för.

Hellre det än att riskera att inte få valparna sålda till rätt köpare. Komplikationer kan alla dräktiga tikar råka ut för så är man rädd för att något hemskt skall hända så skall man inte ta någon kull själv heller.

Därmed är inte sagt att jag skulle välja att samarbeta med vilken uppfödare som helst. Jag känner bara en som det hade varit aktuellt att ens tänka tanken ihop med och det är klart, kände jag inte denne person så hade jag resonerat som du. Aldrig någon annan än jag själv.

I övrigt så kan jag mycket väl tänka mig att det finns tänkbara och mycket intresserade köpare av valpar på din tik - om de bara visste vilka planer du hade. Sprid dina tankar och ambitioner på lite olika brukshundklubbar och fråga uppfödare om de kan tänkas vara intresserade av en valp från din tilltänkta kull.
 
Sv: Att avla eller inte det är frågan...

jag bryr mig inte så mycket om meriter på tiken ifråga när jag ska köpa min nästa tävlingshund. det viktiga när det gäller tiken är ett ok MH där jag inte vill se några överdrivna rädslereaktioner men framförallt tittar jag ju på stammen och ser vad den har presterat tidigare. är det idel högpresterande hundar i stamtavlan så ökar ju chansen att tiken förvärver detta, även om hon inte hunnit prestera så mycket själv ännu!

leta du upp en trevlig hane som även han har en stark förvärvningssäker stam och presentera dina planer för folk som kan vara intresserade. kanske kan uppfödaren annonsera på sin hemsida? kanske kan du sätta upp lappar på brukshundklubbar runtomkring och kanske slänga ut en annons på ett visst hundforum?
 
Sv: Att avla eller inte det är frågan...

Eftersom jag inte är en "merit-nörd" utan tittar mer på individen och vad den kan tänkas tillföra och dessutom alltid tycker nytt blod/nya linjer är intressanta så hade jag gärna köpt valp efter en omeriterad tik med nya linjer i.

Detta förutsatt (givetvis) att jag gillar hundens egenskaper, psyke etc.
 
Sv: Att avla eller inte det är frågan...

Jag skulle kunna tänka mig att låna ut tiken till en uppfödare som jag kände stort förtroende för.

Hellre det än att riskera att inte få valparna sålda till rätt köpare. Komplikationer kan alla dräktiga tikar råka ut för så är man rädd för att något hemskt skall hända så skall man inte ta någon kull själv heller.

Därmed är inte sagt att jag skulle välja att samarbeta med vilken uppfödare som helst. Jag känner bara en som det hade varit aktuellt att ens tänka tanken ihop med och det är klart, kände jag inte denne person så hade jag resonerat som du. Aldrig någon annan än jag själv.

I

Man kan göra en kombination. dvs samarbeta utan att lämna bort sin tik.
Jag hade en tik som uppfödaren gärna hade sett fick en kull, för hon hade ingen tik själv längre från de linjerna. Hon rekommenderade två-tre bra hanar (två fanns i andra nordiska länder) och sen raggade hon valpköpare. Jag hade aldrig vågat ens tänka på att avla annars, jag har noll koll på linjer och sådant. jag givetvis hade givetvist behållt en valp. Tikskrället gick tom.

Ytterligare ett exempel på djurarter jag misslyckats att fortplanta.:crazy: Jag har fött upp en del möss, men när jag avvecklade det och bara skulle ha en hona lyckas jag välja en steril sådan. Sen har jag misslyckats med marsvin. Försökte para men med en lesbisk (uppvaktade andra honor och bet ifrån till hannar!) och en som fick ungar med extra tår...
Det är kanske inte meningen?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 470
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 249
Senast: dobbis
·
  • Låst
Hundavel & Ras Jag tycker mig se ett ganska tydligt mönster gällande hundavel som jag tyckte att vi kunde diskutera lite. Nämligen hälsotestandets vara...
2
Svar
24
· Visningar
5 771
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 331
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp