Att avla eller inte det är frågan...

Sv: Att avla eller inte det är frågan...

Svar till flera:

Indil: Ser fram emot att träffas :) Och tiken är fyra och kommer löpa runt nyår.

prinsessfeminist: Jag förstår ditt tänk, men jag kan faktiskt inte tänka mej att låna ut mina tikar till någon annan! Mina tikar, min avelsplanering, mina valpar och mitt val vilka jag säljer valparna till! Ego, ego, ego :)
Jag har som uppfödare ansvar och support för mina valpar och valpköpare 24 tim/dygn 365 dagar/år och då vill jag som en envåldshärskare få bestämma ALLT själv och även stå med hela ansvaret efteråt.

Att jag sedan riskerar att stå med ett antal osålda valpar är en av de saker jag är fullt medveten om och som jag lägger in i ekvationen: para eller ej! Men faktiskt hellre det än att någon annan uppfödare väljer att sälja "mina" valpar till "fel" - i mina ögon - valpköpare!

cillamuffins: Jag har en bra tik och har en BRA hane i åtanke som eventuell "pappa" till valparna. "Tyvärr" är dock detta också ett oskrivet blad inom den svenska aveln :D Jag är dock så övertygad som jag kan bli om att kombinationen kommer bli jätte bra!

Ska fundera på att lägga ut några "metkrokar" på lämpliga platser och se vilka som kan tänkas vara intresserade av denna kombination...

Gnis: Visst är det så att det är "hunden bakom meriterna" som är det viktiga!


Nu får man ju inte annonsera här!!
Men ställa frågor får man väl?
Någon som planerar skaffa ny BRUKS-hund - med stor betoning på bruks - under 2010?

/Swat
 
Sv: Att avla eller inte det är frågan...

Jag skulle avråda dig att ta en kull med valpar just nu på en omeriterad tik. Det finns mängder med valpar ute och den vanlige valpköparen vill bara köpa en hund, men väljer ändå att köpa hund från den större uppfödaren som är känd. Jag har haft 1 kull i februari för 2 år sedan efter en utställningsmeriterad tik men har ändå 2 huliganer kvar sen dess. Jag har haft min kennel i 4 år nu.
Däremot planerar jag att ta en kull på en obesläktad men utställningsmeriterad tik som jag får in framöver. Jag kommer att få draghjälp med att sälja valparna av tikens uppfödare som hållt på med rasen i 24år som har egenintresse av att få till just den kombinationen. .
Den kombinationen tillför verkligen rasen egenskaper som avlats bort. Det är svårt för alla förutom blandrasägare att bli av med sina valpar. Men jag har hört att även den trenden har börjat vända och många sitter kvar med valparna.
Att föda upp en kull är inte bara. Har du den grundläggande kunskapen hur man tar hand om nyfödda valpar? Om det händer nånting, vet du vad man ska göra? Det är inte bara att ta fram en kull. Dom luktar, dom skiter och pinkar inne, det är ett ständigt torkande efter dom, dom tuggar på inredning när dom blir äldre och dom 2 sista veckorna är ett rent helvete att ha dom inomhus helt enkelt Visst är valpar är charmiga och helt bedårande, men har du tagit reda på vad du ger dig in på? Du får räkna med att sitta med någon valp i minst 1 år dom dom flesta helst vill ha en färdig hund. Har du kollat hälsoläget på syskon, syskon till föräldrar mm? Jag har just nu en tik på halvfoder som jag tyvärr inte kan ta valpar på när det är dags för hon har haft magomvridning. Det visade sig att både morbror och en kullbror har haft samma fel, så självklart byter jag ut henne då till och med min uppfödare har tackat nej till att para henne. Hon har alla bästa tänkbara egenskaper, men oturen var framme. Det är den nakna sanningen. alla hundar är inte tänkta för att avlas på.
 
Sv: Att avla eller inte det är frågan...

:) Vad gäller grundläggande kunskaper i avelsarbete/avelsplanering/arvbarhet osv så kan du andas ut! Detta skulle inte vara min första kull, bara min första kull med denna ras.

Jag satt själv med 4 valpar kvar i min allra första kull! ;) Tackade nej till att sälja till 11 presumtiva valpköpare som jag inte tyckte kändes "nog bra"...

En av dessa valpar såldes som 10 månaders som familjehund, övriga tre såldes efter att jag grundutbildat och röntgat dem vid 14-15 månaders ålder. Av dessa tre tävlar en idag i högre spår en är tjänstehund och en används i praktiks jakt så... Slutet blev VÄLDIGT gott för alla!

Trots/Tack vare dessa erfarenheter kommer jag dock tänka mej för både en, två, tre, elva, tolv och trettong gånger INNAN jag parar!! :)

/Swat
 
Sv: Att avla eller inte det är frågan...

Kom och träffa henne så kanske du ändrar dej!! :D Hon är verkligen INTE som flertalet av sina rasgelikar i Sverige!

/Swat
 
Sv: Att avla eller inte det är frågan...

Det beror nog lite på både pris och på ras också. Jag upplever att många uppfödare begär så mycket pengar för valparna att köparna därför blir ännu mer kräsna, alternativt avstår från att köpa hund.

TS,

Jag förstår också egot. :o Lite känner jag likadant och som sagt, det finns bara en person som jag skulle kunna överväga en sådan lösning med.

Och nej, tyvärr är jag inte alls intresserad av en brukshund med betoning på bruks. Jag får gråa hår på min (enl. rasbeskrivning) sällskapshund som tydligt visar att sällskapshundsepitetet är till för mesproppar. För tillfället upplever jag mig vara en ofrivillig brukshundsägare. :crazy:

Jag är hjärtligt less på hundar som vill arbeta och som vankar av och an eller hittar på hyss hela tiden. När bara en halvtimmes uppletande kan få hunden lite trött en kväll.
 
Sv: Att avla eller inte det är frågan...

Det är bra att du har både kunskapen och erfarenheten. Jag har själv suttit i samma funderingar på att para eller inte para nu, men bestämde mig för att satsa på den yngre generationen som är klar 2011, men ibland händer det att man får ändra sig allra helst när jag får överta en färdig tik nu i helgen så vi planerar midsommarvalpar här tillsammans med hennes uppfödare som vill föra sina gamla linjer vidare kombinerat med mina linjer som finns här hemma. Jag har kollat linjerna och inavelsgraden så det känns verkligen kanonbra inför nästkommande kull. Däremot måste jag se till att hd-röntga min hane och gå prov, men fungerar inte den hanen så har jag en äldre hane med fria höfter och hans linjer och hans egenskaper kompletterar henne och hennes linjer alldeles utmärkt.
 
Sv: Att avla eller inte det är frågan...

:) Vad gäller grundläggande kunskaper i avelsarbete/avelsplanering/arvbarhet osv så kan du andas ut! Detta skulle inte vara min första kull, bara min första kull med denna ras.

Jag satt själv med 4 valpar kvar i min allra första kull! ;) Tackade nej till att sälja till 11 presumtiva valpköpare som jag inte tyckte kändes "nog bra"...

En av dessa valpar såldes som 10 månaders som familjehund, övriga tre såldes efter att jag grundutbildat och röntgat dem vid 14-15 månaders ålder. Av dessa tre tävlar en idag i högre spår en är tjänstehund och en används i praktiks jakt så... Slutet blev VÄLDIGT gott för alla!

Trots/Tack vare dessa erfarenheter kommer jag dock tänka mej för både en, två, tre, elva, tolv och trettong gånger INNAN jag parar!! :)

/Swat

Men om du har fått fram så bra hundar innan så borde dom som vill köpa valp av dig veta att du inte avlar på skräp även om det inte finns några meriter på papper.

Jag hade tvekat att köpa en valp som var efter omeriterade föräldrar av någon som inte hade meriterade hundar innan. MEN om jag vet att just den här personen har fått fram ex antal hundar som är bra så hade jag inte tvekat för du hade jag trott på att den visste vad den gjorde och att det fanns dolda talanger i föräldrarna annars hade personen aldrig gjort den här parningen.
 
Sv: Att avla eller inte det är frågan...

prinsessfeminist: Okej! :) Ja alla hundar följer ju INTE rasstandard vad gäller aktiveringsbehov. Och detta kan jag LOVA kommer bli "fartiga hundar" :)

Vad gäller pris så ligger jag nog där "alla" ligger, varken över eller under!

Gumman: Har man alternativet kan man ju alltid vänta! Har man dessutom - som du - flera hanar med samma styrkor att välja mellan - inom resbart avstånde dessutom - så är det bara att gratulera! :)

Mitra: Jag förstår ditt tänk. Mitt problem är som sagt bara att detta är den första "löst planerade" kull jag - eventuellt - kommer ta på denna ras!
Så även om det finns meriter i de tidigare kullarna så hjälper det ju inte riktigt då detta kommer vara "något helt annat".

Jag är dessutom en mikroskopiskt liten uppfödare - så jag är varken känd eller överrepresenterad på tävlingar :D

/Swat
 
Sv: Att avla eller inte det är frågan...

Okej då skulle jag låta hjärtat bestämma. Tror jag på kullen så skulle jag försöka meritera tiken tills det blir löp, försöka ragga bekanta som kan ta hund på foder tills dom blir meriterade och ev sålda.

Jag hade varit för nyfiken för att kunna låta bli att ta just den kullen. Bara för att se om jag tänkte rätt och det blev som jag ville.
 
Sv: Att avla eller inte det är frågan...

Svar till flera:

Indil: Ser fram emot att träffas :) Och tiken är fyra och kommer löpa runt nyår.

Jag också :D

Nu får man ju inte annonsera här!!
Men ställa frågor får man väl?
Någon som planerar skaffa ny BRUKS-hund - med stor betoning på bruks - under 2010?

/Swat[/QUOTE]

*Räcker upp en hand*
Dock behövs mer tid att planera, så jag kan inte lova varesej det ena eller andra nu, men MÅLET är helt klart att skaffa brukshundsras och erövra prispallen i både lydnad och bruks. Och där är jag övertygad om att en valp från din tik kan vara till stor hjälp ;)
 
Sv: Att avla eller inte det är frågan...

Åh nej!! Nu har jag minsann skrivit upp dej som GARANTERAD valpköpare. ;) Om du inte själv kommer och hämtar valpen så kommer jag bara dumpa den på din trappa en vacker dag! :D

/Swat
 
Sv: Att avla eller inte det är frågan...

Håller med dom flesta som skrivit i denna tråd.
Tycker att MrsScabtree's råd om att annonsera kullen redan nu var en superb idé!:laugh:

Jag har lite 'blandade' känslor gällande meriter på avelsdjur.
Ser såklart gärna att något eller båda föräldradjuren är meriterade, men å andra sidan gör inte det riktigt hela hunden då egenskaperna sätts i absolut första hand.
Nya linjer samt bra representanter för rasen på det hela skulle göra saken ännu mer intressant och det överväger meriterna, tycker jag.


Jag letar för dom som inte redan vet om det efter en ny brukshund.
Jag tackade nu i somras Nej till en valp ur en kull jag från början hade fastnat för.
Men efter Mer forskande kring den meriterade (import)pappan till kullen så visade det sig att han inte alls besatt dom egenskaperna Jag var ute efter, trots hans fina meriter och intressanta stam.

Så nej, meriter gör inte riktigt hela hunden i mina ögon.


Efter att ha läst det du skrivit så tycker jag helt ärligt, Go for it!
För det låter som att du har en riktigt bra tik och har hittat en bra hane som kan föra sin ras framåt , så varför inte? :laugh:
 
Sv: Att avla eller inte det är frågan...

Som den vandrande reklampelare jag nu blivit! :D

Varför inte titta förbi schäfer-gränserna och se vad som kan finnas på "andra sidan"?

Även du är VARMT välkommen att komma och titta och "klämma och känna" på min tik! :)

/Swat
 
Sv: Att avla eller inte det är frågan...

Jag har varit sugen länge på en belgare igen just för att komma ut och tävla. Är för lat för /tränatävla med schnauzer, belgare är lättare :D
Men jag vill ju ha en terv i så fall :)
 
Sv: Att avla eller inte det är frågan...

Du har varit sugen på en terv...men vi är väl inte sämre än att vi kan ändra oss?? :D

Om det är till någon tröst så har jag även en fantastiskt trevlig schnauser som du kan få träffa om du kommer och tittar på min malle-tik!! :D :rofl:

/Swat
 
Sv: Att avla eller inte det är frågan...

Japp! Dock är hon pensionär och njuter av livet som "bortskämd och ompysslad - utan krav" :)

Så "rätt" rasbyte är schnauser -> malle!! :laugh:

/Swat
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 470
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 249
Senast: dobbis
·
  • Låst
Hundavel & Ras Jag tycker mig se ett ganska tydligt mönster gällande hundavel som jag tyckte att vi kunde diskutera lite. Nämligen hälsotestandets vara...
2
Svar
24
· Visningar
5 772
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 336
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp