Att avla eller inte det är frågan...

Sv: Att avla eller inte det är frågan...

Fast... som helt opartisk i denna debatt (;) :angel: ) om man vill skaffa en belgare för BRUKS-arbete varför inte skaffa den ras som används mest för just BRUKS-arbete?

Visst finns det representanter ur alla raser representerade på tävlingsanorna, men toppar gör endast en... Den korthåriga! :)

/Swat - en vandrande reklampelare! :angel:
 
Sv: Att avla eller inte det är frågan...

Nej nu ska jag tona ner mej själv lite!! :)
Det finns bra hundar inom ALLA raser!

Jag ska fundera mer på hur jag skall göra med parning eller ingen parning!

Jag är VÄLDIGT tacksam för alla era tips och tankar!

För er som funderar på brukshund nästa år - hör av er, för er som bara delat era tankar med mej - tack så mycket!

/Swat
 
Sv: Att avla eller inte det är frågan...

Kanske frågat det innan, men vad heter din tik? Jag blev nyfiken ;)
 
Sv: Att avla eller inte det är frågan...

Japp! Dock är hon pensionär och njuter av livet som "bortskämd och ompysslad - utan krav" :)

Så "rätt" rasbyte är schnauser -> malle!! :laugh:

/Swat

Men det är precis en schnauzer som jag har som jag beklagade mig över... :crazy: Är det du som lurat i lite belgarblod i rasen numera, tro? ;) Jag är hjärtligt trött på en hund som vill göra grejer hela tiden. Lyckligtvis är hon valp och växer (förhoppningsvis) ifrån det. Jag har verkligen inte tid eller lust att ha en brukshund.

Vill du ha ett stycke ouppfostrad och aktivitetstörstande schnauzer mot din gamla? På så sätt skulle du ha en hund som matchar den du har lite mer, tänker jag? :angel:

Vet att Buke inte är blocket eller ebay, men ehh... försöka duger väl? :D

Vad får jag för en skäggmumrik som påminner lite om Generalens boxer? :p
 
Sv: Att avla eller inte det är frågan...

Ha ha ha ha :rofl: Intressant förslag men Nej tack!! :D

Det jag har är dessutom inte en schnauser utan en riesen, men ändå...

Och om det är till någon tröst så lugnar de sej faktikst med åldern! När de är 5-6 år är de faktikst ganska coola och när de nått den ärbara åldern av 8 så vet de att de inte bara är snyggast och bäst utan även så gamla att de kan göra som de vill och komma undan med det! :love:

/Swat
 
Sv: Att avla eller inte det är frågan...

Ha ha ha ha :rofl: Intressant förslag men Nej tack!! :D

Det jag har är dessutom inte en schnauser utan en riesen, men ändå...

Och om det är till någon tröst så lugnar de sej faktikst med åldern! När de är 5-6 år är de faktikst ganska coola och när de nått den ärbara åldern av 8 så vet de att de inte bara är snyggast och bäst utan även så gamla att de kan göra som de vill och komma undan med det! :love:

/Swat

Hurrudu din galning :D Då får du skriva riesen och inte schnauzer, så vi vanliga fattar :mad:


:D :D :D
 
Sv: Att avla eller inte det är frågan...

Sorry!:crazy::(

Fast... ett skägg är ju ett skägg oavsett storlek!! :D

Och vad kombinerar man bäst ett skägg med om inte en oskäggig, smidig, icke trimkrävande vallhund?! :D

/Swat
 
Sv: Att avla eller inte det är frågan...

Åh nej!! Nu har jag minsann skrivit upp dej som GARANTERAD valpköpare. ;) Om du inte själv kommer och hämtar valpen så kommer jag bara dumpa den på din trappa en vacker dag! :D

/Swat

Kors i taket! Du kan inte säga sådär, jag kan bli mallig :p.

Jag har mer och mer funderat på tjänstehundsbiten också... jag har varit intresserad av det sedan jag skaffade min lapske, men jag tänkte dra ur tummen och satsa helhjärtat på det med nästa jycke. Så till vida att vi passar till det tillsammans.

Jag kan förresten cykla och hämta valpen om det skulle behövas! :love:
 
Sv: Att avla eller inte det är frågan...

Hennes egenskaper skulle - enligt mej - verkligen kunna fylla "luckor"/stärka svagheter som finns inom rasen och jag har redan en hane i åtanke som skulle komplettera henne fint.

Tror jag glömt att fråga, men vilka är dessa egenskaper?
 
Sv: Att avla eller inte det är frågan...

Eftersom jag via PM blivit helt sågad och idiotförklarad så väljer jag att hålla fortsatta avelstankar för mej själv!

Tack för alla era tankar och åsikter!

/Swat
 
Sv: Att avla eller inte det är frågan...

Vad lessen jag blev nu... Inte minst för att folk inte vågar skriva i tråden och berätta sina åsikter utan tar det via PM, utan för att du inte vill fortsätta diskutera i den tack vare det :(

Ida
 
Sv: Att avla eller inte det är frågan...

Eftersom jag via PM blivit helt sågad och idiotförklarad så väljer jag att hålla fortsatta avelstankar för mej själv!

Tack för alla era tankar och åsikter!

/Swat

Skir du i fegisarna som inte törs stå för sina åsikter öppet i tråden och fortsätt gärna skriva om idéer/planer etc.

Är intressant med andras visioner, fastän det är "fel" ras ;)
 
Sv: Att avla eller inte det är frågan...

Eftersom jag via PM blivit helt sågad och idiotförklarad så väljer jag att hålla fortsatta avelstankar för mej själv!

Tack för alla era tankar och åsikter!

/Swat

Nej, men, fortsätt skriva!!! Jag tror du kan spärra din sida på Buke så att "vissa" inte kan PM:a dig, är det inte så?? Nån slags ignoreralista tror jag det finns.
 
Sv: Att avla eller inte det är frågan...

Eftersom jag via PM blivit helt sågad och idiotförklarad så väljer jag att hålla fortsatta avelstankar för mej själv!
Men skit i andra! Hade jag tagit åt mig av allting som skrevs på Buke hade jag slutat vara här för länge sedan.

Skit i enskilda individer och se det som en trevlig diskussion!
 
Sv: Att avla eller inte det är frågan...

Eftersom jag via PM blivit helt sågad och idiotförklarad så väljer jag att hålla fortsatta avelstankar för mej själv!

Tack för alla era tankar och åsikter!

/Swat

Folk som inte kan hålla sig i tråden bör spärras, både av dig o forumet.
Fortsätt skriv här o bry dig inte om de som inte står för sina åsikter!

mvh
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 470
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 249
Senast: dobbis
·
  • Låst
Hundavel & Ras Jag tycker mig se ett ganska tydligt mönster gällande hundavel som jag tyckte att vi kunde diskutera lite. Nämligen hälsotestandets vara...
2
Svar
24
· Visningar
5 771
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 316
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp