Att bunkra mat och mediciner (utbruten från Coronaviruset 2019- nCoV)

Vi hade två lådor jäst för matbröd igår och ett maxköp på 2 per hushåll. Men det är osäker tillgång och torrjästen är helt slut. Om jag förstod det rätt prioriterar man att få ut den färska jästen först. Alla andra varor finns dock även om vissa sorter kan vara slut.
 
Här får en köpa max ett paket vardera av toapapper/hushållspapper, åt gången, nu sen nån vecka. Innan dess tömdes hyllan direkt när de fyllde på.. Jeez.

Jag har paket från Matsmart på väg hit. Innehållandes bla 10st 0,5l Coca-Cola lemon. :d
 
här får vi också bara köpa begränsat antal av de flesta varor så hur toapapperet fortfarande är slut begriper jag inte. :cautious:
Nu fanns det visserligen några storpack av den dyraste sorten, men nejtack, då tar jag det lugnt med min sista rulle ett tag till faktiskt.
 
Jag lyckades ju få tag i jäst efter halvannan veckas jagande.
Nu har jag bröd i flera veckor men håller ögonen öppna hela tiden. Ser jag jäst så kommer jag att köpa för att baka "för säkerhets skulle". Hur sjukt är inte det!
 
Jag har hört om liknande initiativ på andra ställen och blev glad när jag såg att den lokala Ica butiken nära mig i Vasastan gjort liknande:
20200331_214648.jpg


Hoppas nu bara att endast folk ur riskgruppen går dit dessa tider men det skulle jag tro.
 
Jag har hört om liknande initiativ på andra ställen och blev glad när jag såg att den lokala Ica butiken nära mig i Vasastan gjort liknande:
Visa bifogad fil 47893

Hoppas nu bara att endast folk ur riskgruppen går dit dessa tider men det skulle jag tro.

Här kör så gott som alla butiker någonting liknande också, samt extra på morgonen och lite senare på kvällen för vårdpersonal och liknande. Ett bra initiativ!
 
Det här är förresten ett foto på skylten som är uppsatt i fönstret på en nedstängd restaurang/pub/hotell längsmed huvudgatan här i samhället. Prioriteringen på stöldrisken här säger en del om omfattningen av bunkrandet. :D

1585685756793.png
 
Jag har hört om liknande initiativ på andra ställen och blev glad när jag såg att den lokala Ica butiken nära mig i Vasastan gjort liknande:
Visa bifogad fil 47893

Hoppas nu bara att endast folk ur riskgruppen går dit dessa tider men det skulle jag tro.

Delvsi KL

När ska folk ur riskgrupper, som inte är rejält morgonpigga handla då?

De skulle ju kunna alternera mellan en kvällstid och en morgontid, om de verkligen vill hjälpa till.

Myten om de morgonpigga pensionärerna, är en myt.

Precis som bland resten av befolkningen, så finns det morgonpigga, och kvällspigga pensionärer.

Min gamla mamma t.ex., hon går aldrig upp före nio-halvtio, om det inte är något extremt viktigt läkarbesök tidigt på morgonen, som inte går att boka in på för henne "humanare" tid (=senare på dagen, helst efter lunchtid).
Dessutom så tar det tid för henne att "komma i ordning" på morgonen.
 
Delvsi KL

När ska folk ur riskgrupper, som inte är rejält morgonpigga handla då?

De skulle ju kunna alternera mellan en kvällstid och en morgontid, om de verkligen vill hjälpa till.

Myten om de morgonpigga pensionärerna, är en myt.

Precis som bland resten av befolkningen, så finns det morgonpigga, och kvällspigga pensionärer.

Min gamla mamma t.ex., hon går aldrig upp före nio-halvtio, om det inte är något extremt viktigt läkarbesök tidigt på morgonen, som inte går att boka in på för henne "humanare" tid (=senare på dagen, helst efter lunchtid).
Dessutom så tar det tid för henne att "komma i ordning" på morgonen.

Tanken är nog att det ska vara så rent och smittfritt som möjligt i butiken och då är det morgonen som gäller.
 
Delvsi KL

När ska folk ur riskgrupper, som inte är rejält morgonpigga handla då?

De skulle ju kunna alternera mellan en kvällstid och en morgontid, om de verkligen vill hjälpa till.

Myten om de morgonpigga pensionärerna, är en myt.

Precis som bland resten av befolkningen, så finns det morgonpigga, och kvällspigga pensionärer.

Min gamla mamma t.ex., hon går aldrig upp före nio-halvtio, om det inte är något extremt viktigt läkarbesök tidigt på morgonen, som inte går att boka in på för henne "humanare" tid (=senare på dagen, helst efter lunchtid).
Dessutom så tar det tid för henne att "komma i ordning" på morgonen.

Jag tror anledningen till att de flesta butikerna har en morgontid för folk ur riskgrupperna är att då är butikerna nystädade. Ska de ha en tid mitt på dagen blir det krångligare rent logistiskt att i så fall stänga butiken helt en stund för att städa. Vissa butiker öppnar ju senare överlag och då är ju den tiden för folk ur riskgrupperna också senare, men öppnar de tidigt i vanliga fall är det kanske svårt att erbjuda något annat alternativ.
 
Delvsi KL

När ska folk ur riskgrupper, som inte är rejält morgonpigga handla då?

De skulle ju kunna alternera mellan en kvällstid och en morgontid, om de verkligen vill hjälpa till.

Myten om de morgonpigga pensionärerna, är en myt.

Precis som bland resten av befolkningen, så finns det morgonpigga, och kvällspigga pensionärer.

Min gamla mamma t.ex., hon går aldrig upp före nio-halvtio, om det inte är något extremt viktigt läkarbesök tidigt på morgonen, som inte går att boka in på för henne "humanare" tid (=senare på dagen, helst efter lunchtid).
Dessutom så tar det tid för henne att "komma i ordning" på morgonen.
Det är väl en ganska liten uppoffring att pallra sig upp tidigare. Vitsen är dessutom stt man kommer till en nystädad butik så mindre risknför smitta.
 

Liknande trådar

Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 071
Senast: Snubbelfot
·
Kropp & Själ bakgrund.. jag har utan underdrift mått dåligt psykiskt till o från nästan hela livet. ibland -- som blivit mkt över tid -- varit i...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 365
Senast: Björk
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 888
Senast: Fraegd
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 573

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp