Att bunkra mat och mediciner (utbruten från Coronaviruset 2019- nCoV)

Tjoho, min kompis handlar hem allt jag behöver. Nu hoppas jag få en ny medicin och att mamma eller pappa kan hämta ut den till mig, ska prata med VC om en kvart. Det är iof ingen bunkring men något jag verkligen skulle behöva så jag håller tummarna för att få hjälp med en ny sort av min Bricanyl.

Oroar mig för att mina mediciner ska ta slut under krisen men det kanske inte är så troligt? Jag kan ju inte bunkra mediciner för att dom kommer med intervall men jag vill ju ha dom jag måste ha. Jag äter väldigt många mediciner som är väldigt viktiga, finns det någon som helst oro för brist på mediciner så som läget är och hur det artar sig. Eller kommer medicinproduktionen alltid vara så prioriterad att det inte kommer påverka oss kunder?

När jag hämtade ut mediciner sist frågade jag hur det såg ut eftersom iaf två av mina mediciner ofta tar slut och den ena inte går att byta mot någon annan. Svaret jag fick var att de brukar få indikationer från läkemedelsföretagen om en medicin håller på att ta slut och att de inte fått några sådana gällande mina mediciner. Vill minnas från en annan tråd att vi äter samma mediciner, skicka PM om du vill veta vilka jag frågat om. Annars kan du ju alltid ringa eller maila apoteket och fråga.
 
Jag ska alldeles strax packa mig iväg till Tesco för att handla lite. det ska bli intressant att se om folk lugnat sg sedan de satte in alla begränsningar på antal personer inne i butiken etc.

Fast först måste jag kanske köra en rakhyvel (eller sax) över benen.
 
Vi var lite strategiska och åkte idag till en lite mer exklusiv mataffär eftersom vi tänkte att det skulle vara mindre kaos och urplockat där än på motsvarigheten till typ Willys, vilket är där vi brukar handla. Och vi hade rätt! Svindyrt blev det, men de hade allt vi behövde - inklusive toapapper! :banana: De var även väldigt bra på att hantera kunderna, vi fick t.ex. köa med 2 meters avstånd utanför dörren och så var det "en in, en ut" som gällde så att det inte skulle bli så mycket trängsel där inne. Väl inne spritade de av handtagen till alla korgar och vagnar innan de överlämnades till kunden.

Men jag ska erkänna att jag kände av hur lätt det är att dras med i folks bunkrande och panik alltså. Jag kom på mig själv både en och två gånger med att tänka "ja titta, lite pulversoppa/färdigrätter/UHT-mjölk kanske vore bra att ha", innan vettet hann i kapp mig och jag strängt sa till mig själv att jag aldrig köper dylikt annars så varför i hela fridens namn skulle jag börja nu?! Skärpning Mineur! :mad:

Nåja, nu lär vi inte behöva handla på en vecka eller två i alla fall! Och skulle vi behöva det så har vi typ 5 olika små mataffärer inom 500 meters radie, så då är det bara att knata dit. Värre än så är det faktiskt inte, även om hjärnan min försöker lura i mig något annat ibland.
 
Jag har enorma problem med bunkringen. För jag äter ju upp allt hela tiden. :arghh:

Tex hade jag köpt några förpackningar med lättdryck, i fall att jag blir förkyld, behöver få i mig vätska och slutar tycka vatten är gott (vanligt scenario).

Jag brukar nästan alltid dricka vatten oavsett måltid, men nog fasiken har jag druckit tre förpackningar lättdryck redan. :meh:

Jag får ge upp bunkring och helt enkelt lita till snälla grannar om jag blir sjuk.
 
Jag var förresten och handlade idag. Allt jag ville ha, vanlig veckohandling, fanns. Utom jäst.

Det var en kvinna i 45-årsåldern i affären tillsammans med en tonårsson( antar jag) De hade munskydd på sig. Ungefär samma typ av mjukt textilskydd som jag använder när jag gör dammiga jobb, som t.ex. slipar med slipmaskin.

Det gjorde mig lite fundersam: det har gjorts mycket tydligt att munskydd (typ en tyg- eller pappersmojäng), inte skyddar bäraren mot att bli smittad, utan kanske skyddar de som finns runt bäraren från smitta.
Då kan man undra såhär: om kvinnan och sonen ÄR sjuka/smittade av Covid-19, så borde dom ju inte vara i affären alls.

Annars så är det en onödigt att ha på sig munskydd.

Det var väldigt nära att jag började fråga kvinnan med munskyddet, varför hon hade det, men jag fegade ur.

Var hon sjuk/smittad? Har hon extrem "Corona-ångest" som hon försöker hantera? Har hon i största allmänhet bacillskräck? Har hon inte fattat att man egentligen inte har någon nytta "textilmunskydd"?

Usch, jag kan inte sluta fundera på det.
 
Jag var förresten och handlade idag. Allt jag ville ha, vanlig veckohandling, fanns. Utom jäst.

Det var en kvinna i 45-årsåldern i affären tillsammans med en tonårsson( antar jag) De hade munskydd på sig. Ungefär samma typ av mjukt textilskydd som jag använder när jag gör dammiga jobb, som t.ex. slipar med slipmaskin.

Det gjorde mig lite fundersam: det har gjorts mycket tydligt att munskydd (typ en tyg- eller pappersmojäng), inte skyddar bäraren mot att bli smittad, utan kanske skyddar de som finns runt bäraren från smitta.
Då kan man undra såhär: om kvinnan och sonen ÄR sjuka/smittade av Covid-19, så borde dom ju inte vara i affären alls.

Annars så är det en onödigt att ha på sig munskydd.

Det var väldigt nära att jag började fråga kvinnan med munskyddet, varför hon hade det, men jag fegade ur.

Var hon sjuk/smittad? Har hon extrem "Corona-ångest" som hon försöker hantera? Har hon i största allmänhet bacillskräck? Har hon inte fattat att man egentligen inte har någon nytta "textilmunskydd"?

Usch, jag kan inte sluta fundera på det.
Man kan ju vara smittad utan att veta om det så om alla använde munskydd så skulle det hjälpa en del. Det gör det även lättare att inte peta i ansiktet/mun/näsa.
 
Jag var förresten och handlade idag. Allt jag ville ha, vanlig veckohandling, fanns. Utom jäst.

Det var en kvinna i 45-årsåldern i affären tillsammans med en tonårsson( antar jag) De hade munskydd på sig. Ungefär samma typ av mjukt textilskydd som jag använder när jag gör dammiga jobb, som t.ex. slipar med slipmaskin.

Det gjorde mig lite fundersam: det har gjorts mycket tydligt att munskydd (typ en tyg- eller pappersmojäng), inte skyddar bäraren mot att bli smittad, utan kanske skyddar de som finns runt bäraren från smitta.
Då kan man undra såhär: om kvinnan och sonen ÄR sjuka/smittade av Covid-19, så borde dom ju inte vara i affären alls.

Annars så är det en onödigt att ha på sig munskydd.

Det var väldigt nära att jag började fråga kvinnan med munskyddet, varför hon hade det, men jag fegade ur.

Var hon sjuk/smittad? Har hon extrem "Corona-ångest" som hon försöker hantera? Har hon i största allmänhet bacillskräck? Har hon inte fattat att man egentligen inte har någon nytta "textilmunskydd"?

Usch, jag kan inte sluta fundera på det.
Jag tror att det är en ren trygghetsgrej för många. Falsk trygghet, men ändå trygghet. Den rationella delen av ens hjärna kanske fattar att det inte hjälper (eller så gör den inte det :cautious:), men det känns ändå tryggt och lugnande att ta på sig ett sådant när man går ut. Kan jag tänka mig.
 
Jag tror att det är en ren trygghetsgrej för många. Falsk trygghet, men ändå trygghet. Den rationella delen av ens hjärna kanske fattar att det inte hjälper (eller så gör den inte det :cautious:), men det känns ändå tryggt och lugnande att ta på sig ett sådant när man går ut. Kan jag tänka mig.
Du menar som ett slags magisk amulett alltså?

Typ som att hänga en påse med vitlök i runt halsen för att undvika att bli biten av vampyrer.
 
Ja det var väl det jag skrev att om alla gjorde det? Sen så behöver det inte vara en mask utan bara en fysisk barriär som automatiskt skulle stoppa vid hostningar och nysningar.
Många rör sitt munskydd och då finns risk för smitta den vägen istället.
Många kan heller inte sätta på ett munskydd korrekt eller använder det för länge.

Bäst nytta gör munskydden inom vården. (Och andra yrken där munskydd är lämpligt.)
 
Många rör sitt munskydd och då finns risk för smitta den vägen istället.
Många kan heller inte sätta på ett munskydd korrekt eller använder det för länge.

Bäst nytta gör munskydden inom vården. (Och andra yrken där munskydd är lämpligt.)
Bäst nytta ja men det motiverar i mitt tycke inte att nästintill se ner på någon för att de väljer att använda det i en affär även om det är verkningslöst så gör det ju ingen skada för dig.
 

Liknande trådar

Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 225
Senast: Snubbelfot
·
Kropp & Själ bakgrund.. jag har utan underdrift mått dåligt psykiskt till o från nästan hela livet. ibland -- som blivit mkt över tid -- varit i...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 416
Senast: Björk
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 916
Senast: Fraegd
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 585

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp