Att bunkra mat och mediciner (utbruten från Coronaviruset 2019- nCoV)

Jag har hört om liknande initiativ på andra ställen och blev glad när jag såg att den lokala Ica butiken nära mig i Vasastan gjort liknande:
Visa bifogad fil 47893

Hoppas nu bara att endast folk ur riskgruppen går dit dessa tider men det skulle jag tro.
Risken med detta är ju att locka ut folk ur riskgrupp som kanske borde hålla sig hemma?
Vår butik låter anhöriga/vänner tex handla med andras ica kort tex pensionärer som vill få sin pensionärsrabatt. Och vi erbjuder köp och hemkörning till riskgrupper via en app med basvaror.
 
Det här är förresten ett foto på skylten som är uppsatt i fönstret på en nedstängd restaurang/pub/hotell längsmed huvudgatan här i samhället. Prioriteringen på stöldrisken här säger en del om omfattningen av bunkrandet. :D

Visa bifogad fil 47894
Helt ärligt har jag funderat på att gömma flaskan med handsprit som jag har i bilen, utifall att någon får för sig att knacka rutan för att stjäla den. :cautious:
 
Delvsi KL

När ska folk ur riskgrupper, som inte är rejält morgonpigga handla då?

De skulle ju kunna alternera mellan en kvällstid och en morgontid, om de verkligen vill hjälpa till.

Myten om de morgonpigga pensionärerna, är en myt.

Precis som bland resten av befolkningen, så finns det morgonpigga, och kvällspigga pensionärer.

Min gamla mamma t.ex., hon går aldrig upp före nio-halvtio, om det inte är något extremt viktigt läkarbesök tidigt på morgonen, som inte går att boka in på för henne "humanare" tid (=senare på dagen, helst efter lunchtid).
Dessutom så tar det tid för henne att "komma i ordning" på morgonen.

Viss form av anpassning till anpassningen måste man kunna förvänta sig, att man klarar att kliva upp en dag i veckan om man vill använda tillfället. Men annars finns andra sätt, det här är bara ett erbjudande av många för att underlätta.

Första dagen det var på detta vis fick jag vända i dörren i affären, och på väg ut mötte jag en man i 75?-årsåldern som kom in, hostandes och snörvlandes bakom min rygg. Jag misstänker att det inte riktigt var så det var uttänkt, även om han säkert tillhörde riskgrupp.
 
Det är väl en ganska liten uppoffring att pallra sig upp tidigare. Vitsen är dessutom stt man kommer till en nystädad butik så mindre risknför smitta.

Jag tycker att det är ganska elakt, att säga åt gamlingar som kanske har lite svårt att röra sig, att "pallra sig upp tidigare".

När tror du egentligen att alla våra "75+" går upp om morgnarna?
Hur tänker du dig att "morgonprocessen" hos dem ser ut?

Det handlar inte bara om att sätta en väckarklocka på en tidig tid, det handlar om en hel process, att ta sig upp ur sängen, sätta på sig strumpor och andra kläder, tillreda och äta frukost.

Många äldre, har förvärvat olika fysiska funktionsnedsättningar, eller är helt enkelt så morgonstela, så att en så enkel sak som att sätta på sig ett par strumpor, tar riktigt lång tid, kanske är det många plagg som "tar tid", inklusive att knäppa knappar. Viss morgontoalett som ska utföras tar tid, det tar tid att ta fram och äta något, så handlar det inte om gå upp tio minuter tidigare, utan minst en timme tidigare.

Dessutom så går de ofta dåligt, med rullator, så de rör sig inte så fort.

Det som är riktigt hånfullt i det här med "extra öppet", för "gamlingar som borde vara inne", det är att om man läser om de lokala tidningarna, så är det få besökare.

Inte så konstigt.

Att "nystädat" skulle vara det viktigaste håller jag inte med om.

Det är väl att det är riktigt glest med folk, som kan hosta och nysa, som är det viktigaste.
 
Viss form av anpassning till anpassningen måste man kunna förvänta sig, att man klarar att kliva upp en dag i veckan om man vill använda tillfället. Men annars finns andra sätt, det här är bara ett erbjudande av många för att underlätta.

Första dagen det var på detta vis fick jag vända i dörren i affären, och på väg ut mötte jag en man i 75?-årsåldern som kom in, hostandes och snörvlandes bakom min rygg. Jag misstänker att det inte riktigt var så det var uttänkt, även om han säkert tillhörde riskgrupp.
Tänk funktionshindrad, det är inte så lätt som den som har relativt hel kropp, och är lättrörlig tror.

Och varför kan då inte butiker som vill hjälpa till, ha en sen dag, respektive en tidig dag?

Det finns ingen anledning, annan än brist på kreativitet och fantasi.

...och så myten om de "morgonpigga pensionärerna".

Jag vill kalla det för att "bjuda med vänstra handen", kombinerat med en marknadsföringsgimmick "se så omtänksamma vi är i just vår affär, ni andra kom och handla hos oss"
 
Tänk funktionshindrad, det är inte så lätt som den som har relativt hel kropp, och är lättrörlig tror.

Och varför kan då inte butiker som vill hjälpa till, ha en sen dag, respektive en tidig dag?

Det finns ingen anledning, annan än brist på kreativitet och fantasi.

...och så myten om de "morgonpigga pensionärerna".

Jag vill kalla det för att "bjuda med vänstra handen", kombinerat med en marknadsföringsgimmick "se så omtänksamma vi är i just vår affär, ni andra kom och handla hos oss"
Så om man inte kan göra det perfekt för alla så ska man inte göra det alls? Det här är en möjlighet som många uppskattar. Om man inte uppskattar det så behöver man inte utnyttja det.
Rent krasst är det faktiskt den enda tiden på dagen då det går att genomföra på ett bra sätt ur både praktiskt och smittsynpunkt.
Hur tycker du man ska göra iom att det här är så hemskt?
 
Så om man inte kan göra det perfekt för alla så ska man inte göra det alls? Det här är en möjlighet som många uppskattar. Om man inte uppskattar det så behöver man inte utnyttja det.
Rent krasst är det faktiskt den enda tiden på dagen då det går att genomföra på ett bra sätt ur både praktiskt och smittsynpunkt.
Hur tycker du man ska göra iom att det här är så hemskt?
Det är väl inte svårare än att stänga 1 - 2 timmar mitt på dagen för andra och ställ ut som många affärer redan gör handsanitet.
 
Så om man inte kan göra det perfekt för alla så ska man inte göra det alls? Det här är en möjlighet som många uppskattar. Om man inte uppskattar det så behöver man inte utnyttja det.
Rent krasst är det faktiskt den enda tiden på dagen då det går att genomföra på ett bra sätt ur både praktiskt och smittsynpunkt.
Hur tycker du man ska göra iom att det här är så hemskt?
Men det har jag ju skrivit!

Att bjuda med armbågen, ger ett löjets skimmer över det hela, i synnerhet om det inte fungerar.

Man kan ha en halvtimme reserverad för riskgrupper på kvällen, eller för den delen strax efter lunchtid, och på morgonen, olika dagar.

Javisst är det praktiskt för handlarna att ha "extraöppet" före ordinarie öppningstid. Det är ju då man ställer i ordning inför dagen.

Jag har läst flera artiklar i lokaltidningarna (flera olika olika orter och t.o.m. län) där handlarna säger att det inte kommer så många, på den där extraöppna tiden tidigt på morgonen, men ändå vill ha öppet "för att ge service".

Har du sett någon artikel om att det är många som kommer på extraöppet tiden, och att därför "70 +" mer eller mindre uteblir på andra tider?

När jag var och handlade för ett par dagar sedan, på typisk "pensionärstid" (ungefär kl 14 en vardag mitt i veckan) på den ortens i alla avseendens "största" matbutik, så var min bedömning att minst 50 % av kunderna var 70+. Det var ungefär lika mycket folk i allmänhet den dagen som brukar vara sådana dagar, vid den tiden.

Och ja, det finns extra öppet på morgonen för "riskgrupper".
 
Jag tycker att det är ganska elakt, att säga åt gamlingar som kanske har lite svårt att röra sig, att "pallra sig upp tidigare".

När tror du egentligen att alla våra "75+" går upp om morgnarna?
Hur tänker du dig att "morgonprocessen" hos dem ser ut?

Det handlar inte bara om att sätta en väckarklocka på en tidig tid, det handlar om en hel process, att ta sig upp ur sängen, sätta på sig strumpor och andra kläder, tillreda och äta frukost.

Många äldre, har förvärvat olika fysiska funktionsnedsättningar, eller är helt enkelt så morgonstela, så att en så enkel sak som att sätta på sig ett par strumpor, tar riktigt lång tid, kanske är det många plagg som "tar tid", inklusive att knäppa knappar. Viss morgontoalett som ska utföras tar tid, det tar tid att ta fram och äta något, så handlar det inte om gå upp tio minuter tidigare, utan minst en timme tidigare.

Dessutom så går de ofta dåligt, med rullator, så de rör sig inte så fort.

Det som är riktigt hånfullt i det här med "extra öppet", för "gamlingar som borde vara inne", det är att om man läser om de lokala tidningarna, så är det få besökare.

Inte så konstigt.

Att "nystädat" skulle vara det viktigaste håller jag inte med om.

Det är väl att det är riktigt glest med folk, som kan hosta och nysa, som är det viktigaste.
Jag förutsätter att de som vill gå och handla och tillhör en riskgrupp också har förmågan att gå att handla och med lite marginal, har man inte det kanske inte bör handla alls då man förmodligen lider extra stor risk om man blr sjuk. Vi behöver alla göra uppoffringar och att någon gång i veckan "pallra sig" upp tidigare och jag anser inte det är hånfullt att säga det. Dock skrev jag det riktat till dig och inte till någon äldre, det var du som uttryckte önskan. Ordet gamling använde jag inte (det är inte bara älder som tillhör någon riskgrupp dessutom), det ingår inte i min vokabulär kring älder människor, det ordet anser jag är föraktfullt och det är troligen för att du har samma åsikt som du väljer att få det att se ut som det var mitt ordval.

Städning är ett mycket viktigt pusselbit i att hålla affärer smittfria efter bästa förmåga. Att torka av med något som dödar virus bör ingå i städningen om man erbjuder riskgrupper en speciell tid. Det är något som dessutom går att göra till skillnad från att hindra folk som verkar friska att hosta och nysa.

Givetvis kan man föreslå att affärer har öppet vid andra tidpunkter än den man själv önskar för riskgrupper, däremot känns det som du anser det som någon slags rättighet och som sagt det finns goda skäl att lägga det först för dagen, nystädat och med minimalt med virus i affären.
 
Senast ändrad:
Det är väl inte svårare än att stänga 1 - 2 timmar mitt på dagen för andra och ställ ut som många affärer redan gör handsanitet.
Då ska alltså personalen ägna sig åt att jaga ut folk från affären och sedan släppa in riskgruppen till en helt ostädad affär där de möter "förbannade Tim"i dörren som fräser omkring sig så slemmet yr. Låter det verkligen som ett bra sätt att lösa problemet?
Om inte måste det vara ett arbetsmiljöproblem av stora mått med tanke på hur korkat egoistiska alldeles för många visat sig vara
 
Men det har jag ju skrivit!

Att bjuda med armbågen, ger ett löjets skimmer över det hela, i synnerhet om det inte fungerar.

Man kan ha en halvtimme reserverad för riskgrupper på kvällen, eller för den delen strax efter lunchtid, och på morgonen, olika dagar.

Javisst är det praktiskt för handlarna att ha "extraöppet" före ordinarie öppningstid. Det är ju då man ställer i ordning inför dagen.

Jag har läst flera artiklar i lokaltidningarna (flera olika olika orter och t.o.m. län) där handlarna säger att det inte kommer så många, på den där extraöppna tiden tidigt på morgonen, men ändå vill ha öppet "för att ge service".

Har du sett någon artikel om att det är många som kommer på extraöppet tiden, och att därför "70 +" mer eller mindre uteblir på andra tider?

När jag var och handlade för ett par dagar sedan, på typisk "pensionärstid" (ungefär kl 14 en vardag mitt i veckan) på den ortens i alla avseendens "största" matbutik, så var min bedömning att minst 50 % av kunderna var 70+. Det var ungefär lika mycket folk i allmänhet den dagen som brukar vara sådana dagar, vid den tiden.

Och ja, det finns extra öppet på morgonen för "riskgrupper".
Det ska ju vara praktiskt genomförbart också utan att sätta personalen i för stor knipa. Om du anser att det är att bjuda med armbågen så visst men dina alternativa scenarios är mer eller mindre ogenomförbara ur flera aspekter.
Jag tycker det här är extremt gnälligt vill inte Allan 80+ gå upp tidigare på morgonen så är det hans val oavsett om det är jobbigt med stela leder eller inte
 
Då ska alltså personalen ägna sig åt att jaga ut folk från affären och sedan släppa in riskgruppen till en helt ostädad affär där de möter "förbannade Tim"i dörren som fräser omkring sig så slemmet yr. Låter det verkligen som ett bra sätt att lösa problemet?
Om inte måste det vara ett arbetsmiljöproblem av stora mått med tanke på hur korkat egoistiska alldeles för många visat sig vara
Varför skulle man behöva jaga ut någon? Man jagar ju inte ut kunderna vid stängningsdags utan låter de som är handla klart, betala och lämna butiken. Jag har aldrig sett att det står ilskna människor och fräser omkring sig så slemmet yr, måste vara väldigt otrevligt att handla på sånna ställen så jag skulle byta butik om jag var du.

Corona är en droppsmitta, om det i vanliga fall räcker med 2 m avstånd till andra så borde det ju räcka med att låta de i riskgruppen handla utan andra i butiken och ställa ut handsanitet så de kan sprita händerna på olika stationer, iaf vid in- och utpassage.
 
Det är väl inte svårare än att stänga 1 - 2 timmar mitt på dagen för andra och ställ ut som många affärer redan gör handsanitet.
Det är betydligt omständigare att stänga, se till att alla lämnar affären, städa, torka av med sprit och sen öppna på nytt. Också en påtaglig risk att folk som inte är ur riskgrpperna handlar ändå om de missat de nya öppettiderna.
 
Det är betydligt omständigare att stänga, se till att alla lämnar affären, städa, torka av med sprit och sen öppna på nytt. Också en påtaglig risk att folk som inte är ur riskgrpperna handlar ändå om de missat de nya öppettiderna.
Fast varför stänga och torka av?
 
Risken med detta är ju att locka ut folk ur riskgrupp som kanske borde hålla sig hemma?
Vår butik låter anhöriga/vänner tex handla med andras ica kort tex pensionärer som vill få sin pensionärsrabatt. Och vi erbjuder köp och hemkörning till riskgrupper via en app med basvaror.
Men att ha särskild tid för folk i riskgruppen innebär inte att butiker inte också erbjuder hemkörning. Detta är dessutom i centralen Stockholm, i princip alla mataffärer (Ica, hemköp, Coop etc.) erbjuder hemkörning för vem som helst. Just nu är dock trycket på hemkörning högre än normalt. Men detta erbjudande/alternativ uteslutet ju inte andra alternativ.
 
Ja du ville ju att man skulle köra "pensionärshandling" mitt på dagen då lär man väl ändå stänga och torka av för att få bort gamla kunder och sedan få bort eventuellt virus som ligger kvar
Ja, och det är fortfarande en droppsmitta det handlar om. Står det beväpnade vakter på morgnar som är beredda att skjuta alla som inte tillhör riskgrupp om de skulle våga sig dit?
 

Liknande trådar

Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 237
Senast: Snubbelfot
·
Kropp & Själ bakgrund.. jag har utan underdrift mått dåligt psykiskt till o från nästan hela livet. ibland -- som blivit mkt över tid -- varit i...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 416
Senast: Björk
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 917
Senast: Fraegd
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 585

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp