Att bunkra mat och mediciner (utbruten från Coronaviruset 2019- nCoV)

Jaha ? Har hört ?

Här hittar jag inte torrjäst i någon butik, fanns på matsmart men vill ha kronjäst. Färsk jäst finns dock i de allra flest butiker, vissa har dom dock bakom disken eller med "max antal köp".

Bullens pilsnerkorv är också slut... men då letade jag innan påsken så det var kanske många som köpte för att ha med till fjällen (precis som jag tänkte).
 
Här i UK känns det fortfarande hyfsat oförändrat sett till bunkring. Toapapper har jag förvisso sett lite mer av i butikerna på senaste, men saker som pasta, tvål, mjöl och krossade tomater är fortfarande svårt att få tag på. Irriterande för oss som faktiskt behöver alla de där sakerna 🙄
 
Senast jag handlade, så fanns det mesta, lite "tunnt" på mjölhyllan, vissa pastasorter, och endast "röd" jäst.

Det som var riktigt superslut, alltså noll paket av någon som helst sort kvar av, var hårdtvål.

Flytande tvål fanns det hur mycket som helst av.
 
Här (Sthlms län) verkar det mesta finnas i den butik jag varit i. Det som är annorlunda är väl gavel- och frontplatserna. Inte helt vanligt med mjölk med lång hållbarhet i rumstemperatur på frontplats i butik :p

Jag är en som köpt betydligt mer jäst nu än innan. Brukade köpa butiksbakat bröd men har inte velat göra det nu utan har bakat själv istället. Hoppas vanan håller i sig mycket längre än viruset! Men vi bunkrar såklart inte utan köper vad som går år till nästa handling.
 
Jäst är vad jag hört fortfarande svårt att få tag på.
Vårat ICA Kvantum har inte haft någon slags jäst, varken färsk eller torr, på flera veckor. Däremot lilla Tempo verkar ha bra tillgång. Så jäst verkar ju finnas, det kanske bara distribueras annorlunda mellan matkedjorna?
 
Vårat ICA Kvantum har inte haft någon slags jäst, varken färsk eller torr, på flera veckor. Däremot lilla Tempo verkar ha bra tillgång. Så jäst verkar ju finnas, det kanske bara distribueras annorlunda mellan matkedjorna?
Konstigt, men kanske det.
 
Konstigt, men kanske det.
Ja det är bara en vild gissning. Men det är så märkligt då jag bor i en liten håla med ett stort ICA och två mindre butiker. Men folk i "bykärnan" kanske inte ids åka fem minuter ut till förorten för att kolla läget 🤷🏼‍♀️

ICA här har för övrigt ett lite annorlunda toapappersutbud numera. Ser ut som nåt tyskt (!) märke som det står nåt med "Lyx" på. Förpackningen går i lite käcka lila/svarta färger. Ägarna kanske har lite schyssta kontakter 🤔
 
Här i Aus nu har det varit några rapporter om folk som vill returnera hundratals rullar, oöppnade paket, av toapapper som de panikköpt tidigare. Affärerna säger nej och dessa folk blir nu förnedrade på social media och även tv.

När de skriver att de inte behöver allt toapapper längre undrar jag ju ändå att varför inte bara spara det? Behöver ju inte köpa toapapper för resten av året nu? Eller är det att de behöver pengarna? (Mååååånga arbetslösa nu)
 
I vår butik har bunkringen avtagit mer och mer. Det kan ibland tryta med jäst och jag hsr fortfarande inte sett ngn vanlig ravioli (sambons favorotlunch, finns bara spicy!).
Ngn pastasort slut ibland men vi har mångs alternativ.

Nu kommer kunderna gärna kl7 vid öppning och en liten sväng på eftermiddagen.
I påsk kom dom och handlade nästan som vanligt men vi körde inslussning vissa tider och det fungerade riktigt bra!

Löning i helgen, får se hur de beter sig då!
 
Här i Falun-Borlänge finns det jäst om man inte är kinkig med vilken variant... dvs vissa affärer har blå och andra röd, det är sällan man ser båda i samma affär. Torrjäst har jag bara sett på Maxi i Falun och den var nästan slut (den blå, röd fanns inte).

Det verkar generellt ha lugnat ner sig med toapappret, det brukar finnas :rofl:
 
Tydligen bunkras/panikköps det valpar och hundar här nu när alla ändå är hemma. :banghead:

Förstår inte vad du menar...:angel:.

92029663_10157330767306819_9160094773309079552_o.jpg


Ja valpen var ett spontaninköp nu när jag går ned och jobbar 3 dagars vecka samt hade 1 ½v sammanhängande ledighet.

Jag som altid sagt att nej det räcker med en hund.
 
Här i UK känns det fortfarande hyfsat oförändrat sett till bunkring. Toapapper har jag förvisso sett lite mer av i butikerna på senaste, men saker som pasta, tvål, mjöl och krossade tomater är fortfarande svårt att få tag på. Irriterande för oss som faktiskt behöver alla de där sakerna 🙄

Annorlunda erfarenhet har i sodra england - handlar i tva mindre matbutiker i byn, och toapapper och tval har vi haft de senaste veckorna och de senaste dagarna har aven pasta och handsprit borjat atervanda, men mjol och alla konserver ar fortfarande svara attfa tag pa, och man har battre chans om man aker till en storre butik!

Lite irriterande for mig med, da jag ar vegetarian sa ater jag myyycket konservboner och tomater osv, men nu blir istallet varje shoppingrunda ett aventyr for att se vad man hittar!
 
Ah...! Nu har nästa omgång av bunkring satt in, nu är det (bl a) hårfärg som gäller.

Hörde det på tv, men tänkte att jamen, jag har beställt i min online-kasse redan, så de va ju tur, men nädå, den var restad.

🤦‍♀️Dagens I-landsproblem.
 
Här i Österrike har det senaste 2 veckorna funnits allt jag behövt. Kanske inte riktgt alla sorter av precis allt. Jäst säljs numera bara i storpack pa 500g men jag har delat och fryst in.
Hörde att det inte är jästen som är problemet utan förpackningarna därför säljs det här bara i storpack som normalt sätt bara levereras till bagerier.
 
Här i Falun-Borlänge finns det jäst om man inte är kinkig med vilken variant... dvs vissa affärer har blå och andra röd, det är sällan man ser båda i samma affär. Torrjäst har jag bara sett på Maxi i Falun och den var nästan slut (den blå, röd fanns inte).

Det verkar generellt ha lugnat ner sig med toapappret, det brukar finnas :rofl:
Jag antar att alla bunkrade Lambi extralångt toapapper här.... Det har nämligen inte funnits på "mitt" Willys sedan bunkringen började, och det är det jag brukar köpa. Det finns fler och fler sorter nu, men det ser fortfarande inte riktigt "normalt" ut i hyllan.

Mjöl och pasta ser normalt ut nu, men rishyllan är fortfarande rätt gles. Färsk jäst fanns det både röd och blå idag, men skylten med max 5 paket är kvar uppe. De litar nog inte riktigt på folk ännu.... ;)
 

Liknande trådar

Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 091
Senast: Snubbelfot
·
Kropp & Själ bakgrund.. jag har utan underdrift mått dåligt psykiskt till o från nästan hela livet. ibland -- som blivit mkt över tid -- varit i...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 381
Senast: Björk
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 901
Senast: Fraegd
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 574

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp