Bukefalos 28 år!

Att bunkra mat och mediciner (utbruten från Coronaviruset 2019- nCoV)

Sååå... mackor och kanelbullar? ;) :laugh:
Inte så jättemycket mackor utan mest blir det grovt rågbröd till soppor och grytor och jag vill gärna ha ett färskt bröd så jag bakar i små satser. Kanelbullar har jag faktiskt inte gjort på många år, jag känner mig själv och skulle jag börja baka den typen av bröd skulle kosthållningen snabbt urarta.

Det har skrivit så mycket om hur folk hamstrar pasta och eftersom jag hade ganska mycket hemma som aldrig går åt annars tänkte jag att det kanske inte vore så dumt att ta av det, nu ser jag resultatet på vågen - plus två kilo under den senaste månaden och jag som hoppats gå ned :(
 
Senast ändrad:
Jäst har dessutom mycket längre hållbarhet än ”bäst före” och går till och med att frysa. Så om man inte bakat så mycket man tänkt kan man slänga in paketen i frysen.

Kanske är det dags nu att sluta ”shama” folk för vad de väljer att köpa? Nån köper 8pkt jäst och 4pkt toarullar. So what? Vi vet ju inte om de handlar för flera, eller om de ska hem och isolera sig i flera veckor pga närstående i riskgrupp, eller om de bara känner sig lite tryggare av att fylla sina lager. Det finns ju mat så det räcker även om det ibland tar slut tillfälligt på vissa varor. Ingen kommer att behöva svälta på grund av matbrist i affärerna.
 
Senast ändrad:
Det är inte så lustigt att det går åt en massa handsprit när jag ser hur mina kollegor gör. De tvättar händerna noga med tvål och sen använder de handsprit i massor innan de sen går hem :crazy:
Tvål och vatten ska ju vara bäst så varför vräka på med handsprit efter att man har tvättat händerna :confused:
Handsprit ska väl användas om man inte kan tvätta händerna
Det fullkomligt stinker sprit i omklädningsrummet :(
 
Det är inte så lustigt att det går åt en massa handsprit när jag ser hur mina kollegor gör. De tvättar händerna noga med tvål och sen använder de handsprit i massor innan de sen går hem :crazy:
Tvål och vatten ska ju vara bäst så varför vräka på med handsprit efter att man har tvättat händerna :confused:
Handsprit ska väl användas om man inte kan tvätta händerna
Det fullkomligt stinker sprit i omklädningsrummet :(
Jag är mer förundrad över att någon ser hur andra sköter sin hygien. Jag och mina kollegor gör sånt i enskildhet på toaletten.

Och nej det är inte konstigt att en del gör både och, varför ställer man alltid ut handsprit på toaletrerna ( eller i anslutning till dem) annars? Vi har haft det sen svininfluensan på jobb. Okej nu jobbar nästan alla hemma, men innan det direktivet.
 
Jag är mer förundrad över att någon ser hur andra sköter sin hygien. Jag och mina kollegor gör sånt i enskildhet på toaletten.

Och nej det är inte konstigt att en del gör både och, varför ställer man alltid ut handsprit på toaletrerna ( eller i anslutning till dem) annars? Vi har haft det sen svininfluensan på jobb. Okej nu jobbar nästan alla hemma, men innan det direktivet.
Svårt att undgå i ett litet omklädningsrum när folk tvättar händerna med toadörren öppen när som sagt det dessutom stinker handsprit om personerna när de går förbi mig som också befinner mig i det lilla omklädningsrummet
Ska jag vänta utanför omklädningsrummet tills personen är klar
 
Svårt att undgå i ett litet omklädningsrum när folk tvättar händerna med toadörren öppen när som sagt det dessutom stinker handsprit om personerna när de går förbi mig som också befinner mig i det lilla omklädningsrummet
Ska jag vänta utanför omklädningsrummet tills personen är klar
Vi stänger dörren på toaletten och har inte varit i något sammanhang där man inte gör det ( med undantag om någon behöver assistans med sitt toalettbesök) men smaken är olika. Jag skulle personligen inte reagerat. Folk får göra som de anser är bäst och skulle själv tycka det var obehagligt om någon diskuterade mina vanor vid handtvätt på ett internetforum.
 
När vi satte in handspritspumpar på toaletterna i hotellet utöver steg för steg instruktioner för hur man tvättar händerna (och tvål förstås) var vi rätt ense om att spriten var där för gästernas sinnesfrid mer än någonting annat. :D Folk känner sig väl lite extra rena helt enkelt!
 
Vi stänger dörren på toaletten och har inte varit i något sammanhang där man inte gör det ( med undantag om någon behöver assistans med sitt toalettbesök) men smaken är olika. Jag skulle personligen inte reagerat. Folk får göra som de anser är bäst och skulle själv tycka det var obehagligt om någon diskuterade mina vanor vid handtvätt på ett internetforum.
När det nu är brist på handsprit tycker jag det är onödigt att slösa med den eftersom den behövs bättre på andra ställen
Jag ber om ursäkt att jag förnärmat dig
 
När det nu är brist på handsprit tycker jag det är onödigt att slösa med den eftersom den behövs bättre på andra ställen
Jag ber om ursäkt att jag förnärmat dig
Vad får dig att tro att du förnärmat mig?

Den som ställer fram handsprit där den inte behövs ligger väl bäst till att klandra och inte den som använder tillgänglig
 
Vad får dig att tro att du förnärmat mig?

Den som ställer fram handsprit där den inte behövs ligger väl bäst till att klandra och inte den som använder tillgänglig
Så bara för att det finns är det ok att slösa med den
Det tycker inte jag när jag vet att det är brist och att en del handsprit späds ut för att räcka längre vilket då gör att den kanske fungerar sämre där den verkligen behövs
 
Så bara för att det finns är det ok att slösa med den
Det tycker inte jag när jag vet att det är brist och att en del handsprit späds ut för att räcka längre vilket då gör att den kanske fungerar sämre där den verkligen behövs
Nej medvetet slöseri är inte bra, men att släntrianmässigt utnyttja vad som finns är något många gör. De kanske tolkar det som det förväntas av dem att använda både tvål och vatten och handsprit och ser den som inte gör det som en slarver..

Tycker du det är okej att köpa in en bristvara för att sätta ut den för användning av folk som inte behöver den? Det ser åtminstone jag som ett större fel och något som möjliggör slöseriet. Genom att ta bort handspriten så slutar slöseriet för alla :).

Så nej enligt mig gör inte dina kollegor något fel, de gör sitt bästa.
 
Nej medvetet slöseri är inte bra, men att släntrianmässigt utnyttja vad som finns är något många gör. De kanske tolkar det som det förväntas av dem att använda både tvål och vatten och handsprit och ser den som inte gör det som en slarver..

Tycker du det är okej att köpa in en bristvara för att sätta ut den för användning av folk som inte behöver den? Det ser åtminstone jag som ett större fel och något som möjliggör slöseriet. Genom att ta bort handspriten så slutar slöseriet för alla :).

Så nej enligt mig gör inte dina kollegor något fel, de gör sitt bästa.
Då är det jag som är en slarver för jag använder inte slentrianmässigt handsprit stup i kvarten bara för att det finns på toaletten eller någon annanstans
Handsprit behövs på jobbet men inte i den utsträckningen som den används
My bad
 
Då är det jag som är en slarver för jag använder inte slentrianmässigt handsprit stup i kvarten bara för att det finns på toaletten eller någon annanstans
Handsprit behövs på jobbet men inte i den utsträckningen som den används
My bad
Om du vill övertolka in absurdum och strunta i vad jag tycker så jovisst.
 
Jag använder absolut handsprit när det finns på en toalett. Handsprit luktar rejält så även om man tar "vanlig" mängd så lär det märkas tills det gått in.
 
Skamningen av de som bunkrat går verkligen till överdrift ibland. Jag har svårt att förstå de som verkligen köpt mycket toapper (ca en vagn/flera balar) på ställen där toapappret faktiskt tog slut och knappt gick att få tag i på flera veckor (är väl ok nu överallt?). Men har sett inlägg på Facebook där det hängdes ut två personer som gick med pall/vagn mot en företagsbil. Någon har alltså fotat dessa från sitt fönster...

Det värsta är dock den man som hängt ut hans grannes förråd för halva sverige på Facebook. Förrådet består i princip av kartonger med inkontinensskydd och toapapper. Ja, vem tror inte att assistansen beställt allt i bulk som vanligt?! Säkert inte svårt att lista ut vilken granne om man bor i närheten heller. GAH.
 
Önskar innerligt att jg skulel gilla surdegsbröd. Men tyvärr har det mesta jag hittills smakat haft stenhård skorpa som gör illa i munnen och varit just surt. Plus att det varit bakat på huvudsakligen vitt mjöl.

Mitt grova bröd med frön kan jag inte komma i närheten av - åtminstone av vad jag hittills googlat :cry:

Hard skorpa med en tydlig acidic smak ❤ Det basta brodet i varlden. :p
 
Här verkar fortfarande pasta, jäst och toapapper vara högvilt. Jästen var slut, pastahyllorna var nästan tomma sånär som på ett par dyrare sorter och toapapper fanns inte heller. Var på en stor Coop så ingen liten affär. En person framför mig i kön köpte 5 kilo pasta (inte färsk) och 20 paket med nudlar. Stod förövrigt en stor korg med nudlar i närheten av pastan och där hade folk samlats och rotade runt för att få tag i olika smaker antagligen. Det var såna nudlar där man bara behöver fylla på med varmt vatten. Tänkte att de kan nog behöva nudlarna om de blivit smittad av någon som hade samlats runt den korgen för hålla avstånd var det inte tal om i det läget tydligen.:banghead: Jag är förundrad över folks beteende faktiskt.:confused:
 

Liknande trådar

Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 349
Senast: Snubbelfot
·
Kropp & Själ bakgrund.. jag har utan underdrift mått dåligt psykiskt till o från nästan hela livet. ibland -- som blivit mkt över tid -- varit i...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 470
Senast: Björk
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 005
Senast: Fraegd
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 588

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp