Att få till träning

Bukefalos 30 år!

Jag kan ju räkna antalet träningspass jag fått till på sistone på mina fingrar, men min förhoppning är att jag ska kunna få till det på lunchen när jag börjar jobba igen.

Ni som får till träningen och samtidigt är föräldrar till, låt säga, barn som fortfarande kräver mycket maintenance.. hur fungerar det för er, och vilka tider tränar ni på?

Innan vi fick barnen tränade jag oftast fyra dagar i veckan, och det här året har jag börjat få till två. Jag skulle vilja få till fler, men är också ödmjuk inför att det är en prioriteringsfråga och för att något ska klättra upp på listan behöver någonting annat klättra ner. Jag tycker inte att det är helt enkelt eftersom det är mycket hushållsarbete som inte kan läggas på hög hur som helst, vi behöver klaffa planer under helgerna osv. Ser jag runtom mig så ser jag både föräldrar som lagt det här på hyllan, och föräldrar som tränar nästan varje dag utan att barnen verkar särskilt försummade. Både förutsättningar, intresse och kapacitet är givetvis väldigt olika.

Idag lägger vi barnen varannan kväll och det innebär att jag åker till gymmet tisdagar och torsdagar när maken stänger in sig på rummet och börjar läsa bok. Jag brukar annars springa, och tycker att det är enklare att få till, men nu har det blivit så halt och med det väldigt varierande underlaget kring mig är det svårt att hitta rätt sko/brodd. Nu, med nästan ett år av träning med den här kvantiteten och med barn som börjar bli lite större finns energin att växla upp. Men rent tidsmässigt funderar jag på var den pusselbiten kan platsa in.

Hur gör ni?
Jag får tyvärr inte alls till träning för att balansera svaren i tråden. Delvis säkert pga att min träningsmotivation inte är tillräckligt stor men tycker det är SVÅRT. Under arbetsdagen hinner jag verkligen inte, tycker det är jättestressigt (utan pauser) att få ihop mitt rätt krävande jobb och på eftermiddagarna går det i ett. Runt 21:30 skulle jag hinna iväg, men då orkar jag inte. Nästa vecka kanske 😅

Jag har också svårt att hinna med.
Försöker rida ibland på lunchen när jag jobbar hemma men blir ju ett rätt kort pass. Just nu har jag alldeles för mycket jobb så kanske hinner ut och mocka på sin höjd.
På helgerna tar barnens aktiviteter tid.

Sommartid är enklare, då kanske jag får ihop 2-4 pass/vecka, men allt är inte träning för mig.

Red ibland på morgonen förr när jag jobbade hemma, men nu prioriterar jag att hjälpa mannen med barnen.

Tränar på arbetstid. Hade inte hunnit annars. Jag får alltså träna på arbetstid för att vara övertydlig.

Så 3 pass i veckan är på arbetstid och 2 pass i veckan på lunch. Så totalt fem gånger i veckan och sen är vi ute och går/cyklar/springer hela familjen på helgen samt är i stallet två dagar i veckan.

Reser en del i jobbet och då är det svårare, dels för att jag ofta är sliten men också för att man är hänvisad till något skabbigt hotellgym. Sist gick det inte att minska hastigheten på löpbandet, bara höja vilket jag upptäckte lite för sent 😂

Finns det möjlighet i kombination med jobbet? Typ om du kan ta lite längre lunch någon dag eller kan komma in en timme tidigare och ta gymmet direkt på morgonen och har ett gym som ligger nära jobbet?
Annars tänkte jag också på hemmaträning. Utmaningen är ju då att verkligen se till att det blir av. Jag får lägga in en påminnelse i mobilen. Jag tror dock i såna fall att det kan vara bra att avvakta med köpa en maskin då det lätt blir dyra pengar för något som inte används. I stället skulle jag köra träning med egen kroppsvikt eller yoga eller något liknande. Om man behöver stimulans tycker jag det finns mkt pass på tex youtube och jag vet att de gym jag tränat på också har haft inspelade pass på sin hemsida. För jag kan tycka att det blir lite segt att bara träna själv så då kan det vara inspirerande att titta på något samtidigt.
Nu kommer jag inte på namnen men för några år sedan hittade jag några sidor på nätet som hade gratis träningspass som var live. Jag gillade att man då fick lite energi av en tränare och andra deltagare men att det ändå var hemma.

Det går, men dessvärre tycker jag inte att det är så roligt! Jag behöver komma utanför huset för att få energi, men möjligt att något träningspass då och då kan vara en kompromiss. Men främst vill jag träna mer för att det är skönt och roligt, mer än resultat.

Vi har gym på jobbet, men det är lite samma där. Inte så inspirerande, och sen brukar jag känna mig rätt stressad om jag klämmer in det på lunchen.

Nu tror jag du fortfarande är föräldraledig, men mitt lifehack är att jag och några kollegor tar lite längre lunch 1-2 dagar/vecka och går på gruppträningspass ihop.

När barnet var ännu yngre och tiden var knapp försökte jag få in mer "vardagspulshöjande" aktiviteter i samband med lek med barnet. Typ i lekparken att vi lekte tafatt och då försökte jag race:a allt jag kunde, att vi lekte vid utegym och då tog jag i samtidigt som vi lekte, att vi hade springtävlingar upp för varje backe på promenader, sprang lekfullt med vagnen i intervaller och lekte karusell med barnet, när vi gick på familjejympa så verkligen tog jag ut och tog i och försvårade alla övningar osv osv

Nej, jag har jobbat i 2 år nu! Yngsta fyller 3 i vår 🥰

Åh, jag hade helt glömt bort att vi har ett utegym vid mig, det har ju jag tränat vid tidigare. Jag kanske får testa det igen! Uteträning på vintern är ändå oslagbart.

Jag får tyvärr inte alls till träning för att balansera svaren i tråden. Delvis säkert pga att min träningsmotivation inte är tillräckligt stor men tycker det är SVÅRT. Under arbetsdagen hinner jag verkligen inte, tycker det är jättestressigt (utan pauser) att få ihop mitt rätt krävande jobb och på eftermiddagarna går det i ett. Runt 21:30 skulle jag hinna iväg, men då orkar jag inte. Nästa vecka kanske 😅

När jag började jobba efter min föräldraledighet hade jag sovit ungefär 4-5 h per natt i över ett år, och sonen var inne i en period när han vaknade och gick upp kl 4.40 varje morgon. Med två graviditeter och snitt bakom mig, och en bebis och en 1-åring hemma var jag i ärlighetens namn helt dränerad. Jag kunde sitta på golvet på kvällen när barnen somnat och inte orka resa mig. Då hade jag en barnfri gymshark kollega som bara: ”Det är bara att bestämma sig!” och hade många förslag på både träningsupplägg och övningar (typ plankan och jag undrade vilken erfarenhet han hade av komplicerade snitt..)

Nej, i ärlighetens namn så har allt sin tid. Nu vill jag gärna träna mer, tycker att det är väldigt roligt och mår bra av det. Så om jag får ihop det så blir jag glad. Men får man inte ihop det så är väl det fullkomligt naturligt också. Utöver tid så behöver ju en del grundbehov vara på plats också, som sömn, mental återhämtning och en duglig kost.

Vi har ett väldigt välutrustat gym hemma i ett av våra traktorgarage. Det gör det verkligen mycket lättare att få till träningen. Vi turas om ifall båda behöver träna kvällstid. Annars hinner någon av oss ofta träna på lunchen. Jag har turen att ha ett jobb som jag inte behöver vara på måndag till fredag och det underlättar en hel del med.

När jag var föräldraledig tränade jag inte i gymmet alls. Då hade jag istället diverse träningsutrustning utspridd överallt i huset. Så fort det blev lite tid över så körde jag ett pass (ständigt träningsklädd pga behövde inte bry mig så värst hur jag såg ut eftersom vi bara var hemma). Det upplägget fungerade också.

Men för att summera det hela så har närhet till träningen nog varit avgörande för vår del. Har du ett utegym i närheten TS så låter ju det perfekt! Annars köp lite kettlebells och kör pass i trädgården? Så kommer du ut, får en paus och ganska så allsidig träning.

Jag tränar
Ni som får till träningen och samtidigt är föräldrar till, låt säga, barn som fortfarande kräver mycket maintenance.. hur fungerar det för er, och vilka tider tränar ni på?

Innan vi fick barnen tränade jag oftast fyra dagar i veckan, och det här året har jag börjat få till två. Jag skulle vilja få till fler, men är också ödmjuk inför att det är en prioriteringsfråga och för att något ska klättra upp på listan behöver någonting annat klättra ner. Jag tycker inte att det är helt enkelt eftersom det är mycket hushållsarbete som inte kan läggas på hög hur som helst, vi behöver klaffa planer under helgerna osv. Ser jag runtom mig så ser jag både föräldrar som lagt det här på hyllan, och föräldrar som tränar nästan varje dag utan att barnen verkar särskilt försummade. Både förutsättningar, intresse och kapacitet är givetvis väldigt olika.

Idag lägger vi barnen varannan kväll och det innebär att jag åker till gymmet tisdagar och torsdagar när maken stänger in sig på rummet och börjar läsa bok. Jag brukar annars springa, och tycker att det är enklare att få till, men nu har det blivit så halt och med det väldigt varierande underlaget kring mig är det svårt att hitta rätt sko/brodd. Nu, med nästan ett år av träning med den här kvantiteten och med barn som börjar bli lite större finns energin att växla upp. Men rent tidsmässigt funderar jag på var den pusselbiten kan platsa in.

Hur gör ni?
Jag tränar med barn, kör styrka med hantlar/kettlebells och matta, springer på lunchen eller tar med barnet på cykel. Nu är mitt barn lite större men från ca 4-5 år har det funkat bra att ta rundor på 5-6 km, med lite stopp på vägen för fika eller lek. Under hösten sprang vi till tex fotbollsträningen 2,5 km dit och 2,5 hem så länge det var varmt nog. Har en sån här https://www.xxl.se/kidreel-rulle-bl...4pegrkmGfl1EZLlbm0Hoo6QsDsZO_U_oaAqNnEALw_wcB
Som används i uppförsbackar oavsett om jag springer eller cyklar så blir det lite enklare :)
Är ensam ca 25 % av tiden och tidigare ännu mer, så för att få kontinuitet behövde barnet vara med :)

Räcker inte 2 dagar i veckan? Så länge man är aktiv i vardagen tycker jag 2 dagar funkar gott och väl framförallt om man har småbarn samtidigt :)

För mig är största problemet inte tid utan att få kontinuitet med alla infektioner. Förra vinter tror jag att jag sprang 4 ggr på 3 månader, helt hopplöst är det. Det hjälper iaf med motivationen, är jag frisk så springer jag när jag kan oavsett om det är lördag kväll kl 21 eller tidig morgon 😅

Tricket för mig är bra utrustning, en bra pannlampa och bra kläder. Bor i söder så har typ 5 dagar snö per år så halka är ett mindre problem.
Löptränar 2-3 ggr/vecka plus har två medryttarhästar. De veckor jag rider byts ett eller flera löppass ut mot ridningen. Har inte möjlighet till hemarbete (men maken har så han tränar ibland på lunchen) men jobbar skift i kombination med förskola där vi inte får lämna efter kl 9 så en del träning blir innan jobbet om jag jobbar kväll/natt.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka