Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag får tyvärr inte alls till träning för att balansera svaren i tråden. Delvis säkert pga att min träningsmotivation inte är tillräckligt stor men tycker det är SVÅRT. Under arbetsdagen hinner jag verkligen inte, tycker det är jättestressigt (utan pauser) att få ihop mitt rätt krävande jobb och på eftermiddagarna går det i ett. Runt 21:30 skulle jag hinna iväg, men då orkar jag inte. Nästa vecka kanskeNi som får till träningen och samtidigt är föräldrar till, låt säga, barn som fortfarande kräver mycket maintenance.. hur fungerar det för er, och vilka tider tränar ni på?
Innan vi fick barnen tränade jag oftast fyra dagar i veckan, och det här året har jag börjat få till två. Jag skulle vilja få till fler, men är också ödmjuk inför att det är en prioriteringsfråga och för att något ska klättra upp på listan behöver någonting annat klättra ner. Jag tycker inte att det är helt enkelt eftersom det är mycket hushållsarbete som inte kan läggas på hög hur som helst, vi behöver klaffa planer under helgerna osv. Ser jag runtom mig så ser jag både föräldrar som lagt det här på hyllan, och föräldrar som tränar nästan varje dag utan att barnen verkar särskilt försummade. Både förutsättningar, intresse och kapacitet är givetvis väldigt olika.
Idag lägger vi barnen varannan kväll och det innebär att jag åker till gymmet tisdagar och torsdagar när maken stänger in sig på rummet och börjar läsa bok. Jag brukar annars springa, och tycker att det är enklare att få till, men nu har det blivit så halt och med det väldigt varierande underlaget kring mig är det svårt att hitta rätt sko/brodd. Nu, med nästan ett år av träning med den här kvantiteten och med barn som börjar bli lite större finns energin att växla upp. Men rent tidsmässigt funderar jag på var den pusselbiten kan platsa in.
Hur gör ni?
Finns det möjlighet i kombination med jobbet? Typ om du kan ta lite längre lunch någon dag eller kan komma in en timme tidigare och ta gymmet direkt på morgonen och har ett gym som ligger nära jobbet?
Annars tänkte jag också på hemmaträning. Utmaningen är ju då att verkligen se till att det blir av. Jag får lägga in en påminnelse i mobilen. Jag tror dock i såna fall att det kan vara bra att avvakta med köpa en maskin då det lätt blir dyra pengar för något som inte används. I stället skulle jag köra träning med egen kroppsvikt eller yoga eller något liknande. Om man behöver stimulans tycker jag det finns mkt pass på tex youtube och jag vet att de gym jag tränat på också har haft inspelade pass på sin hemsida. För jag kan tycka att det blir lite segt att bara träna själv så då kan det vara inspirerande att titta på något samtidigt.
Nu kommer jag inte på namnen men för några år sedan hittade jag några sidor på nätet som hade gratis träningspass som var live. Jag gillade att man då fick lite energi av en tränare och andra deltagare men att det ändå var hemma.
Nu tror jag du fortfarande är föräldraledig, men mitt lifehack är att jag och några kollegor tar lite längre lunch 1-2 dagar/vecka och går på gruppträningspass ihop.
När barnet var ännu yngre och tiden var knapp försökte jag få in mer "vardagspulshöjande" aktiviteter i samband med lek med barnet. Typ i lekparken att vi lekte tafatt och då försökte jag race:a allt jag kunde, att vi lekte vid utegym och då tog jag i samtidigt som vi lekte, att vi hade springtävlingar upp för varje backe på promenader, sprang lekfullt med vagnen i intervaller och lekte karusell med barnet, när vi gick på familjejympa så verkligen tog jag ut och tog i och försvårade alla övningar osv osv
Jag får tyvärr inte alls till träning för att balansera svaren i tråden. Delvis säkert pga att min träningsmotivation inte är tillräckligt stor men tycker det är SVÅRT. Under arbetsdagen hinner jag verkligen inte, tycker det är jättestressigt (utan pauser) att få ihop mitt rätt krävande jobb och på eftermiddagarna går det i ett. Runt 21:30 skulle jag hinna iväg, men då orkar jag inte. Nästa vecka kanske![]()
Jag tränar med barn, kör styrka med hantlar/kettlebells och matta, springer på lunchen eller tar med barnet på cykel. Nu är mitt barn lite större men från ca 4-5 år har det funkat bra att ta rundor på 5-6 km, med lite stopp på vägen för fika eller lek. Under hösten sprang vi till tex fotbollsträningen 2,5 km dit och 2,5 hem så länge det var varmt nog. Har en sån här https://www.xxl.se/kidreel-rulle-bl...4pegrkmGfl1EZLlbm0Hoo6QsDsZO_U_oaAqNnEALw_wcBNi som får till träningen och samtidigt är föräldrar till, låt säga, barn som fortfarande kräver mycket maintenance.. hur fungerar det för er, och vilka tider tränar ni på?
Innan vi fick barnen tränade jag oftast fyra dagar i veckan, och det här året har jag börjat få till två. Jag skulle vilja få till fler, men är också ödmjuk inför att det är en prioriteringsfråga och för att något ska klättra upp på listan behöver någonting annat klättra ner. Jag tycker inte att det är helt enkelt eftersom det är mycket hushållsarbete som inte kan läggas på hög hur som helst, vi behöver klaffa planer under helgerna osv. Ser jag runtom mig så ser jag både föräldrar som lagt det här på hyllan, och föräldrar som tränar nästan varje dag utan att barnen verkar särskilt försummade. Både förutsättningar, intresse och kapacitet är givetvis väldigt olika.
Idag lägger vi barnen varannan kväll och det innebär att jag åker till gymmet tisdagar och torsdagar när maken stänger in sig på rummet och börjar läsa bok. Jag brukar annars springa, och tycker att det är enklare att få till, men nu har det blivit så halt och med det väldigt varierande underlaget kring mig är det svårt att hitta rätt sko/brodd. Nu, med nästan ett år av träning med den här kvantiteten och med barn som börjar bli lite större finns energin att växla upp. Men rent tidsmässigt funderar jag på var den pusselbiten kan platsa in.
Hur gör ni?
Räcker inte 2 dagar i veckan? Så länge man är aktiv i vardagen tycker jag 2 dagar funkar gott och väl framförallt om man har småbarn samtidigt![]()