Att gå in oss någon annan oinbjuden (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 16)

Jag har, som sagt, aldrig stött på att människor över 5 år gör så. Men stöter jag på det nån gång får jag informera vederbörande om att jag vill att de knackar/ringer på och väntar på att jag ska öppna.
Det är ju något som händer oerhört sällan.
Det är mycket som skall till innan det kommer så långt. De flesta går ju enkelt att nå via telefon och de flest är lika lata som jag. Enklast är ju att ringa så att man slipper springa runt och leta.
Och alla som du redan har träffat någon gång vet nog om din åsikt. Kvar blir nya som inte får tag på dig och vill dig något.
Inte så många alltså.

TS har misslmisslyckats med att informera sin granne om hur hon vill ha det. Då så kan det ju verkligen gå fel.
 
Jag bor på landet och umgås tex frekvent med min granne. Vi skulle aldrig bara gå in.
Skulle någon jag inte umgås med bara kliva in skulle jag bli jättearg. Jag bor ju här för jag vill kunna känna mig fri och ifred i lugn och ro.
 
Att lagen är utformad så.
Man får leta rätt på folk för att få kontakt.
Det är inte mot lagen att gå in genom en olåst dörr för att få tag på den som bor där.
Det finns alltså en tydlig gräns på vad som är otillåtet, att ta sig in om dörren är låst. Det ger alla en möjlighet att tydligt visa att de inte vill ha in någon, de har då låst dörren.

Sedan så finns det många som tycker att man skall kunna öppna dörren själv om den är olåst och att man är högfärdig/ofärdig om man inte gör så. Det är helt enkelt olika där.
Vilket lagstöd har du för din märkliga tolkning?

Bla Familjens Jurist skriver följande:
Den som olovligen intränger eller kvarstannar i annans bostad kan dömas för hemfridsbrott (4 kap. 6 § 1 st. Brottsbalken BrB). Det anses vara ett intrång om man går in i ett hus trots att dörren är olåst och man inte blir hindrad från att gå in. Det som avgör om det sker olovligen är viljan hos den som bor i bostaden. https://www.familjensjurist.se/frag...ridsbrott-att-ga-in-med-hjalp-av-extranyckel/

Går man bara in, utan att fråga om lov, får man räkna med att man är där olovligen.
 
Vilket lagstöd har du för din märkliga tolkning?

Bla Familjens Jurist skriver följande:
Den som olovligen intränger eller kvarstannar i annans bostad kan dömas för hemfridsbrott (4 kap. 6 § 1 st. Brottsbalken BrB). Det anses vara ett intrång om man går in i ett hus trots att dörren är olåst och man inte blir hindrad från att gå in. Det som avgör om det sker olovligen är viljan hos den som bor i bostaden. https://www.familjensjurist.se/frag...ridsbrott-att-ga-in-med-hjalp-av-extranyckel/

Går man bara in, utan att fråga om lov, får man räkna med att man är där olovligen.
Det du citerade säger mig en helt annan sak än dig tydligen. Den säger mig att om du går in hos mig och stannar kvar trots att jag ber dig gå så är det hemfridsbrott. Då är du där olovligen.

Går man bara in första gången vet man inte hur personen ställer sig, alltså går det inte att säga att de där stegen in i hallen är olovligen förrän personen som bor där säger UT och man då vägrar gå ut.

Vad man tycker är en annan sak dock. Det du kallar för @Inte_Ung märkliga tolkning har jag hört flertalet gånger. Om min granne öppnar dörren och kliver in i min hall och hojtar på mig för att få låna socker och jag blir sur och anmäler för hemfridsbrott så lär det inte hända något eftersom grannen inte visste att hon inte får göra så, dörren var olåst och att hon klev ut i samma stund jag vrålade ut.
 
Vår dörr är alltid låst. Möjligt undantag om vi är ute och vill gå in och ut utan problem, men även då ligger nycklarna i fickan så man kan komma in genom andra dörrar.

Och självklart måste man själv få bestämma vem som kommer in i ens hus även på landet.
 
Men snälla, hur kan du jämföra det här med me too?!

Jag vet att vi har extremt olika åsikt här men jag kan också säga att det är upp till var och en om man vill uppfattas som en trevlig granne eller en tvär typ som inte inbjuder till spontanbesök. Men då får man också ta konsekvenserna av det, tex att grannar kanske inte är så pigga på att komma över eller hjälpa till. Vill man vara en del av gemenskapen får man lov att bjuda till. TS har dessutom sagt att spontanbesök inte är uppskattade så jag misstänker att det kvittar om grannen kliver in eller bara ringer på...

Det är som sagt ett problem som är lätt löst genom att låsa dörren/sätta upp en lapp/prata med de som kliver in. Men att bli extremt upprörd och börja prata om hemfridsbrott är faktiskt en överreaktion. TS kan ju prova och polisanmäla och se hur det fungerar med grannsämjan.
Fast varför ska man "stå ut med" att upplevas som otrevlig för att man inte vill att nån bara kliver in i ens privata sfär?
 
Hur skall folk göra för att fråga först?
På vilket sätt skall de få tag på personen för att kunna fråga?
Telefon? Ringklocka/knacka? Fråga när man ses i det sammanhang man möts?

I mina ögon en lika absurd diskussion som att jag hade gått och lånat/stulit nåns bil utan att fråga. Hen har ju inte sagt nej.

Tycker också det är mycket rimligare att du lägger energi åå att lägga band på dig i mitt hem, än att jag ska lägga energi på att inte vara trygg med att få vara ifred.
 
Jättekonstig jämförelse. Allemansrätten gäller inte i privata hem.
Nej inte om man talar om att få bestämma över det som är mitt.
Man får ju faktiskt inte det alla gånger.
Frågan är bara var gränsen skall gå.
T.ex. när allemansrätten gäller på den privata stranden eller inte.
Även om allemansrätten gäller så kan det ju fortfarande kännas som ett intrång. Därför räcker det ju inte med att gå efter hur det känns.
 
Nej inte om man talar om att få bestämma över det som är mitt.
Man får ju faktiskt inte det alla gånger.
Frågan är bara var gränsen skall gå.
T.ex. när allemansrätten gäller på den privata stranden eller inte.
Även om allemansrätten gäller så kan det ju fortfarande kännas som ett intrång. Därför räcker det ju inte med att gå efter hur det känns.
Det är ingen fråga, det regleras i lagtexten/definitionen av allemansrätt (och strandskydd).
 
Telefon? Ringklocka/knacka? Fråga när man ses i det sammanhang man möts?

I mina ögon en lika absurd diskussion som att jag hade gått och lånat/stulit nåns bil utan att fråga. Hen har ju inte sagt nej.
Du har inte läst hela tråden, eller hur?
Om man får tag på personen på annat vis så uppstår ju inte situationen.
 
Det är ingen fråga, det regleras i lagtexten/definitionen av allemansrätt (och strandskydd).
Jo det är det.
När övergår badplatsen till att vara tomt?
På tomten gäller inte allemansrätten.
När blir marken omkring huset där man bor en tomt?
Det är också en bedömningsfråga.
Vi äger betydligt mer mark kring våra bostäder än vad som kan klassas som tomt.

Dessutom så bedriver vi turistverksamhet som står över allemansrätten.

Det är inte alltid så lätt eller raktfram att kunna bedöma var man får bestämma över sin egendom som man vill.
 
Det du citerade säger mig en helt annan sak än dig tydligen. Den säger mig att om du går in hos mig och stannar kvar trots att jag ber dig gå så är det hemfridsbrott. Då är du där olovligen.

Går man bara in första gången vet man inte hur personen ställer sig, alltså går det inte att säga att de där stegen in i hallen är olovligen förrän personen som bor där säger UT och man då vägrar gå ut.

Vad man tycker är en annan sak dock. Det du kallar för @Inte_Ung märkliga tolkning har jag hört flertalet gånger. Om min granne öppnar dörren och kliver in i min hall och hojtar på mig för att få låna socker och jag blir sur och anmäler för hemfridsbrott så lär det inte hända något eftersom grannen inte visste att hon inte får göra så, dörren var olåst och att hon klev ut i samma stund jag vrålade ut.

Hur kan du göra den tolkningen? Länken tar ju in ens upp aspekten stanna kvar trots att man blir ombedd att gå.

Det faller på sin egen orimlighet att det skulle krävas att man bli ombedd att gå och vägrar för att det ska vara hemfridsbrott. Lagen säger "Den som olovligen intränger eller kvarstannar där annan har sin bostad döms för hemfridsbrott". Om det först var hemfridsbrott då man stannar kvar fast man blivit ombedd att gå så är ju det som står innan "eller" helt onödig lagtext.


Jag trodde att varenda vuxen människa visste att om man behöver lov för att göra något så ska man be om lov innan man gör det. Man gör inte som man vill och i efterhand skyller på att man inte visste. Sen håller jag med om att det inte lär hända något om du anmäler sockergrannen för hemfridsbrott. Men det är ju verkligen inte samma sak som att denne agerade med rätten på sin sida. Det finns mängder av betydligt värre begångna brott där det inte "händer" något heller.
 
Jo det är det.
När övergår badplatsen till att vara tomt?
På tomten gäller inte allemansrätten.
När blir marken omkring huset där man bor en tomt?
Det är också en bedömningsfråga.
Vi äger betydligt mer mark kring våra bostäder än vad som kan klassas som tomt.

Dessutom så bedriver vi turistverksamhet som står över allemansrätten.

Det är inte alltid så lätt eller raktfram att kunna bedöma var man får bestämma över sin egendom som man vill.
På tomt gäller inte allemansrätten nej, ändå tycker du att den är relevant att dra in när vi pratar om att oinbjuden gå in i någons hem?

Och jo, jag har läst hela tråden. Får man inte tag på någon så respekterar man det, försöker en annan dag eller väntat på att hen ringer upp.
 
På tomt gäller inte allemansrätten nej, ändå tycker du att den är relevant att dra in när vi pratar om att oinbjuden gå in i någons hem?

Och jo, jag har läst hela tråden. Får man inte tag på någon så respekterar man det, försöker en annan dag eller väntat på att hen ringer upp.
Jag känner att jag är klar med det här ämnet just nu.
Du kan läsa alla mina förklaringar i tråden, jag har inget nytt att komma med.

Dina argument har redan kommit från andra så svaren från mig finns där.
 
Jo det är det.
När övergår badplatsen till att vara tomt?
På tomten gäller inte allemansrätten.
När blir marken omkring huset där man bor en tomt?
Det är också en bedömningsfråga.
Vi äger betydligt mer mark kring våra bostäder än vad som kan klassas som tomt.

Dessutom så bedriver vi turistverksamhet som står över allemansrätten.

Det är inte alltid så lätt eller raktfram att kunna bedöma var man får bestämma över sin egendom som man vill.

Vad som anses vara hemfridszon, och därmed allemansrättsligt icke tillgängligt är en bedömningsfråga i bemärkelsen att det inte finns några exakta regler om mått eller innehåll. Det betyder inte att det inte går att bestämma. Vill man veta vilket område kring ens bostad som räknas som tomt kan man göra en tomtplatsbestämning. Är det otydligt på plasten tvingas nyttjarna av allemansrätten att göra en egen bedömning där och då.

Vad som är ett hus är inte en bedömningsfråga. Dessa är heller aldrig allemansrättsligt tillgängliga.

Varför detta skulle vara jämförbart är obegripligt.
 
Vad som anses vara hemfridszon, och därmed allemansrättsligt icke tillgängligt är en bedömningsfråga i bemärkelsen att det inte finns några exakta regler om mått eller innehåll. Det betyder inte att det inte går att bestämma. Vill man veta vilket område kring ens bostad som räknas som tomt kan man göra en tomtplatsbestämning. Är det otydligt på plasten tvingas nyttjarna av allemansrätten att göra en egen bedömning där och då.

Vad som är ett hus är inte en bedömningsfråga. Dessa är heller aldrig allemansrättsligt tillgängliga.

Varför detta skulle vara jämförbart är obegripligt.
Det är jämförbara om man talar om att få bestämma över det som är mitt.
Vilket var ursprunget till det resonemanget.
Man får inte alltid bestämma över det som är mitt.
Och det är inte alltid klart och tydligt var gränserna går.
Det går inte att bedöma efter hur det känns, för även när det känns som ett intrång är det inte säkert att det är på det viset.
 
Att lagen är utformad så.
Man får leta rätt på folk för att få kontakt.
Det är inte mot lagen att gå in genom en olåst dörr för att få tag på den som bor där.
Det finns alltså en tydlig gräns på vad som är otillåtet, att ta sig in om dörren är låst. Det ger alla en möjlighet att tydligt visa att de inte vill ha in någon, de har då låst dörren.
Det är faktiskt olagligt att gå in i hus även om dörren är låst. Är med i många grupper där folk tex går in i ödehus och fotar osv och det är knappt okej ens när huset mer eller mindre håller på att falla ihop. Man får ändå egentligen inte gå in i husen.

Man har faktiskt inte rätt till andras hus utan att ha frågat först.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 314
Senast: Whoever
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 629
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 079
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 211
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp