Att gå in oss någon annan oinbjuden (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 16)

Eventuella problem är härmed lösta!
Screenshot_20210430-183918.jpg
 
Som?

Mer objektivt än att du inte vill respektera stängd dörr och hemligt telefonnummer, då.
Bara objektivt.
Jag har bara sådana ärenden till människor som inte är mina vänner.

En vägförening som skall kalla till årsmöte.
En bostadsrättsförening som skall kalla till årsmöte.
Någon som vill ha betalt av någon annan.
En hyresvärd som aviserar om reparationer.
 
Bara objektivt.
Jag har bara sådana ärenden till människor som inte är mina vänner.

En vägförening som skall kalla till årsmöte.
En bostadsrättsförening som skall kalla till årsmöte.
Någon som vill ha betalt av någon annan.
En hyresvärd som aviserar om reparationer.
Ser ingen anledning till att knalla in hos nån oinbjuden i nåt av de skälen.

De 2 första: påminn med brev/mail/telefon. Rösta annars för att det inte är behörigt utlyst.
Nr 3 kronofogden.
Nr 4 lapp i brevlådan har alltid varit standard där jag bott. Finns mycket info om att hyresvärdar inte bara får gå in oaviserat.
 
Fast bara för att det inte är ett brott innebär det inte att alla tycker det är okej att gå in oinbjuden i någons hem. Varför ska det inte respekteras?
Jag har aldrig påstått att det inte skall respekteras bara att det inte kan förväntas att alla tar det för givet.
Och att det inte alltid är ett hemfridsbrott.

Däremot så tycker jag att det är lämpligt att se till att kommunicera hur man vill ha det. T.ex. genom att låsa dörren, sätta upp en lapp eller berätta det för dem som behöver veta det.
Som med trådstarten.
Om grannen hade blivit upplyst om att den inte fick gå in så hade det ju varit hemfridsbrott.
 
Jag har aldrig påstått att det inte skall respekteras bara att det inte kan förväntas att alla tar det för givet.
Och att det inte alltid är ett hemfridsbrott.

Däremot så tycker jag att det är lämpligt att se till att kommunicera hur man vill ha det. T.ex. genom att låsa dörren, sätta upp en lapp eller berätta det för dem som behöver veta det.
Som med trådstarten.
Om grannen hade blivit upplyst om att den inte fick gå in så hade det ju varit hemfridsbrott.

Fast det är just det. Jag tycker inte det är rimligt att man ska behöva säga till alla att "Du, förresten. Jag vill inte att du går in oinbjuden i mitt hem". Folk ska veta att man går inte in oinbjuden i någons hem.
Och nu pratar jag generellt, inte om TS eller om något brott.
 
Ser ingen anledning till att knalla in hos nån oinbjuden i nåt av de skälen.

De 2 första: påminn med brev/mail/telefon. Rösta annars för att det inte är behörigt utlyst.
Nr 3 kronofogden.
Nr 4 lapp i brevlådan har alltid varit standard där jag bott. Finns mycket info om att hyresvärdar inte bara får gå in oaviserat.
Det är ett onödigt långdraget sätt att lösa problemen på.
Man får faktiskt skynda på det hela litet.
Dessutom så tycker de flesta att KFM är värre än ett besök.

Lapp i brevlådan måste ju besvaras, annars så måste man ju som hyresvärd jobba vidare på att få kontakt.
Att skicka en delgivningsman efter någon är betydligt mera obehagligt för denne någon än att kliva på och ropa "hallå".
 
Fast det är just det. Jag tycker inte det är rimligt att man ska behöva säga till alla att "Du, förresten. Jag vill inte att du går in oinbjuden i mitt hem". Folk ska veta att man går inte in oinbjuden i någons hem.
Och nu pratar jag generellt, inte om TS eller om något brott.
Nej visst.
Men lagen om hemfridsbrott fungerar så.
Och vi har olika skala.
Det är din skala.
Andra har andra skalor och tycker att knalla in och ropa "hallå" är det mest rimliga.
 
Nej visst.
Men lagen om hemfridsbrott fungerar så.
Och vi har olika skala.
Det är din skala.
Andra har andra skalor och tycker att knalla in och ropa "hallå" är det mest rimliga.

Javisst är folk olika. Men det innebär inte att man är en surkart/osocial/tråkmåns/jadajada bara för att man inte vill ha besökare ståendes i hallen utan förvaring. Så svårt är det inte är knacka eller ringa på.
 
Du missade helt klart poängen.

Dessutom så har du fel.
Att gå in i någon annans hus är inte alltid förbjudet även utan en inbjudan.

Som i så fall var?

Ja det finns undantag då det inte explicit behövs inbjudan, det finns andra sätt att ta sig in. Det betyder inte att man som privatperson kan gå in hos vem man vill på eget bevåg om man anser sig ha ett ärende. Du har inte visat på något som säger motsatsen.
 
Den här krönikan och tingsrättsdomen den berättar om visar rätt tydligt att man inte ska traska in i någon annans hem. Inte ens om man har saker man äger där inne, har egen nyckel och har frågat andra om det man tänker göra är ok att göra - inte ens om de man frågat är professorer i straffrätt respektive processrätt och man själv är professor i straffrätt. Har man inte tillstånd eller det finns godtagbara skäl är det bäst att inte klafsa in även om dörren skulle vara olåst.

Problemet med att begå brott man inte visste var brottsligt – Magasinet Para§raf (magasinetparagraf.se)
 
För att bli hemfridsbrott så måste där finnas ett uppsåt att gå in olovligt.

Men det är ju just detta som är grejen.

Har man inte frågat om lov och fått det, så går man in olovligen.

Det är omöjligt att veta att man har lov att gå in i en annans hus utan att någon form av kommunikation har skett. Allt annat än en bekräftelse på att det är tillåtet innebär att man medvetet gör det olovligen. Uppsåt.
 
Den här krönikan och tingsrättsdomen den berättar om visar rätt tydligt att man inte ska traska in i någon annans hem. Inte ens om man har saker man äger där inne, har egen nyckel och har frågat andra om det man tänker göra är ok att göra - inte ens om de man frågat är professorer i straffrätt respektive processrätt och man själv är professor i straffrätt. Har man inte tillstånd eller det finns godtagbara skäl är det bäst att inte klafsa in även om dörren skulle vara olåst.

Problemet med att begå brott man inte visste var brottsligt – Magasinet Para§raf (magasinetparagraf.se)

(Innan någon säger något så sitter jag redan och irriterar mig över att jag skrev tingsrättsdom när jag syftade på domen i hovrätten...)
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 088
Senast: Whoever
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 520
Senast: Enya
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 741
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 928
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp