Att gå in oss någon annan oinbjuden (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 16)

Självklart ska folk inte gå in i någons hem oinbjudna. Man knackar/ringer på och väntar på svar. Öppnar ingen får man acceptera det och gå därifrån. Man öppnar inte bara dörren och går in. Bara om personen uttryckligen sagt att det är ok.
Fast jo. Det gör man.

Det finns både folk som står kvar och väntar och folk som stiger in.
 
Jäkla märkligt förresten att tycka det är okej med gränslöst beteende och hemfridsbrott med motiveringen att man ju vill ha mer människor att umgås med. Jag har mina gränser som inte ska överskridas. Det kallas integritet. Kan man inte respektera det så är jag hellre ensam.
Men hjälp! Jag skulle aldrig någonsin kalla det hemfridsbrott om någon av mina bekanta knackade på och sen öppnade dörren och kom in..
 
Men hjälp! Jag skulle aldrig någonsin kalla det hemfridsbrott om någon av mina bekanta knackade på och sen öppnade dörren och kom in..

Det skulle inte jag gäller göra. Men jag hade inte tyckt om det heller. Knacka och vänta på att jag öppnar. Jag vill kunna slappna av helt i mitt hem och veta att mitt hem är helt privat och att ingen kommer dyka upp där mitt i privata ögonblick som jag väljer att inte dela med alla.
 
Det skulle inte jag gäller göra. Men jag hade inte tyckt om det heller. Knacka och vänta på att jag öppnar. Jag vill kunna slappna av helt i mitt hem och veta att mitt hem är helt privat och att ingen kommer dyka upp där mitt i privata ögonblick som jag väljer att inte dela med alla.
Jag vill också kunna slappna av i mitt hem och inte behöva låsa bara för att jag t.ex. behöver duscha och kanske springer näck i huset efteråt. Då vill jag verkligen inte ha någon granngubbe i hallen.
 
Det skulle inte jag gäller göra. Men jag hade inte tyckt om det heller. Knacka och vänta på att jag öppnar. Jag vill kunna slappna av helt i mitt hem och veta att mitt hem är helt privat och att ingen kommer dyka upp där mitt i privata ögonblick som jag väljer att inte dela med alla.
Men jag hoppas att du åven påtalar att du inte tycker om det.
Jag vill också kunna slappna av i mitt hem och inte behöva låsa bara för att jag t.ex. behöver duscha och kanske springer näck i huset efteråt. Då vill jag verkligen inte ha någon granngubbe i hallen.

Man låser väl ända dörren om man springer näck inne?
 
Men jag hoppas att du åven påtalar att du inte tycker om det.


Man låser väl ända dörren om man springer näck inne?
Nej, jag låser inte dörren då. Har aldrig ens tänkt tanken. Det är liksom mitt hem. Ingen har rätt att kliva in oinbjuden.

Och den som olovligen intränger där annan har sin bostad begår hemfridsbrott. Det är inte ens något att diskutera.
 
Men händer det verkligen så ofta att det är ett problem? I andra trådar har du klagat på att du inte har någon kontakt med grannarna och är ensam och saknar socialt umgänge.
Är det mig du pratar med?

Nej, det händer inte ofta men är ett jätteproblem när det händer.

Jag vill inte ha kontakt med folk som inte respekterar min hemfrid. Dessa klarar jag mig utan.
 
Vill man inte att folk kliver in, så låser man dörren. Alternativt hakar på säkerhetskedja. Plättlätt.

Personligen är min dörr enbart låst om natten och när jag åker hemifrån. Aldrig när jag är hemma eller på ägorna.
 
Men om du låser dörren så är det problemet ur världen. Det är väl den enklaste lösningen? Jag är aldrig i mitt hem utan att det är låst, det skulle kännas jättekonstigt.
Vi har alltid låst också, bor i staden men önskar inte att våra nyfikna grannar kliver in när det är lite kläder på 😅
 
Personligen är min dörr enbart låst om natten och när jag åker hemifrån. Aldrig när jag är hemma eller på ägorna.
Jag är aldrig i mitt hem utan att det är låst, det skulle kännas jättekonstigt.
Utmärkt exempel hur olika vi människor är. :)

För egen del låser jag aldrig när jag är hemma. Framförallt inte på natten. Har en rädsla för att ambulans eller andra inte skulle ta sig in, om jag skulle behöva hjälp. Låste inte när jag bodde i lägenhet heller.
Alla utom avkomman knackar och väntar tills jag kommer och öppnar.

Man får helt enkelt lära folk hur man vill ha det.
 
Utmärkt exempel hur olika vi människor är. :)

För egen del låser jag aldrig när jag är hemma. Framförallt inte på natten. Har en rädsla för att ambulans eller andra inte skulle ta sig in, om jag skulle behöva hjälp. Låste inte när jag bodde i lägenhet heller.
Alla utom avkomman knackar och väntar tills jag kommer och öppnar.

Man får helt enkelt lära folk hur man vill ha det.

Dom tar sig in lätt om det behövs så du kan sova med låst dörr.
 
Bor man på landet får man nog gilla läget vad gäller sådant där eller acceptera att folk undviker en. Vill man som sagt att ingen kliver på får man väl låsa då.

Det är inte en fråga om att de vill kränka din integritet utan en fråga om att man får lov att bjuda på sig lite. Dvs allt kan inte vara exakt efter ens egna idéer.

Fö är hemfridsbrott något helt annat och betydligt allvarligare än att en granne kliver på efter att ha knackat...
Vi har haft den här diskussionen förut och nej, det är inte så att man på landet saknar folkvett och klampar på hos folk hur som helst. Häromkring är det ett fåtal som är så gränslösa att de gör så och de är det ingen som vill umgås med alls längre just pga deras gränslöshet.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 262
Senast: Whoever
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 607
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 018
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 152
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp