Att gå in oss någon annan oinbjuden (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 16)

Utmärkt exempel hur olika vi människor är. :)

För egen del låser jag aldrig när jag är hemma. Framförallt inte på natten. Har en rädsla för att ambulans eller andra inte skulle ta sig in, om jag skulle behöva hjälp. Låste inte när jag bodde i lägenhet heller.
Alla utom avkomman knackar och väntar tills jag kommer och öppnar.

Man får helt enkelt lära folk hur man vill ha det.

Du får ha en plingklocka så som i butiker när någon går in eller ut genom dörren, då vaknar du av ljudet och skrämmer tjuven :up:
 
Det är nog inte enda felet. Ska jag ha dörren låst 24/7 så behöver jag också alltid ha nycklarna med mig och det blir ju sjukt opraktiskt. Nycklarna ska bo i en viss ficka i handväskan, men ska jag bära med mig dem när jag går ut i trädgården och liknande så lär jag tappa bort dem på nolltid.
Men varför bära med nyckeln, lägg den i en kruka på trappan liksom.
 
Jag har en dörrklocka. Han heter Torsten, är halvannat år gammal och väger 5 kg. Men låter väldigt högt. Så nog skulle jag vakna allt :D

Tjuvar har inte skrämt mig förr och inte nu heller.
Min spontana tanke var: självklart låser man dörren på natten!

Sen kom jag på tillfället då jag sov helt själv i ett hus i "skogen". 24-ish är gammal. Vaknar runt 03 av att någon bankar på dörren. Sover naken, så jag lindar en filt runt kroppen och går ner och öppnar dörren. Där står en man och frågar om hästen han hittat var min. Jag svarade nog "Jo, den hör hemma i den här hagen, tack, du kan lämna den på gräsmattan".

Gick upp igen, klädde på mig och placerade hästen i hagen.

Så låst dörr vs öppna dörren halvnaken mitt i natten , ensam i ett ödsligt benäget hus. Kanske det senare innebär en större risk :laugh:
 
Det är nog inte enda felet. Ska jag ha dörren låst 24/7 så behöver jag också alltid ha nycklarna med mig och det blir ju sjukt opraktiskt. Nycklarna ska bo i en viss ficka i handväskan, men ska jag bära med mig dem när jag går ut i trädgården och liknande så lär jag tappa bort dem på nolltid.
Man bär väl inte med handväskan i trädgården. Är jag längre bort än att jag inte ser dörren är den låst. Har jag ingen ficka kan man ju gömma nyckeln nånstans. Annars är ju kodlås kanon.
 
Jag ser det som en självklarhet att man inte bara kliver in hos folk. Inte utan att veta att man får göra så. Jag gör så hos de jag känner som har ok:at det, men inte hos de jag inte vet att de är ok med det. Hos grannar och okända aldrig. Det är oförskämt i min värld, respektlöst.

Jag tycker personligen att man, om man känner mig, gärna kan knacka på hos mig och kliva in eftersom jag är hörselskadad, jag har ingen dörrklocka och hör ändå inte folks mesiga knackningar, å andra sidan kommer folk oftast inte helt spontant utan man vet om det innan och springer därmed inte omkring näck heller.

Min dörr är inte heller låst när jag är hemma, förutom på natten och hunden bryr sig inte om det knackar och skäller därmed inte, men det är MITT hem, man kliver inte bara in utan att veta att jag är ok med det. Man gör bara inte så mot andra människor. Här har jag rätt att vara i fred. Jag har rätt att stå innanför och vägra släppa in den som står utanför av endaste anledningen att jag inte ORKAR ta emot folk just då, jag har rätt att slippa granne, vän, släkt, hyresvärd, Jehovas eller vem tusan som helst. Valet ska vara mitt redan innan de står i hallen. För några år sedan när jag mådde väldigt väldigt dåligt gjorde jag så i perioder. Ringde det på dörren öppnade jag inte, jag orkade inte med folk, jag låg i sängen och bara var där för att jag inte orkade med livet och allt med det.

Och man ska inte behöva ha sin dörr låst för att slippa det. Precis som @Wille har jag en dörr som är krånglig med låset, om och när jag väljer att ta itu med det problemet beslutar ju jag och ska inte påtvingas mig av andra. Jag har inte ORKAT ta itu med det OCKSÅ, livet är jobbigt nog som det är.

Det är rätt trist att jag skulle behöva rätta mig och mitt hem efter andras märkliga fasoner, istället för tvärtom. Mitt är väl ändå mitt att bestämma över?
 
Jag låser bara dörren när jag lämnar hemmet och hunden är ensam hemma, annars är den olåst faktiskt. No reason, jag gitter bara inte låsa den... MEN - det betyder inte att folk får kliva in objudna när jag är hemma. Ut åker de i så fall faktiskt!
Jag är uppvuxen på landet i norrland och visst kunde folk knacka ettt par gånger och sedan kliva på om de hade vägarna förbi, men det var förunnat nära vänner. Aldrig i livet att grannen vi inte umgicks med privat och nära skulle få för sig att göra så, eller postis-Pär eller någon annan.
Hur som helst har jag aldrig anammat den seden sedan jag flyttade hemifrån, tycker absolut inte det är något man ska ta för givet oavsett var man bor och upplever inte att folk gör det heller. Tack och lov.
Naken ska man kunna vara hemma utan att låsa dörren. Ska jag behöva låsa varje gång jag går på toaletten också?
 
Det känns rätt mossigt med argumentet ”så är det på landet”, jag tror vi är många som bor eller har bott på landet som aldrig upplevt det som norm att folk stövlar in hos andra om man inte har en nära relation där det är mer eller mindre uttalat.
 
Det är ju inte mycket vi vem om situationen i det här fallet.
Knackade personen först, innan han klev in? Stod han innanför dörren i hallen, och ropade hallå, eller vandrade han bara vidare i huset? Vad var hans ärende? Var det så viktigt att det kändes nödvändigt att försöka hitta TS, även om hon inte svarade när han knackade/ropade? Var han kanske rent utav orolig för att det hade hänt TS något?

Svaren på dessa frågor avgör kanske om det är vettigt eller inte att kliva in oinbjuden i någon annans hus? Om man bor ensam kan det kanske vara bra om det finns grannar som vågar kliva i oinbjudna. Det kan ju faktiskt rädda liv också.
 
Men jag hoppas att du åven påtalar att du inte tycker om det.


Man låser väl ända dörren om man springer näck inne?

Ingen jag känner är så ohyfsad och ouppfostrad att det har hänt. Undantaget har varit mitt barns kompisar när de var mycket små ca 5 år. Då kunde det hända att nån av dem bara öppnade dörren och frågade efter min dotter. Jag påminde dem vänligt om att jag vill att de ringer på dörren nästa gång. Sen dess har det inte hänt. I övrigt respekterar alla jag känner som är äldre än 5 år att någon annans hem går man inte bara in i oinbjuden.

Varför skulle man? Varför skulle ens eget behov av att gå in i nån annans hem just då har företräde framför personen som faktiskt bor där? I den personens hem är det den som väljer vem som ska få komma in och när. Jag är inte arrogant nog för att ta för givet att alla har tid med mig just när det passar mig.
 
Vill man inte att folk kliver in, så låser man dörren. Alternativt hakar på säkerhetskedja. Plättlätt.

Personligen är min dörr enbart låst om natten och när jag åker hemifrån. Aldrig när jag är hemma eller på ägorna.

Det kan finnas många anledningar till att man inte vill låsa dörren men ändå inte vill att någon bara går in.

När dottern var liten och ute och lekte ville jag inte låsa dörren för då skulle hon bli rädd när hon försökte komma in. Men det betyder inte att någon annan får gå in hur som helst.
 
Och man ska inte behöva ha sin dörr låst för att slippa det. Precis som @Wille har jag en dörr som är krånglig med låset, om och när jag väljer att ta itu med det problemet beslutar ju jag och ska inte påtvingas mig av andra. Jag har inte ORKAT ta itu med det OCKSÅ, livet är jobbigt nog som det är.

Det är rätt trist att jag skulle behöva rätta mig och mitt hem efter andras märkliga fasoner, istället för tvärtom. Mitt är väl ändå mitt att bestämma över?
Och ändå så måste man låsa bilen för att få ha den ifred.
Hur det borde vara är ju inte som det är.
 
Jag är en sådan där gränslös person som klampar rakt in hos grannen. Ibland knackar jag på bara för att, men i de flesta fall klampar jag bara rakt in och ropar hallå! De gör samma sak hemma hos mig. Jag ser ärligt talat inte problemet i goda vänners lag.
 
Jag är en sådan där gränslös person som klampar rakt in hos grannen. Ibland knackar jag på bara för att, men i de flesta fall klampar jag bara rakt in och ropar hallå! De gör samma sak hemma hos mig. Jag ser ärligt talat inte problemet i goda vänners lag.

Det är inget problem om alla inblandade är ok med det och tycker att det är en fullständigt normal sak att göra. Det blir däremot ett problem om en person bara tar det för givet utan att den andra är ok med det. Vilket är fallet med @Wille just nu. Hen har en granne som bara går in och hen tycker inte om det. Då blir det ett problem.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 262
Senast: Whoever
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 608
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 023
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 153
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp