Bukefalos 28 år!

Att ha dobermann och vilken annan bruksras kan jag ha?

Sv: Att ha dobermann och vilken annan bruksras kan jag ha?

Och det satsar jag inte längre på ;) Nästa hund ska följa med i vardagen, gå spår och lära sig sitt på fortare tid än ett år. Så långt har jag kommit i min kravlista:p

Det krävs det ju knappast en brukshund för.
 
Sv: Att ha dobermann och vilken annan bruksras kan jag ha?

Nej, men många andra (alla?) saknar något i dem som jag vill ha. Will to please? Sen är det min väldigt nedbantade lista på vad jag vill göra. Jag vill gärna satsa mer på rallylydnad, pröva på sök och skydd. Dock så krävs det först att jag blir frisk:) Då jäklar vad jag ska träna hund:p det är därför jag har satt så lång tidsram.

Men just den listan du ser är vad jag längtar efter just nu, om tre år och jag är frisk så kanske jag har börjat tävla lydnad med min lilla och vill ha något som går längre.

Risen faller nog på pälsvården, är min dvärgschnauzer som satte igång allergin ordentligt tyvärr.
 
Sv: Att ha dobermann och vilken annan bruksras kan jag ha?

Kan du tänka dig att stryka skyddet som väl är endast för bruksraserna skulle jag tipsa om Pumi, om du skulle provsniffa en sån... Tycker de verkar vara jättekäcka hundar, jag håller själv på med rallylydnad och det syns en hel del såna där - även i mästarklass.
 
Sv: Att ha dobermann och vilken annan bruksras kan jag ha?

Sådana har jag träffat! Dock innan allergin bröt ut, de är i minsta laget men går ju alltid att åka till någon uppfödare och klappa för att se om det börjar klia.
 
Sv: Att ha dobermann och vilken annan bruksras kan jag ha?

En till allergiker här, men min Akita kan jag borra in näsan i hur länge jag vill :love:
 
Sv: Att ha dobermann och vilken annan bruksras kan jag ha?

Vad skulle skillnaden mellan dobermann och boxer vara? Tycker de i min närhet har samma pälstyp.

Ja det var ju det jag skrev. Men rottis har inte samma hårlag som doberman och boxer så därför undrade jag om du inte också tål andra raser som likar rottisens hårlag.
 
Sv: Att ha dobermann och vilken annan bruksras kan jag ha?

Det finns en strävhårig variant av holländsk herde, jag TROR inte den fäller. Kanske ngt att kolla upp? Inte så vanliga dock..

Hur är det med belgaren lakenois och pälstyp?
 
Sv: Att ha dobermann och vilken annan bruksras kan jag ha?

Nu kan jag inte sitta tyst o bara läsa tråden längre :o
Och ingen blir väl förvånad :D

Jag slår ett slag för dobbisen,det finns många bra dobbar och om man väljer tik så slipper man även näspipet.
Dock ska man veta att dobbisen tänker själv,vilket gör det till en show ibland på tävling :banghead: Men det får man bjuda på.

Och en sak till det är faktiskt skillnad på dobbis o boxer päls,boxer päls sticker nålar i fötterna,det gör inte dobbis päls.
 
Sv: Att ha dobermann och vilken annan bruksras kan jag ha?

Visst är det lustigt hur olika det är! :)

Verkligen! Släthåriga hundar som boxer och dobermann är det absolut värsta för mig rent allergimässigt. Mina korthårscollie känner jag inte av alls medan jag kan känna lite av hundar med liknande päls(kort men med underull), till exempel rottis, schäfer och labbe. De raserna brukar lukta lite mer hund än vad mina gör också.
 
Sv: Att ha dobermann och vilken annan bruksras kan jag ha?

De älskar sin flock/sin människa, men typ alla andra kan kvitta.
Och jag tror aldrig att jag har sett en fysiskt trött dobermann, de orkar liksom alltid lite till.

Båda dom här kan jag utan tvekan skriva under på, med den som är här hemma.
Jag vet inte vad man ska göra för att han inte ska studsa upp och säga:
-"Och vad gör vi nu då?"
Även en halvtimme efter en tio-timmars natt med mig på jobbet, trött i huvudet så att förigheten och liknande är inte på topp, men springa fullt ös medvetslös gör han likväl så fort jag har med honom utanför dörren...
Och det är verkligen bara jag som är viktig i hans värld, visst är inte jag hemma har han koll på husse och lyder honom. Men är jag hemma så finns knappt ens husse mer än dom stunderna som han leker eller klappar på honom, eller serverar honom frukost.
Och övriga människor får man många gånger dirigera honom fram till dom för att han ens ska bry sig om att titta på dom.

Jag som haft både rottis och dobbis här hemma nu tycker likheterna är många, väldigt många. Men dobbisen är klart mer förarvek, och med mer energi.
Då ska jag ändå enligt de flesta som haft med dobbis att göra ett VÄLDIGT lugnt exemplar, som dessutom jobbar mycket, så även av-knappen är väldigt välfungerande.
Och jag kan väl själv säga att dobbisen är inte den rasen jag valt om jag inte vill jobba mycket med min hund utan ha en hund att träna lite för att det är skoj och för att följa med i vardagen. Då håller jag helt klart med Sandra78 om att rottisen passar bättre.
Även om jag nu efter ha haft en dobbis här hemma inte kan hålla med om att rottisen är klart överlägsen mentalt, det beror vad man vill göra med dom.
I tjänst som vi jobbar med dom passar dobbisen helt klart bättre just för att motorn tar aldrig slut, utan dom bara går, å går, å går och arbetsegenskaperna är bättre eller likvärdiga, men som familjehund och träningskompis så där lite för att det är skoj så hade jag helt klart valt rottisen.

/Camilla
 
Sv: Att ha dobermann och vilken annan bruksras kan jag ha?

Och en sak till det är faktiskt skillnad på dobbis o boxer päls,boxer päls sticker nålar i fötterna,det gör inte dobbis päls.

Hmm, då är det fel på pälsen på min dobbis eller så har jag mjuka fötter för jag har svurit ett antal gånger över hår som liksom satt sig som en sticka i fötterna.

/Camilla
 
Sv: Att ha dobermann och vilken annan bruksras kan jag ha?

Hmm, då är det fel på pälsen på min dobbis eller så har jag mjuka fötter för jag har svurit ett antal gånger över hår som liksom satt sig som en sticka i fötterna.

/Camilla

Du har för mjuka fötter eller är utan vita strumpor dom kan fästa på :D
 
Sv: Att ha dobermann och vilken annan bruksras kan jag ha?

Nu kan jag inte sitta tyst o bara läsa tråden längre :o
Och ingen blir väl förvånad :D

Jag slår ett slag för dobbisen,det finns många bra dobbar och om man väljer tik så slipper man även näspipet.
Dock ska man veta att dobbisen tänker själv,vilket gör det till en show ibland på tävling :banghead: Men det får man bjuda på.

Och en sak till det är faktiskt skillnad på dobbis o boxer päls,boxer päls sticker nålar i fötterna,det gör inte dobbis päls.

Jag vill med slå ett slag för dobbisen trots att jag har ett måndags ex (rädslor etc) men han är en fantastiskt rolig hund att jobba med & man blir peppad av den aldrig sinande energin.

Dessutom har alla dobbisar jag träffat haft en bra offknapp hemma/inne om de i övrigt är stimulerade.
De är förvuxna knähundar dock, och vill alltid vara nära nära - kan vara värt att tänka på om man inte gillar det. (Älskar det :love::love:)
Den enda egentliga nackdelen jag ser är faktiskt jaktlusten, men det kan jag leva med.
 
Sv: Att ha dobermann och vilken annan bruksras kan jag ha?

Vad bra att du inte tog illa upp över detta med mentaliteten! Glömde naturligtvis att skriva "för mig". Det jag gillar med rottisarna är att de är rätt obrydda, jag kan trampa på vår tik på lydnadsplan men det är bara att klappa om henne så är det glömt och vi kan träna vidare. Man kan klanta till sig rätt mycket men har alltid en chans att göra om och göra rätt liksom.
Sen för sambon som håller på med bevakning (hemvärnet) är det guld värt med en hund som av födsel och ohejdad vana älskar alla människor!
 
Sv: Att ha dobermann och vilken annan bruksras kan jag ha?

Fast klanta mig kan jag utan tvekan göra med dobbisen med, tex backa i fotposition med långa dobbisben är det väldigt enkelt att råka trampa på en tass :cautious:
Ändå har jag en hund med full fokus kvar, det enda som har hänt är att han vinklat ut backen lite för att få tassen ur vägen, fortfarande full fokus på jobb.

Jag skulle säga att i stort sett enda skillnaden mellan de rottisar jag har haft och honom är mer energi och arbetsvilja, helt miljöstabil.
Mina rottisar heller aldrig varit överdrivet engagerade i folk förutom mig, dobbisen är kanske något extremare där men inte speciellt mycket.
Ändå har dom bra sök båda två, även om det som sagt nog är den bit som sista rottisen verkligen var överjävlig på.
Sen ska jag inte klaga på dobbisen för jag klev härom natten in på andra våningen i en byggnad via en övergång från en intilliggande byggnad, hann bara öppna dörren så såg jag på hunden att det var folk i byggnaden.
Och visst var det så, en våning ner i ett hörnkontor bakom en stängd dörr satt det en gubbe och jobbade :p

Det är häftigt hur enkelt dom upptäcker saker som man själv inte har en aning om :-)

/Camilla
 
Sv: Att ha dobermann och vilken annan bruksras kan jag ha?

Vill du bara ha stora hundar ? Annars kan jag slå ett slag för dansksvensken som man kan göra i stort sett vad man vill med....dom har lite olika hårlag men min är lika slät som en boxer ungefär.
Otroligt mångsidiga hundar..kanske inte passar till drag o skydd men allt annat är dom med på
 
Sv: Att ha dobermann och vilken annan bruksras kan jag ha?

Tycker att min dv.schanuzer är för liten. Jag verkar leva efter "Ju större desto bättre" gällande allt:p
 
Sv: Att ha dobermann och vilken annan bruksras kan jag ha?

Men vilket hårlag är det du tål. Kort med underull?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 370
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Hej! Jag är ny här på Bukefalos men har följt sidan i några år och då speciellt Hundar. Jag ska köpa hund om nått år och gillar att...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
9 740
Senast: Tate
·
Hundavel & Ras Så, det finns ju en sökfunktion men det är så klart roligare att skapa en helt egen individuell tråd som handlar om bara mig och mitt...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 518
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Vi har bestämt oss för att köpa hund under nästa vår, då jag fått nya arbetstider och sambon likaså, dessutom fick jag möjlighet att ta...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 066
Senast: nilie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp