Bukefalos 28 år!

Att importera hästar

Status
Stängd för vidare inlägg.
P

pinkypanther

Hejhej !
I våras letade jag häst. Jag tittade på alla möjliga hästannonser men så fort jag såg en häst som jag vill ha så var priset sky högt, även fast jag inte har så höga krav.
Men sen så en morgon när jag gjorde mig iordning för skola, satt mamma och kollade efter häst åt mig. Så såg hon en häst just för mig ! Det var en valack på fem år som var tävlad hoppning 120 cm och som var högt utbildad i dressyr. Vi kollade på en video när han hoppas. Han hoppade med ryttare en bana med höjden 100-130 cm. Jag var helt kär. Men han stod i Tyskland ! Det var en kvinna här i Sverige som försökte få tyska hästar sålda i Sverige.
Mamma ringde till Agria för att få mer information och att kolla hur det är med försäkringar om man tar in en häst sådär. Det visste precis vem hon kvinnan var som hjälpte till att få tyska hästar sålda här. Hon har ett gott ryckte och vi fick mailadresser till andra som tagit emot hästar genom henne.
Allt var positivt och utan att åka ner och kolla på hästen så köpte vi honom ! Med vetskapen om att han var utan anmärkning på vetrinärbesiktningen och att vi hade möjlighet att byta häst om vi inte skulle vilja ha honom.
Han kom till Sverige och när vi hämta honom började jag gråta för att han var så fin !
Alla ( olika tränare, vetrinären, hovslagaren, folk som kolla på honom ) sa samma sak: Vilken fin häst du har ! Och vilket otroligt bra köp jag gjort osv.
Jag är så nöjd med honom och älskar honom av hela mitt hjärta !

Jag har nu berättat om min historia och jag rekomenderar varmt att importera hästar utifrån bara man kollar upp allt med försäkringar osv ! Hästarna utomlands är ofta mycket välutbildade till lägre priser !

Är det fler som har importerat så berätta gärna eran historia ! Och äre någon som har undringar om det här så fråga på bara ! Kan kanske svara eller så kan någon annan det :)
 
Sv: Att importera hästar

Hej, jag har gjort på liknande sätt, dvs importerat ett sto med hjälp av en kvinna (kanske samma?) Jag köpte ett stoföl med riktig prestationsstam och är supernöjd!!! Så jag kan bara hålla med dig!
 
Sv: Att importera hästar

Okej, Hon som jag importera ifrån håller till i Möndal eller va det heter :P
Vad är det för stam ? För min häst har också en mycket fin stam. e: D'Olympic ue: Ravallo.
 
Sv: Att importera hästar

Mölndal eller vad det heter..?

Trodde ALLA visste vart Mölndal ligger och är..:angel: :D

Bara bra folk här för övrigt..;)

(Ett mkt intelligent inlägg som hade otroligt mkt med tråden att göra...)
 
Sv: Att importera hästar

Vad händer om tex det skulle uppstå dolda fel...exempelvis som lösa benbitar?Täcker verkligen försäkringen det?De flesta bolag täcker väl bara sånt om försäkringen tecknats som föl och om modern tidigare varit försäkrad i samma bolag.Så därför undrar jag...
 
Sv: Att importera hästar

Tänkte med på det..Sen har man hört lite skräck historier om impoterade hästar med:S .. Men vet min pojkväns mamma impoterar hästar i från tyskland..eller hon har tagit hem några men då har hon en bekant som är mycket goda vänner med do där nere..Så det är ju rätt säkert..Men had nog inte vågat importerat nått i från det man hör i bland;)
 
Sv: Att importera hästar

En bit till att tänka på vid köp utanför Sverige är om det blir problem vilket lands lagstiftning ska gälla då?
Jag vet inte vilka lagar och regler som finns i Tyskland vid köp och försäljning men det är inte samma som i Sverige. Vet att t ex när det gäller bilar så det betydligt "riskablare" att köpa tysk än svensk bil gällande garantier och köptrygghet. Borde vara det samma om man köper tysk häst. Kan ju vara en del av orsaken till att både hästar och bilar är billigare i Tyskland.
 
Sv: Att importera hästar

crazy skrev:
Vad händer om tex det skulle uppstå dolda fel...exempelvis som lösa benbitar?Täcker verkligen försäkringen det?De flesta bolag täcker väl bara sånt om försäkringen tecknats som föl och om modern tidigare varit försäkrad i samma bolag.Så därför undrar jag...


Det spelar ingen roll om man har en svenskköpt häst eller en köpt från tyskland. Försäkringen gäller lika. I alla fall därifrån jag köpte. Vi prata jätte mycket med agria om det här och dem sa att det inte blir någon skillnad på vad försäkringen täcker eller inte bara för att vi importera honom.
 
Sv: Att importera hästar

Onward skrev:
Tänkte med på det..Sen har man hört lite skräck historier om impoterade hästar med:S .. Men vet min pojkväns mamma impoterar hästar i från tyskland..eller hon har tagit hem några men då har hon en bekant som är mycket goda vänner med do där nere..Så det är ju rätt säkert..Men had nog inte vågat importerat nått i från det man hör i bland;)


Nee, Jag förstår precis. Jag vet ju när vi skulle köpa honom. Vi hade inte sett honom vi visste inte vad vi skulle få mer en att vi hade sett honom på en video. Men vi hade en garanti på att inim sex månader får vi byta häst om vi inte skulle vara nöjda. Det fanns ett kontrakt på. Sen efter att vi pratat med Agria så säger de att Tyskland är ett väldigt bra land att importera ifrån. Men innan man bestämmer att importera en häst måste man självklart kolla upp ALLT. Så att det inte blir något man missar.
 
Sv: Att importera hästar

Masse skrev:
En bit till att tänka på vid köp utanför Sverige är om det blir problem vilket lands lagstiftning ska gälla då?
Jag vet inte vilka lagar och regler som finns i Tyskland vid köp och försäljning men det är inte samma som i Sverige. Vet att t ex när det gäller bilar så det betydligt "riskablare" att köpa tysk än svensk bil gällande garantier och köptrygghet. Borde vara det samma om man köper tysk häst. Kan ju vara en del av orsaken till att både hästar och bilar är billigare i Tyskland.


Det är såklart att inte lands lagstiftningen är densamma som sverige. Men tyskland är ett bra land att importera ifrån. Bättre än många andra europeiska länder. Men än en gång, Det gäller att man pratar med försäkringsbolaget om allt.
 
Sv: Att importera hästar

Försäkringen ja, men allt annat som kan hända som inte försäkringen tar. Allt det man kan läsa om här på Buke som händer svenska hästar och ibland till och med slutar i en rättegång. Då sitter man sämre till med en tysk häst. Det är också väldigt viktigt att man skriver ett kontrakt vid köpet och anger vilket lands lagstiftning som ska gälla om det uppstår konfikt om affären. Detta är en rekommendation av LRF:s jurister vid all handel utanför Sverige när det gäller hästar. Gör man det och får igenom att svensk lagstiftning ska gälla så kommer allt som finns i de svenska köplagarna med t ex dolt fel m m. Har man inte gjort det kommer säljaren helt klart att hävda att köpet gjorts i Tyskland och att den lagstiftningen ska gälla. Vilket kommer att leda till långvariga problem bara med att reda ut vad för lagstiftning som ska gälla innan man börja med själva problemet.
 
Sv: Att importera hästar

Masse skrev:
Försäkringen ja, men allt annat som kan hända som inte försäkringen tar. Allt det man kan läsa om här på Buke som händer svenska hästar och ibland till och med slutar i en rättegång. Då sitter man sämre till med en tysk häst. Det är också väldigt viktigt att man skriver ett kontrakt vid köpet och anger vilket lands lagstiftning som ska gälla om det uppstår konfikt om affären. Detta är en rekommendation av LRF:s jurister vid all handel utanför Sverige när det gäller hästar. Gör man det och får igenom att svensk lagstiftning ska gälla så kommer allt som finns i de svenska köplagarna med t ex dolt fel m m. Har man inte gjort det kommer säljaren helt klart att hävda att köpet gjorts i Tyskland och att den lagstiftningen ska gälla. Vilket kommer att leda till långvariga problem bara med att reda ut vad för lagstiftning som ska gälla innan man börja med själva problemet.



Okej, det gäller ju att man tänker på allt sånt där ! Bra att du skrev det för det hade nog inte jag gjort :crazy: Men samtidigt det kan hända så otroligt mycket att man inte kan skydda sig mot allt, det går inte ens när man köper svensk häst. Man kan lika gärna göra ett 100 ggr värre köp i sverige. Och när man köper i sverige är det stor chans att man inte kollar allt lika noga som när man köper utifrån.
Det kan medföra problem oavsett om man köper från tyskland eller från sverige.
Det är förstås en chansning om man köper häst utan att ens kolla på den men jag kommer alltid att kunna rekomendera det varmt ! ( om man kollar upp allt som går förstås. )
 
Sv: Att importera hästar

Hade det skiljt mycket att köpa motsvarande häst i Sverige, tror du? *nyfiken*
 
Sv: Att importera hästar

pinkypanther skrev:
Hejhej !
!

Jag har nu berättat om min historia och jag rekomenderar varmt att importera hästar utifrån bara man kollar upp allt med försäkringar osv ! Hästarna utomlands är ofta mycket välutbildade till lägre priser !

Är det fler som har importerat så berätta gärna eran historia !

Jag gratulerar till ett lyckat hästköp. Dåliga köp kan man göra i vilket land som helst.

Jag förmedlar ridponnyer från Tyskland. Min ambition är naturligtvis att köparen ska vara nöjd och glad. Därför har jag etablerat goda kontakter med ett antal uppfödare/stuterier i Tyskland som jag regelbundet besöker. De kan om de inte själva har just "den ponnyn", förmedla och tipsa om någon som har den. Dessa mina kontakter är naturligtvis rädda om sitt rykte, den dag de säljer en dålig ponny - så är affärerna slut - och jag är ju också rädd om mitt rykte.

Tysk lagstiftning är minst lika sträng som i Sverige vad beträffar dolda fel etc och tyska veterinärer är minst lika skickliga och Agria har fullkomligt rätt i att det är ganska säkert att importera från Tyskland. Tyskar liksom svenskar har ett hederstänkande (om man nu får generalisera) och tänker lite längre än till endast en export - de vill ju gärna exportera flera eftersom hästhandel är "big business" där.

Eftersom det i Tyskland finns massor med fler hästar än i Sverige och konkurrensen är mycket hårdare finns det många hästar som är välutbildade men som man anser inte räcker till till toppen - dessa säljs till för oss svenskar förmånliga priser - och kan vara fynd som läromästare.

För oss tillkommer transporten som i princip inte är dyrare än att transportera en häst från Skåne till Stockholm.

Avståndet Skåne till Hannover är ca 70 mil.

Priset på motsvarande hästar i Sverige är högt då vi har helt andra kostnader i form av utfodring, utbildning etc. Jag kan lätt skicka ner en eller flera av mina ponnyer till Tyskland för ett par tre månaders utbildning för halva priset mot i Sverige - nu gör jag inte det utan gynnar istället en svensk utbildare eftersom jag har en relativt liten verksamhet.

Jag rekommenderar alltid köpare att själva åka ner och titta - men ibland kan man inte det. Ibland blir man positivt överraskad, som Du blev. Men precis som när man i Sverige åkt flera flera mil för att titta på världens underverk (enl annons) och blir så besviken att man knappt vill stiga ur bilen men gör det av ren artighet, kan man ju bli besviken på en osedd import.

Olika människor gillar olika hästtyper, jag gillar "söta" huvuden och gärna svarta hästar med utstrålning, en del bryr sig inte så länge hästen gör vad den ska, helst med bravur. Dock köpte jag en gång i Danmark en ganska ful men duktig häst med alla knappar rätt placerade för dressyr som lärde mig massor.

Skumma hästhandlare finns överallt i hela världen - goda kontakter och korrekta papper är det som gäller.

SJÄLVKLART KAN MAN IBLAND BLI BESVIKEN OCH IBLAND POSITIVT ÖVERRASKAD - MEN DET GÄLLER VÄL ALLT!???
 
Sv: Att importera hästar

Trissa skrev:
Hade det skiljt mycket att köpa motsvarande häst i Sverige, tror du? *nyfiken*


Ja otroligt mkt ! Det beror förstås hur du menar. Den kapaciteten han har jämfört med priset hade jag aldrig kunnat hitta i sverige. I sverige hade jag minst fått gett dubbla om jag haft tur...
 
Sv: Att importera hästar

Marna skrev:
pinkypanther skrev:
Hejhej !
!
Jag gratulerar till ett lyckat hästköp. Dåliga köp kan man göra i vilket land som helst.

Jag förmedlar ridponnyer från Tyskland. Min ambition är naturligtvis att köparen ska vara nöjd och glad. Därför har jag etablerat goda kontakter med ett antal uppfödare/stuterier i Tyskland som jag regelbundet besöker. De kan om de inte själva har just "den ponnyn", förmedla och tipsa om någon som har den. Dessa mina kontakter är naturligtvis rädda om sitt rykte, den dag de säljer en dålig ponny - så är affärerna slut - och jag är ju också rädd om mitt rykte.

Tysk lagstiftning är minst lika sträng som i Sverige vad beträffar dolda fel etc och tyska veterinärer är minst lika skickliga och Agria har fullkomligt rätt i att det är ganska säkert att importera från Tyskland. Tyskar liksom svenskar har ett hederstänkande (om man nu får generalisera) och tänker lite längre än till endast en export - de vill ju gärna exportera flera eftersom hästhandel är "big business" där.

Eftersom det i Tyskland finns massor med fler hästar än i Sverige och konkurrensen är mycket hårdare finns det många hästar som är välutbildade men som man anser inte räcker till till toppen - dessa säljs till för oss svenskar förmånliga priser - och kan vara fynd som läromästare.

För oss tillkommer transporten som i princip inte är dyrare än att transportera en häst från Skåne till Stockholm.

Avståndet Skåne till Hannover är ca 70 mil.

Priset på motsvarande hästar i Sverige är högt då vi har helt andra kostnader i form av utfodring, utbildning etc. Jag kan lätt skicka ner en eller flera av mina ponnyer till Tyskland för ett par tre månaders utbildning för halva priset mot i Sverige - nu gör jag inte det utan gynnar istället en svensk utbildare eftersom jag har en relativt liten verksamhet.

Jag rekommenderar alltid köpare att själva åka ner och titta - men ibland kan man inte det. Ibland blir man positivt överraskad, som Du blev. Men precis som när man i Sverige åkt flera flera mil för att titta på världens underverk (enl annons) och blir så besviken att man knappt vill stiga ur bilen men gör det av ren artighet, kan man ju bli besviken på en osedd import.

Olika människor gillar olika hästtyper, jag gillar "söta" huvuden och gärna svarta hästar med utstrålning, en del bryr sig inte så länge hästen gör vad den ska, helst med bravur. Dock köpte jag en gång i Danmark en ganska ful men duktig häst med alla knappar rätt placerade för dressyr som lärde mig massor.

Skumma hästhandlare finns överallt i hela världen - goda kontakter och korrekta papper är det som gäller.

SJÄLVKLART KAN MAN IBLAND BLI BESVIKEN OCH IBLAND POSITIVT ÖVERRASKAD - MEN DET GÄLLER VÄL ALLT!???


Håller helt med dig ! Du har lyckats att skriva mer invecklat så att man får mer detaljer om saker :)
 
Sv: Att importera hästar

Jo då är det ju annat:)..Vet annars historier om sådana som varit nere i tyskland och provridit sen när de fått hem dom har de blivit halta bara inom en viss tid eller något annat fel..och då har de varit sprutade...men du verkar ju fått bra villkor:D
 
Sv: Att importera hästar

Onward skrev:
Jo då är det ju annat:)..Vet annars historier om sådana som varit nere i tyskland och provridit sen när de fått hem dom har de blivit halta bara inom en viss tid eller något annat fel..och då har de varit sprutade...men du verkar ju fått bra villkor:D


Okej, Men det är inte vanligt ! För tyskarna vill sälja. De vill ha ett gott rykte ! Skulle de spruta hästarna skulle det spridas otroligt snabbt ! Och folk skulle inte vilja köpa hästar där längre.
 
Sv: Att importera hästar

jo det i och för sig..Men är inte just i från tyskland enbart..tror dom jag hörde det i från för de importerade sen..Men de var väldigt fösiktiga och ville helst inte impotera..men till slut gjorde de det;)
 
Sv: Att importera hästar

Jag tycker i regel att de riktigt bra hästarna kostar bra med pengar oavsett om de står i Tyskland eller i Sverige.Visst kan man göra fynd såväl i Sverige som i Tyskland.

Jag sätter dock ett varningens finger...vet om åtminstone en kvinna som förmedlat en del hästar från Danmark och Tyskland...där de köpt in billiga ston som varit avsedda för avel och som här sedan säljs som ridhästar.

Detta har då varit hästar med lösa benbitar och förslitningsskador.Hästarna säljs besiktigade här i Sverige...även med noteringen "röntgade"...så visar det sej vid konroll-javisst är de röntgade-men inte utan fel...bara att det ordet används som ett försäljningsargument i hopp om att plåtarna aldrig kontrolleras.

Men lycka till med alla hästköp - men försök stödja svensk avel i den mån ni kan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 354
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 589
Senast: Badger
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 597
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 702

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp