Bukefalos 28 år!

Att importera hästar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Att importera hästar

Det KAN strula med försäkring, på samma sätt som om du byter försäkringsbolag i Sverige. Alltså när det handlar om såna saker som hästen måste varit försäkrad sen föl för att det ska gälla.

M a o så täcker inte försäkringen om du skulle behöva operera bort lösa benbitar. Är det dock redan gjort så ska det inte var anågon fara, det är en mindre operation och om jag förstår det så går travarna löp bara några månader efter.

Jag opererade lösa benbitar på min tyska och det fick jag betala helt själv då hon varit försäkrad för kort tid här. Det ansågs alltså finnas när hon färsäkrades. Men samma sak gäller om du tex byter försäkringsbolag här. En kompis bytte försäkringbolag på alla sina hästar häromåret och nu vägrar nya betala för lösa benbitarsoperation på 2-åring - anser att det fanns när den försäkrades. Hade hon inte bytt så hade gamla försäkringen stått för det!

/C
 
Sv: Att importera hästar

Jo men en häst kan ju vara halvintressant om den kostar 80.000 men skulle vara helintressant om den kostade 40.000 ;). Dessutom kollar jag bara nu, och försöker se vr priser ligger i förhållande till vad jag önskar. Kan ju vara att jag köper en billigare häst, rider till, säljer och köper den hästen jag vill ha för de pengarna. Verkar ta ett tag innan jag kan hitta stoet i mina drömmar ;). Det finns ju massor av trevliga, men jag fruktar att de är allt för dyra för en snart nyexaminerad, med massor av studieskulder .. Men jag ska nog hitta mitt sto tillslut..
Ulrika
 
Sv: Att importera hästar

Jo man har ju hört att man helst inte ska byta försäkringsbolag i onödan. Det är också något att kolla upp INNAN hästköp..

Jaja, men det fina stoet med de bortopererade bitarna kommer inte att finnas kvar, men det kommer ju nya.

Åker ni ner till Tyskland o provar/kollar innan köp eller litar ni på säljaren? Jag personligen tycker om alla hästar, men blir sällan kär i en, men det kan ju säkert växa till sig.
Oj vad det är svårt att koncentrera sig på skolarbetet, tänker bara på häst.. Helt galet ;).
Ulrika
 
Sv: Att importera hästar

Det du ska tänka på att i Danmark har dem ingen veterinär som godkänns utav de svenska försäkringsbolagen. Så då måste du besiktiga den här i Sverige. Se bara till att du får bytesrätt inom en viss tid, helst ett par år. Så att du inte blir lurad.

Lycka till och hoppas du blir nöjd!

Jag importerade ett sto ifrån danmark, hon vet bes av dansk vet innan hon kom och Agria hade inget emot det intyget/L
 
Sv: Att importera hästar

*kl*

Angående det här med överpriser...........det ringer folk till mig som tror att jag kan sälja en fölunge för 20 000 kr......annars är jag för dyr anser de.......men det kostar rätt mycket att föda upp.

Semin 1500kr+moms
Språngavgift 1500kr+moms
Uppstallning seminstation 20 dygn à 80kr+moms
90-dygnsavgift 6.500kr+moms
Dräktighetskontroll 90-dygn 400+moms
Hösilage 12kg*1,50kr i 11 månader
Krafft Groov 4kg*4kr*11 månader
Försäkring 5311 kr/år
Hovslagare 6ggr/år à 600kr
Vaccination 300/år
Avmaskning 300/år

Jaaa......detta blir i runda slängar 40 000 kr........och då har vi inte fått ut fölkraken än.........då blir svenska hästar dyra.....
 
Sv: Att importera hästar

:bow:

Och att försöka konkurrera med folk som säljer föl för 25 000:-, när inte fölköparna kan se skillnad på kvalitét och annat är också väldigt uppmuntrande... :smirk:
 
Sv: Att importera hästar

och i mitt exempel har jag inte ens tagit med registrering,konturdiagram,chipmärkning,vacc av fölis.......:angel:
 
Sv: Att importera hästar

Knapplån.
Jag håller med en av föregående inlägg. Hur många ryttare i Sverige rider svårklass?
Det är verkligen inte många. Så varför ska man betala för en häst med kapacitet för svår klass?
Hellre då en välutbildad med kapacitet för msv. Och hur många rider egentligen msv? Det är inte heller så många...
Inom hopp tävlar de flesta under 1,20...

Jag som gärna vill ha mindre hopphästar har också sneglat på tyskland. Där är de ju inte så förtjusta i små hästar, så då kan man verkligen få ett bra pris. (Jag har gärna en häst på 160 cm, eftersom att jag själv är mindre än så :angel: )
 
Sv: Att importera hästar

ngn som vet ngt bra stall i tyskland som säljer hästar :D? Internet adress skulle uppskattas då jag har letat väldigt länge, TACK :D
 
Sv: Att importera hästar

Hejhej !
I våras letade jag häst. Jag tittade på alla möjliga hästannonser men så fort jag såg en häst som jag vill ha så var priset sky högt, även fast jag inte har så höga krav.
Men sen så en morgon när jag gjorde mig iordning för skola, satt mamma och kollade efter häst åt mig. Så såg hon en häst just för mig ! Det var en valack på fem år som var tävlad hoppning 120 cm och som var högt utbildad i dressyr. Vi kollade på en video när han hoppas. Han hoppade med ryttare en bana med höjden 100-130 cm. Jag var helt kär. Men han stod i Tyskland ! Det var en kvinna här i Sverige som försökte få tyska hästar sålda i Sverige.
Mamma ringde till Agria för att få mer information och att kolla hur det är med försäkringar om man tar in en häst sådär. Det visste precis vem hon kvinnan var som hjälpte till att få tyska hästar sålda här. Hon har ett gott ryckte och vi fick mailadresser till andra som tagit emot hästar genom henne.
Allt var positivt och utan att åka ner och kolla på hästen så köpte vi honom ! Med vetskapen om att han var utan anmärkning på vetrinärbesiktningen och att vi hade möjlighet att byta häst om vi inte skulle vilja ha honom.
Han kom till Sverige och när vi hämta honom började jag gråta för att han var så fin !
Alla ( olika tränare, vetrinären, hovslagaren, folk som kolla på honom ) sa samma sak: Vilken fin häst du har ! Och vilket otroligt bra köp jag gjort osv.
Jag är så nöjd med honom och älskar honom av hela mitt hjärta !

Jag har nu berättat om min historia och jag rekomenderar varmt att importera hästar utifrån bara man kollar upp allt med försäkringar osv ! Hästarna utomlands är ofta mycket välutbildade till lägre priser !

Är det fler som har importerat så berätta gärna eran historia ! Och äre någon som har undringar om det här så fråga på bara ! Kan kanske svara eller så kan någon annan det :)

Fast, utifrån detta inlägget så verkar han ju inte vara så jättevälutbildad att han ska ¨gå på rejält mycket i sverige.
Vad räknar du som högt utbildad i dressyr?
Sen är ju frågan, OM hästen har kapacitet för mer eller om banor på 130 är maxhöjden.
 
Sv: Att importera hästar

Vart hittade du den här hjälpen? :) är själv ute efter häst och vill se utbudet i tyskland :)
 
Sv: Att importera hästar

Hej här kommer min historia. Letade efter unghäst förra året. Ville ha en 3-4 åring med hopphärstamning, gärna en ädlare modell som inte var för stor. Kollade på mkt, bor i skåne så det fanns mkt att titta på. Men hittade ingen häst som jag föll för.De flesta var stora och tunga, visst fanns det även lättare hästar som var helt ok. Men då var prislappen alldeles för hög. Under tiden jag letade så kollade jag på en hemsida där det fanns tyska hästar till salu, kvinnan förmedlade åt ett tyskt stall. En av unghästarna verkade helt ok så genom mail fick jag kontakt med kvinnan i sverige. Hon var otroligt hjälpsam. Jag mailade vad jag ville ha och några dagar efter kom en video via mail på ett 3 årigt sto. Jag fastnade för henne direkt: Hon var snygg att titta på, rörde sig lätt och hoppade som en gummiboll. Hon var även grundriden. Hon var helt lagom i höjd, 161 cm ( blir ca 164cm). Hon har många bra hingstar i sin härstamning och har blivit premieföl. Priset var väldigt bra så jag slog till. Hon blev vet bes i tyskland och de faxade papper innan man bestämde sig helt. De ordnade allt inkl transport till sverige.
När hon kom till sverige gjorde vi själv en vet bes helt u.a. Alla tycker att jag har gjort ett toppenköp. Hon har lite egen vilja men är väldigt trevlig. hon hoppar kanon, överhoppar sig lite så vi har tagit det lugnt. Har redan hunnit starta henne på lokaltävling med bra resultat.
Så vill man ha en bra unghäst skulle jag rekommendera tyskland. Jag gav under 50 000 kr inkl allt för mitt sto. Alla papper fick jag med inkl att hennes fölresultat är inskrivna i hennes pass, premieföl= hörge avelsvärde i framtiden. För 50 000 kr hittade jag inget i hennes närhet i sverige.


Vart hittade du den här hjälpen? är själv ute efter häst och vill se utbudet i tyskland :)
 
Vad heter denna uppfödare? :p Ska skaffa häst och funderar just på en Polsk valack på 5 år, men skulle gärna kolla upp en Tysk uppfödare! Det låter ju jättebra allting :up:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 352
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 589
Senast: Badger
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 584
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 684

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp