Bukefalos 28 år!

Att importera hästar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Att importera hästar

Hej!
Jag har precis köpt en dressyrponny från Tyskland och jag har bara positiva upplevelser!
Dels så hade jag en duktig tränare från Sverige med mig som kan flytande tyska och med hennes kontakter i Tyskland så blev allt väldigt seriöst. Det är bra att få hjälp med språket och kontakter så att man inte blir lurad.:d
 
Sv: Att importera hästar

Hej här kommer min historia. Letade efter unghäst förra året. Ville ha en 3-4 åring med hopphärstamning, gärna en ädlare modell som inte var för stor. Kollade på mkt, bor i skåne så det fanns mkt att titta på. Men hittade ingen häst som jag föll för.De flesta var stora och tunga, visst fanns det även lättare hästar som var helt ok. Men då var prislappen alldeles för hög. Under tiden jag letade så kollade jag på en hemsida där det fanns tyska hästar till salu, kvinnan förmedlade åt ett tyskt stall. En av unghästarna verkade helt ok så genom mail fick jag kontakt med kvinnan i sverige. Hon var otroligt hjälpsam. Jag mailade vad jag ville ha och några dagar efter kom en video via mail på ett 3 årigt sto. Jag fastnade för henne direkt: Hon var snygg att titta på, rörde sig lätt och hoppade som en gummiboll. Hon var även grundriden. Hon var helt lagom i höjd, 161 cm ( blir ca 164cm). Hon har många bra hingstar i sin härstamning och har blivit premieföl. Priset var väldigt bra så jag slog till. Hon blev vet bes i tyskland och de faxade papper innan man bestämde sig helt. De ordnade allt inkl transport till sverige.
När hon kom till sverige gjorde vi själv en vet bes helt u.a. Alla tycker att jag har gjort ett toppenköp. Hon har lite egen vilja men är väldigt trevlig. hon hoppar kanon, överhoppar sig lite så vi har tagit det lugnt. Har redan hunnit starta henne på lokaltävling med bra resultat.
Så vill man ha en bra unghäst skulle jag rekommendera tyskland. Jag gav under 50 000 kr inkl allt för mitt sto. Alla papper fick jag med inkl att hennes fölresultat är inskrivna i hennes pass, premieföl= hörge avelsvärde i framtiden. För 50 000 kr hittade jag inget i hennes närhet i sverige.
 
Sv: Att importera hästar

meadow skrev:
Hej här kommer min historia. Letade efter unghäst förra året. Ville ha en 3-4 åring med hopphärstamning, gärna en ädlare modell som inte var för stor. Kollade på mkt, bor i skåne så det fanns mkt att titta på. Men hittade ingen häst som jag föll för.De flesta var stora och tunga, visst fanns det även lättare hästar som var helt ok. Men då var prislappen alldeles för hög. Under tiden jag letade så kollade jag på en hemsida där det fanns tyska hästar till salu, kvinnan förmedlade åt ett tyskt stall. En av unghästarna verkade helt ok så genom mail fick jag kontakt med kvinnan i sverige. Hon var otroligt hjälpsam. Jag mailade vad jag ville ha och några dagar efter kom en video via mail på ett 3 årigt sto. Jag fastnade för henne direkt: Hon var snygg att titta på, rörde sig lätt och hoppade som en gummiboll. Hon var även grundriden. Hon var helt lagom i höjd, 161 cm ( blir ca 164cm). Hon har många bra hingstar i sin härstamning och har blivit premieföl. Priset var väldigt bra så jag slog till. Hon blev vet bes i tyskland och de faxade papper innan man bestämde sig helt. De ordnade allt inkl transport till sverige.
När hon kom till sverige gjorde vi själv en vet bes helt u.a. Alla tycker att jag har gjort ett toppenköp. Hon har lite egen vilja men är väldigt trevlig. hon hoppar kanon, överhoppar sig lite så vi har tagit det lugnt. Har redan hunnit starta henne på lokaltävling med bra resultat.
Så vill man ha en bra unghäst skulle jag rekommendera tyskland. Jag gav under 50 000 kr inkl allt för mitt sto. Alla papper fick jag med inkl att hennes fölresultat är inskrivna i hennes pass, premieföl= hörge avelsvärde i framtiden. För 50 000 kr hittade jag inget i hennes närhet i sverige.


okej men det är samma för mej :) Jag betalade 40 000 för min häst och då är det toppstam, hög utbildning ( var 5 år och tävlade 120 hoppning och LA dressyr ) visserligen var det inte med några saker men sjäöva hästen var endå otroligt billig :)
 
Sv: Att importera hästar

Jag skulle vilja veta mer vad det gäller för krav och vad det är som kostar att ta hem en ponny. Jag har hittat en fin i Danmark som jag vill köpa.
 
Sv: Att importera hästar

okej men det är samma för mej :) Jag betalade 40 000 för min häst och då är det toppstam, hög utbildning ( var 5 år och tävlade 120 hoppning och LA dressyr ) visserligen var det inte med några saker men sjäöva hästen var endå otroligt billig :)

Men jag hade för mig att det var dyrt att importera från Tyskland.. Hur har ni kommit i kontakt med de här människorna?
Ulrika
 
Sv: Att importera hästar

Oj, det var billigt !

men jag skulle nog dra öronen åt mig lite med avseende på utbildningståndpunkten och åldern. Det är på gränsen till för TUFFT att ha gått 120 hoppning som femåring tycker jag. Om det ären sån häst som varit i växtperiod så är risken stor att den tagits för hårt.

Men vi får väl hoppas att det inte var så !
 
Sv: Att importera hästar

Om du pm:ar mig så kan jag berätta hur jag fick tag på min pålle från tyskland, och jag betalde inte mycket för min 4 åring...
 
Sv: Att importera hästar

*knapplån*

Hej!

Jag menar inte att trampa någon på tårna nu - ni får inte ta illa upp! Men det finns en UPPSJÖ av billiga (från 30 000 - 60 000) ridhästar i Tyskland. Inga fel på dem men de har begränsad kapacitet. Man kan få tag på en riktigt trevlig häst ca 5-6 år utbildad La/120 hoppning eller högre för de pengarna (men den lär inte gå svår klass).

Tyskarna tar inga överpriser, vilket jag tycker är rätt vanligt här. En högst medioker häst som ev kan gå medelsvår - 80 000 - 100 000. Rena rånet!

Sedan gäller att röntga vid köp, tycker jag. Försäkringen gäller som vid köp i Sverige. Samma förutsättningar som här - anser jag!

Mvh / Fia
 
Sv: Att importera hästar

Ska man alltid röntga vid köp? Jag köper häst väldigt sällan ;) (1979, 1984, 1993) Så det hade kanske varit bra med en uppdatering... Jag har haft en himla tur och haft friska hästar. Är totalt blåögd och litar allt för mycket på folk..

Vad kostar det att röntga, och hur mycket av hästen bör man röntga?

Tittar man på svenska hästar till salu så varierar priserna otroligt mycket. Jag har inte varit ute och tittat än, det är ju inte läge att köpa nu. Jag är ju fortfarande totalkär i mitt gamla halvblod, och att hitta en like till henne kommer att bli svårt, så det är nog bäst att satsa på något som är så olikt det bara går.. Annars kan man kanske vänta på ett eventuellt stoföl.. eller klona:devil: .
 
Sv: Att importera hästar

Jo då är det ju annat:)..Vet annars historier om sådana som varit nere i tyskland och provridit sen när de fått hem dom har de blivit halta bara inom en viss tid eller något annat fel..och då har de varit sprutade...men du verkar ju fått bra villkor:D

Liksom många hästar här i sverige är. Det finns alltid oseriösa säljare oavsett land.

Har hört betydligt fler "skräck" historier om svenska hästar
 
Sv: Att importera hästar

*knapplån*

Hej!

Jag menar inte att trampa någon på tårna nu - ni får inte ta illa upp! Men det finns en UPPSJÖ av billiga (från 30 000 - 60 000) ridhästar i Tyskland. Inga fel på dem men de har begränsad kapacitet. Man kan få tag på en riktigt trevlig häst ca 5-6 år utbildad La/120 hoppning eller högre för de pengarna (men den lär inte gå svår klass).

Tyskarna tar inga överpriser, vilket jag tycker är rätt vanligt här. En högst medioker häst som ev kan gå medelsvår - 80 000 - 100 000. Rena rånet!

Sedan gäller att röntga vid köp, tycker jag. Försäkringen gäller som vid köp i Sverige. Samma förutsättningar som här - anser jag!

Mvh / Fia

Om man vänder på det. Hur många rider eg svår klass??

Dessa hästar är ju betydligt billigare i Tyskland än vad motsvarande häst kostar i Sverige.

Det finns inte så många hästar som går svår klass i Sverige heller, men det finns betydligt fler i Tyskland.

Mina två importer har båda två varit över förväntan och den ena har väldigt stor kapacitet medan den andra är mer normal men kommer ändå att kunna gå höga klasser.

Jag håller med om att priserna är för höga här. Men det har med att det är så mkt dyrare att föda upp en häst här än vad det är i tex Tyskland
 
Sv: Att importera hästar

Givetvis vill jag som köpare ha så mycket häst som möjligt för pengarna, men den som fött upp, och tänat hästen har ju lagt massor av tid och pengar på det. Om jag köper en häst som är oinriden så tar det ju ändå några år innan den kan gå MSV.. Och räknar man vad det skulle kosta att ta den oinridne hästen dit så är det lite pengar..
Lite nyfiken.. Jag vill garanterat ha ett dressyrsto, så långt är jag säker, men jag har inte någon favoritstam som jag bara MÅSTE ha, faktiskt ganska flexibel. Men jag vill ha ett sto som minst kan gå MSV. Då finns det ju lite olika alternativ, men för att ta den korta lite dyrare vägen, vad får jag räkna med att ge för ett sto som kan gå MSV idag, som inte är allt för gammal (vill ju hinna rida och ta några föl).
Jag kan också köpa en någerlunda talangfull 3 åring(nästa vår), och var ligger de i pris?

Jag hittar bara säjare som lämnar ut priset vid förfrågan.

Ulrika
 
Sv: Att importera hästar

Jag skulle vilja veta mer vad det gäller för krav och vad det är som kostar att ta hem en ponny. Jag har hittat en fin i Danmark som jag vill köpa.

Det du ska tänka på att i Danmark har dem ingen veterinär som godkänns utav de svenska försäkringsbolagen. Så då måste du besiktiga den här i Sverige. Se bara till att du får bytesrätt inom en viss tid, helst ett par år. Så att du inte blir lurad.

Lycka till och hoppas du blir nöjd!
 
Sv: Att importera hästar

Det du ska tänka på att i Danmark har dem ingen veterinär som godkänns utav de svenska försäkringsbolagen. Så då måste du besiktiga den här i Sverige. Se bara till att du får bytesrätt inom en viss tid, helst ett par år. Så att du inte blir lurad.

Lycka till och hoppas du blir nöjd!

Jo det finns kliniker som är godkända av försäkringsbolagen, det är bara att ringa till dem och fråga vilka
 
Sv: Att importera hästar

Om det vore för tufft att 5-åringar att gå 1,20 så skulle vi nog inte ha våra unghästchampionat i det! Både Falsterbo och Breeders för 5-åringar går i 1,20!

Däremot så är inte alla hästar klara för det och man måste anpassa efter individen.

Dock så är det just för unghästarna viktigt med ryttaren, och med rätt ryttare så kan i princip alla hoppa 1,20. Det är ingen bragd.

Det jag tycker skiljer tyska och svenska hästar är just utbildningsnivå. Tyska hästar ÄR mycket mer välutbildade! De har bättre system på att utbilda unghästar och det görs oftast av mkt duktiga ryttare. Tyskarna har mer av allt. Fler hästar och fler bra ryttare! De flesta lämnar sina unghästar till proffs för inridning och försäljning osv. Ridningen i Tyskland har inte samma hobbystämpel som här och det finns en anledning.

Men om man köper tysk unghäst som ÄR välutbildad kan det vara läge att ta det lite lugnare en period. Flyinge valde att göra precis så med hingsten For Feeling som hoppat unghästklasser framgångsrikt i Tyskland i princip varenda helg tills han kom till Sverige. De gav honom en rejäl vila innan han fickgå ut på tävlingar här.

/C som själv tagit hem tysk unghäst.
 
Sv: Att importera hästar

Kul! Grattis till ett lyckat köp!
Min egen erfarenhet är precis densamma, tog hem en 4 åring från Tyskland i våras med hjälp av min tränare som har kontakter där och förmedlar. Det kunde inte ha blivit bättre:love:
En liiiten hopphäst, alldeles lagom till mig som är kort, sjukt bra hoppkapacitet, trevligt lynne (nog så viktigt) och mycket bra grundutbildad, det märks när det är proffs som har hanterat hästen från början.
 
Sv: Att importera hästar

Håller med olgaklara! Men det kanske beror på vilket försäkringsbolag man har iofs?

Agria hade inget emot att försäkra mitt arabsto som besiktigades på klinik i Danmark iaf men jag minns att Sveland som jag hade haft till mitt förra sto sa nej till all utländsk besiktning när jag frågade dem (5 år sedan) så jag bytte bolag i den vevan.
 
Sv: Att importera hästar

Nu är jag som sagt ingen van hästköpare, och jag hittade ett sto på en tysk försäljningssida som jag tyckte såg riktigt trevlig ut. (Hon kommer garanterat inte att vara kvar när det är läge att jag ska köpa, men det kommer ju fler..), men hon var opererad för en lös benbit, och igång igen. Om man skulle köpa en sådan hur skulle det bli med försäkringar och så? Behöver ju inte vara en lös benbit, kan ju vara annat också.. Om man skulle köpa inom Sverige kan man ju behålla samma försäkring som hästen hade innan, men det går väl inte vid import?
Jag fattar att det är smartast att köpa en ren häst, men nu filosoferar jag mest och samlar info.. Oj så klok jag kommer att vara..
Ulrika
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 354
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 589
Senast: Badger
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 587
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 686

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp