Att inte ha hunden försäkrad

Sv: Att inte ha hunden försäkrad

Nej, det var ju inte särskilt dyrt. Var det på en klinik eller en privatpraktiserande egen veterinär?

Här i Sthlm har vi i alla fall bittert fått erfara att det kostar att åka till veterinären.

Förra veckan så fick lillkillen sin ettårsspruta och dessutom så skrev kliniken ut ett pass till honom (sammanställde alltså), det gick på 920 kr. :crazy:

Gammeltikens pyo slutade som sagt på nästan 15 000 kr och det var exkl. mediciner som gick på runt 800 kr. Det var akut men inte helg utan vi var hos vetten kl 8.15 en tisdagmorgon och vi hämtade hem hunden kl. 16 samma dag.
 
Sv: Att inte ha hunden försäkrad

Nej, det var ju inte särskilt dyrt. Var det på en klinik eller en privatpraktiserande egen veterinär?

Här i Sthlm har vi i alla fall bittert fått erfara att det kostar att åka till veterinären.

Förra veckan så fick lillkillen sin ettårsspruta och dessutom så skrev kliniken ut ett pass till honom (sammanställde alltså), det gick på 920 kr. :crazy:

Gammeltikens pyo slutade som sagt på nästan 15 000 kr och det var exkl. mediciner som gick på runt 800 kr. Det var akut men inte helg utan vi var hos vetten kl 8.15 en tisdagmorgon och vi hämtade hem hunden kl. 16 samma dag.

Då kan jag verkligen rekommendera privatveterinär. Jag åker aldrig till klinik längre utom i nödfall. Jag är MYCKET nöjd med min privatvet, han bryr sig om hunden,han känner igen oss när vi kommer fast vi inte är där så ofta, han är inte dyr. Nej honom vill jag nog aldrig byta ut! :)
 
Sv: Att inte ha hunden försäkrad

Ja, det är lite det jag syftar på. Att ersättningen är så försvinnande låg i förhållande till vad stora ingrepp kostar. Vi har också 20 000 kr som begränsning på veterinärvärd (per år!), det är en piss i Nilen.

Många i tråden anser att man ska ha råd att operera sina hundar för 100 000 kr (vilket jag tycker är oförsvarbart ekonomiskt), hur gör de själva - 80 000 kr på ett sparkonto för de fall som behöver mer pengar än försäkringen ger?

Du har alltid möjlighet att höja beloppet, brukar inte vara så jättestor skillnad på premien som man tror.
Alla bolag har valmöjlighet till högre belopp.
Om nu inte din hund är för gammal förstås.
 
Sv: Att inte ha hunden försäkrad

Men nu blir jag lite fundersam..

Vad menar du med att strö salt i såren, jag kanske har tagit åt mig fel ( du kanske inte syftar på mina inlägg ), men jag tycker då inte att jag tappat saltkaret i någons sår.

Däremot så diskuterar jag och för min talan för vad jag anser ifrågan :)

Rutin = en vanligt ingrepp för opererande veterinär och om h*n kan lämna god prognos tillsammans med andra fall som backar upp hans tro på framtiden så....

Nej,nej jag menade inte JUST dig, utanmer generellt så är många fördömande och tycker att "har du verkligen gjort allt du kan för din hund och finns det inte någon liten chans att den blir frisk och har du provat alternativmedicin/kiropraktor/något annat hokuspokus...." och så känner sig hundägaren om just tagit ett JÄTTESVÅRT beslut som en snål och hemsk människa för att man tagit det beslutet att avliva.....

Det är ju när man kan disskutera utan att kasta skit :bow: som buke ger något i trådarna, annars brukar jag inte orka skriva.....
 
Sv: Att inte ha hunden försäkrad

Nej det hade du ju sluppit om du betalat 200 pix i månaden och detta hade hänt. Tycker för övrigt att ditt argument är skrämmande och återigen förstärks mina fördomar mot blandrasaveln. Tänk att folk köper sig en billig hund och när den är använd och förbrukad åker den på tippen som vilket dasspapper somhelst. Fyfan säger jag bara.

(och dom som har blandras och inte känner igen sig i ovan nämnda exempel behöver inte ta åt sig)

Har du någr argument eller är du bara allmänt sur för att jag inte tycker som du?

Jag försäkrar inte därför att jag inte tycker om den trend som finns i dag att man skall operera allt till varje pris. Och jag vill inte bidra till det genom att betala försäkringspremie. Det är mitt val och mitt beslut, du får gärna tycka annorlunda.
En annan anledning är att blandraser oftast är väldigt friska hundar, och jag hade alltså med stor sannolikhet betalat in pengar i många år utan behöva utnyttja försäkringen. (fast den vet man ju aldrig säkert....) Riskbedömning alltså!

För mig ligger fokus på att ger hunden ett så bra liv som möjligt, INTE ett så långt liv som möjligt!

För att ytterligare spä på dina fördomar mot blandsrasägare så kan jag berätta att jag inte köpt någon av mina hundar, den gamla är en omplacering jag fick gratis och lillan är en egen uppfödning.....

Och till sist, det handlar inte om att jag inte har råd att skaffa en försäkring!
 
Sv: Att inte ha hunden försäkrad

Vi har bara omplaceringshundar och då är det inte valpar vi tar, utan vuxna hundar. De är undantagslöst oförsäkrade, och det är oerhört kostsamt att få en högre ersättning än 20 000 kr i den rasen vi har valt. Som sagt; fullblodets försäkring är betydligt mindre kostsam än hundarnas, och då är fullblod ändå en av de dyrare raserna att försäkra!

Anlitar kostnadsmedveten vettig veterinär som är vettig i sina bedömningar, vilket sammantaget gör att vi får bra vård till rimlig peng - utan försäkring.

Jag tycker inte det är försvarbart att operera en hund för 30 000 kr, men det är min personliga åsikt som jag inte pådyvlar andra.
 
Sv: Att inte ha hunden försäkrad

Då kan jag verkligen rekommendera privatveterinär. Jag åker aldrig till klinik längre utom i nödfall. Jag är MYCKET nöjd med min privatvet, han bryr sig om hunden,han känner igen oss när vi kommer fast vi inte är där så ofta, han är inte dyr. Nej honom vill jag nog aldrig byta ut! :)

Vi hade en sådan förut men han gick i pension för ett par år sedan (han är typ 80 år nu) så jag får nog försöka hitta någon annan som ligger på vettigt avstånd känns det som men sen kan man ju inte åka till en sådan för annat än typ vaccinationer, intyg, öroninflammationer osv. Akuta operationer osv måste man ju i princip åka till klinik för.
 
Sv: Att inte ha hunden försäkrad

Nej det hade du ju sluppit om du betalat 200 pix i månaden och detta hade hänt. )

Men det kostar ju inte "200 pix" för alla, långt ifrån faktiskt.
Vissa raser är svindyra. Min ras är dyrare än t ex schäfer trots att jag kan sätta min vänstra fot på att schäfrar generellt är sjukare än RR.
 
Sv: Att inte ha hunden försäkrad

Har du någr argument eller är du bara allmänt sur för att jag inte tycker som du?
Det finns fler i den här tråden som inte tycker som jag, så uppenbarligen är det ditt synsätt jag stör mig på.
Jag försäkrar inte därför att jag inte tycker om den trend som finns i dag att man skall operera allt till varje pris. Och jag vill inte bidra till det genom att betala försäkringspremie. Det är mitt val och mitt beslut, du får gärna tycka annorlunda.
Varför måste allt vara svart på vitt? Vi avlivade en hund som kunde fått ett fullgott liv om vi beslutat att operera, vi avstod för att risken till ett fullgott liv inte var garanterad. Även om den var hög. Jag har inge somhelst förståelse för att man inte opererar sin hund om den råkar i olycka och den har chansa tt bli 100% återställd och man har RÅD att betala. Jag anser inte att man värdesätter sitt djur då. Visst, en död hund lider inte. Men djur är inte förbrukningsvaror och ska inte behandlas så heller.

En annan anledning är att blandraser oftast är väldigt friska hundar, och jag hade alltså med stor sannolikhet betalat in pengar i många år utan behöva utnyttja försäkringen. (fast den vet man ju aldrig säkert....) Riskbedömning alltså!
Ja den myten har jag hört om förr. Det verkar dock inte finnas några bevis för det.

För mig ligger fokus på att ger hunden ett så bra liv som möjligt, INTE ett så långt liv som möjligt!
Min fokus ligger på exakt detsamma. Men kan jag rädda en skadad hund som kommer att bli som ny när den är klart efter ev operation räddar jag den naturligtvis. Men visst, det kanske är roligare att skaffa en ny. Vad vet jag.

[

Och till sist, det handlar inte om att jag inte har råd att skaffa en försäkring!

Jag vet, det är därför jag tar illa vid mig. Inte att du inte försäkrar, utan att du ser på hund som förbrukningsvara.
 
Sv: Att inte ha hunden försäkrad

Men det kostar ju inte "200 pix" för alla, långt ifrån faktiskt.
Vissa raser är svindyra. Min ras är dyrare än t ex schäfer trots att jag kan sätta min vänstra fot på att schäfrar generellt är sjukare än RR.

Fast läs vad jag skriver. Har man ingen försäkring men är beredd att betala för sin hund om ett ev problem går att fixa är det ju inga problem?
 
Sv: Att inte ha hunden försäkrad

Fast läs vad jag skriver. Har man ingen försäkring men är beredd att betala för sin hund om ett ev problem går att fixa är det ju inga problem?

Fast det var ju inte det jag svarade på utan ditt påstående att om man bara betalar 200 pix för försäkring så slipper man fundera på om man har råd - jag bemötte det bara med att för alla kostar det inte det utan vissa raser kostar nästan det tredubbla i månaden och har man dessutom två eller fler hundar så ja....

I övrigt håller jag med.
 
Sv: Att inte ha hunden försäkrad

Fast det var ju inte det jag svarade på utan ditt påstående att om man bara betalar 200 pix för försäkring så slipper man fundera på om man har råd - jag bemötte det bara med att för alla kostar det inte det utan vissa raser kostar nästan det tredubbla i månaden och har man dessutom två eller fler hundar så ja....

I övrigt håller jag med.

Fast hon hade blandras, och jag låtsastecknade en försäkring på Agria vilken skulle kosta 170 kr i månaden + - beroende på val . Ca 200 pix alltså! :)
 
Sv: Att inte ha hunden försäkrad

Fast i denhär tråden/diskussionen så talar vi inte om att man ska låta förlänga lidandet för sin hund.

Ex på hur jag menar:

Zaga försäkrad för 40.000 + medicin ( utöver 40.000 )
Händer det henne något och veterinären spår ljus framtid med återställd hund = OPERATION ( trots att op går på ca 30.000 allt som allt )

Din hund = oförsäkrad

Vid samma händelse så skulle du avliva eftersom du inte har 30.000 att lägga på en operation ( vilket jag förstår att alla inte har liggandes ).

Förstår du varför jag tycker det är fel ( även om du inte håller med )?

Det handlar inte om att jag bara för att jag försäkrar min hund ska låta henne leva till varje pris, så jag förstår inte varför ni snöar in på just att man förlänger lidandet på hunden?!

Jag vill dock, om möjlighet till fullgott hundliv finns, inte avliva henne för att operationen blev dyr och jag inte har råd att lösa ut henne.
 
Sv: Att inte ha hunden försäkrad

Jag hade nog tagit i kraftigare, tur att jag sov!
Blir riktigt upprörd faktiskt.
 
Sv: Att inte ha hunden försäkrad

Ursäkta om jag var otydlig!
Hur de gjort i början vet jag inte, men de jag tänker på har samtliga jordbruk som huvudförsörjning o hundarna ingår i verksamheten, o är alltså avdragsgilla.
Förutom de som tas in för träning.

mvh

Men är inte hundarna då försäkrade genom företaget, precis som övriga saker som hör till jordbruke/företaget
 
Sv: Att inte ha hunden försäkrad

De jag tänker på har inte hundarna försäkrade, själv hade jag det då jag var bonde, o kostnaden gick på företaget.

mvh
 
Sv: Att inte ha hunden försäkrad

ett exempel på en mycket vanlig operation på äldre tikar är kastration när livmodern har blivit inflammerad. min tik blev sjuk på eftermiddagen och opererades senare samma dag. inga komplikationer inträffade och jag fick ta hem henne dagen efter. hon mådde lite dåligt första dagen men på två veckor var hon i princip återställd. op gick loss på 17 000. samma hund har även opererat bort tre tuttar pga en cysta. den gången kostade det bara 7000.

min hund är frisk som en nötkärna trots sin höga ålder (13,5 år). det finns inte på väldskartan att jag inte skulle ge henne vård bara för att hon är gammal. hade jag tänkt som du så hade hon kanske bara blivit 8-9 år?
 
Sv: Att inte ha hunden försäkrad

*kl*
Jobbar som veterinär på ett stort djursjukhus med jouröppet. Jag är medveten om att vi ligger högt i pris men för att hålla den resursstandard vi har och kunna ha öppet på jourtid måste vi ha högre priser än kvartersveterinären som har öppet 8-17 på vardagar. Vi har inte höga priser för att suga ut pengar ur försäkrade djur utan för att gå runt. Sjukhuset är en icke vinstdrivande stiftelse.

Som jag ser det finns det ingen anledning att försäkra sitt djur om man har möjlighet att stå för nödvändiga kostnader när det behövs. Har man inställningen att man inte vill låta sitt djur gå igenom en stor operation utan hellre avlivar är det helt ok för mig. Det jag ser till är att djuret inte ska behöva lida (även om man kan ha åsikter om en sådan inställning). Det man ska hålla i bakhuvudet är att en lite värre magsjuka kan gå på 12 000 kr och det känns kanske inte så kul att behöva avliva sitt djur pga detta?

Är man medveten om vad vård kostar och har en plan för detta så kunde jag inte bry mig mindre om vad man har för lösning. Jag är så frustrerad över oförsäkrade djur med aningslösa djurägare så jag kan inte beskriva det. Vet inte hur många gånger jag stått med gråtande djurägare med ett oförsäkrat, allvarligt sjukt djur som måste avlivas pga ekonomin när viljan och möjligheten till behandling finns. Det är SÅNT jag vill slippa...

Sen har vi också de som tyvärr vill göra "för mycket" med sina djur och inte ser till djurets bästa utan bara är egoistiska. Djuren ska ha en bra livskvalité, man bör rannsaka sig själv ordentligt inför varje behandling och ingrepp och tänka över "cost-benefit" för djuret. Uttrycket "jag vill göra allt för honom" betyder oftast "jag vill ha kvar mitt djur till varje pris" och det är inte heller okej.

Jag har båda mina katter försäkrade för 60 000 kr veterinärvård per år då jag inte skulle ha råd att behandla dem annars (och då är jag vet själv). Skulle de bli allvarligt sjuka med avvaktande prognos är det dock inte säkert att jag skulle behandla dem ändå.
När vi ändå pratar försäkring, 20 000 i tak kan man lika gärna skippa. Jag rekommenderar starkt att ha minst 40 000 kr. Det kan vara smågrejjer som kräver många återbesök (tex allergiutredningar) som drar iväg, och sen bryter hunden tån eller vad som helst.
(Har haft hund förut och har nu upptäckt vad otroligt billiga kattförsäkringar är! Det är dessutom katter som oftast inte är försäkrade!)

*slut på föreläsningen :)*
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 702
Senast: hollypolly
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
923
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 182
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 863
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp